پیش‌بینی قیمت دلار، طلا و سکه در روز شنبه (۱۸ مرداد ۱۴۰۴ ) گواهی سپرده بورس، مسیر جدید خودرودار شدن + جزئیات حذف وثیقه ۳۵ درصدی بانک مرکزی برای واردات خودروی جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر هشدار سازمان بازرسی کل کشور به وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت بلیت هواپیما رئیس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی: تجارت خارجی تقریبا در حالت تعلیق قرار گرفته است اطلاعیه فرودگاه مهرآباد به مسافران روز جمعه (۱۷ مرداد ۱۴۰۴)؛ ۲ ساعت زودتر حرکت کنید قیمت طلا، دلار، سکه و ارز امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد مهلت ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی و وکالتی کردن حساب‌ها برای بار دوم تمدید شد راهنمای خرید میلگرد با پروانه ساختمان (میزان سهمیه + شرایط) آیا مزایای رفاهی کارگران مشمول مالیات می‌شود؟ مهلت استفاده از بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) به پایان می‌رسد قیمت ارز اربعین امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | دینار عراق چند شد؟ تخفیف های فروش؛ بازی دو سر بُرد یا شگردی برای گران فروشی اجناس؟ آیا با اجرای فیبرنوری، کابل‌دزدی به پایان می‌رسد؟ | پاسخ مسئولان به مطالبه شهروندان حمایت مدیریت شهری مشهد از صنایع و کارآفرینان ادامه‌دار خواهد بود + فیلم توضیحات مدیرعامل تامین اجتماعی درباره شیوه‌نامه بیمه کارگران ساختمانی پیش‌بینی قیمت دلار برای روز پنجشنبه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | امید به مذاکره باز هم دلار را عقب راند پیش‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴ )| بازار طلا بازیچه افت دلار شد آیا قطعی برق در تهران ۴ ساعته شده است؟ (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) هدف‌گذاری ۳ هزار مگاواتی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی تا پایان ۱۴۰۶ خرید طلا و سکه در سیزدهم ماه صفر | کشتی‌آرای: خرید طلا در سیزدهم صفر یک پدیده خرافاتی است پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال ۱۴۰۴ با توجه به معاملات امروز بورس کالا (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد ریزش ۳۴ هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز کاری هفته | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) مکان‌های اسکان اضطراری زائران در مشهد در سه روز پایانی ماه صفر قطعی برق نخواهند داشت استاندار خراسان رضوی: ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر استان تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۴۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد بانک مرکزی: خرید ارز اربعین از بانک سپه امکان‌پذیر شد بازگشت قطعی برق ۴ ساعته به کشور قیمت امروز دینار عراق در مشهد (چهارشنبه، ۱۵ مرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

افزایش قیمت بنزین راه‌حل نیست | ۱۶ بار قیمت بنزین اصلاح شده، ولی مصرف کنترل نشده است

  • کد خبر: ۲۱۲۴۷۷
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
افزایش قیمت بنزین راه‌حل نیست | ۱۶ بار قیمت بنزین اصلاح شده، ولی مصرف کنترل نشده است
دبیر کل فدراسیون صنعت نفت گفت: طبق آمار موجود از ابتدای انقلاب تاکنون ۱۶ بار قیمت بنزین اصلاح شده، ولی تابه‌حال روی مصرف تاثیر جدی نداشته است

به گزارش شهرآرانیوز، عرفان افاضلی درباره ناترازی بنزین و راهکار‌های پیشنهادی عبور از این شرایط اظهار داشت: مطالعات در حوزه بنزین نشان می‌دهد در حال حاضر ظرفیت فرآورده‌های پالایشی در دنیا ۹۳ میلیون بشکه در روز است که ۳۴ درصد این عدد گازوئیل و ۲۸ درصد بنزین است یعنی مصرف روزانه بنزین در کل دنیا ۲۶ میلیون بشکه (۴ میلیارد لیتر) استکه در این بین امریکا در صدر این جدول قرار دارد یعنی بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده بنزین است.

مصرف بنزین در ایران به ازای هر نفر ۱.۳ لیتر و در اروپا ۰.۶ لیتر در روز است 

وی با بیان اینکه سرانه مصرف بنزین در ایران به ازای هر نفر ۱.۳ لیتر در روز است، افزود: این میزان مصرف بسیار بالاست و بخشی از دلیل اینکه به ازای مصرف مشخص بنزین؛ درآمد دلاری و سهم ما از جی‌دی‌پی کم است به بدمصرفی برمی‌گردد و بخشی از این بدمصرفی نیز متوجه این است که ما در کشور نفت‌خیز زندگی می‌کنیم و انتظارات مردم این است که، چون منابع نفت و گاز زیادی داریم؛ می‌توانیم بنزین زیادی مصرف کنیم، به همین دلیل هم سرانه مصرف بنزین در کشور بالا است و عمده سفر‌های درون‌شهری و برون‌شهری ما با وسیله نقلیه شخصی انجام می‌شود، این در حالی است که مصرف سرانه اروپا ۰.۶ لیتر در روز به ازای هر نفر است، یعنی ما تقریبا دو برابر اروپا سرانه مصرف داریم.

می‌توانیم روزی ۵۰ میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی کنیم 

دبیر کل فدراسیون صنعت نفت گفت: موضوع دیگر عدم بهینه بودن مصرف سوخت خودرو‌ها است مصرف بنزین خودرو در ایران در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۱ لیتر یعنی تقریبا دو برابر متوسط مصرف جهانی است، اگر ما ظرفیت مصرف بنزین را در روز ۱۱۰ میلیون لیتر در نظر بگیریم با بهینه‌سازی خودرو‌ها می‌توانیم روزی ۵۰ میلیون لیتر صرفه‌جویی کنیم که با احتساب لیتری ۸۰ سنت می‌توانیم سالانه یک‌سوم تا یک‌دوم درآمد حاصل از فروش نفت از صادرات بنزین درآمد کسب کنیم، بنابراین بخشی متوجه نوع نگاه مصرف‌کننده و بخشی به فرایند‌های تولید بنزین برمی‌گردد، بسیاری از پالایشگاه‌های کشور بهینه‌سازی و بروزآوری نشده‌اند و به میزانی که انتظار می‌رود تولید بنزین ندارند و لازم است سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش تولید و به‌سازی پالایشگاه‌ها صورت گیرد.

تعداد اتوبوس‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی کشور نصف شده است 

وی ادامه داد: بخش بزرگتری که نگران‌کننده است عدم سرمایه‌گذاری و توجه به بخش حمل و نقل عمومی است، طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در شهر تهران از دهه ۹۰ تاکنون تعداد اتوبوس‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی بزرگ نصف شده و عمر ناوگان کشور به عدد ۳۰ تا ۳۵ سال رسیده است، بنابراین اگر مصرف‌کننده تصمیم بگیرد که فرهنگ مصرف را تغییر بدهد و به جای تردد روزانه با وسیله نقلیه شخصی؛ با اتوبوس و یا مترو تردد کند به دلیل کمبودی که وجود دارد؛ پاسخگوی نیاز نیست این امکان وجود ندارد و مجددا به سمت استفاده از وسایل نقلیه شخصی و بنزین می‌رود.

افزایش قیمت بنزین؛ راه حل نیست

افاضلی با بیان اینکه راه‌حل اوضاع مصرف بنزین افزایش قیمت نیست و در واقع اقدام یک مسکن است، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت بنزین درواقع همه فرایند ناکارمد را متوجه مردم و مصرف‌کننده نهایی می‌کند یعنی عدم تولید کافی، عدم بهسازی پالایشگاه‌ها، عدم توسعه وسایل حمل و نقل عمومی و عدم تولید خودرو‌های بروز که مصرف‌شان نصف مصرف فعلی با پیمایش ۱۰۰ کیلومتر است؛ متوجه مصرف‌کننده نهایی می‌شود.

۱۶ بار قیمت بنزین اصلاح شده، ولی مصرف کنترل نشده است

وی بیان داشت: طبق آمار موجود از ابتدای انقلاب تاکنون ۱۶ بار قیمت بنزین اصلاح شده، ولی تابحال روی مصرف تاثیر جدی نداشته است هرچند در مقاطعی موثر بوده، اما باز هم به میزان قبلی برگشته است.

دو پیشنهاد برای حل ناترازی 

دبیر کل فدراسیون صنعت نفت با اشاره به راهکار‌های حل ناترازی بنزین گفت: راه حل قطعی در دو موضوع است یکی تولید خودر‌های با مصرف بنزین کمتر و نزدیک استاندارد جهانی است که در درازمدت به اقتصاد کشور، صادرات و بهینه‌سازی و کاهش سرانه مصرف کمک می‌کند و دوم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و مترو و سرمایه‌گذاری در این بخش است، اگر بنا داریم کار اساسی انجام دهیم ناچار هستیم از این دو مسیر حرکت کنیم و افزایش قیمت بنزین راهکار نیست.

نرخ فروش بنزین در کدال ۱۷ هزار تومان در هر لیتر است

به گفته وی؛ طبق آمار میانگین نرخ فروش بنزین در پالایشگاه‌های موجود در کدال ۱۷ هزار تومان در هر لیتر است، ولی عددی که دولت در اختیار مردم قرار می‌دهد ۱۵۰۰ تا ۳ هزار تومان است و این باعث شده به خاطر سوءمصرف و عدم مدیریت؛ بخش پالایشگاهی کشور عدد بسیار زیادی را از دولت طلبکار باشد و قادر نباشد خود را بروزرسانی کند و از طرفی به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین اعمال قیمت دستوری دولت و عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش پالایشگاهی باعث شده پالایشگاه‌های جدید را نداشته باشیم و زمان طولانی شاهد باشیم که یک پالایشگاه تاسیس شود، بنابراین به نظر می‌رسد که ما تنها از طریق بهینه‌سازی مصرف در خودرو‌ها و تولید خودرو‌های بروز و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی که وضعیت فاجعه‌باری دارند؛ می‌توانیم بخشی عمده ناترازی را رفع کنیم و علاوه بر رفع مشکل تولید؛ مازاد و صادرات هم داشته باشیم و برای کشور ارزآوری کنیم.چ

منبع: ایلنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->