آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد + جزییات (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش ۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به علت خشکسالی آغاز فروش فوری و پیش فروش محصولات سایپا + جدول (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دامنه نوسان بورس تغییر می‌کند؟ (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو‌های وارداتی از هفته آینده در سامانه یکپارچه عرضه می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۲ آرایشگاه زنانه در بلوار سجاد مشهد (١١ اردیبهشت ١۴٠٣) شرط پرداخت عوارض آزادراهی برای صدور بیمه شخص ثالث حذف شد تک جمله‌هایی برای کسانی که همیشه پای کارند و دیده نمی‌شوند ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه شد | نیاز کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان بورس امروز (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) با افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی: قوانین کارگری به درستی اجرا نمی‌شود پیاز ارزان می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار به مستاجران: مراقب کلاهبرداری در سامانه خودنویس باشند دفاع تمام‌قد مقام معظم رهبری از کارگران | حال جامعه کارگری خوب شود حداقل نیمی از مردم کشور حالشان خوب می‌شود ویدئو | دستمزد کارگران تاثیری بر تورم ندارد رهن و اجاره ملک در منطقه شهدای مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | کمبود فایل‌های اجاره (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کدام بانک‌ها در ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن عملکردشان منفی بوده است؟ شرایط دریافت لاستیک دولتی رایگان خودرو چیست؟ + مدارک و لینک ثبت‌نام ورود دیوان عدالت اداری به ۳ پرونده شکایت برای ابطال مصوبه دستمزد ۱۴۰۳ حال خوش کارگر، برنامه خوب دولت را‌  می‌طلبد حباب و قیمت سکه بیشتر شد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پس‌لرزه‌های مصوبه جدید سازمان بورس| آیا بازارگردانان همچنان به رسمیت شناخته می‌شوند؟ تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها مالیات عجیب طلافروشان خبرساز شد | طلافروشان ماهانه ۸۰۰ هزار تومان مالیات دادند
سرخط خبرها

ثبت ۸۰۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۲۰۹۵۱۴
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
ثبت  ۸۰۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی در خراسان رضوی
کشف فرار‌های مالیاتی بار افزایش درآمد‌های دولت را از دوش شناسنامه‌دار‌ها بر‌می‌دارد؟

به گزارش شهرآرانیوز گاهی برخی اتفاق‌ها در گذشته، ارمغانش برای آینده دل‌شوره است و نگرانی. هرچند همه بگویند نگران نباشید، این‌بار با گذشته فرق دارد. حالا اینکه این‌ها چه ربطی به مالیات دارد، با تکرار چند جمله که این روز‌ها زیاد می‌شنوید و بعد ارتباط آن‌ها به یکدیگر توضیح می‌دهیم. پس از انتشار لایحه بودجه مشخص شد که «درآمد‌های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۳ معادل ۴۹.۸ درصد افزایش یافته است.» این جمله باعث نگرانی افراد زیادی به ویژه در حوزه تولید شد. به اعتقاد فعالان اقتصادی، این افزایش بار هزینه‌ها را بر دوش افراد شناخته شده برای سازمان امور مالیاتی سنگین‌تر خواهد کرد.

حالا باتوجه به اینکه ۹۶ درصد بنگاه‌های اقتصادی خراسان رضوی متوسط و خرد و مربوط به بخش خصوصی است و بیش از ۹۸ درصد درآمد‌های دولت در استان مربوط به مالیات‌های دریافتی است، این نگرانی برای فعالان اقتصادی در خراسان رضوی زیاد است. به دنبال این نگرانی‌ها در بین فعالان اقتصادی در همه کشور مسئولان و رسانه‌های دولتی نوشتند که «نگران نباشید افزایش درآمد‌های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۳ قرار نیست از جیب کسانی برداشت شود که تابه‌حال در پرداخت مالیات صادقانه عمل می‌کردند، بلکه قرار است با تمرکز بر فراریان مالیاتی باشد.»

حالا می‌خواهیم این وعده‌های مسئولان را با عملکرد خراسان رضوی در دولت سیزدهم در کشف فرار‌های مالیاتی مقایسه کنیم. شاکر رضا مریدی، مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی، اعلام کرد که ۸ هزارو ۵۷۷ میلیارد تومان «کتمان درآمد و فروش» یا همان فرار مالیاتی در استان کشف شده که از محل شناسایی این موارد بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول‌شده است.

بگذارید همین‌جا این نکته را بگوییم که رقم کتمان درآمد یا همان فرار مالیاتی به معنی میزان مالیات دریافتی از فراریان نیست، بلکه به معنی بخشی از درآمدی است که در اسناد مالی تحویل داده شده به سازمان امور مالیاتی نیامده است. حالا آیا این میزان شناسایی کم است یا زیاد؟

بگذارید به این سؤال این‌طور پاسخ دهیم. باتوجه به انتشارنیافتن جداول در بودجه ۱۴۰۳ هنوز میزان سهم خراسان رضوی از سهم درآمد مالیاتی کشور مشخص نیست. اما بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲ مجموع درآمد‌های تکلیفی استان معادل ۱۹ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان بوده است، حالا این عدد را با مالیات دریافت شده از کشفیات که معادل ۸۰۰ میلیارد تومان در طی دو سال ونیم بوده است مقایسه کنید، آن وقت متوجه می‌شوید که مالیات دریافت شده از این کشفیات فقط حدود ۴ درصد درآمد‌های تکلیفی استان در امسال است.

این یعنی اگر روند همین‌طور پیش برود بازهم بار افزایش درامد مالیاتی بر دوش افراد شناسنامه‌دار در سازمان امور مالیاتی خواهد بود. حالا آن‌طور که مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی می‌گوید: این میزان کشف مربوط به ۱۱۸ پرونده مالیاتی در دولت سیزدهم بوده است. حالا هرچند اعلام نشده که این پرونده‌ها مربوط به کدام دسته شغلی است، اما اگر بخواهیم یک مثال ملموس از کتمان درآمد و فروش بزنیم، شاید یکی از این پرونده‌ها مربوط به یکی از آن پزشکان، طلافروشان یا کاسبانی باشد که بعد از اتصال کارت‌خوان‌ها به پرونده مالیاتی، خریداران را مجبور به کارت به کارت یا پرداخت پول نقد می‌کردند.

همچنین به گفته مریدی با توجه به تشکیل اداره مبارزه با پول‌شویی و فرار مالیاتی و رصد میدانی کارکنان این اداره، افزایش میزان وصولی اداره کل از محل مبارزه با فرار مالیاتی و دستیابی به منابع جدید، تأمین شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->