میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد دلیل ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» در ایران چیست؟
سرخط خبرها

کتاب‌هایی درباره انقلاب اسلامی

  • کد خبر: ۲۰۹۷۷۴
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
کتاب‌هایی درباره انقلاب اسلامی
هم زمان با ۴۵ امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به سراغ چهار نمونه از کتاب‌هایی رفته ایم که دست روی همین موضوع گذاشته اند.

محبی | شهرآرانیوز سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بهانه خوبی برای رجوع به کتاب‌هایی است که با این محوریت نوشته شده است. به ویژه اگر آن کتاب در قالب رمان و داستان باشد و حتی تاریخ شفاهی که به یکی از قالب‌های محبوب این روز‌ها بدل شده است. کتاب‌هایی با جادوی روایت، کلمه و داستان که از ابعاد مختلفی به ماجرای انقلاب اسلامی، زمینه‌های شکل گیری و در نهایت پیروزی آن نگاه می‌کند. ما در این مجال هم زمان با ۴۵ امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به سراغ چهار نمونه از کتاب‌هایی رفته ایم که دست روی همین موضوع گذاشته اند.

قصه‌های انقلاب

من اعتراف می‌کنم
یک روایت مستند از عضو مرکزی سازمان مجاهدین خلق

«من اعتراف می‌کنم» اولین کتاب این فهرست است. کتابی که بیشتر باب دل خوانندگان مستندنگاری و تاریخ شفاهی است. این کتاب به قلم محمد رحمانی و با نگاه یک روزنامه نگار روایت شده است که برگزیده شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در بخش مستندنگاری نیز شد.

موضوع اثر برمی گردد به زندگی یکی از اعضای مرکزی سازمان مجاهدین خلق در پیش از انقلاب با نام وحید افراخته؛ یک جوان خوش گذران و متعلق به یک خانواده غیرمذهبی که با گذر زمان به یک فرد کاملا مذهبی تبدیل می‌شود. نویسنده اثر در گفت وگویی که مدتی پیش با خبرگزاری ایبنا داشت از این گفت که فقط روی این شخصیت مانور نداده است و به زندگی و زمانه او نیز پرداخته است.

او همچنین از این گفت که برای تهیه و تدوین این کتاب ساعت‌های طولانی با شخصیت‌های متفاوتی که به طور مستقیم درگیر پرونده بوده اند گفتگو کرده؛ زندانی‌های دیگری شبیه به خود افراخته. اکنون ماحصل این گفتگو‌ها سخنانی است که برای اولین بار در کتاب «من اعتراف می‌کنم» بیان شده است. انتشارات مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران، من اعتراف می‌کنم را در هزارصفحه منتشر کرده است.

بازی عوض شده
داستان‌هایی که از قبل پیروزی انقلاب آغاز می‌شوند

«بازی عوض شده» عنوان کتاب دیگری است که برای خوانندگان داستان کوتاه با موضوع انقلاب و دفاع مقدس می‌تواند جذاب باشد. کتابی به قلم سجاد خالقی که به وسیله نشر شهید کاظمی روانه بازار شده و توانسته است برنده جایزه جشنواره داستان انقلاب شود. داستان‌های این مجموعه یک شخصیت اصلی دارند و به هم مرتبط هستند؛ داستان‌هایی که از قبل پیروزی انقلاب آغاز می‌شوند و تا جانبازشدن شخصیت داستان ادامه پیدا می‌کند. «تاریک، روشن، تاریک، روشن، تاریک، روشن...»، «پشت این دیوار‌ها کسی هست»، «آدم‌ها روی پل»، «تا همیشه این جا کسی هست»، «حال من جور دیگری است» و داستانی به نام «همه چیز از همه چیز شروع شد» عناوین داستان‌های موجود در این کتاب است.

بد نیست بدانید که از همین نویسنده کتاب دیگری با عنوان «ظلمت سفید» به چاپ رسیده است که آن نیز برگزیده بخش رمان نوجوان جشنواره داستان انقلاب شده است. کتابی که در دو زمان موازی پیش می‌رود و خواننده روایتی از دو نسل متفاوت از یک خاندان را در دو عصر متفاوت می‌بیند.

تبخال
ماجرای پیداکردن یک دوست قدیمی

کتاب دیگر این فهرست به یک نویسنده مشهدی تعلق دارد. کتابی با عنوان «تبخال» که احسان غدیری آن را نوشته و انتشارات سوره مهر آن را به چاپ رسانده است. داستان تبخال نیز توانسته جایزه ادبی داستان انقلاب را از آن خود کند. حکایت این کتاب درباره پزشکی است که در آخرین روز‌های سالی که به انقلاب منتهی می‌شود، به دنبال دوست دوران کودکی و مدرسه اش می‌گردد که در گذشته به دلایلی از هم جدا افتاده اند.

دوستی که گذر زمان او را به یکی از نظامیان نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی تبدیل کرده است و قصدی در سر دارد، او می‌خواهد یکی از جنگنده‌های ارتش را بدزدد و به خارج از ایران پناهنده شود تا اعتراضش را به رژیم نشان دهد. داستان درواقع از زبان دو نفر روایت می‌شود؛ پزشک داستان و همان دوست معترضی که خیال فرار دارد.

مسافر جمعه
آمیختن عشق با سیاست

یک داستان عاشقانه سیاسی یا یک داستان سیاسی عاشقانه، موضوعی است که در کتاب «مسافر جمعه» مطرح می‌شود. کتابی به قلم سمیه عالمی که انتشارات کتابستان معرفت آن را روانه بازار کرده است. داستان درباره پسری است اهل یکی از روستا‌های سبزوار که پدرش را مدت‌ها پیش از دست داده و حالا تصمیم گرفته است به خواستگاری دخترخاله اش برود و با او ازدواج کند.

آن گونه که در توصیف و توضیحات مرتبط با این اثر در فضای مجازی آمده است، حال و هوای این کتاب در دوره اصلاحات ارضی سال‌های ۴۱و ۴۲‌ می‌گذرد؛ زمانی که شاه با برگزاری رفراندوم در ۶ بهمن سال ۴۱، فرمان اصول نوزده گانه موسوم به انقلاب سفید را تأیید می‌کند.

این رمان درواقع علاوه بر جنبه‌های سیاسی و تاریخی این ماجرا، به جنبه‌های اجتماعی و مردمی این اتفاق نیز اشاره دارد. رسول، شخصیت محوری قصه، کسی است که ابتدا از موافقان این طرح است، چراکه رعیت زاده است و با این اتفاق به نان ونوایی می‌رسد؛ اما حضور در قم و رفاقت با پسرخاله اش علی و دوستش، او را به سمت دیگری می‌کشاند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->