ارزان‌ترین موبایل برند‌های مختلف کدام‌اند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) دوربین مداربسته، آرایشگاه زنانه در مشهد را به پلمب کشاند کام سهامداران بالاخره شیرین شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۴ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ بلیت هواپیما بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است هر گرم طلای ۱۸ عیار در مشهد چند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) هزینه نصب و جداسازی کولر گازی در مشهد چقدر است؟ قیمت امروز طلا، دلار، سکه، ارز دیجیتال (۴ تیر ۱۴۰۳) | طلا ۳.۴ میلیون و دلار ۶۰ هزار تومان شد بخش‌نامه جدید بانک مرکزی؛ پرداخت وام اشتغال به هر نفر فقط یک بار قیمت خودرو‌های خارجی و کارکرده در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) | بنز ۲۰۱۳، هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان چگونه خودرو وارداتی بخریم؟ قیمت خودرو‌های داخلی و کارکرده در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) متقاضیان دسته‌چک بخوانند | شرط جدید بانک مرکزی برای صدور دسته‌چک‌های صیادی سهم زنان از تسهیلات مشاغل خانگی چقدر است؟ شرایط رایگان‌شدن قبوض آب اعلام شد عرضه ۳۱ خودروی وارداتی از طریق سامانه یکپارچه خودرو + جزئیات قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) | هلو ۱۰ هزار تومان ارزان‌تر شد هشدار به مشترکان پرمصرف آب | آب شرب مشترکان بدمصرف با اطلاع قبلی قطع می‌شود مهمانی‌هایی که به خاطره تبدیل شدند | از هزینه گزاف ولیمه حاجیان تا سفره‌هایی که هر روز آب می‌روند قیمت امروز پرفروش‌ترین مدل‌های اپل، سامسونگ و شیائومی (۳ تیر ۱۴۰۳) خروج دوباره پول حقیقی از بازار سهام | گزارش وضعیت بورس (۳ تیر ۱۴۰۳) ارسال بیش از ۷۰۰۰ گزارش و شکایت فساد از سطح خراسان رضوی به بازرسی کل استان در سال ۱۴۰۲ رشد حدود یک‌درصدی قیمت طلا در بازار مشهد (۳ تیر ۱۴۰۳) حدود ۸ هزار مجوز صنایع‌دستی در خراسان‌رضوی صادر شده است صعود قیمت طلای ۱۸عیار | قیمت امروز طلا، سکه، دلار، بیت‌کوین (۳ تیر ۱۴۰۳) پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مسکن ملی به اقشار کم‌درآمد
سرخط خبرها

وضعیت نابسامان ناوگان هوایی | آیا شناور شدن نرخ بلیت پرواز، دست دلالان را کوتاه می‌کند؟

  • کد خبر: ۲۰۵۲۰۵
  • ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
وضعیت نابسامان ناوگان هوایی | آیا شناور شدن نرخ بلیت پرواز، دست دلالان را کوتاه می‌کند؟
حمل و نقل هوایی کشور تحت تاثیر عواملی در یک نابسامانی عرضه و تقاضا به سر می‌برد که شهر مشهد هم از این وضعیت بی نصیب نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، ایرلاین‌ها طی سال‌های گذشته به نرخ پایین بلیت پرواز و سدی به نام نرخ مصوب بر قیمت بلیت پرواز‌ها گله دارند و از سویی انحصار موجود در این ایرلاین‌ها باعث شده گرانفروشی و عرضه ناعادلانه ادامه داشته باشد.

با وجود اظهارات گاه و بیگاه مسئولان وزارت راه و شهرسازی در رابطه با ورود هواپیما‌های متعدد به کشور و الحاق آن‌ها به ناوگان هوایی، اما در عمل تغییر محسوسی در عملکرد شرکت‌های هواپیمایی و افزایش خدمات‌رسانی آن‌ها به مردم صورت نگرفته است. طی دو سال اخیر خرید بلیت هواپیما با دشواری انجام می‌شود و بعضا خبری از فروش بلیت با قیمت‌ها مصوب نیست.

اواخر آذرماه امسال رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه از ابتدای دولت سیزدهم ۷۰ هواپیما و هلی‌کوپتر دست‌دوم وارد کشور شده، گفته بود‌: با توجه به وضعیت کشور تا قبل از ورود هواپیما به کشور آن را رسانه‌ای نمی‌کنیم.



وی پیش‌تر (اوایل شهریور امسال) نیز از افزایش تعداد هواپیما‌های فعال به ۲۵۰ فروند تا پایان سال خبر داده و گفته بود: در طول ۲۰ ماه گذشته ۶۰ فروند هواپیما به کشور وارد شده که ۳۰ فروند از این هواپیما‌ها تاکنون عملیاتی شده است.

در این شرایط این پرسش مطرح می‌شود که خروجی ورود هواپیما‌های جدید به ناوگان هوایی مسافری کشور چه بوده است؟ آیا باعث شده تا روند همیشگی گران‌فروشی برخی ایرلاین‌ها کُند شود؟ آیا دسترسی به بلیت پرواز‌های داخلی برای مردم تسهیل شده است؟ آیا کیفیت خدمات ارتقا یافته است؟ آیا دستورالعمل حقوق مسافران رعایت می‌شود؟

افزایش قیمت بلیت فعلا منتفی است

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار شهرآرنیوز در خصوص گرانفروشی و افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: بحث افزایش قیمت بلیت هواپیما اکنون منتفی است و دیوان عدالت اداری تشخیص داده اگر نرخ آزاد سازی شود منوط به اینکه ایرلاین‌ها خدماتشان را کیفی بالا ببرند و در جهت بهبود زیر ساخت ناوگان هوایی گام بردارند این وضعیت تا حدودی ساماندهی خواهد شد.

به گفته فرهاد دوایی، اکنون هیچ افزایشی اتفاق نیافتاده و در حال حاضر با امضای مدیران ایرلاین‌ها در شورای عالی هواپیمایی این افزایش قیمت منتفی شده است تا اینکه شورای عالی هواپیمایی در خصوص نرخ پرواز‌ها تصمیم گیری کند و اکنون در سازمان هواپیمایی و دیوان عدالت اداری این موضوع منتفی شده است.

وی یادآورشد: اکنون وضعیت ناوگان هوایی چه برای کشور و به ویژه برای شهر مشهد که یک شهر زیارتی است نابسامان است و این وضعیت تا زمانیکه تصمیم‌گیری در جهت ساماندهی ناوگان هوایی صورت نگیرد ادامه خواهد داشت. مخصوصا برای نوروز پیشرو پیش بینی می‌شود این نابسامانی تشدید هم خواهد شد.

کمبود ناوگان هوایی در شهر زائر پذیر مشهد مشهود است

دوایی درادامه تصریح کرد: اگرچه که مشهد در همه اوقات پیک مسافر را دارد و نمی‌توان یک برهه‌ای از زمان را برای آن در نظر گرفت، اما همچنان در تمام ایام سال مشکل ناوگان هوایی در این شهر پابرجاست.

وی اضافه کرد: مشهد از لحاظ حضور زائر بیشتر از همیشه نیاز به بهبود سیستم ناوگان هوایی و زمینی است حضور ۳۰ میلیون زائر در طول سال در مشهد و کمبود حمل و نقل هوایی که در این شهر بسیار مشهود است.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان افزود: اگر نرخ بلیت آزاد سازی شود و منجر به رقابت بین ایرلاین‌ها شود، شرکت ها این توانایی دارند سیستم حمل و نقل را چه از نظر خدمت رسانی و چه از نظر افزایش ناوگان به جهت رقابتی شدن، بهتر کنند.

اعمال قیمت سلیقه ای  از سوی ایرلاین ها

به گفته وی، اکنون به دلیل اینکه بلیت پرواز کم است و زیر ساخت در این حوزه ضعیف است، هر قیمت سلیقه‌ای از سوی ایرلاین‌ها اعمال می‌شود و هیچگونه ساماندهی بروی آن نیست. اگر شناور شدن نرخ بلیت پرواز صورت بگیرد دست دلالان در این حوزه کوتاه می‌شود لازم به ذکر است اکنون هم دلالان اجازه ساماندهی نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه هم بحث شناوری نرخ پرواز‌ها و اینکه تعیین نرخ پرواز‌ها دراختیار ایرلاین‌های قرار بگیرد دیده شده است که نباید دستوری باشد.

به گفته فرهاد دوایی، مسلما وقتی رقابت سالم ایجاد شود، هر ایرلاینی درجهت ارائه خدمات بهتر به مصرف کننده حرکت می‌کند. وقتی هزینه‌های سربار متفاوتی که ایرلاین‌ها بر اساس خدماتی که می‌دهند نرخ گذاری بلیت انجام نشود نابسامانی در وضعیت بلیت ادامه خواهد داشت نه اینکه با تعیین نرخ دستوری بر مشکلات سیستم ناوگان افزوده شود.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی یادآورشد: ازابتدای سال ناوگان جدید به مشهد علی رغم قول‌هایی که داده شده بود، اضافه نشده است. اما قرارشده تعدادی اختصاص یابد، اما زمان ان مشخص نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->