به گزارش شهرآرانیوز «مثبت زندگی» نام مراکزی است که از سال ۱۳۹۸ با هدف دسترسی آسان مددجویان در محلات مختلف شهرهای سراسر کشور آغاز به کار کرده اند و هدف از ایجاد این نمایندگان بخش خصوصی توسط بهزیستی، محله محوری و ارائه بهتر خدمات به مددجویان تحت پوشش بوده است تا کمی از درد و رنج مددجویان کاسته شود. در همین راستا بود که به استناد بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، سازمان بهزیستی به منظور ارائه هرچه سریعتر و بهتر خدمات بهزیستی برای صدور مجوز تأسیس مراکز مثبت زندگی اقدام کرد.
در واقع از سال ۱۳۹۸ که اولین مراکز به صورت آزمایشی در کشور راه اندازی شده اند، تا امروز بیش از ۲هزارو۵۰۰ مرکز در ۴۴۲ شهر ایجاد و به حدود یک میلیون خانواده تحت پوشش سازمان بهزیستی خدمت رسانی شده است. این مراکز بیش از ۱۰ هزار جوان تحصیل کرده کشور را به خدمت گرفته اند و سرمایههای مالی فراوانی را به عرصه کسب وکارهای اجتماعی آورده اند و فراتر از آن، روی خوش زندگی را به مددجویان نشان داده اند.
آذرماه امسال بود که رئیس مرکز مشارکتهای مردمی بهزیستی گفت: سرکشی به ۳.۵ میلیون منزل مددجویی، غربالگری تنبلی چشم و پویشهای خیرخواهانه از فعالیتهای مراکز مثبت زندگی است.
سیدمحمدجواد حسینی، در جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هیئت دولت با اعلام این خبر افزود: ماده ۲۶ تنظیم مقررات دولت، متن آیین نامه سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه، بند ۱۸ و ۲۷ قانون تحول در نظام اداری، بند ۸ ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور، ماده ۱۳ و ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری، سازمان بهزیستی را مکلف به تأسیس مراکز خدمات بهزیستی کرده است. اکنون هم مراکز مثبت زندگی در بستر هوشمند با ارائه خدمات به مددجویان فعال هستند.
حسینی به وجود ۲هزارو۵۰۰ مرکز مثبت زندگی در کشور اشاره کرد و افزود: یکی از فعالیتهای این مراکز پایش ۹۸۰ هزار پرونده در یک سال و نیم اخیر است. اصلاح و خروج ۴۵ هزار پرونده با صرفه جویی ۲۵ میلیاردتومانی هم از دیگر برنامههای اثرگذار اجرا شده توسط این مراکز است.
«جنس کار مراکز مثبت زندگی محله محوری است.» این جمله نخستین عبارتی است که رئیس اداره فناوری اطلاعات و تحول اداری بهزیستی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا میگوید و ادامه میدهد: مراکز مثبت زندگی در مشهد از سال ۱۳۹۹ راه اندازی شده اند. در کل کشور حدود ۲ هزارو ۵۰۰ مرکز وجود دارد که اکنون ۱۸۱ مرکز فعال سهم خراسان رضوی و از این تعداد حدود هفتاد مرکز سهم مشهد است.
قاسم وفادار با بیان اینکه مهمترین هدف راه اندازی این مراکز تسهیل دسترسی مددجویان با استقرار مراکز در محلات سکونت مددجویان است، ادامه میدهد: هدف این بود که مراکزی در محلات مختلف مشهد ایجاد شوند تا دسترسی ارباب رجوع به خدمات بهزیستی تسهیل شود.
وی خانواده محور بودن را دیگر هدف ایجاد این مراکز میداند و میافزاید: در مراکز مثبت زندگی کل خانواده دیده میشوند؛ زیرا خدمات ما در بستر الکترونیک به جامعه هدف ارائه میشود.
رئیس اداره فناوری اطلاعات و تحول اداری بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه مطابق دستورالعمل، سالی دوبار مددکاران مستقر در این مراکز از محل سکونت مددجویان بازدید و نتایج را در سامانه مربوط بارگذاری میکنند، تأکید میکند: طبق دستورالعمل اولیه هر مرکز مثبت زندگی ظرفیت ۴۵۰ پرونده را دارد که به ازای هر ۱۵۰ پرونده هم باید یک مددکار در مرکز حضور داشته باشد.
وفادار بیان میکند: اکنون در مراکز مثبت زندگی استان به طور میانگین حدود پانصد نفر فعالیت دارند. خدمات ارائه شده در مراکز هم شامل بازدیدهای دورهای از مددکاران و تشکیل پرونده و ثبت درخواست مددجویان است.
رئیس اداره فناوری اطلاعات و تحول اداری بهزیستی خراسان رضوی اظهار میکند: جامعه تحت پوشش ما به دو دسته مستمری بگیر و خدمات بگیر تقسیم میشود. در ابتدای شروع کار مراکز، پرونده حدود ۸۰ هزار نفر حقوق بگیر به این مراکز منتقل شد و حالا خبر خوش این است که با هدف تسهیل در تحقق درخواستهای مددجویان و راحتی در تردد، احتمالا حدود ۲۰ هزارو ۵۰۰ پرونده که پشت نوبت دریافت حقوق بودند هم به این مراکز واگذار شود.
وفادار به روزرسانی سامانه مثبت زندگی را تا پایان امسال خبر خوش دیگری در این حوزه میداند و میگوید: سامانه جدید مثبت زندگی به زودی و تا پایان سال رونمایی میشود؛ سامانهای به روز با دسترسی آسان مردم که در بستر الکترونیک به شهروندان خدمت ارائه میدهد.
وی عمده پیگیریها در این مراکز را ثبت درخواستهای اولیه و تشکیل پرونده مددجویان میداند و بیان میکند: با ایجاد این مراکز از رفت وآمد مداوم مددجویان به اداره شهرستان جلوگیری شد و هرمددجو با مراجعه به نزدیکترین مرکز محل سکونت خود درخواست خود را ثبت یا پیگیر میکند.