«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

مروری بر کارنامه «جواد عزتی» به بهانه دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردان جشنواره فجر

  • کد خبر: ۲۱۱۵۶۵
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
مروری بر کارنامه «جواد عزتی» به بهانه دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردان جشنواره فجر
جواد عزتی متولد دی ماه ۱۳۶۰ در تهران، فارغ التحصیل دانشگاه سوره، از مشهورترین و پولسازترین هنرپیشه‌های ایرانی است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ جواد عزتی فعالیت هنری را از سال ۱۳۷۵ با بازی در تئاتر آغاز کرد. سال ۱۳۸۱ با مجموعه قصه‌های شبانه وارد تلویزیون شد. سال ۱۳۸۵ با مه لقا باقری (هنرپیشه) ازدواج کرد. او سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم طلا و مس وارد سینما شد. عزتی در جشنواره فجر چهل و دوم سیمرغ بلورین بهترین کارگردان بخش نگاه نو را برای فیلم "تمساح خونی" دریافت کرد و بهانه‌ای شد تا کارنامه هنری اش را مرور کنیم.

فیلم‌های سینمایی

بعد از اتفاق: پوریا حیدری اوره، ۱۳۹۹
خورشید:مجید مجیدی، ۱۳۹۸
شنای پروانه:محمد کارت، ۱۳۹۸
مغز استخوان:حمیدرضا قربانی، ۱۳۹۸
آتابای:نیکی کریمی، ۱۳۹۸
دوزیست:برزو نیک نژاد، ۱۳۹۸
جهان با من برقص:سروش صحت، ۱۳۹۷
ماجرای نیمروز، رد خون:محمدحسین مهدویان، ۱۳۹۷
چهار انگشت:حامد محمدی، ۱۳۹۷
جان دار:حسین امیی دوماری، ۱۳۹۷
ما همه با هم هستیم:کمال تبریزی، ۱۳۹۷
پیلوت:ابراهیم ابراهیمیان، ۱۳۹۶
لاتاری:محمدحسین مهدویان، ۱۳۹۶
تنگه ابوقریب:بهرام توکلی، ۱۳۹۶
هزارپا:ابوالحسن داوودی، ۱۳۹۶
آینه بغل:منوچهر هادی، ۱۳۹۶
ماجرای نیمروز:محمدحسین مهدویان، ۱۳۹۵
اکسیدان:حامد محمدی، ۱۳۹۵
خرگیوش:مانی باغبانی، ۱۳۹۵
هفت معکوس:مهدی خسروی، ۱۳۹۴
پارادایس:علی عطشانی، ۱۳۹۴
زاپاس:برزو نیک نژاد، ۱۳۹۴
در مدت معلوم:وحید امیرخانی، ۱۳۹۳
تگرگ و آفتاب:رضا کریمی، ۱۳۹۳
شیار ۱۴۳:نرگس آبیار، ۱۳۹۲
فرشته‌ها با هم می‌آیند:حامد محمدی، ۱۳۹۲
کلاشینکف:سعید سهیلی، ۱۳۹۲
جا به جا:علی توکل نیا، ۱۳۹۱
همه چیز برای فروش:امیر ثقفی، ۱۳۹۱
همبازی:غلامرضا رمضانی، ۱۳۹۰
همه چی آرومه:مصطفی منصوریار، ۱۳۸۹
آفریقا:هومن سیدی، ۱۳۸۹
طلا و مس:همایون اسعدیان، ۱۳۸۷

سریال‌های تلویزیونی

بیمار استاندارد:سعید آقاخانی، ۱۳۹۵
دردسر‌های عظیم ۲:برزو نیک نژاد، ۱۳۹۴
دردسر‌های عظیم:برزو نیک نژاد، ۱۳۹۳
تله فیلم پشت در‌های بسته، ۱۳۹۳
سرزمین مادری:کمال تبریزی، ۱۳۹۲
دودکش:محمدحسین لطیفی، ۱۳۹۲
هفت سین:یدالله صمدی، ۱۳۹۱
دست بالای دست:محسن یوسفی، ۱۳۹۱
تله فیلم نامه‌های خیس، ۱۳۹۱
تله فیلم وقت بزرگ شدنه، ۱۳۹۱
تله فیلم نیش، ۱۳۹۱
سه دونگ، سه دونگ: شاهد احمدلو، ۱۳۹۰
تله فیلم سپید مثل ستاره، ۱۳۹۰
تله فیلم میان ماندن و رفتن، ۱۳۸۹
تله فیلم بن بست یلدا، ۱۳۸۹
چاووش بهار، ۱۳۸۹
چاردیواری، سیروس مقدم، ۱۳۸۹
تله فیلم ته تغاری، ۱۳۸۸
لطفاً دور نزنیم:مهدی مظلومی، ۱۳۸۸
مثل هیچ کس:عبدالحسن برزیده، ۱۳۸۷
آرزو‌های شیرین:سید وحید حسینی، ۱۳۸۶
مرد هزارچهره:مهران مدیری، ۱۳۸۶
قرارگاه مسکونی:سیدجواد رضویان، ۱۳۸۵
باغ مظفر، مهران مدیری، ۱۳۸۵
کمربند‌ها را ببندیم:مهدی مظلومی، ۱۳۸۳
من یک مستأجرم:پریسا بخت آور، ۱۳۸۳
قصه‌های شبانه، ۱۳۸۱

شبکه خانگی

زخم کاری: محمدحسین مهدویان
قهوه تلخ: مهران مدیری
گنج مظفر: مهران مدیری

جوایز و افتخارات

بهترین بازیگر مرد جشنواره چلسی آمریکا برای فیلم پارادایس

بهترین بازیگر مرد جشن حافظ برای فیلم ماجرای نیمروز

سیمرغ بلورین بهترین کارگردان بخش نگاه نو برای فیلم "تمساح خونی"

درباره جواد عزتی

عزتی که بیش از نیمی از راه بازیگریش را با نقش‌دوم‌های خنده‌آور پی‌درپی در فیلم‌های مسلسل‌وار و شخصیت‌های بامزه در سریال‌های دنباله‌دار طی کرده، اکنون به بازی در نقش‌اول‌هایی دعوت می‌شود که قراراست در آن عصیان به عصب بزند و بی‌قرار به قیام. او که در پرفروش‌ترین فیلم کمدی‌اش (هزارپا) روی سی‌جی می‌نشست و طعنه‌های مهران احمدی پیکان‌باز را که شهره عالم و آدم در اینستا شد لقمه شوخی می‌کرد و در صحنه بزن و برقص با عطاران پا به دست در عرق‌گیر طوفان برپا، در پرطرفدارترین فیلم هیجان‌انگیزش که بعضی هنوز او را مستحق بردن جایزه‌ای می‌دانند که برایش نامزد هم نشد (شنای پروانه) در غرق‌ترین حالت گردابی که داداشی می‌تواند در حوالی جاده ساوه دچارش شود دست‌وپا زد و غم خورد و قمه کشید تا صحنه شکنجه دادن ناتو‌های محل درست رقم بخورد و سکانس روکردن دست نامرد عالی جا بیفتد. فراموش نکنید که در حافظه ما در چنین سفری مناظری، چون تمنا‌های بابا اتی (قهوه‌تلخ) تا امدادگر بی‌امداد گردان مانده در محاصره (تنگه ابوغریب) از چشم مسافران دور نمانده.
سرنوشت را اگر با بی‌رحمی بخوانیم باید پذیرفت که جوان بااستعدادی که ۲ دهه در سینمای پرفراز و نشیب ما گلیمش در گرداب نقش‌های دوم سالم از آب بیرون آمده همیشه در سایه بوده و نقش‌دوم مانده حتی وقتی زمین و زمان درخشیدن او را مهیا کردند و حتی اسمش اول تیتراژ و پوستر و سردر‌ها آمد.

انگار این داستان را کسی نوشته و چند نفری از رویش چند باری مشق کرده بودند که صحنه با عزتی خوب است، اما کامل نیست. او همیشه نیازمند مکمل است تا بازی دربیاید و صحنه تمام شود. نقش دوم بودن عزتی در پرکاری خستگی‌ناپذیرش در سیاهه سریال‌بازی و فیلمسازی نمود دارد. او در تمام این آثار که همگی بخشی از محفوظات ذهنی مخاطبان است آنقدر شاخص است که مشخصه هیچ‌کدام نیست. بخشی جدانشدنی از همه و درهم‌تنیده با اجزای دیگر، اما نه به نام و عنوان: جواد عزتی. از سریال جواد رضویان (قرارگاه مسکونی) و سیروس مقدم (چاردیواری) تا فیلم همایون اسعدیان (طلا و مس) و محمدحسین مهدویان (ماجرای نیمروز). عزتی در تمام سکانس‌هایی که در این فیلم‌ها اگر قند مکرر است یا زهر هلاهل هر چه هست بازیگری است در کنار دیگران. نه آن چیزی که شهاب حسینی بود در «آفریقا» یا صابر ابر در «همه‌چیز برای فروش» یا نه آن چیزی که سند خورد به نام هادی حجازی‌فر در «آتابای» یا نه آن توجه همگانی در میان جمع که نصیب پژمان جمشیدی شد در «جهان با من برقص».

دوم‌ماندن این بازیگر کم‌نقص تا جایی پیش می‌رفت که انگار باید برای همیشه او را سندی برای بی‌اهمیتی نقش کوتاه و بلند محاسبه کنیم. نقش‌اول‌هایی که دورش پر از بازیگر باشد (دوزیست) یا نقش‌اول‌هایی که حاشیه‌اش غلبه کند (فرشته‌ها باهم‌می‌آیند) چاره‌ساز نبود. سفر دوباره به آسیای دور (اکسیدان و چهارانگشت) افاقه نکرد و پول در «آینه‌بغل» و خون در «لاتاری» احاطه نشد. بیرون آمدن جواد عزتی از سایه و بستن پرونده کنار نقش‌اول‌ها و نقش‌اول‌های کناری نیازمند جستنی بلندتر بود. پرشی به ارتفاع نیاز‌های تازه‌ای که جمعیت روی‌کرده به داستان‌های جدید بلند مصور ایرانی از قهرمانش طلب می‌کنند. خونین و بی‌پروا. حریص و بی‌توجه به سرانجام. همه جانی که در طول ۲۰ سال مانده بود و جان به در برده بود، مانند پایان داستانی ناخوش، اما متقاعدکننده برای مخاطبان مهیا شد. جواد عزتی، تاج نقش‌اول را سرانجام در تصویری تمثیلی که برای کنایه به محل اقتباس پیرنگ سرخ‌رنگ هم بود، بر سرگذاشت. در اقتباسی ۲لایه از شکسپیر/ حسینی‌زاد (زخم‌کاری) طی مراسمی با بسط حرص و قبض انتقام تماشاگران هفته‌به‌هفته، قسمت‌به‌قسمت جامه تلخ و شیرین نقش‌دومی را از تن بازیگر محبوبشان درآوردند و ردای نقش‌اول را در وسط صحنه تنش کردند.

در همان هفته‌های غیبتش در فصل دوم معلوم شد که عزتش بیش از قرب صحنه است که مهم‌ترین دلیل برای سکوی نمایش اشتراک‌های چند صدهزارتایی بود که در شبکه خانگی کم‌رقابت فارسی مبارز می‌طلبید. جواد عزتی در جشنواره امسال فیلم ساخته و بازی‌کرده. پایان خوش داستان او در کارگردانی بعد از آن در میان مخاطبان مالکش شده کار دشواری است. ایستان در میان صحنه و نگاه سنگین و سرد همه را روی پوست خود خیش کشیدن.

آشنایی و ازدواج جواد عزتی

جواد عزتی در سال ۱۳۸۵ با مه لقا باقری بازیگر کشورمان ازدواج کرد.

آشنایی آن‌ها در دانشگاه سوره و بازی جواد عزتی در پایان نامه مه لقا باقری بوده است.

نگاهی کوتاه به علاقمندی زندگی جواد عزتی

جواد عزتی بازیگر کم حاشیه تلویزیون و سینما علاقه زیادی به آشپزی و غذا خوردن دارد. او به غذا اهمیت می‌دهد و سابقه طبخ غذا با حجم بالا را دارد.

این بازیگر مشهور چندین سال است در زمینه غذا‌های فرنگی فعالیت می‌کند و مدیریت یکی از شعبات رستورانی را برعهده دارد.

جواد عزتی علاقه زیادی به کار خود دارد و اهل فوتبال و بیش از حد بودن در فضای مجازی نیست. عاشق مسافرکشی و صحبت با تمامی اقشار جامعه است تا جایی که برای ثبت نام ماشین به تاکسیرانی رفته است.

سوپراستار سینمای امروز کشورمان به نجاری نیز علاقه داشته و در مصاحبه‌ای با مهران مدیری در برنامه دورهمی، یکی از تفریحات خود را کار با چوب اعلام کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->