شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستانی در مدارس ایران تا هفته آینده ابلاغ می‌شود سفارت ایران در کابل شرایط دریافت ویزای رایگان برای زائران افغانستانی اربعین را اعلام کرد سازمان ملل: کودکان افغانستانی قربانیان اصلی مین‌های عمل‌نکرده هستند خلاصه بازی تیم‌های جوانان میهن و ظاهر اسد در لیگ برتر فوتبال افغانستان + فیلم افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیط قطار شامل اتباع خارجی ساکن ایران نمی‌شود! نگاهی به وضعیت کامیون‌های ایرانی حامل سوخت عراقی در مرز دوغارون توضیحات مقام طالبان درباره زمان توزیع شناسنامه الکترونیکی در تهران + مدارک موردنیاز آخرین اخبار از فصل سوم لیگ برتر فوتسال افغانستان + فیلم و عکس جای خالی دختران | نتیجه کنکور پسرانه افغانستان اعلام شد ۲۵۰۰ مغازه فروش قطعات خودرو در آتش‌سوزی قندهار از بین رفت کمک‌های بشردوستانه ایران به سیل‌زدگان ننگرهار رسید پلیس ترکیه متهم به بدرفتاری با مهاجران افغانستانی شد در سال ۲۰۲۴ سیل به ۱۴۵ هزار نفر در افغانستان آسیب زده است کمیته بررسی جنگ آمریکا در افغانستان آغاز به کار کرد سازمان بین‌المللی مهاجرت از بازگشت بیش‌از ۸۵۸ هزار مهاجر به افغانستان خبر داد کشف بمب ۴۰۰کیلوگرمی در سرپل افغانستان (۲۸ تیر ۱۴۰۳) ۳ میلیارد دلار مبادلات سالانه ایران و افغانستان از طریق دوغارون سیل در ننگرهار افغانستان ۱۳۰ کشته و ۴۱۰ زخمی برجای گذاشت طالبان برای مهاجران افغانستانی ساکن ایران شناسنامه الکترونیکی توزیع می‌کند
سرخط خبرها

ابراز نگرانی سازمان ملل از وضعیت حقوق بشری در افغانستان

  • کد خبر: ۱۹۹۴۴۹
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱
ابراز نگرانی سازمان ملل از وضعیت حقوق بشری در افغانستان
هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به مناسبت ۱۰ دسامبر «روز جهانی حقوق بشر» اعلام کرد که با اشاره به کاهش خشونت‌های مسلحانه در افغانستان افزود که پس از آگست ۲۰۲۱ وضعیت حقوق بشری در این کشور همچنان وخیم است.

به گزارش شهرآرانیوز، یوناما روز یکشنبه، ۱۹ آذر با انتشار اعلامیه‌ای از مقام‌های طالبان خواسته است تا به مناسب روز جهانی حقوق بشر، تعهدات حقوق‌بشری را به عنوان سنگ بنای آینده‌ای باثبات، صلح‌آمیز و مرفه برای افغانستان پذیرفته و از آن پشتیبانی کنند.

رزا اوتونبایوا، رییس یوناما گفته است که مقام‌های طالبان مسئولیت گسترده‌تری در قبال همه مردم افغانستان برای ترویج و پشتیبانی از حقوق‌بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران دارند.

به گفته وی، حقوق بشر باید حفظ شود تا رفاه، انسجام و ثبات آینده افغانستان تضمین شود.

در این اعلامیه آمده است: علاوه بر محدودیت‌های شدید اعمال شده بر زنان و دختران، یوناما به مستندسازی مصادیق قتل غیرقانونی، شکنجه و بدرفتاری، تنبیه بدنی، دستگیری و بازداشت خودسرانه و سایر موارد نقض حقوق زندانیان ادامه می‌دهد.

به گفته یوناما، افرادی‌که در دفاع از حقوق بشر به‌ویژه در مورد حقوق زنان و دختران صحبت می‌کنند با بازداشت خودسرانه، تهدید و سانسور از سوی طالبان مواجه می‌شوند.

پیش از این، شورای حقوق بشر سازمان ملل گفته بود که حقوق بشر در افغانستان در «وضعیت فروپاشی» قرار دارد و روی زندگی میلیون‌ها نفر تاثیر گذاشته است.

فولکر تورک در پنجاهمین نشست حقوق بشر این سازمان با اشاره به محدودیت‌های گسترده اعمال‌شده بر دختران و زنان افغانستان گفت که قوانین رژیم طالبان، حمله سیستماتیک به حقوق و آزادی‌های مردم است.

منبع: هشت صبح

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->