واکنش تند یک مرجع تقلید به جمله‌ روی رساله‌اش آمریکایی‌ها در صدر گردشگران خارجی حرم حضرت معصومه (س) پاسخ رئیس بنیاد شهید به حاشیه‌سازی‌ها درباره سهمیه ایثارگران در دانشگاه‌ها بیش از ۱۷۰۰ پرونده پزشکی بنیاد شهید در سال ۱۴۰۴ تعیین تکلیف شدند اجتماع فعالان جهادی مدارس علمیه کشور در مشهد برگزار می‌شود لقمه جسم و نور جان | بررسی موضوع نان حلال از منظر دین اسلام توانمندسازی بیش از ۷۰۰ مسجد مشهد در حوزه ایمنی به همت شهرداری ۱۷ اثر ادبی تازه‌منتشرشده در حوزه مقاومت، معرفی شد «حبیب آدینه‌پور»، جانباز ۷۰ درصد، به هم‌رزمان شهیدش پیوست اهمیت گفت‌و‌گو میان مسلمانان و پیروان ادیان الهی و غیرالهی برپایی نمایشگاه «مساجد در اسلام» در پاریس لزوم استفاده از ظرفیت مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی در ترویج سیره امام‌رضا(ع) مفهوم شهید در جنگ‌های جدید باید به لحاظ فقهی بررسی شود رئیس سازمان حج و زیارت منصوب شد (۲۸ مهر ۱۴۰۴) توصیه‌های عملی آیت‌الله تقوایی برای کسب آرامش «آهات» نوحه‌های محرم با موضوع جنگ ۱۲روزه را تحلیل می‌کند افتخارآفرینی قاری ایرانی در مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه + فیلم اعضای هیئت انتخاب شانزدهمین جشنواره تئاتر بسیج «سودای عشق» معرفی شدند ثبت‌نام پنجمین دوره کاروان حج تمتع اساتید دانشگاه آغاز شد | شرایط اختصاصی کاروان اساتید اولین جشنواره قرآنی «حفظ و مفاهیم قرآن کریم» برگزار می‌شود
سرخط خبرها

دانستن و خرد ورزیدن

  • کد خبر: ۱۹۷۷۹۴
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
دانستن و خرد ورزیدن
امام‌علی (ع) در حکمت ۱۰۷ نهج‌البلاغه می‌فرماید: رُبَّ عَالِم قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ؛ یعنی چه بسیارند عالمانی که نادانی‌شان، آن‌ها را به کشتن می‌دهد.

امام‌علی (ع) در حکمت ۱۰۷ نهج‌البلاغه می‌فرماید: رُبَّ عَالِم قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ؛ یعنی چه بسیارند عالمانی که نادانی‌شان، آن‌ها را به کشتن می‌دهد.

وجود دو کلمه علم و جهل در این حدیث و اینکه چگونه می‌شود یک نفر هم‌زمان هم عالم باشد و هم جاهل، کمی برای پژوهشگران دردسرساز شده است. برای برطرف کردن مشکل، شاید بهتر باشد جهل را چیزی مقابل حکمت معنا کنیم تا مقابل علم؛ بر این اساس، معنای حدیث این خواهد شد که چه بسیارند عالمانی که بی‌خردی‌شان، آن‌ها را به کشتن می‌دهد؛ البته این معنا تا اندازه‌ای با حدیثی دیگر از امام‌صادق (ع) هم‌خوان است: اَلْعامِلُ عَلى غَیر بَصیرَه کَالسّائِرِ عَلى غَیْرِ الطَّریقِ؛ یعنی کسی که بدون خرد کاری را انجام دهد، مثل کسی است که در بی‌راهه گام برمی‌دارد.

امام‌علی (ع)، با این سخن به یک منطق رفتاری مهم اشاره می‌کنند؛ منطقی که می‌گوید برای عملی کردن دانسته‌ها، لازم است خردمند بود. درحقیقت از نظر امیرالمؤمنین (ع)، چیزی به نام «مصلحت» در فاصله دانستن تا عمل کردن، وجود دارد که باید با خردورزی و حکمت به‌دست بیاید.

رفتار خردمندانه می‌گوید ممکن است هر عالمی، مدعی باشد آنچه فهمیده است، حکم خداست، ولی این بس نیست؛ برای عملی کردن حکم خدا، باید واقعیت میدان عمل و مصلحت را نیز شناخت و سپس عمل کرد.

این منطق به ما می‌آموزد که فرق میان شیعه و داعش، تنها در اعتبار فهم نیست و مشاجره بر سر درستی فهم، می‌تواند آغاز یک مشاجره خونین باشد؛ فرق شیعه و داعش در این است که شیعه براساس لزوم خردمندی و عقلانیت در مقام عمل، همواره معتقد بوده است که حکم خدا را هرگونه که فهم کنیم، کار پایان نیافته است و برای عملی کردن آن باید خردمندی کرد؛ البته روشن است که تکلیف دینی شیعیان، همانی است که پس از این خردورزی به‌دست می‌آید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->