به گزارش شهرآرانیوز، لطفالله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است: اگر این اتفاق بیفتد شورای رقابت از بازار خودرو خارج خواهد شد و شرایط برای حضور رقبا در بازار فراهم میآید. در ادامه از این طریق رقابتی صورت میگیرد که کیفیت را افزایش و قیمتها را کاهش میدهد و مشتریمداری بر این بازار حکمفرما خواهد شد.
این اظهارات سیاهکلی اگرچه روی کاغذ و از منظر کارکرد قوانین و بازارها واقعیت محض است؛ اما سؤالی که وجود دارد این است که آیا ذینفعان بازار کنونی دست روی دست میگذارند تا چنین اتفاقی رخ دهد؟
این نماینده مجلس میگوید: دولت باید در تعرفه خودرو بازنگری کند. تا وقتی خودرویی ۱۰ هزار دلار قیمت دارد، در کشور با قیمت ۴۰ هزار دلار به فروش نرود و نهایت ۱۵ هزار دلار معامله شود.
سیاهکلی در جای دیگری، نگرانی در مورد تولید داخلی خودرو را بیمورد میداند و میگوید: سالانه در کشور به ۱.۵ میلیون خودرو نیاز است درحالیکه در همین مدت بیشتر از ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد نمیشود، در نتیجه واردات نهتنها لطمهای به تولید نمیزند بلکه به خروج شورای رقابت از گردونه و فراهم شدن فروش خودروهای داخلی به قیمت واقعی منجر خواهد شد.
نکته قابلتأمل در اظهارات سیاهکلی، همین عقیده او در مورد بازار پس از واردات خودرو است که نه با واقعیتهای بازار خودرو ایران و نه با ذات اقتصاد رقابتی همخوانی ندارد. دقیقاً آنچه باعث میشود خودرو وارداتی ۱۰ هزار دلاری، در بازار ۴۰ هزار دلار معامله شود، همین موضوع است که اگر خودروی وارداتی با قیمت مدنظر این نماینده مجلس به بازار عرضه شود، هیچکسی خریدار خودروهای داخلی به نصف قیمت فعلی نیز نخواهد بود.
منبع: همشهری