سرخط خبرها

نگهداری دام در همسایگی خانه‌های مردم

  • کد خبر: ۲۰۶۸
  • ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
  • ۳
نگهداری دام در همسایگی خانه‌های مردم
گزارش میدانی شهرآرا از معضل وجود دامداری در انتهای بولوار مجیدیه

رضا ریاحی
حسین برادران‌فر

چند صباحی است عده‌ای از شهروندان بولوار مجیدیه در تماس با شهرآرامحله منطقه12 و مرکز ارتباطات مردمی137 از وجود دامداری در انتهای بولوار مجیدیه(روبه‌روی مجیدیه45) گلایه کرده و نارضایتی خود را از این شیوه شهرنشینی بیان می‌کنند. این شهروندان معتقد هستند: بوی تعفن نگهداری گاو و گوساله به‌ویژه در فصل تابستان باعث سلب آرامش آن‌ها شده و تحمل بوی تعفن ناشی از فضولات حیوانات و هجوم مگس و دیگر حشرات موذی به داخل خانه‌ها برای آن‌ها عذاب‌آور است، اما انگار چاره‌ای جز سوختن و ساختن و زندگی در این شرایط نامساعد ندارند.
در گفت‌وگو با تعدادی از شهروندان، صاحب گاوداری و مدیران شهرداری، موضوع را پیگیری و راه‌حل آن را بررسی کردیم.

 

بوی زننده و تعفن شبانه
قربان‌پور، یکی از ساکنان مجاور گاوداری، با اشاره به انتشار بوی ناخوشایند به‌ویژه در شب‌ها از سمت گاوداری قدیمی می‌گوید: فاصله این گاوداری تا خانه ما کمتر از 300متر است. این واحد دامی که در میان زمین و باغی چندهکتاری قرار گرفته است، زمانی گاوداری بزرگی بود که چندصد گاو در آن نگهداری می‌شد، اما با الحاق این محل به منطقه شهری و به دنبال اعتراض و شکایت اهالی، گاوداری به مکانی دیگر منتقل شد، اما بنابر دلایلی که معلوم نیست، صاحب گاوداری هنوز هم چند گاو را در این محل نگاه داشته‌ است و هنگام شب که کارگرها درحال تمیزکردن فضولات گاوها هستند، بوی تعفن زننده‌ای از این محل منتشر می‌شود، به طوری که تمام همسایه‌ها از شدت این بوی نامطبوع آرامش ندارند. با توجه به این هوای گرم اگر پنجره‌های خانه را ببندیم از گرما احساس خفگی می‌کنیم و اگر هم کولر را روشن کنیم بوی تعفن وارد خانه می‌شود، در چنین شرایطی نمی‌دانیم چه کار باید انجام داد.

 

احتمال بروز بیماری
اکبریان، یکی دیگر از همسایه‌های مجاور این گاوداری، می‌گوید: علاوه‌بر بوی نامطبوع و زننده‌ای که هر شب منتشر می‌شود، در بازدیدی که بنده از این گاوداری قدیمی داشتم، شاهد نگهداری چند گاو در محوطه گاوداری بودم. این نشان می‌دهد که این گاوداری هنوز به‌طور کامل تخلیه نشده است. اولا معلوم نیست که به چه دلیل هنوز این تعداد هرچند اندک گاو در گاوداری نگهداری می‌شود و آیا این‌کار قانونی است یا خیر؟ دوم‌اینکه با توجه به مشترک‌بودن بعضی بیماری‌ها بین انسان و دام، نزدیکی محل نگهداری حیوانات به منازل مسکونی و رفت و آمد اهالی به‌ویژه کودکان این نگرانی را
به وجود می‌آورد که هر لحظه احتمال ابتلا به بیماری‌های پوستی و دیگر مریضی‌های خطرناک وجود داشته باشد. بین انسان و حیوان و فضولات دامی نگهداری شده در محل دامداری، امکان بروز و شیوع بیماری نیز وجود دارد، ما باید قبل از اینکه اتفاق بدی بیفتد، اقدامی بکنیم و اداره بهداشت و شهرداری باید با این موضوع برخورد قاطع و قانونی داشته باشد.در ادامه این گزارش به‌سراغ صاحب گاوداری و مسئولان مربوطه رفتیم و نظر آن‌ها را نیز جویا شدیم. 


بوی نامطبوع از مرغداری‌هاست
کمردین‌زاده، صاحب گاوداری، با اشاره به این موضوع که بوی نامطبوع از مرغداری‌های هم‌جوار گاوداری است، گفت: درحال حاضر در محل گاوداری، 3یا4گاو بیشتر وجود ندارد. کارگران ساکن در گاوداری نیز تمیز‌کردن و پاک‌سازی محل نگهداری گاوها را روزانه و دائم انجام می‌دهند و هیچ‌گونه بوی بد و نامطبوعی در محل گاوداری استشمام نمی‌شود، اما موضوع حائز اهمیت وجود چندین مرغداری صنعتی و سنتی در اطراف دامداری و در جاده فرمانیه است که به‌طور سنتی اداره شده و کود و فضولات مرغداری در همان مکان نگهداری می‌شود و این بوی نامطبوع به سبب دستگاه‌های تهویه به اطراف منتشر شده و همسایه‌ها احساس می‌کنند این بوی ناخوشایند از دامداری است.

 

دام‌ها باید جمع‌آوری شوند
غلام‌عباس عدسی، کارشناس اداره خدمات شهری منطقه، نیز با تأکید بر این موضوع که نگهداری دام در منطقه مسکونی و شهری غیرقانونی است، گفت: طبق بند20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها جلوگیری از ایجاد و تأسیس مکان‌هایی که موجب بروز مزاحمت برای ساکنان بوده یا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست، تخلف است و شهرداری مکلف است از تأسیس اصطبل چارپایان و مراکز دامداری و به‌طور کلی تمام مشاغل و کسب‌هایی که تولید عفونت و تجمع حشرات کند، جلوگیری کند. دادن مجوز گاوداری با جهادکشاورزی و مختص منطقه روستایی است و نگهداری هرگونه دام در منطقه مسکونی شهری غیرقانونی و ممنوع است. برای مواردی از این دست (گاوداری) باید کارگروهی متشکل از دام‌پزشکی، جهادکشاورزی، اداره بهداشت، دادگستری و شهرداری تشکیل شود و جمعا به نتیجه واحد مبنی بر تخلیه محل برسند. در این زمینه خاص یعنی گاوداری انتهای مجیدیه ما موضوع را در جلسه شورای سلامت منطقه در تاریخ 19تیرماه امسال مطرح کرده و قرار بر تشکیل کارگروه در این هفته گذاشته شده است، در این کارگروه تصمیم‌گیری نهایی انجام و با توجه به نظر کارگروه با گاوداری یادشده برخورد خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محمد
United States of America
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
1
0
سلام همسایه ای دارم از بوی گاوداری شان باعث عزیت ازارمیشوم به کجامراجع کنم در روستا هستم ممنون
مدیر پایگاه مخاطب گرامی با توجه به اینکه نگهداری حیوانات در روستا غیر قانونی نیست کار خاصی نمیشه انجام داد ولی میتونید با مراجعه به بهیاری و بهداشت اونجا ازشون راهنمائی بگیرید. موفق باشید . روز خوش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
1
1
آذربایجان شرقی سراب وحدت ۱۷، در نزدیکی مرکز شهر سراب بوده وبیش ازهفتادخانوار در این محله زندگی میکنند .
وجود سه گاوداری غیر مجازدر داخل این کوچه سالهاست که زندگی را برای اهالی سخت و رنج آور کرده است .
تردد احشام در منطقه ،ریختن فضولات حیوانی ووجود حیوانات اهلی و وحشی و حشرات موزی علاوه بر بروز بوی تعفن زا موجب مخاطره انداختن بهداشت و سلامت ساکنان و سلب آرامش آنها شده است .
از مسئولین خواهشمندیم رسیدگی کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
0
0
بیشتر از 10مرتبه با شهرداری و 110تماس داشتم اما هیچ وقت اقدامی نشده
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->