ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر
سرخط خبرها

افزایش تا سقف ۸۵ درصد از مصارف منابع بانکی خراسان رضوی، درخواست استان از بانک مرکزی

  • کد خبر: ۲۰۲۷۸۳
  • ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶
افزایش تا سقف ۸۵ درصد از مصارف منابع بانکی خراسان رضوی، درخواست استان از بانک مرکزی
در یکصدو یازدهمین جلسه شورای گفتگو خراسان رضوی درخواست افزایش استفاده از منابع بانکی استان تا سقف ۸۵ درصد از بانک مرکزی مطرح شد.

به گزارش شهرآرانیوز رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در یکصد و یازدهمین جلسه شورای گفتگو که امروز ۷ دی با موضوع بررسی مسائل ارزی و باحضور  رییس بانک مرکزی برگزار شد در این جلسه تصریح کرد: ارزصادراتی و بازگشت ارز از موضوعات مهم و عمده درخواست تجار را تشکیل می دهد. مسلمااگر اجباری در آن نباشد کلیه ارز حاصل از صادرات به کشور باز خواهد گشت. اگر این اجبار برداشته شود افزایش صادرات و  قطعا افزایش ارز ورودی به کشور را خواهیم داشت.

محمدرضا توکلی زاده عنوان کرد: بهترین مصداق بحث فرش دستباف است. فرش دستباف در ابتدای انقلاب ۹۸ درصد بازار جهانی ایران را تشکیل می داد و اشتغال  قابل توجهی داشت اما اکنون به صفر رسیده است و این پتانسیل متاسفانه از بین رفته ، تمام امکاناتی برای تولید این فرش داشتیم از بین رفته و اشتغالی که در روستاها بوده از ببن رفته است و کمبود نیروی از جوله مشکلات این صنعت ارز آور است.

حجت الاسلام پژمانفر در این جلسه با اشاره به موضوع منابع و مصارف در بانک های استان  و ایجاد توازن آن گفت: ۹/۱ سپرده گذاری استان در ۹  بانک که اطلاعاتشان شفاف نیست و گزارشاتشان به شورای بانک ها منتقل نمی شود تشکیل می دهد که ابن  موضوع یک ضعف در استان است. این ۹ بانک به ازای ۹/۱ سپرده گذاری که انجام می شود تقریبا شش صدم درصد تسهیلات ارائه می دهند.

به گفته نماینده مردم در مجلس، ما تقریبا ۶۷ درصد از سهم سپرده های که داریم بهره برداری میکنیم که نیاز است تا سقف ۸۵ درصد این عدد در استان افزایش یابد.

تقاضا داریم بانک مرکزی نسبت به عملکرد کلیه بانک ها در مشهد هشدار و تذکر را بدهد که فاصله ۱۰۰ همتی که منابع ما از مصارف ما پیش گرفته رفع شود و گره مشکلات صنعتی در استان مرتفع شود. رفع مشکلات اقتصادی ما گره خورده به بخش صنعت که باید ان ها را با همین تسهیلا و افزایش استفاده از منابع حمایت کنیم.

صفایی نیکو ، رییس شورای هماهنگی بانک های استان در این باره در ادامه گفت: ۹ بانک در استان اطلاعات خود را ندادند که تقاضا داریم رسیدگی شود . علی رقم مکاتبه ای که با بانک مرکزی شده هنوز این اتفاق نیافتاده است. ۳۲همت مجموع منابع  این ۹ بانک است که ۹ درصد منابع استان را تشکیل می دهد که از ۳۲ همت یک در صد در استان خرج کردند.

وی یاداورشد: بر اساس امار سهم منابع استان از منابع کل کشور ۴.۱ درصد است و‌سهم منابع سایر استانها از منابع کل کشور ۴۴.۷ درصد است به طوریکه سهم منابع استان تهران از کل کشور حدود ۵۵.۳ درصد است

همچنین سهم مصارف استان تهران از کل کشور ۵۹.۳ درصد و سهم مصارف کل استانها از کل کشور۴۰.۷ درصد است که سهم مصارف استان خراسان رضوی از منابع کل کشور ۳.۳ درصد است

وی گفت: در بحث وام ازدواج بیشترین تسهیلات را دادیم  و رتبه دوم حجم تسهیلات ازدواج را داریم

رییس بانک مرکزی با تاکید بر اینکه سیاست بانک مرکزی  افزایش تسهیلاتت ازدواج و فرزند آوری است گفت: مجلس شورای اسلامی تکلیف کرده است که باید ۱۴۴ همت تسهیلات ازدواج طی سال جاری پرداخت شود. در حال حاضر از برنامه جلوتر بوده و تاکنون ۱۲۹ همت تسهیلات ازدواج در کشور پرداخت شده و تا پایان اسفند تعهدات بانک‌ها جهت اهداء تسهیلات ازدواج و فرزندآوری عملی خواهد شد.

استاندارد خراسان رضوی گفت: مشکل ازدواج در بحث وام است بحث صف های طولانی است ۳۲ هزار در صف وام ازدواج داریم.

شجاعی، رییس کمیسیون تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این بخش گفت:  به استان باید نگاه ویژه و ملی صورت بگیرد. به لحاظ مصارف بانکی رتبه ۲۷ داریم

مشکل اصلی اینکه نسبت مصارف و منابع را به مدت چند سال در اختیار استان قرار دهیم. از سال ۹۸ نسبت سپرده کاهش داشته که  دلیل آن خروج منابع از استان بوده است.

فرزین، رییس بانک مرزی در این بخش گفت: استان خراسان رضوی جز استان های توسعه یافته اسن  و ما مجبوریم از منابع استان های توسعه یافته به استان های کم توسعه و‌همجوار نسبت دهیم

شجاعی گفت: این نسبت باید در تهران هم رعایت شود و بابد عادلانه  در کل کشور صورت بگبرد.

پژمانفر گفت: این استان بر خلاف سایر استان سرمایه اش بخش خصوصی است بر خلاف تهران و دیگر استانها که دولتی است. باید ابن اجازه داد این مصارف در استان خراسان رضوی  افزایش یابد و مجوز را بانک مرکزی بدهد تا ۸۵ درصد هم استفاده از منابع برسد.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: امیدواریم این افزایش مصارف تا ۸۵ درصد اتفاق بیافتد. متاسفانه فعالیت اقتصادی در استان است که مصداق ان شرکت های فولادی است و این درخواست منطقی است که بر اساس فعالیت اقتصادی استان  استفاده از مصارف افزایش یابد.

فرزین گفت: این مشکل وجود دارد که کارخانه های بزرگ استانی تمایل دارند در تهران سپرده گذاری کنند و باتوجه به اینکه برخی کارهایشان در تهران سریع تر انجام می شود تمایل به این کار دارند

استاندار گفت: اگر حوزه اختیارات استان افزایش یابد این مشکل حل خواهد شد.

فرزین اشاره کرد: اگر اختیارات محدود باعث شده در استان  سرعت کار گرفته شود رسیدگی می شود. اما یک بخش آن کارخانه های بزرگ که تمایل به سپرده گذاری در بانک های تهران را دارند می باشد.

تسهیل در ایفای تعهدات ارزی کشور افغانستان

موضوع دوم جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی  تسهیل در ایفای تعهد ارزی و برگشت ارز به سامانه نیما است. که بر اساس آن بانک مرکزی صادرات ریالی به کشور افغانستان را مورد پذیرش قرار دهد و در امر تعهد ارزی تسهیلاتی صورت بگیرد.

رئیس بانک مرکزی با اشاره به سفر به اخیر به کشور روسیه  گفت: در فصل اول میلادی سال اینده پیمان پولی با این کشور بسته می شود و بر اساس پول ملی دو کشور تبادلات انجام می شود و به عبارتی شبکه شتاب بانکی با ابن کشور انجام می شود.

وی عنوان کرد: رشد صادرات ما به روسیه بیشتر از رشد واردات از این کشور بوده است یعنی از تجارت با روسیه سود می‌بریم. همچنین با عضویت ایران در اتحادیه اورآسیا، تعرفه ۸۷ درصد کالاهای ایران، روسیه، قزاقستان و قرقیزستان صفر شده و به راحتی می‌توان تجارت داشت.

فرزین افزود: مشکلی که در مشهد داریم اینکه باید شعبه  ای برای افغانستانی ها برای تسهیل تبادلات صورت می گرفت و ابن خواسته بانک مرکزی بود که متاسفانه تا الان رشدی نداشته است که برای رفع این مشکل اقداماتی در پیش خواهیم داشت.

وی یادآورشد: همچنین برای تسهیل مبادلات ریال آف‌شور  که سک ریال برون مرزی است بزودی راه اندازی می شود. بسیاری از مشکلات مبادلاتی ما به خصوص با کشور های همسایه مثل افغانستان رفع خواهد شد.چینی‌ها یوآن آفشور و آنشور دارند. یوآن آفشور برای مبادله با دیگر کشورها بوده و در ایران نیز ما این طرح را آغاز کرده و ریال آفشور را به زودی نهایی می‌کنیم. یعنی افغانستانی‌ها و عراقی‌ها که با ریال مبادله می‌کنند، ریال آفشور دریافت خواهند کرد.

موضوع سوم،  بحث رفع تعهد ارزی با بازگشت ۹۰ درصد ارز حاصل از صادرات

روشنک، رئیس کمیسیون تجارت استان در ابن باره گفت:  تعهد ارزی کلمه ای اشتباه است مگر می شود صادرکننده ارز را به کشثر برنگردانند. اما چرا صادر کننده زحمت بکشد ولی ارز جای دیگر خرج شود .این تفاوت نرخ ارزی که بر پایه نرخ روز نیست برای صادرکننده و تجاز مشکل ساز شده است.

وی به این موضوع اشاره کرد: در کشور ایران ۲۰ هزار کیلو متر بزرگراه وجود دارد اما سه  استان خراسان از  ۳۵ کیلومتر برخوردار است پس نمی توان گفت خراسان بزرگ  استان برخوردار است.خواهش داریم تعهد ارزی را به عنوان ما بتفاوت نرخ ارز عنوان و تعیین شود.

محمودی، رییس انجمن صنایع در این بخش گفت: زمان رفع تعهد ارزی ۱۲۵ روز است که باید این زمان بیشتر شود  و این تقاضای ما است.

ابراهیمی، رییس خانه صنعت و معدن گفت: به استان توجه ویژه شود چون بار مهاجرت زیادی به این استان داریم. خیلی از کارت های بازرگانی تجار ما تعلیق شده این درحالی است که در کنار زعفران پنجاه درصد ان بخش صنعت است.

وی درخواست از رییس بانک مرکزی داشت: یک فرصت شش ماه بدهید کارت ها باز شود تا رفع تعهد را بتوانند انجام دهند.

فرزین گفت: باید نوع صادرات مشخص شود تا تسهیلات ویژه صورت بگیرد و باید مشخص  شود چه بخش مربوط به کشاورزی و زعفران و چه بخشی برای صنعت است

روشنک  تضافه کرد : ما در خراسان نماینده بانک مرکزی نداریم و اختلال در روند کارهای مربوط به بانک است که باید این نماینده مشخص شود.

فرزین در بخشی از صحبتهایش گفت: ما دچار چرخه تورم و چالش کنترل ارز هستیم . تراز تجاری ایران بر خلاف گفته ها منفی نیست و  ارز در حال تولید بر اساس منابع است متاسفانه عده ای می خواهند تصویر منفی از کشور ایجاد کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->