سرخط خبرها

خنده تفکر انگیز!

  • کد خبر: ۲۰۷۱۴۴
  • ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۸
خنده تفکر انگیز!
این روزها تئاتر «سرگذشت طبقه دوم» به کارگردانی محمد نیازی در پردیس تاتر شمایل مشهد روی صحنه است.

شهرآرانیوز | سید حبیب قاآنی؛ تازه ترین ساخته کارگردان آثار موزیکال همچون نمایش‌های سویینی تاد، پیانیستولوژی، یتیم خانه فونیکس که جزو پرفروش ترین های تئاتر مشهد بودند،اینبار یک‌کمدی اجتماعی است که روایت چالش های نیروهای یک اداره ثبت احوال خارج از پایتخت را در مواجه با موقعیتی خاص  روایت می کند....

سرگذشت طبقه دوم جزو دسته آثار کمدی سیاه است که در واقع از تراژدی، کمدی تلخ خود را استخراج می‌کند و نگاهی طنزآمیز به یک یا چند موقعیت تراژیک دارد.

در واقع در کمدی سیاه «سرگذشت طبقه دوم» مخاطب از موقعیت شخصیت‌ها شوکه می‌شود و نمی‌داند که باید بخندد یا ناراحت شود چون  مسائلی که در طول داستان مطرح میشوند واقعیت های جدی‌هستند که نمیشود به آن‌ها بدون تامل خندید.ولی بهرحال نویسنده و کارگردان سرگذشت طبقه دوم با استفاده از ویژگی های کمدی سیاه این امکان را به خود داده اند تا در مورد موضوعاتی حرف بزنند که در حالت معمول، گفتن از آن‌ها خوشایند و مخاطب‌پسند نیست.

این نوع کمدی می‌تواند مخاطب عام را هم جذب و راجع به آن موضوعات، وادار به تفکر کند درعین‌حالیکه می‌تواند از مخاطب خنده هم بگیرد،

سرگذشت طبقه دوم در روایت خود،شخصیت های داستانش را در موقعیتی قرار می دهد تا براساس آن،  هویت واقعی انسان امروزی را دچار چالش با خود سازد.

شخصیت ها در سرگذشت طبقه دوم، انسان‌های عجیب و غریبی نیستند منتهی نویسنده با قرار دادن شخصیت‌های عادی در فضایی غیر عادی سعی در بیرون کشیدن وسواس‌های فکری و لرزه‌های وجودی خاص هر شخصیت داشته است.

در واقع سه کارمند اصلی و خانم منشی بعنوان شخصیتهای اصلی این نمایش در موقعیت و داستان های با فضای ذهنی و بن مایه‌های اگزیستانسیالیستی قرار می گیرند که در طول نمایش هریک با بیان حالات ذهنی و پرش‌های فکری شخصیتشان، گوشه های ناآرام فکرشان را هویدا می‌کند.

تولید آثاری از این دست، فرصت مغتنمی است که مخاطب را با دیگر ژانرها و‌ گونه های تولید تاتر نزدیکتر و آشنا ساخت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->