«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

جدیدترین آلبوم‌های موسیقی در ماه‌های پایانی ۱۴۰۲

  • کد خبر: ۲۰۶۰۴۷
  • ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
جدیدترین آلبوم‌های موسیقی در ماه‌های پایانی ۱۴۰۲
چند آلبوم در گونه موسیقی ردیف دستگاهی ایران طی روز‌های گذشته با هنرنمایی تعدادی از نوازندگان و آهنگسازان شاخص موسیقی پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فرآیند تولید، نشر و فروش محصولات موسیقایی طی روز‌های گذشته شاهد انتشار چند اثر موسیقایی بی‌کلام و با کلام درحوزه‌های مختلف موسیقایی با هنرنمایی تعدادی ازهنرمندان شناخته شده موسیقی کشورمان بود. آثاری که در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ همچنان در مسیری به شنوندگان عرضه می‌شود که فرآیند فروش و نظام عرضه این نوع آثار طی سال‌های اخیر با تغییر و تحولات زیادی مواجه شده‌اند.

آنچه می‌خوانید گزارشی اجمالی از معرفی آلبوم‌هایی است که طی روز‌های گذشته منتشر شده‌اند:

«پنجگاه» و «سپهر»؛ تجمع دستگاه‌های موسیقی کلاسیک با گروه «نقش»

آلبوم‌های «پنجگاه» و «سپهر» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار موسیقایی منتشر شده در فرآیند عرضه محصولات موسیقایی است که به تازگی توسط گروه موسیقی «نقش» به آهنگسازی امیرشریفی و خوانندگی مجتبی عسگری توسط نشر ماهور دردسترس مخاطبان قرار گرفته است.

در این آلبوم امیر شریفی آهنگساز و نوازنده تار، سه‌تار و رباب، هوشمندی عبادی نوازنده نی، محمد عشقی نوازنده سنتور، المیرا مردانه نوازنده کمانچه و کمانچه آلتو، مرجان مهربان نوازنده قانون، سهیل اله‌دادیان نوازنده تمبک گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.

در توضیح این اثر آمده است: آلبوم‌های پنج‌گاه و سپهر هر کدام تجمیعی از سه دستگاهِ موسیقی کلاسیک ایران است که سیاق پیوند این سه دستگاه در هر آلبوم مستقیما متاثر از روش پیوندِ مد در ردیف‌های خاندان فراهانی است. هر کدام از این آلبوم‌ها به واسطه  تجمیع محتوای مدالِ سه دستگاهِ شناخته شده  موسیقی دستگاهی، شکلی ائتلافی و گسترش یافته از ساختار دستگاه را به نمایش می‌گذارد. برای نامیدن چنین شکلِ وسعت یافته‌ای از دستگاه در موسیقی دستگاهی، اصطلاح «کلان دستگاه» پیشنهاد می‌شود. از این رو پنجگاه و سپهر هرکدام یک کلان دستگاهِ موسیقی کلاسیک ایرانی است.

«آواز اصفهان»؛ معرفی مؤلفه‌های اجرایی موسیقی اواخر دوره قاجار

گروه موسیقی «برافشان» هم به تازگی اقدام به انتشار تازه‌ترین آلبوم خود به نام «آواز اصفهان» به سرپرستی و تدوین هامان خلیلی کرده است.

غلامرضا رضایی خواننده، مهدی، ولی زاده نوازنده نی، فریما موفقی نوازنده کمانچه، چکاد فشارکی نوازنده کمانچه، مرجان راغب نوازنده سنتور، نیره فخری نوازنده عود، وحید ربیع‌پور نوازنده دف و دایره، سهیل اله‌دادیان نوازنده تمبک، فرزاد موسوی نوازنده بم تار، مهدی دریاباری نوازنده تار، هامان خلیلی نوازنده تار گروه اجرایی این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

درباره‌این اثر، به قلم هامان خلیلی می‌خوانیم: «آلبوم موسیقی «آواز اصفهان» اثری است که با استفاده از قطعات، تصانیف و مؤلفه‌های اجرایی موسیقی اواخر دوره قاجار و پهلوی تدوین شده است و در اینجا به طور اجمالی به بررسی آن خواهم پرداخت. این بررسی شامل سه بخش کلی «قطعات و تصانیف»، «چیدمان مدال» و «رویکرد اجرایی تک‌نواز‌ها و خواننده» است.

«دور»؛ شنیدن بخش دوم کنسرت دهلی به لطف پدرام!

آلبوم «دور» نیز دیگر اثر تازه این روز‌های بازار فروش محصولات موسیقایی است که طی روز‌های اخیر با تار و آواز سیاوش ایمانی و نوازندگی تمبک پدرام خاورزمینی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

درباره این اثر، به قلم سیاوش ایمانی می‌خوانیم: آنچه در این آلبوم می‌شنوید بخش دوم کنسرت دهلی است که به لطف پدرام ممکن شد. تقدیم این کار به او ادای دِینی به هنر این نوازنده چیره‌دست است.

«سه گاه»، «سرّآواز»، «زابل، ضربی، شکسته مویه»، «مخالف، چهارمضراب، یتیم‌سه‌گاه»، «همایون، ضربی‌خوانی، حصار، زنگ شتر، جُغتایی، سه‌گاه»، «رِنگ» آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->