سرخط خبرها

درباره کتابت هنرمندانه قرآن کریم روی نقشه ایران

  • کد خبر: ۲۰۵۵۹۱
  • ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
درباره کتابت هنرمندانه قرآن کریم روی نقشه ایران
گزارشی از کتابت جزء سی ام قرآن کریم روی نقشه ایران به‌دست هنرمندان خوش نویس مشهدی.

نگار طاهونچی | شهرآرانیوز؛ برای اولین بار کتابت جزء سی ام قرآن کریم روی نقشه ایران توسط خوش نویس پیشکسوت و کاتب دومین قرآن پارچه ای، استاد شاهین برجسته، با همکاری دانش آموزان و پرسنل مدرسه دخترانه غیردولتی نخبگان ناصری در مشهد انجام شد. در این اقدام فرهنگی که مورد استقبال دانش آموزان، اولیا و معلمان نیز قرار گرفت، دانش آموزان با استفاده از خلاقیت هنری شان آیات قرآن کریم را با سه رنگ سبز، قرمز و آبی روی نقشه ایران کتابت کردند. این نقشه که به دست دانش آموزان به آیات قرآن مزین شده است، پس از تمام شدن، در حضور جمعی از مسئولان آموزش وپرورش ناحیه ۶ مشهد رونمایی و به عنوان یک اثر هنری و ملی برای نگهداری به موزه اسناد ملی در مشهد سپرده شد.

هنر یعنی آرامش جسم و روح

شاهین برجسته، خوش نویس پیشکسوت و کاتب دومین قرآن پارچه‌ای که مسئولیت اجرای این ایده را به عهده داشته است، می‌گوید: از کودکی هنر خوش نویسی و نقاشی را آموختم و از سال ۱۳۶۸ در این حرفه مشغول به کارم و چندین سال است که شاگرد استاد اسماعیلی قوچانی در یادگیری کتابت قرآن هستم. وی درباره نگارش آیات قرآن روی این نقشه، می‌افزاید: در ابتدا هدف ما این بود که از سوی مدرسه در مسابقات خوش نویسی شرکت کنیم و همان جا اجرای این کار به ذهنم آمد و نقشه ایران را برای کتابت آیات قرآن آماده کردم.

در حاشیه این نقشه، «بسم ا... الرحمان الرحیم» طراحی شده است و به نوعی هدفمان این بود که نقشه ایران را با نام خداوند بیمه کنیم. برجسته همچنین ادامه می‌دهد: هنر مقوله‌ای ذاتی است و هر فردی درون خودش حداقل استعداد هنری را دارد و تا یک مقطعی در هنر خوش نویسی می‌تواند با همان استعداد ذاتی خودش پیش برود؛ اما از یک جایی به بعد برای بهترشدن در این هنر به تلاش و تمرین بیشتری نیاز دارد. خوش نویسی از یک مقطعی به بعد هنری اکتسابی است.

وی با بیان اینکه وقتی انسان برای نوشتن از طریق هنر خوش نویسی وقت می‌گذارد، به عمق معنای کلمات بیشتر پی می‌برد، می‌گوید: هنر به دلیل لطافتی که درون آن نهفته است، باعث آرامش جسم و روح می‌شود و خوش نویسی آیات قرآن نیز همین طور است، زیرا وقتی آیات را با خط خوش روی کاغذ، پارچه یا هر چیزی بنویسی، بیشتر معنای کلام خدا را خواهی فهمید و همین باعث تحول در روح می‌شود.

برجسته درباره جذابیت کار هنری برای مردم به ویژه نسل جوان، توضیح می‌دهد: همه از یک اثر هنری لذت می‌برند و هنر خوش نویسی به تمرکز و وقت گذاشتن نیاز دارد. هنگامی که فردی برای انجام یک کار هنری وقت بگذارد، بیشتر قدر داشتن آن را می‌داند و روی جزئیات دقت می‌کند؛ چون هنر باعث دیده شدن می‌شود و برای نسل نوجوان جذاب است.

نقشه ایران مزین به آیات قرآن کریم

معصومه ناصری، مدیر مدرسه دخترانه نخبگان ناصری، درباره اجرای این ایده می‌گوید: در ابتدا ایده این کار را شاهین برجسته که فرزندش در مدرسه ما تحصیل می‌کند، در جلسه اولیا و مربیان مطرح کرد و جمع از آن استقبال کرد، سپس او نقشه ایران را در ابعاد بزرگی طراحی کرد و از دانش آموزان مدرسه خواستیم با استفاده از هنرشان آیات قرآن را روی آن کتابت کنند.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری معلمان نیز از انجام این کار هنری استقبال کردند و به یاد عزیزان ازدست رفته شان روی این نقشه یادگاری نوشتند. ما پیش از اجرا، ایده آیات جزء سی ام قرآن کریم را به دانش آموزان داده بودیم تا درباره آیاتی که قرار بود روی نقشه کتابت کنند، بیشتر بدانند. انجام این کار توسط دانش آموزان مدرسه برای ما باعث افتخار بود.

ناصری همچنین درباره نحوه اجرای این اثر می‌افزاید: برای اجرای این ایده از سه رنگ سبز، قرمز و آبی استفاده شد و هنگام کار نیز برای دانش آموزان، جزء سی ام قرآن کریم از طریق بلندگوی مدرسه پخش شد تا بهتر با آیات قرآن انس بگیرند. روی نقشه ایران، آیات قرآن توسط دانش آموزان در قسمت دریا‌ها با رنگ آبی، در مناطق جنگلی با رنگ سبز و در مناطق کویری به رنگ قرمز به یاد خون شهدا نوشته شده است.

این مدیر مدرسه در ادامه بیان می‌کند: پیش از اجرا این ایده با دانش آموزان هنر خوش نویسی کار شده بود و علت انتخاب آیات جزء سی ام قرآن کریم این بود که سوره‌های آن کوتاه و آسان است و همه ما از کودکی این آیات را شنیده ایم. از همان ابتدا نگارش آیات با خط زیبا و حرفه‌ای چندان مدنظر ما نبود، بلکه می‌خواستیم آن‌ها از طریق یک کار فرهنگی با مفاهیم قرآن بیشتر آشنا شوند و به درک درستی از آیات قرآن برسند. این اقدام از سوی دانش آموزان بسیار استقبال شد و حتی اولیا نیز آن را پسندیدند.

استفاده از هنر بهترین شیوه در تربیت نسل جوان

ناصری با اشاره به اینکه این کار فرهنگی با هدف تربیتی نیز انجام شده است، توضیح می‌دهد: یکی دیگر از اهداف ما از اجرای این کار فرهنگی، تقویت روحیه ملی و هویت بخشی به نسل جوان امروز بود، زیرا قرآن جزو هویت ملی و دینی کشور ماست.

هنگامی که دانش آموزان روی نقشه ایران قرآن را کتابت کردند، این حس بسیار مشهود بود. وی همچنین می‌گوید: امروزه نسل تغییر کرده است و باید برای تربیت این نسل از شیوه‌های جدید متناسب با دنیای امروز در سیستم آموزشی استفاده کرد. نوجوانان با هنر بهتر ارتباط برقرار می‌کنند و جذب کار‌های خلاقانه می‌شوند و استفاده از هنر بهترین شیوه برای تربیت نسل جوان است.

وی درباره نگهداری از این اثر هنری تصریح می‌کند: باتوجه به اینکه مسئولان آموزش وپرورش نیز از این اقدام به خوبی استقبال کردند و از طرفی، قصد داریم این اثر هنری به عنوان یک اثر ملی به یادگار باقی بماند، برای حفظ و نگهداری آن بنا به پیشنهاد مسئولان، این نقشه مزین به قرآن کریم به موزه اسناد ملی مشهد تحویل داده شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->