آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع)
سرخط خبرها

حکایت اندرز حکیم در مسیر اوشان به فشم و حالا برعکس

  • کد خبر: ۱۹۸۴۷۷
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
حکایت اندرز حکیم در مسیر اوشان به فشم و حالا برعکس
سال‌ها پیش در ناحیه لواسانات حکیمی زندگی می‌کرد که برخلاف حکمای دیگر، حکیمی کاربردی بود و برای رفاه حال مراجعان خود، به آن‌ها توصیه‌ها و اندرز‌های کاربردی ارائه می‌کرد.

سال‌ها پیش در ناحیه لواسانات حکیمی زندگی می‌کرد که برخلاف حکمای دیگر که صرفا در حالات معنوی خود مستغرق بودند و اقتضائات زندگی مردم عادی را مورد ملاحظه قرار نمی‌دادند، حکیمی کاربردی بود و برای رفاه حال مراجعان خود، به آن‌ها توصیه‌ها و اندرز‌های کاربردی ارائه می‌کرد. حکیم لواسانی مریدانی نیز داشت که علاوه بر تلمذ مستقیم حکمت از حکیم، نحوه عملکرد مراجعان در به کار بستن توصیه‌ها و اندرز‌های حکیم را نیز به عنوان کیس مطالعاتی مورد مداقه قرار می‌دادند و از این رهگذر برای خود توشه‌های معنوی می‌اندوختند.

روزی از روز‌ها مردی باعجله به نزد حکیم لواسانی رفت و گفت: «ای حکیم بزرگ، خدا خیرت بدهد، مرا رهنمودی بده که هم جالب باشد و هم به یک کاری بیاید.» حکیم گفت: «رهنمود‌های من همگی جوری هستند که به کار می‌آیند و اتفاقا مزیت نسبی من در قیاس با حکمای دیگر همین است.» وی افزود: «اتفاقا خوب موقعی رسیدی. رهنمونی تازه دارم که تابه حال به کسی نداده ام.» مرد گفت: «ممنون می‌شوم آن را به من بدهی.»

حکیم گفت: «کاری را که می‌گویم انجام می‌دهی و سپس نزد من بازمی گردی تا معانی پنهان آن را برایت بازگو کنم. از اوشان به سمت فشم برو. اولین چیزی را که دیدی بخور، دومین چیزی را که دیدی مخفی کن، سومین چیزی را که دیدی ناامید مکن، و از چهارمین چیزی که دیدی دوری کن. خیرش را ببینی.»

شخص رهنمود را گرفت و از حکیم تشکر کرد و به راه افتاد. ناگهان به یک شغال رسید که برای خودش در کنار جاده می‌رفت. وی را گرفت و با بدبختی تمام خورد. سپس به طی مسیر ادامه داد و کمی جلوتر به یک مرد سائل رسید. او را نیز گرفت و زیر کپه‌ای خاک مخفی کرد. خدایش رحمت کناد.

آنگاه با یک مجسمه عتیقه روبه رو شد که در کنار راه افتاده بود، اما هرچه فکر کرد نفهمید چگونه او را ناامید نکند. پس به مسیر ادامه داد و کمی جلوتر با یک پرس چلوکباب سلطانی روبه رو شد که کنار جاده روی میزی قرار داشت. از آن دوری کرد و به راه ادامه داد، تا اینکه در انتهای مسیر، شغالی که خورده بود کار خودش را کرد. مَرد همانجا افتاد و جان به جان آفرین تسلیم کرد. مریدان حکیم که مانند همیشه از بهر کارآموزی ناظر بر احوال آن مرحوم بودند، به نزد حکیم رفتند و ماجرا را بازگو کردند.

حکیم گفت: «واقعا خاک بر سرتان، این شعور نداشت، شما که داشتید. من به او گفتم از اوشان به فشم. این باید چلوکباب سلطانی را می‌خورد و مجسمه را چال می‌کرد و مرد سائل را ناامید نمی‌کرد و از شغال دوری می‌کرد، اما از فشم به اوشان رفت و کلا برعکس کرد. آن وقت شما دیدید و هیچی نگفتید؟»

مریدان گفتند: «ای حکیم بزرگ. ما پنداشتیم حکمتی دارد که از آن بی خبریم.» حکیم گفت: «اه اه، بروید گم شوید. حوصله تان را ندارم، می‌خواهم بخوابم.» بدین ترتیب مریدان گم شدند و حکیم خوابید و کسی از معنای اندرز حکیم آگاه نشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->