هوای کلانشهر مشهد، همچنان ناسالم (۲۹ آبان ۱۴۰۳) ویدئو | معافیت مالیاتی ۹۰ درصد مشاغل آزاد و حقوق‌های کمتر از ۲۴ میلیون تومان گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از تأثیر قانون درآمد‌های پایدار بر شهرداری‌های کلان‌شهر‌ها | هیاهوی بسیار برای هیچ ماهانه ۴۶۰ هزار تومان قدرت خرید کارگران آب می‌رود رفع ناترازی انرژی با توسعه نیروگاه‌ها و مولد‌های خورشیدی نماینده مجلس: مجلس⁩ تعرفه واردات خودرو⁩ را پایین خواهد‏ آورد قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۲۹ آبان ۱۴۰۳) | سیر و پیاز چند؟ یک نماینده مجلس: دولت درصورت تصمیم گیری برای افزایش قیمت خودرو، از آذرماه حقوق‌ها را به دلار پرداخت کند سلطان مصرف‌ برق در تهران شناسایی شد | مصرف یک نفر به اندازه یک شهرک ۱۴۰۰ نفره! پیش بینی قیمت دلار (سه شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳)| ثبات ادامه دارد؟ پیش بینی قیمت سکه و طلا (سه شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (سه شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳) | روزهای سبز ادامه دارد؟ قیمت ربع سکه ضرب ۱۴۰۳ در حراج مرکز مبادله چقدر تعیین شد؟ اتاق اصناف ایران: فروشندگان آنلاین طلا باید جواز کسب صنفی هم بگیرند نرخ جدید معاینه فنی خودرو‌ها اعلام شد (۲۸ آبان ۱۴۰۳) افزایش قیمت ۳۰ هزار تومانی تخم‌مرغ تکذیب شد سهم ۹۵ درصدی بخش خصوصی از صنایع خراسان رضوی | حمایت از کسب و کار واحد‌های تولیدی جزئیات انتقال الکترونیک اوراق بهادار متوفیان به وراث اعلام شد نرخ ارز توافقی چقدر است؟ | فرزین: شوک‌درمانی بازار را کنترل‌ نمی‌کند اتمام‌حجت تأمین اجتماعی با کارفرمایان: اتباع غیرمجاز را به کار نگیرید چند نفر در صف وام ازدواج هستند؟ خودروسازها موتور بورس را روشن کردند| گزارش وضعیت بازار سرمایه (۲۸ آبان ۱۴۰۳) افزایش قیمت خودرو‌های «سایپا» شامل چه کسانی نمی‌شود؟ یک نماینده مجلس: مردم ما خودروهایی با تکنولوژی دهه ۴۰ و ۵۰ را به قیمت لندکروز و بوگاتی خریداری می‌کنند افزایش قیمت خودروهای «ایران‌خودرو» شامل حال چه کسانی نمی‌شود؟ بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۸ آبان ۱۴۰۳) اولین واکنش بازار آزاد خودرو‌های داخلی به افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروسازان (۲۸ آبان ۱۴۰۳) | صعود ۱ تا ۵۲ میلیون تومانی قیمت‌ها طلا و سکه امروز در مشهد چند؟ (۲۸ آبان ۱۴۰۳) بی‌برقی زشت است!
سرخط خبرها

شماره‌گذاری خودرو‌های وارداتی متوقف شد؟

  • کد خبر: ۲۰۲۴۱۴
  • ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳
شماره‌گذاری خودرو‌های وارداتی متوقف شد؟
در حالی طبق آمار گمرک تاکنون بیش از ۴۳۰۰ خودرو وارد کشور شده، ولی به نظر می رسد از این میزان تعداد بسیاری کمی تاکنون شماره گذاری و تحویل مشتری شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس تازه‌ترین گزارش گمرک ایران، آمار واردات قطعی انواع خودرو سواری در ۹ ماهه سال جاری ذیل ردیف تعرفه ۸۷۰۳ به تعداد ۴۳۸۶ دستگاه و به ارزش ۸۶ میلیون و ۴۷۸ هزار دلار بوده است.

این در حالیست که در ۹ ماهه سال گذشته تعداد ۲۴۷ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۷ میلیون و ۵۱۳ هزار دلار وارد کشور شده بود.

با وجود آمار ترخیص نزدیک به ۴۳۰۰ دستگاه خودرو سوال مهمی که در این بین وجود دارد این است که تا کنون چند دستگاه از خودرو‌های وارد شده، فرایند پلاک و شماره گذاری را طی کرده اند و از آن مهم تر، تا کنون چند خودرو به ثبت نام کنندگان این خودرو‌ها تحویل شده است؟

برای پاسخ به این سوال، لازم است تا به بررسی فرایند "ترخیص تا شماره گذاری (پلاک) " خودرو‌های وارداتی بپردازیم.

سه مرحله مهم ترخیص تا شماره گذاری خودرو‌های وارداتی چیست؟

در حوزه ترخیص خودرو ۳ مرحله اصلی و مهم وجود دارد که به ترتیب شامل:

پروسه ۳ ماهه تخصیص ارز واردات از محل ارز صادرات اشخاص

۱- فرایند تخصیص ارز جهت واردات خودرو: بررسی‌ها نشان می‌دهد، ارز واردات خودرو، از طریق ارز حاصل از صادرات اشخاص (ارز صادرات خود و غیر) می‌باشد. نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که در رویه تامین ارز واردات خودرو از محل صادرات غیر، فرایند تخصیص، تامین ارز و فرایند دریافت گواهی ثبت آماری بانک مرکزی (کد ساتا) عملا فرایندی زمان بر است و بین ۳ الی ۴ ماه طول می‌کشد.

به بیانی دیگر در این رویه وارداتی، تنها شرکت‌هایی که حداقل از ۳ تا ۶ ماه پیش اقدام به ثبت نمایندگی برای واردات کرده اند می‌توانند کد ساتا را دریافت و فرایند ترخیص خودرو از گمرک را تا انتها طی کنند، به عبارت دیگر شرکت‌های جدیدی که قصد واردات دارند باید این پروسه‌ی ۶ ماهه را طی کنند.

۲- مدارک مورد نیاز برای ترخیص: دیگر نکته‌ای که در خصوص ترخیص خودرو‌های وارداتی از گمرک وجو دارد، اخذ مجوز‌های استاندارد ۸۵ گانه‌ی مرتبط با خودرو است.

البته نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است بعد از مطرح شدن برخی حواشی در خصوص رسوب خودرو در گمرکات و بنادر با ورود معاون اول رئیس جمهور رویه سهل گیرانه تری درخصوص دریافت مجوز‌ها صورت گرفت. به این ترتیب با همکاری سازمان ملی استاندارد در خصوص ترخیص خودرو‌های وارداتی تسهیلات قابل توجهی در خصوص استاندار‌های ۸۵ گانه لحاظ شده است.

بر این اساس پیگیری‌ها نشان می‌دهد هم اکنون تنها خودرو‌هایی که استاندارد آلایندگی را کسب نکرده اند اجازه‌ی ترخیص از گمرکات را نخواهند داشت.

۳- مشکلات خرید خودرو توسط واردکنندگان: از طرفی دیگر نکته‌ای که به نظر می‌رسد می‌تواند به عنوان آخرین عامل برای وضعیت فعلی خودرو‌های وارداتی مطرح شود، وجود چالش‌ها و مشکلاتی است که مقابل واردکنندگان در حوزه تامین خودرو وجود دارد که البته در این خصوص بایستی شفاف سازی بیشتری صورت گیرد.

تاکنون تعداد معدود خودروی وارداتی پلاک و تحویل داده شده است

لازم به ذکر است طبق اخبار رسمی تاکنون که ماه‌ها از واردات خودرو می‌گذرد، نسبت به خودرو‌های ترخیص شده تعداد بسیار محدودی پلاک و به خریدار آن تحویل داده شده است. به عبارت دیگر تاکنون تعدادی خودرو نیز فرایند ترخیص تا شماره گذاری (پلاک شدن) را طی کرده اند، اما هنوز به خریداران آن‌ها تحویل داده نشده است. مسئولان دولتی در این خصوص تاکید دارند که رفتار‌های تجاری از عوامل مرتبط با تاخیر در تحویل خودرو‌های پلاک شده به متقاضیان است.

البته نکته‌ای که وجود دارد این است که وزارت صمت باید در مورد خودرو‌هایی که فرایند ترخیص تا شماره گذاری را طی کرده اند شفاف سازی کند تا آمار دقیق این خوردو‌ها مشخص شود.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->