به گزارش شهرآرانیوز زمان توقف قطارها در ایستگاههای پرتردد مسافران، یکی از مطالبات شهروندی است. در همین باره برخی از شهرندان خواستار افزایش زمان توقف قطار در ایستگاههایی مانند ایستگاه شریعتی و ایستگاه پارک ملت هستند. تعدادی دیگر نیز از کم وکیف این زمان سنجی برای توقف قطارها در ایستگاهها میپرسند. یکی از شهروندان با ارسال پیامکی دغدغه اش برای توقف قطار در ایستگاه پارک ملت را این طور مطرح میکند: اوایل صبح بود که منتظر آمدن قطار در ایستگاه پارک ملت بودم.
جمعیت زیادی، اغلب کارمند یا دانش آموز، در ایستگاه منتظر بودند. به محض ورود قطار جمعیتی از داخل قطار در حال خارج شدن بودند و مقابل درها نیز شماری از مسافران قصد داشتند سریع خودشان را به داخل قطار برسانند. هنوز جمعیت منتظر وارد قطار نشده بودند که صدای بوق بسته شدن در قطار به صدا درآمد و جمعیت باسرعتی بیشتر از قبل قصد داشتند وارد قطار شوند. در نهایت در قطار بسته شد و چند مرد و زن بیرون قطار ماندند. با راه افتادن قطار، صدای گریه دختربچهای بلند شد. حدودا شش سال داشت و معلوم بود خودش را زودتر از والدینش به داخل قطار رسانده است.
در این میان پدر و مادر این دختر داخل ایستگاه منتظر مانده بودند. در نهایت ایستگاه بعد همراه این دختر بچه پیاده شدم و به مأموران ایستگاه ماجرا را اطلاع دادم. مأمور ایستگاه با تماس به ایستگاه پارک ملت اعلام کرد که دختربچهای با این مشخصات در ایستگاه آزادی است تا به پدر و مادرش اعلام کنند با قطار بعدی در این ایستگاه پیاده شوند. با همراهی مأموران دو ایستگاه، والدین این بچه به فرزندشان رسیدند. این ماجرا به خیر گذشت. اما سؤال اینجاست که چرا قطار شهری برای ایستگاههای شلوغ زمان توقف را بیشتر نمیکند تا اتفاقاتی این چنینی رخ ندهد؟
اینکه زمان بندی قطارها در ایستگاههای خط یک مترو چگونه محاسبه شده است را بهرام نکاحی، مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد پاسخ میدهد: اولین تأکیدی که باید در پاسخ به آن اشاره کنم تأکید بر اهمیت رعایت زمان بندی حرکت و سیر قطارهای خط یک است. برنامه حرکت قطارهای خط یک زمان بندی شده است بنابراین اگر در یک ایستگاه تأخیری اتفاق بیفتد باید در کل مسیر این تأخیر جبران شود تا به نظم سیر قطارها خللی وارد نشود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد میافزاید: اگر به هر دلیلی و برای حتی ثانیههایی حرکت قطار با زمان بندی ترسیم شده انجام نشود در نظم سیر قطارها دچار آشفتگی خواهیم شد. از طرفی دیگر وقتی در ایستگاهها زمان بندی اعلام شده پنج دقیقه است باید قطار بر اساس همان زمان اعلام شده به ایستگاه برسد. این موضوع نیز مستلزم رعایت نظم سیر است.
نکاحی میگوید: با این توضیحات باید اشاره کنیم که خط قرمز ما عبور از این نظم سیر قطار است. در مواردی که ایستگاه شلوغ است و مسافر بیشتری در حال ورود و خروج است، تلاش داریم که تأخیرهای رخ داده را در طول مسیر جبران کنیم و قطار در ایستگاههای بعدی با تأخیر وارد نشود. این زمان بندی نیز از سوی مرکز فرمان مدیریت میشود. با این شرایط تأخیرها در ایستگاههای پرمسافر جبران خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد در ادامه به این موضوع اشاره دارد که مترو مشهد یکی از منظمترین متروهای جهان است. او میگوید: تجربه سیزده ساله ما در مدیریت و بهره برداری از خط یک سبب شده است زمان بندی دقیقی برای ایستگاه و بر اساس تعداد مسافر داشته باشیم.
نکتهای که نکاحی به آن اشاره دارد همراهی مردم با مدیریت سرویس دهی ناوگان است. او میگوید: در این مسیر همراهی مردم نقش بسزایی دارد؛ بنابراین چند درخواست از مسافران قطارشهری داریم. درخواست نخست آنکه هنگام ورود به قطار در ابتدا اجازه دهند مسافران پیاده شوند و مسیر خروج مسافران را خالی بگذارند و خودشان در دو طرف درهای قطار بایستند تا مسافران سریع خارج شوند. توقف ماقبل در و عجله برای ورود مانع خروج سریع مسافران میشود.
نکته دیگری که مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد به آن اشاره دارد در مورد خانواده هاست. او میگوید: خانوادهها هنگام ورود به قطار دست فرزندشان را بگیرند و همراه فرزندشان وارد قطار شوند تا مشکلاتی این چنینی ایجاد نشود. مسافران نیز باید نکاتی را رعایت کنند مثلا هنگام توقف مترو یک باره در محل درهای ورودی مترو ازدحام نکنند یا برای سوار شدن نظم را رعایت کنند. به ویژه شهروندان اگر فرزندی همراه دارند همراهی کنند که بتواند زودتر سوار شود.
او در ادامه این نکات را نیز بیان میکند: همچنین مسافران از تمام طول سکو و درهای قطار استفاده کنند و جلو گیتهای ورودی سکو تجمع نکنند. همچنین قبل از رسیدن قطار به ایستگاه مسافران خود را برای پیاده شدن به نزدیک درهای قطار برسانند که زودتر پیاده شوند.