همتی: تمرکز سازمان امور مالیاتی بر دانه درشت‌ها باشد چگونه و از کجا لپ‌تاپ خوب و با قیمت ارزان بخریم؟ بررسی قیمت موبایل‌های شیائومی از ۵ میلیون تا ۷۳ میلیون تومان (۱۱ مهر ۱۴۰۳) نرخ امروز طلا و سکه در مشهد چقدر است؟ (۱۱ مهر ۱۴۰۳) | دست کوتاه مردم از طلای گرمی ۴ میلیون تومان قیمت خودرو‌های خارجی رشد کرد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) شوک موقت بازار ارز بعد از عملیات وعده صادق ۲ | کارشناسان اقتصادی: افزایش قیمت ارز موقت و زودگذر است واکنش بازار خودرو‌های داخلی به پاسخ موشکی ایران به اسرائیل چه بود؟ (۱۱ مهر ۱۴۰۳) آیا قیمت بنزین افزایش می‌یابد؟ + ویدئو | حل مسئله ناترازی انرژی مستلزم گذشت زمان است بیش از ۴ میلیون کنتور هوشمند برق در کشور نصب شده است | ۲ درصد از مشترکان خیلی بدمصرف هستند قیمت دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال یک روز پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل چه تغییری کرد؟ (۱۱ مهر ۱۴۰۳) اختلال یا نگرانی در تأمین و عرضه بنزین وجود ندارد شلوغ‌شدن پمپ‌بنزین‌ها عادی است | سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت: سوخت به اندازه کافی موجود است و نگرانی نداریم سقوط آزاد بیت‌کوین بعد از عملیات موشکی ایران | آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان (۱۱ مهر ۱۴۰۳) ۵۳ درصد ظرفیت سد‌ها خالی است ۴۸ نیروگاه تجدیدپذیر در بورس انرژی ایران پذیرش شده است روش محاسبه سبد معیشت کارگران غلط است لغو تمام پرواز‌ها در سراسر کشور تمدید شد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) رمزگشایی از روند بازار مسکن از ابتدای ۱۴۰۳ تاکنون و پیش‌بینی تا پایان سال آیا دامنه نوسان بورس و فرابورس در معاملات امروز تغییر می‌کند؟ (۱۱ مهر ۱۴۰۳) پیش بینی بازار خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ وضعیت بازار ارز پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل (۱۱ مهر ۱۴۰۳) قیمت عمده فروشی میوه و صیفی جات در مشهد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) افزایش قیمت نفت پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل (۱۱ مهر ۱۴۰۳) افزایش نرخ ارز مقطعی است | التهابات بازار با تدابیر بانک مرکزی کاهش می‌یابد (۱۰ مهر ۱۴۰۳) امضای تفاهم‌نامه تهاتر کالا بین ایران و ارمنستان
سرخط خبرها

تکلیف عرضه ۱۲۰ هزار خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار چه می‌شود؟

  • کد خبر: ۲۰۴۶۶۲
  • ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
تکلیف عرضه ۱۲۰ هزار خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار چه می‌شود؟
طبق توافق انجام‌شده بین وزارت صنعت، خودروسازان و قطعه‌سازان قرار است شرکت‌های خودروساز ۱۲۰هزار خودرو را ۵درصد زیر قیمت بازار تا پایان سال عرضه کنند با این حال اجرای این طرح هنوز نامشخص است و به‌نظر می‌رسد شورای رقابت نیز با آن مخالف است.

به گزارش شهرآرانیوز به‌دنبال افزایش مشکلات صنعت خودروسازی و عبور زیان انباشته خودروسازان از مرز ۱۷۰هزار میلیارد تومان چندی پیش نشستی در وزارت صنعت با حضور قطعه‌سازان و خودروسازان برگزار شد. در جریان این نشست مقرر شد بخشی از مشکلات مالی شرکت‌های خودروسازی از طریق تزریق نقدینگی به وسیله اوراق مالی مرتفع شود و در مقابل به خودروسازان اجازه داده شود تا برخی از محصولاتشان را بالاتر از قیمت مصوب و کمتر از قیمت بازار عرضه کنند.

فروش محصولات مازاد بر تعهد، به قیمت آزاد

طبق توافق انجام‌شده در نشست خودروسازان و وزارت صنعت قرار شده وزارت صنعت زمینه قانونی برای فروش محصولات مازاد بر تعهدات سامانه یکپارچه شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا را در حاشیه بازار فراهم کند. وزارت صنعت طبق این توافق پذیرفته است که ۲ شرکت ایران‌خودرو و سایپا هر کدام ۶۰هزار دستگاه و مجموعا ۱۲۰هزار دستگاه را ۵درصد پایین‌تر از قیمت بازار تا پایان سال عرضه کنند. البته این توافق مشمول همه خودرو‌ها نیست و فقط درمورد خودرو‌هایی است که در بازار قیمت بالایی دارند. هدف از اجرای این طرح نیز کاهش قیمت خودرو‌ها عنوان شده است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان در همین باره گفت: جلسه‌ای مشترک با حضور وزیر صنعت و خودروسازان برگزار شد. در این جلسه قرار شد تا مشکل نقدینگی ۲ خودروساز از طریق عرضه ۱۲۰هزار دستگاه در بازار تامین شود. از آنجا که زمینه عرضه خودرو در بورس کالا هنوز فراهم نشده است این طرح می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

مستقیم و تحویل روز، خودرو بخرید

مازیار بیگلو افزود: براساس این طرح افراد می‌توانند به‌صورت مستقیم و تحویل روز، خودرو بخرند. به‌نظر می‌رسد درصورت اجرایی شدن این طرح می‌توانیم روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو را متوقف کرده و تا حدودی بازار را به تعادل برسانیم.

او با تأکید بر اینکه متأسفانه با گذشت یک ماه از این صورتجلسه هنوز اقدامی برای اجرایی شدن آن صورت نگرفته است، افزود: براساس این طرح خودروسازان می‌توانند مازاد تولید خود را به فروش برسانند تا از این طریق ضمن رفع مشکلات مالی قطعه‌ساز و خودروساز روند پرداخت مطالبات نیز با سرعت بیشتری انجام شود.

به‌گفته او اجرای این طرح باعث می‌شود قیمت خودرو با کاهش بیشتری مواجه شود و کمک می‌کند که ۴۰۰هزار خودرو که به جهت کسب سود بالاتر دپو شده است نیز آزاد شود.

او اضافه کرد: امروز مطالبات قطعه‌سازان بیش از ۵۰همت است که ۱۲ تا ۱۳ همت آن سررسید شده است و درصورتی‌که بدهی خودروسازان تا پایان سال پرداخت نشود قطعه‌سازان در تامین هزینه‌ها به مشکل بر می‌خورند.

بازار خودرو انحصاری است، شورای رقابت مخالف است

آنطور که خبر‌های غیررسمی نشان می‌دهد طرح عرضه ۱۲۰هزار خودرو با قیمت کمتر از بازار مورد موافقت معاون اول رئیس‌جمهور قرار گرفته است، اما بنا به دلایل نامشخصی مسکوت باقی مانده است. ضمن اینکه دیروز به موازات مشخص شدن جزئیات طرح T سخنگوی شورای رقابت اعلام کرد: اختیارات شورای رقابت قابل واگذاری نیست، و همچنان بازار خودرو انحصاری است.

سپهر دادجوی توکلی اضافه کرد: مسئول تنظیم بازار خودرو شورای رقابت است و در اصلاحات دستورالعمل خودرو فقط تغییراتی در فرایند‌ها برای تسهیل و تسریع در اجرای دستورالعمل صورت گرفته است.

او با بیان اینکه تنظیم‌گر فنی بازارخودرو وزارت صنعت است و در حوزه اجرا اختیارات بیشتری پیدا کرده است، افزود: براساس اصلاحات انجام شده مانند گذشته خودروسازان هزینه‌های تولید را برای سازمان حمایت ارسال کرده و این سازمان براساس دستورالعمل شورای رقابت قیمت‌ها را محاسبه می‌کند.

تلاش برای جبران کمبود نقدینگی قطعه‌سازان و خودروسازان

خودروسازان و قطعه‌سازان همچنین با وزارت صنعت توافق کرده‌اند که بخشی از مشکلات مالی این صنعت از طریق انتشار اوراق مالی تامین شود.

طبق این توافق قرار شده تا از محل تفاهمنامه سه‌جانبه جدید منعقدشده میان وزارت صمت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مبلغ ۲.۵همت اوراق گام در اختیار هر یک از خودروسازی‌های ایران‌خودرو و سایپا قرار گیرد. همچنین برای جبران کمبود نقدینگی قطعه‌سازان مقرر شد تا هماهنگی لازم از سوی وزارت صنعت با بانک‌های عامل از طریق وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای واگذاری ۵هزار میلیارد تومان اوراق خرید دین به قطعه‌سازان بدون دریافت هرگونه سپرده انجام شود.

وزارت صنعت در عین حال موافقت کرده است برای کاهش کسری نقدینگی قطعه‌سازان و امکان تولید قطعات موردنیاز زمینه تخصیص ۵هزار میلیارد تومان قرارداد مرابحه را از طریق بانک‌های عامل فراهم کند.

منبع: همشهری آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->