ویدئو | استقبال مهاجران افغانستانی مقیم مشهد از تیم ملی فوتسال افغانستان ویدئو | استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات صعود چهارپله‌ای فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شگفتی سازی افغانستان با هدایت مربیان ایرانی | تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی صعود کرد مشهد خانه فوتسال افغانستان مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد پخش زنده بازی افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید
سرخط خبرها

شورای امنیت: القاعده ۸ اردوگاه آموزشی جدید در افغانستان ایجاد کرده است

  • کد خبر: ۲۰۹۴۰۴
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶
شورای امنیت: القاعده ۸ اردوگاه آموزشی جدید در افغانستان ایجاد کرده است
تیم تحلیل و نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته که روابط طالبان و القاعده همچنان نزدیک بوده و این شبکه هشت اردوگاه آموزشی جدید در افغانستان ایجاد کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، تیم تحلیل و نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، ۱۱ بهمن با انتشار گزارش تازه‌ای گفته که چهار اردوگاه القاعده در ولایت‌های پروان، غزنی، لغمان و ارزگان موقعیت داشته و این شبکه یک انبار تسلیحاتی در پنجشیر نیز ایجاد کرده است.

بربنیاد این گزارش، طالبان در تلاش هستند تا روابط این گروه با القاعده کمتر دیده شود، اما دست‌کم ۱۰ عضو این شبکه در افغانستان روابط تاریخی با طالبان دارند.

براساس این گزارش، القاعده توانسته است خود را در یک حالت «نگه‌دارنده» در افغانستان زیر اداره طالبان حفظ کند و مقام‌های ارشد این شبکه نیز در این کشور حضور دارند.

به گفته شورای امنیت سازمان ملل، القاعده همچنان یک تهدید برای افغانستان و فراتر از آن است.

بربنیاد گزارش، برخی از فرماندهان طالبان با القاعده در ایدئولوژی و شیوه عمل مشترک هستند که ریشه در تاریخ فعالیت‌های «تروریستی مشترک و روابط شخصی» دارد.

شورای امنیت سازمان ملل تصریح کرده که برپایه گزارش‌ها، تلاش طالبان برای محدود کردن برخی از فعالیت‌های القاعده باعث تنش میان این گروه و شبکه شده است.

از سوی دیگر، در گزارش تیم تحلیل و نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به تهدید گروه داعش نیز اشاره شده است.

شورای امنیت سازمان ملل گفته که به‌رغم از دست دادن قلمرو و همچنان تلفات، فرسایش نیرو‌ها از جمله رهبران بلندپایه و در سطح میانه، داعش همچنان یک تهدید به افغانستان و منطقه است.

در گزارش آمده که حملات داعش در نتیجه فشار‌های طالبان و نفوذ خوب این گروه بر شاخه خراسان داعش کاهش یافته است.

طبق این گزارش، داعش نیز نفوذ قابل توجهی در میان طالبان دارد.

تیم تحلیل و نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت همچنان افزوده است که اهداف گروه داعش در افغانستان در نخست شیعیان، در رده دوم طالبان و سپس غیرنظامیان است.

طالبان تاکنون به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند.

چندی پیش نیز شورای امنیت سازمان ملل گفته بود که شبکه القاعده با حمایت مقام‌های ارشد طالبان در نهاد‌های دولتی این گروه نفوذ کرده است و این شبکه به‌دلیل تعهد طالبان مبنی بر قطع روابط با گروه‌های تروریستی، به‌گونه مخفیانه در افغانستان فعالیت می‌کند.

در گزارش آمده بود: «رابطه بین طالبان و القاعده نزدیک و همزیستی است. در بیشتر مواقع، القاعده به‌طور پنهانی در افغانستان عمل می‌کند تا روایتی را که طالبان از توافق‌نامه‌هایی برای استفاده از خاک افغانستان برای اهداف تروریستی استفاده نمی‌کنند، کمک کند.»

با روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان، کشور‌های جهان از تبدیل شدن کشور به مراکز امن برای «گروه‌های تروریستی» همواره ابراز نگرانی کرده‌اند.

منبع: هشت صبح

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->