وزیر ارشاد در پیامی درگذشت عیسی بخشی، هنرمند موسیقی خراسان شمالی، را تسلیت گفت تاکید بر اهمیت مسئله فلسطین در نشست هیئت رسانه‌ای ایران و عراق فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی
سرخط خبرها

کارگاه تخصصی کارگردانی بچه‌های مسجد در مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۲۰۱۵۷۷
  • ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
کارگاه تخصصی کارگردانی بچه‌های مسجد در مشهد برگزار شد
کارگاه تخصصی کارگردانی، ویژه منتخبان کارگردانی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در این دوره ۳ روزه که با حضور ۳۰ نفر از منتخبان کارگردانی تئاتر بچه‌های مسجد از استان‌های سراسر کشور برگزار شد، از ۳ منظر تحلیل و خوانش متن، طراحی‌های هنری و هدایت بازیگر و طراحی میزانسن، سرفصل‌های آموزشی با حضور اساتیدی از جمله «نصرالله قادری»، «میثم نویریان»، «سید حسید فدایی حسین»، «محمدرضا آزاد» و «کوروش زارعی» برای مخاطبان مطرح شد. در پایان این دوره، پروپوزال تولید بعدی تئاتر از حاضران دریافت می‌شود که حمایت بیشتری از آن صورت بگیرد و در ضمن، کیفیت آثار تولیدی نیز ارتقا پیدا کند.

به گفته «سید محمدمصطفی موتورچی» مسئول دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد حوزه هنری انقلاب اسلامی، حضور این جمع ۳۰ نفره شامل منتخبان کارگردانی تئاتر بچه‌های مسجد، به این معنا نیست که مابقی بچه‌های تئاتر مسجد که شامل حدود ۸۰۰ گروه تئاتر فعال در سراسر کشور می‌شوند، قابلیت ارتقا ندارند. اما در این بازه زمانی و بر مبنای شاخص‌هایی که وجود داشته، تصمیم بر آن شده که این ۳۰ نفر در این برنامه حضور داشته باشند.

موتورچی تاکید می‌کند که برای سایر گروه‌ها نیز برنامه‌هایی داریم که در سطح استان‌ها برگزار می‌شود. ضمن این که ارتباط با این ۸۰۰ گروه در طول سال برقرار است و برنامه‌هایی از جمله سلسله رویداد‌های تولیدی برای آن‌ها تعریف  می‌شود. متن در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و برای آن‌ها رویداد‌های محله ای، شهری و استانی و در نهایت رویداد ملی تعریف می‌شود.

ارتقای تئاتر بچه‌های مسجد بر مبنای سند ۹ ساله

موتورچی درباره برنامه‌های صورت گرفته درمورد تئاتر بچه‌های مسجد می‌گوید: بر اساس سند ۹ ساله تدوین شده در تئاتر بچه‌های مسجد که زیر نظر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند، بنا بر آن است که برنامه‌هایی برای رشد و ارتقای این تئاتر صورت بگیرد و در این مرحله از کار، در پایان ۳ ساله نخست این سند قرار داریم.

وی خاطرنشان می‌کند: تلاش ما این است که مفاهیم ارزشمند انقلاب اسلامی در قالب هنر به جامعه عرضه شوند. خوشبختانه حمایت‌های بسیار خوبی از سوی مدیریت حوزه هنری و مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری صورت گرفته که در عمل نشان داده اند پای کار تئاتر بچه‌های مسجد هستند. شاید بتوان گفت حیات مجدد تئاتر بچه‌های مسجد با حضور کوروش زارعی به عنوان مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری اتفاق افتاده است.

موتورچی می‌افزاید: در ۳ ساله دوم، قصد داریم برگزیدگان دوره ۳ ساله اول را به بدنه حرفه‌ای تئاتر وارد کنیم. سال گذشته دوره‌های آموزشی مربیگری در سطح مناطق ۸ گانه برگزار شد و در هر  منطقه، تعدادی از استان‌ها تعریف شدند که آموزش‌ها در مراکز یکی از استان‌ها برگزار شد. تعداد این گروه‌ها در سال گذشته حدود ۳۰۰ گروه بود که امسال به حدود ۸۰۰ گروه افزایش پیدا کرده است.

تعامل‌ها با کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کمرنگ شده است

مسئول دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد حوزه هنری انقلاب اسلامی در ادامه می‌گوید: در ۳ سال نخست، تعامل خوبی با کانون‌های فرهنگی هنری مساجد داشتیم که متاسفانه امسال این تعامل بسیار کمرنگ شده است و امیدواریم دوباره این پیوند بین گروه‌ها با کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز برقرار شود و هم افزایی‌ها ایجاد شود.

وی می‌افزاید: اجرای تئاتر در مساجد با محدودیت‌هایی مواجه است. از جمله این که اغلب اجرا‌ها تک جنسیتی است، از نور و دکور چندان زیاد نمی‌توانیم بهره گیری کنیم. ضمن این که درتعامل با مجموعه مدیریت مسجد و هیات امنا و ... نیز مشکلات زیادی وجود دارد که به تدریج تلاش کرده ایم آن را برطرف کیم. ضمن این که برای تامین متن متناسب برای اجرا در مساجد و با استفاده از ظرفیت‌های مسجد نیز در دفتر تئاتر بچه‌های مسجد بیش از ۱۵۰ جلد نمایشنامه مخصوص تئاتر مسجدی تولید شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->