«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

دولتمند خال‌ اف: مردم تاجیکستان ارادت زیادی به امام رضا(ع) دارند

  • کد خبر: ۲۱۲۶۸۸
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
دولتمند خال‌ اف: مردم تاجیکستان ارادت زیادی به امام رضا(ع) دارند
خواننده شهیر تاجیکستانی با اشاره به ارادت مردم تاجیکستان به امام رضا(ع) گفته بود که خانواده من ارادت بسیاری به اهل بیت (ع) دارند و بذر محبت این خاندان را پدرم در دل من کاشت.

به گزارش شهرآرانیوز، دولتمند خال‌ اف موسیقی‌دان، نوازنده و خوانندهٔ تاجیکستانی است که ارتباط بسیار نزدیکی با خوانندگان ایران دارد و چند آلبوم از گزیده کار‌های او در ایران منتشر شده‌ است.

موسیقی تاجیکستان شامل ۶ مقام و فلک‌سرایی است. «فلک» موسیقی مردمی است که قرن‌هاست آوازه آن سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل و اجرا می‌شود و دولتمند خالف؛ بزرگ‌ترین فلک‌سرای تاجیکستان است.

دولتمند خال‌ اف: مردم تاجیکستان ارادت زیادی به امام رضا(ع) دارند

آهنگ‌ها و آواز‌های او حالت صوفیانه دارند و بعضاً بر اساس اشعار مولوی تنظیم شده‌است. او شهرت جهانی دارد و شیراک نشان طلایی کشور فرانسه را به‌دلیل استفاده از شعر‌های مولوی به دولتمند اهدا کرد.

مشهورترن قطعه او «شاه پناهم بده، خسته‌ی راه آمدم»، «آه نگاهم مکن، غرق گناه آمدم»، «شافی دارالشفا، پنجره فولاد کو»، «در طلب شاخه‌ای، مهر گیاه آمدم» است.

او در خصوص تاثیرگذاری شعر قطعهٔ «پناه» در سطح بین‌المللی می‌گوید: دو قطعه درباره امام حسین (ع) و امام رضا (ع) اجرا کردم و قطعه «شاه پناهم بده» سرودهٔ شاعر معاصر ایرانی محمود حبیبی کسبی است و آهنگسازی این اثر را طویجان آتابای نیازی به عهده داشت.

بزرگترین فلک سرای تاجیکستان ادامه داد: مردم تاجیکستان مسلمان هستند و به خانواده پیامبر و فرزندان ایشان ارادت دارند؛ از این رو در تاجیکستان آثار بسیاری در وصف ائمه اطهار خوانده شده است و به سبب نزدیکی ایران و تاجیکستان؛ مردم این کشور ارادت بسیاری به امام رضا(ع)؛ شاه خراسان دارند.

دولتمند خال‌ اف می‌افزاید: صدای گوشی‌های مردم تاجیکستان با این قطعه امام رضایی به صدا در می‌آید و خدا را شکر این قطعه در سطح بین‌المللی شناخته شده و در هر گوشه جهان شنیده شده است.

استقبال مردم فرانسه از «قطعه شاه پناهم بده»

دولتمند خال‌ اف: مردم تاجیکستان ارادت زیادی به امام رضا(ع) دارند

دولتمند خال‌ اف که همراهی با ارکستر‌های سمفونیک و گروه کر را در کارنامه خود دارد، خاطره‌ای از اجرای قطعه شاه پناهم بده در فرانسه را بیان می‌کند و می‌گوید: ۵ سال پیش فرانسه مراسمی برای بزرگداشت کشور‌های فارسی زبان برگزار کرد و قطعه‌هایی از مولانا و حافظ را اجرا کردم و بعد از آن تمام تالار یکصدا صدا زدند «شاه پناهم بده» و من آن را خواندم.

دولتمند خال‌ اف خاطرنشان می‌کند: گروه موسیقی دولتمند، خانوادگی اجرا می‌شود و فرزندان من در موسیقی تخصص و تبحر دارند. خانواده من ارادت بسیاری به اهل بیت (ع) دارند و بذر محبت این خاندان را پدرم در دل من کاشت.

موسیقی مرز نمی‌شناسد/ حمایت دولت تاجیکستان از موسیقی دان‌ها

وی با تاکید بر اینکه موسیقی مرز نمی‌شناسد و مذهب و دین ندارد، می‌گوید: دولت تاجیکستان از خواننده‌ها و موسیقی دان‌ها حمایت می‌کند و دست ما را برای توسعه فرهنگ و هنر باز گذاشته است، فقط قید کرده است در امور حکومتی دخالت نکنید.

بنیانگذار فلک سرای تاجیکستان می‌افزاید:، چون تاجیکستان قطعه‌ای از ایران بوده است، ادبیات و آثار مردمی این دو کشور بسیار به هم شبیه و دو بیتی و رباعیات مشترک دارند، بر همین اساس در موسیقی هم بسیار ارتباط نزدیکی دارند؛ همانگونه که بداهه خوانی در موسیقی سنتی کاربرد دارد، در موسیقی تاجیکستان نیز اجرا می‌شود.

وی با صدایی لرزان به بیان خاطرات و دوستی دیرینه خود با حاج قربان سلیمانی می‌پردازد و می‌گوید: من به حاج قربان سلیمانی ارادت بسیار زیادی داشتم، او جایگاه ویژه‌ای در موسیقی خراسان و سفیر شمال خراسان در موسیقی دنیا بود و فقدان او برای من بسیار سخت بود و نظیرش پیدا نمی‌شود. مایه افتخار من است که هنوز از آثار او الگوبرداری می‌کنم.

دولتمند خال‌ اف همکاری خود با موسیقی ایران را یکی از افتخارات خود عنوان کرد و می‌گوید: قطعه «قوم به حج رفته کجایید؟ کجایید؟» برای تیتراژ سریال «شکرانه» به سفارش شبکه آی فیلم، ضبط شد و در ایران بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

ارادت و علاقه قلبی به محمدرضا شجریان دارم

وی به جایگاه ارزشمند موسیقی سنتی خراسان اشاره و خاطر نشان می‌کند: تاجیکستان با مراکز موسیقی سنتی خراسان همکاری داشته و از آن‌ها الگو برداری می‌کند و چندی پیش رییس اتحادیه اهنگ سازان با سالار عقیلی، قطعه‌ای درباره وحدت تاجیکستان و ایران اجرا کرده است.

دولتمند خال‌ اف در پاسخ به این پرسش که با کدام یک از خواننده‌های سنتی ایران در ارتباط هستید، می‌گوید: به شهرام ناظری، محمد اصفهانی خصوصا استاد شجریان ارادت و علاقه ویژه دارم و قطعه‌ای با این شخصیت برجسته موسیقی ایران اجرا داشتم. از افتخارات من است که از گذشته ارتباط خانوادگی با خانواده شجریان دارم و در حال حاضر نیز همایون، خلف پدر است و ادامه دهنده مسیر اوست.

*دولتمند خال‌ اف روز یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ در ۷۴ سالگی درگذشت.

این مصاحبه در تاریخ ۵ خرداد ۱۴۰۲ در خبرگزاری رضوی منتشر شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->