مسئولیت در برابر مواهب دنیوی؛ بروز زندگی ایمانی گفتگو با دکتر محمدکاظم رحمتی درباره فعالیت‌های اسلام‌شناسانه یهودیان | عبری‌زبانان شیعه‌پژوه چه می‌کنند؟ حضور قاریان ۱۴ کشور در کاروان قرآنی اربعین ۱۴۰۴ + اسامی سردار فضلی: عملیات مرصاد، جلوه‌ای از ولایت‌پذیری رزمندگان بود راه‌اندازی ستاد مرکزی دانشگاهیان در کشور عراق با همکاری وزارت علوم و ستاد اربعین غیبت دانشجویان زائر اربعین در دانشگاه علوم پزشکی تهران موجه شد ثبت رکورد تاخیر کمتر از ۸ دقیقه توسط ایران ایر در عملیات حج ۱۴۰۴ | آغاز عملیات حج عمره از اول شهریور چرا با وجود ممنوعیت پرواز چارتری، بازار سیاه بلیت اربعین داغ است؟ تخفیف ۵۰ درصدی اقامت در هتل‌ها برای زائران اربعین در مرز خسروی لزوم تبیین نسبت فناوری‌های نوین با اقامه نماز اعلام جزئیات ثبت‌نام و مقررات اربعین حسینی ۱۴۰۴ در مرز باشماق چگونه آثار مرتبط با اربعین جهانی می‌شوند؟ پیش‌بینی حضور ۴ میلیون نفر در مراسم اربعین ۱۴۰۴ سفر دریایی زائران اربعین ۱۴۰۴، جمعه آغاز می‌شود + جزئیات کامل زمان ثبت‌نام و اعزام عمره ۱۴۰۴ اعلام شد ارائه خدمات گسترده فرهنگی و رفاهی به زائران ایام محرم، اربعین و دهه آخر صفر ۱۴۰۴ در خراسان رضوی اجلاسیه پایانی کنگره ۱۸ هزار شهید استان خراسان رضوی با تاخیر برگزار می‌شود چگونه از کیفیت مواکب دانشگاه در مسیر پیاده‌روی اربعین مطلع شویم؟ برگزاری مسابقه «سفرنامه‌نویسی اربعین» در شبکه اجتماعی کوثرنت یادی از شهید سردار غلامرضا محرابی | فرمانده خاکریز، سردار اتاق فکر
سرخط خبرها

دانستن و خرد ورزیدن

  • کد خبر: ۱۹۷۷۹۴
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
دانستن و خرد ورزیدن
امام‌علی (ع) در حکمت ۱۰۷ نهج‌البلاغه می‌فرماید: رُبَّ عَالِم قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ؛ یعنی چه بسیارند عالمانی که نادانی‌شان، آن‌ها را به کشتن می‌دهد.

امام‌علی (ع) در حکمت ۱۰۷ نهج‌البلاغه می‌فرماید: رُبَّ عَالِم قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ؛ یعنی چه بسیارند عالمانی که نادانی‌شان، آن‌ها را به کشتن می‌دهد.

وجود دو کلمه علم و جهل در این حدیث و اینکه چگونه می‌شود یک نفر هم‌زمان هم عالم باشد و هم جاهل، کمی برای پژوهشگران دردسرساز شده است. برای برطرف کردن مشکل، شاید بهتر باشد جهل را چیزی مقابل حکمت معنا کنیم تا مقابل علم؛ بر این اساس، معنای حدیث این خواهد شد که چه بسیارند عالمانی که بی‌خردی‌شان، آن‌ها را به کشتن می‌دهد؛ البته این معنا تا اندازه‌ای با حدیثی دیگر از امام‌صادق (ع) هم‌خوان است: اَلْعامِلُ عَلى غَیر بَصیرَه کَالسّائِرِ عَلى غَیْرِ الطَّریقِ؛ یعنی کسی که بدون خرد کاری را انجام دهد، مثل کسی است که در بی‌راهه گام برمی‌دارد.

امام‌علی (ع)، با این سخن به یک منطق رفتاری مهم اشاره می‌کنند؛ منطقی که می‌گوید برای عملی کردن دانسته‌ها، لازم است خردمند بود. درحقیقت از نظر امیرالمؤمنین (ع)، چیزی به نام «مصلحت» در فاصله دانستن تا عمل کردن، وجود دارد که باید با خردورزی و حکمت به‌دست بیاید.

رفتار خردمندانه می‌گوید ممکن است هر عالمی، مدعی باشد آنچه فهمیده است، حکم خداست، ولی این بس نیست؛ برای عملی کردن حکم خدا، باید واقعیت میدان عمل و مصلحت را نیز شناخت و سپس عمل کرد.

این منطق به ما می‌آموزد که فرق میان شیعه و داعش، تنها در اعتبار فهم نیست و مشاجره بر سر درستی فهم، می‌تواند آغاز یک مشاجره خونین باشد؛ فرق شیعه و داعش در این است که شیعه براساس لزوم خردمندی و عقلانیت در مقام عمل، همواره معتقد بوده است که حکم خدا را هرگونه که فهم کنیم، کار پایان نیافته است و برای عملی کردن آن باید خردمندی کرد؛ البته روشن است که تکلیف دینی شیعیان، همانی است که پس از این خردورزی به‌دست می‌آید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->