آخرین وضعیت تردد و تصادفات در مسیر‌های منتهی به مرز‌های خروجی اربعین مصدومیت ۹ نفر در تصادف شبانه در محور نیشابور - مشهد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) ۳۰ مصدوم در پی خروج قطار از ریل در مسیر کرمان _ زرند (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) مأمور پلیس آستانه اشرفیه در درگیری با قاتل مسلح یه شهادت رسید (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) قطار تهران - کرمان از ریل خارج شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت‌جام خسارت نداشت (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت جام را لرزاند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۴ شرور تهران با شلیک پلیس دستگیر شدند زلزله تهران را لرزاند | واکنش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به اعلام نشدن زمین لرزه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) کلثوم اکبری قاتل ۱۱ شوهر در دادگاه | ماجرای قتل‌ها چه بود؟ نوروفیدبک برای چه کسانی مناسب است - 5 متخصص زبده نوروفیدبک قوچان، خنک‌ترین شهر ایران در بامداد امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) غرب استان تهران لرزید (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) تسکین درد‌های معده و روده با این دانه تابستانی استفاده از دم‍پایی در پیاده روی اربعین مناسب نیست هشدار وزارت بهداشت نسبت به مخاطرات تابش مستقیم نور خورشید شرایط دریافت مستمری توسط بازماندگان + نحوه محاسبه میزان مستمری تمامی امتحانات علوم پزشکی دانشگاه آزاد حضوری شد وزیر آموزش و پرورش در مشهد: شهادت حق شهید کاظمی بود و حیف بود که این مقام نصیب او نشود ۷ زائر ایرانی در تصادف ون با تریلی در ناصریه عراق مصدوم شدند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۵۷۰۰ مجروح در جنگ اخیر | وزیر بهداشت خواستار پیگیری بین‌المللی جنایات رژیم صهیونیستی شد شروع اعزام‌های حج عمره از ابتدای شهریور | حضور پررنگ بانوان در لیست زائران وزیر آموزش و پرورش: بازنشستگان ۱۴۰۳ در اولویت پرداخت پاداش قرار دارند | پیگیری قرارداد کار معین معلمان خرید خدمات بیشترین علت نیاز زائران به امدادرسانی در پیاده‌روی اربعین، تصادفات جاده‌ای است پیش‌بینی هواشناسی امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | کاهش نسبی دما در شمال و غرب کشور سازمان هواپیمایی کشوری درباره‌ی تهیه بلیت پرواز‌های اربعین اطلاعیه صادر کرد آیا شیرین‌کننده‌های غذایی، بلوغ را در کودکان تسریع می‌کنند؟ چگونه احساس تشنگی را در پیاده‌روی اربعین کاهش دهیم؟ بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری چه موقع است؟
سرخط خبرها

معابر اطراف مدارس مشهد بعد از ۴ ماه همچنان گرفتار ترافیک است

  • کد خبر: ۲۰۵۳۷۷
  • ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
معابر اطراف مدارس مشهد بعد از ۴ ماه همچنان گرفتار ترافیک است
گزارشی از وضعیت ترافیک مدارس که همچنان بعد از ۴‌ماه ادامه دارد.

به گزارش شهرآرانیوز نزدیک به چهارماه است که از سال تحصیلی می‌گذرد، اما همچنان در بسیاری از معابر شاهد ترافیک سنگینی هستیم. ترافیک اول صبح یا زمانی که زنگ آخر مدارس هر منطقه‌ای از شهر می‌خورد، طوری در انضباط ترافیکی اخلال به وجود می‌آورد که عواقبش را می‌توانیم در دقیقه‌ها و گاهی ساعت‌های طولانی که در دام ترافیک می‌افتیم و راه خلاصی جز صبوری نداریم، مشاهده کنیم. این در حالی است که وقتی مدارس تعطیل هستند شاهد ترافیک روان، بدون کمترین معطلی در معابراصلی و فرعی هستیم.

اما این پایان ماجرا نیست؛ نتایج تحقیقات گواهی می‌دهند ماندن طولانی مدت در ترافیک سنگین جدا از مباحث ترافیکی و اتلاف وقت، به علت افزایش میزان سرب موجـود در هوا باعث بـروز اختـلال روانی می‌شود. آلودگی هوا در کنار آلودگی صوتی باعث کاهش آسـتانه تحمل افراد می‌شـود و این مسئله ممکن است منجر به نزاع‌های خیابانی به دلیل مسـائل بسیار ساده شده و سلامت روان افراد را تحت‌تأثیر خود قرار دهد.

همچنین براساس مطالعات اخیر، آسیب‌پذیرترین گـروه به عوارض ترافیک، کودکان هسـتند. این پدیده می‌تواند منجر به اختلال عملکرد مغزی کودکان، ضعف رشد و تکامل، کاهش ضریب هوش و افت تحصیلی آن‌ها شود.

چرا ترافیک ایجاد می‌شود؟

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود همچنان شاهد ترافیک گره خورده در نزدیکی مدارس و به دنبال آن در معابر اطراف باشیم. مهم‌ترین عواقب رعایت نکردن مقررات عبور و مرور در نزدیکی مدارس عبارت است از:

  • کندی عبورومرور خودرو
  • ایجاد گره‌های ترافیکی
  • بازی بـا روح و روان دیگر کاربران ترافیکی
  • ایجاد راه‌بندان و سد معبر
  • نقض حقوق شـهروندی
  • نامناسب بودن مکان مدرسه
  • بی‌حوصله بودن و تنبلی برخی کاربران ترافیکی (عده‌ای حاضر نیستند خودرو‌شان را کمی دورتر از مدرسه پارک کنند و پیاده به دنبال بچه بروند)
  • احتـمال افزایش تصادف‌ها
  • هدررفت سـوخت و زمان دیگر افراد در ترافیک

جهت اطلاع مدیران

به دور از انصاف است که همیشه کاربران ترافیکی را به باد نقد بگیریم و تمام تقصیر‌ها را گردن آن‌ها بیندازیم. در کنـار رعایـت قوانیـن از سـوی کاربـران ترافیکـی بـرای کاهـش حجـم ترافیـک در محدوده و ساعت‌های شروع و پایان مدارس، فراهـم بودن بعضی امکانات باعث می‌شـود تا شـاهد ترافیکی روان بـا کمترین تصادف در سـطح شـهر باشـیم. به گفته سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان، دسـت‌اندرکاران حوزه‌های مدیریـت شـهری بهتر است با به کار بستن موارد زیر اوضاع ترافیکی را بهبود ببخشند.

  • حضـور نیروهای راهور و انتظامی در مقابل مدارس مناطق مرکزی و اصلی به منظور نظارت بر راه‌بندان‌ها.
  • اجرای برخی برنامه‌های ترافیکی از جمله طرح‌های زوج و فرد، طرح ترافیک، افزایش فعالیت مضاعف وسایل حمل‌و‌نقل عمومی همراه با طرح‌های تشویقی بـه عنوان نمونه نیمه‌بها کردن بهای خدمات.
  • تأخیر در شروع کار بانک‌ها و ادارات دولتی.
  • آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی رانندگان در مـورد نوع پرداخت خسـارت برای جلوگیری از ایجاد تنش در خیابان (تصادف‌ها تا سقف۳۰میلیون تومان اگر علت مشخص و مقصر، تقصیر خود را بداند نیاز به حضور کارشناس در صحنه نیست.)

نکته: فقط انتقال خودرو‌ها به منتها الیه سـمت راسـت ضروری اسـت.

برخورد با خودروهای تعمیری، به عنوان نمونه آن دسـته خودرو‌ها که دودزا هسـتند و محیط زیسـت را آلوده می‌کنند.

برخورد سفت و سخت و اعـمال قانـون متخلفـان رانندگی، به عنـوان نمونه آن‌هایی کـه مقابل مدارس پارک دوبل می‌کنند، مدارک مورد نیاز مانند، کارت بیمه، مالکیت و گواهی‌نامه را همراه ندارند و ... آشکارسازی علائم تابلوهای راهنمایی‌ورانندگی در اطراف مدارس، احیا و بهسازی علائم افقی و عمودی و خطوط گذرگاه عابران پیاده.

فرهنگ‌سازی برای دیگر رانندگان وسایل نقلیه به عنوان نمونه توجه بیشتر به جلو و جوانب، پرهیز از عجله و شتاب.

از گره‌های ترافیکی روبه روی مدارس چه می‌دانید؟

استفاده نادرست از وسایل نقلیه با توجه به نیاز افراد به عنوان نمونه پیاده روی نکردن یا استفاده‌نکردن از وسایل حمل و نقل عمومی (اتوبوس و قطارشهری) و پاک (دوچرخه) تمایل به تک‌سرنشینی را افزایش داده است. البته اجرای طرح مدارس از ابتدای مهرماه امسال تا پایان سال تحصیلی علاوه بر اعمال قانون تخلفات سرویس مدارس، تخلفات مقابل مدارس را که دیگر کاربران ترافیکی ایجاد می‌کنند هم زیرنظر دارد. از نظر سرهنگ احمد نوری،

رئیس اداره عملیات و کنترل ترافیک پلیس راهور استان مشکلات ترافیکی یا ایجاد ترافیک در سطح معابر به‌ویژه در زمان شروع و پایان ساعت‌های مدارس از چند موضوع نشئت می‌گیرد که مهم‌ترین آن‌ها را در قالب تصویر در ادامه با هم می‌بینیم و می‌خوانیم.

رعایت‌نکردن قوانین و مقررات از سوی کاربران ترافیکی که از مهم‌ترین آن‌ها حرکت‌نکردن بین خطوط، بی‌نظمی در حرکت، بروز تخلف‌های ساکن ازجمله پارک دوبله و مورب یا توقف در حریم میادین و تقاطع‌ها و ایجاد سد معبر در ساعت‌های قبل از شروع و بعد از پایان مدرسه است باعث افزایش زمان سفر دیگر کاربران ترافیکی در سطح معبر می‌شود.

برکسی پوشیده نیست که مشکلات مهندسی و هندسی معابر که باید سازمان‌های مرتبط برای اصلاح و برطرف‌کردنش اقدام کنند، باعث استهلاک وسایل نقلیه در اثر رفت‌وآمد‌ها می‌شود. با این اتفاق شاهد افزایش آلودگی هوا و آلودگی صوتی به علت طولانی‌شدن زمان سفر خواهیم بود.

باید تدابیری اندیشیده شود تا در زمانی که سرویس مدرسه یا خانواده‌ای، قصد پیاده و سوارکردن دانش‌آموز و فرزند خود را دارند، بتوانند با رعایت مقررات وضع شده کمترین ترافیک را رقم بزنند، البته ناگفته نماند که بسیاری از مدارس که شرایط ورود خودرو به داخل حیاط مدرسه را دارند، می‌توانند از بار ترافیکی جلوگیری کنند.

جانمایی نادرست برخی مدارس به‌ویژه مدارس غیر دولتی به عنوان نمونه در اطراف تقاطع‌ها و میادین اصلی یا معابر فرعی پررفت‌وآمد که به صورت قارچ‌گونه در طول معابر احداث شده‌اند، از دیگر دلایل به وجود آمدن ترافیک است. اگر در زمان تأسیس سازمان مرتبط و مسئول، استعلامات ترافیکی را از پلیس راهور بگیرند شاهد کمترین مشکل ترافیکی در ساعت‌های رفت‌وآمد دانش‌آموزان خواهیم بود. متأسفانه کمتر نهاد مسئولی به این نکته توجه دارد که وجود ترافیک در سطح معبر جنبه عمومی دارد و دامن دیگر شهروندان را می‌گیرد.

جالب است خیلی از خانواده‌ها به جای آنکه فرزندانشان را آموزش بدهند تا با وسایل حمل‌ونقل عمومی، دوچرخه یا پیاده‌روی از خانه به مدرسه بروند و برگردند تمایل دارند برای مسافت‌های کوتاه و بلند خودرو شخصی‌شان را روشن کنند و دل به ترافیک کور اطراف مدرسه بزنند. جالب‌تر این است که عده زیادی از این افراد حاضر نیستند خودرو شخصی‌شان را در یک محل امن پارک کنند و چند قدمی پیاده‌روی کنند تا به مدرسه برسند. انگار یک مسابقه بین خودرو‌های شخصی و سرویس مدارس هست. هر کس نزدیک‌تر به در مدرسه پارک کند، حالا مهم نیست مورب باشد یا دوبل و گاهی سوبل، گویابرنده است!

برخی سرویس‌های مدرسه برای رسیدن بموقع به هر طریقی سعی می‌کنند مسیر را با حرکات نمایشی، سرعت غیرمجاز، ورود به منطقه ممنوع و ... پشت سر بگذارند.

موضوعی که مهم است، بوق‌های ممتد و فریاد‌هایی است که به معنای مطلع‌کردن بچه‌های سرویس از حضورش است. بیش از ظرفیت مجاز سوار می‌کند و اعتقادی ندارد سرنشین جلو بالای دوازده سال باشد، بماند که نبستن کمربند و بیرون‌بودن سر و بدن بچه‌های سرویس، امری طبیعی و بدیهی است. سوار و پیاده‌کردن دانش‌آموزان از در سمت چپ را غیر‌مجاز نمی‌داند و هیچ نگرانی‌ای از عبور عرضی بچه‌های سرویس و همراهی آن‌ها ندارد.

۷۰۰۰ خودرو = ۶۰۰۰۰ دانش‌آموز

بیش از ۷‌هزار خودرو در قالب ۵۵ شرکت در حوزه حمل و‌نقل دانش‌آموزی در مناطق هفت‌گانه شهر مشهد و تبادکان در دو شیفت صبح و بعد‌از‌ظهر فعال هستند. با احتساب اینکه برخی خودرو‌ها دو سرویس در روز دارند، بیش از ۶۰‌هزار دانش‌آموز را جابه‌جا می‌کنند.

۱۹۰۰ فقره

تعداد اعمال قانون متخلفان از اول مهر تاکنون در راستای طرح مدارس

۱۵۰۰۰۰ تخلف

از ابتدای مهر تاکنون ۱۵۰ هزار تخلف در سطح معابر مشهد به علت تخلفات ساکن از جمله ایستادن در محل ایستادن ممنوع، پارک مورب، پارک منجر به سدمعبر، پارک دوبله، پارک در حریم میادین و تقاطع‌ها و... ثبت شده است.

قابل توجه قانون‌گریزان

  • ماده۱۶۳آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی: ایستادن یا توقف وسایل نقلیه کنار وسیله نقلیه‌ای که متوقف اسـت، ممنوع است.
  • ماده۶۹۲قانون مجازات اسـلامی و طبق فتوای مراجع تقلید: تجاوز به پیاده‌رو‌ها و سـد معبر حرام است.
  • ماده۵۵قانون شـهرداری‌ها: سـد معابر عمومی و اشغال پیاده‌رو‌ها ممنوع اسـت و شهرداری‌ها مکلف به رفع موانع هستند.

۵۰ درصد

بنا به گزارش‌های پلیس راهور مشـهد، ایجاد سد معبر در معابر به‌ویژه در ساعت‌هایی که ترافیک به اوج خود می‌رسد، میزان بهره‌وری از معابر را تا۵۰درصد پایین می‌آو ر د

۳۱۵۰۰ تومان

جریمه هر نوع توقف که منجر به سدمعبر و اخلال در عبور‌ومرور شود

۵۲۵۰۰ تومان

جریمه توقف دوبله در معابری که ایستادن ممنوع است و باعث سد معبر می‌شود

۱۵۰۰۰ تومان

جریمه سوار‌کردن سرنشین اضافه

۲۱۰۰۰ تومان

جریمه نشاندن کودکان کمتر از دوازده سـال در صندلی جلو

۴۲۰۰۰ تومان

جریمه ارائه خدمات سرویس مدارس بدون داشتن مجوز لازم یا با وسـایل نقلیه غیرمجاز

۴۰ کیلومتر بر ساعت

سرعت مجاز در محدوده مدارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->