کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در بندر کلاهی میناب (۹ اردیبهشت) وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مطلوب است دیدار معلمان نمونه با مقام معظم رهبری سارق بی‌رحم در مشهد طعمه‌اش را با نوشیدنی مسموم به قتل رساند + عکس جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست ادعای رسانه صهیونیستی: هواپیمای رئیس موساد در ریاض به زمین نشست موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض
سرخط خبرها

رئیس ستاد انتخابات خراسان‌رضوی: هیچ مسئله‌ای از انتخابات برای مردم غیرشفاف نمی‌ماند + ویدئو

  • کد خبر: ۲۱۲۷۶۱
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۶
رئیس ستاد انتخابات خراسان‌رضوی: هیچ مسئله‌ای از انتخابات برای مردم غیرشفاف نمی‌ماند + ویدئو
معاون سیاسی استاندار و رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی به تشریح فرایند انتخابات و اقدامات ستاد رسمی انتخابات خراسان رضوی پرداخت.

به گزارش شهرآرانیوز، برای حضور در هر مناظره‌ای که اثبات کند ردصلاحیت‌ها با گرایش سیاسی نبوده است، اعلام آمادگی می‌کند. از در باز اتاق معاونت سیاسی به روی احزاب رسمی استان سخن گفت و تلاش‌هایی که برای فعال‌شدن خانه احزاب مشهد داشته است. انتشار یک یا دو لیست انتخابات را برای شهری مثل مشهد کم دانست و تعدد لیست‌های انتخاباتی را فرصتی برای رقابت جدی‌تر و واقعی‌تر کاندیدا‌ها برای رسیدن به یکی از کرسی‌های خانه ملت بیان کرد. از قیمت‌گذاری‌ها برای اماکن تبلیغات کاندیدا‌ها و توزیع عادلانه آن بین کاندیدا‌ها گفت. تأکید کرد که در انتخابات هیچ نقطه‌ای را برای مردم غیرشفاف نمی‌گذارند. با کسانی که با انتخابات قهر هستند، سخنی داشت و دیگراقداماتی که در قانون جدید انتخابات برای رقابتی سالم و پرشور دیده شده است. در عین حال، برگزاری هرگونه کارناوال انتخاباتی به‌صورت پیاده یا سواره را با توجه به قانون، ممنوع اعلام کرد.
سیدهادی طباطبایی در کسوت معاون سیاسی استاندار و رئیس ستاد انتخابات خراسان‌رضوی همچنین به تشریح فرایند انتخابات و اقدامات ستاد رسمی انتخابات خراسان‌رضوی پرداخت. وی در ادامه دعوت از مسئولان برای حضور در «میز انتخابات» تحریریه شهرآرا، پاسخگوی پرسش‌های ما بود. آنچه در ادامه می‌آید، نسخه مکتوب این گفت‌وگوست.

از ۳۶۷۲ پیش‌ثبت‌نام برای انتخابات مجلس در استان، ۱۰۲۶ کاندیدا وارد دور رقابت شدند

با تغییرات قانون انتخابات، در انتخابات مجلس دوازدهم در روز یازدهم اسفند اولین‌بار شاهد اجرای این تغییرات خواهیم بود. شرحی از اجرا و اعمال این تغییرات در ستاد انتخابات استان بگویید.

اعمال و اجرای تغییرات در قانون انتخابات را در چندین حوزه ازجمله افزوده‌شدن پیش‌ثبت‌نام‌های نامزدها، تشکیل هیئت تبلیغات و روند انتخاب معتمدین داشتیم که هرکدام از این تغییرات تحولی در حوزه برگزاری انتخابات به شمار می‌آیند. از خرداد امسال که ستاد انتخابات استان خراسان‌رضوی را به‌طور رسمی تشکیل دادیم و در شهرستان‌ها هم به تبعیت از ستاد انتخابات، حوزه‌های اصلی و فرعی را راه‌اندازی کردیم، جزء به جزء قانون انتخابات و تغییرات آن اجرا شده است. درمجموع ۳۴ شهرستان در خراسان‌رضوی داریم که دوازده حوزه اصلی انتخابات برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. ۸۶ حوزه انتخابیه داریم که ۷۴ حوزه فرعی و دوازده حوزه اصلی را شامل می‌شود. در ۲۱۰ روز گذشته از تشکیل ستاد انتخابات خراسان‌رضوی به‌طور مستمر اقدامات لازم را با درنظرگرفتن قانون انتخابات پیش برده‌ایم. هیئت‌های اجرایی بدون هیچ مشکلی راه‌اندازی شدند و معتمدین مردم را برای انتخابات پای کار آوردیم. افتخار جمهوری اسلامی است که انتخابات را مردم و معتمدین مردم برگزار می‌کنند.
با تغییر قانون انتخابات، امسال اولین‌بار پیش‌ثبت‌نام از نامزد‌های انتخابات صورت گرفت. ۳ هزارو ۶۷۲ نفر در مرحله پیش‌ثبت‌نام نامزدها، در خراسان‌رضوی ثبت‌نام کردند. یکی از اهداف برای پیش‌ثبت‌نام بررسی مدارک لازم بود. خیلی از نامزد‌ها در دوره‌های گذشته انتخابات به‌دلیل نقص مدارک ردصلاحیت می‌شدند و این مسئله سبب فضاسازی برای آمار ردصلاحیت‌ها می‌شد. بسیاری از همین نامزد‌هایی که در مرحله پیش‌ثبت‌نام ثبت‌نام کرده بودند در مدرک شناسایی، مدرک تحصیلی یا مدرک مربوط به پنج‌سال سابقه اجرایی نقص داشتند، که فرصت برای تکمیل نقص مدارک با اضافه‌شدن مرحله پیش‌ثبت‌نام برای نامزد‌ها فراهم شد. کد رهگیری به همه نامزد‌ها داده شد تا بتوانند به مراحل بعدی ثبت‌نام دسترسی داشته باشند. ۱۷۴۴ نفر در ثبت‌نام قطعی وارد سامانه شدند. ابتدا بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی آغاز شد که پانزده روز فرصت داشتند. سپس پرونده نامزد‌ها به هیئت‌های نظارت ارسال شد و این هیئت‌ها پنجاه روز فرصت داشتند. این فرصت با فراغ بال، از مزایای جدید قانون انتخابات است و فرصتی خوب و کافی برای بررسی صلاحیت‌ها در نظر گرفته شده است. ۱۷۴۴ نفر درنهایت به ۱۰۲۶ نفر نهایی رسید و این افراد کاندیدا‌های نهایی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان‌رضوی هستند. این تعداد متقاضی در دوره‌های گذشته مجلس بی‌سابقه است.

افرادی که ایران و آینده ایران را دوست دارند، در انتخابات شرکت کنند

در این روز‌ها با برخی افراد و اقشار و گروه‌ها روبه‌رو هستیم که می‌گویند ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. چه صحبتی با این افراد دارید؟

پیشنهادمان به آن‌ها این است که اگر توسعه کشور برایشان مهم است، اگر امنیتی که در کشور داریم برایشان مهم است، اگر نسل آینده برایشان مهم است و اگر آرزوی ایران سربلند را دارند، در انتخابات مشارکت کنند. مجلس در رأس امور است و حتی قوانین چهارساله و ادامه‌دار از این جایگاه مهم تدوین می‌شوند. اگر توسعه می‌خواهیم، باید قانون درست، محکم و متقنی داشته باشیم. اگر برای آینده جوانانمان آرزو داریم، باید قوانین خوبی داشته باشیم. این است که برای همه افراد که ایران و آینده ایران را دوست دارند، پیشنهاد می‌شود در صحنه انتخابات شرکت کنند.


در بحث شائبه‌هایی که به انتخابات وارد می‌شود، چه راهبرد‌هایی را در پیش گرفته‌اید که در ذهن مردم در بحث انتخابات این دوره شائبه‌ای به وجود نیاید؟

ادوار مختلف مجلس را بررسی کردیم. مهم‌ترین بحث که نیاز بود به آن وارد شویم، آموزش مربیان انتخابات بود تا با اجرای دقیق قانون، هیچ شائبه‌ای ایجاد نشود. تأکید داشتیم که خط قرمز و ملاحظه‌ای جز قانون نداشته باشیم؛ بنابراین بهمن‌ماه پارسال آموزش‌ها را برای فرمانداران، معاونان و هیئت‌های اجرایی، نظارت و بازرسی و ... آغاز کردیم تا قانون به دقت رعایت و اجرا شود و هیچ شائبه‌ای در انتخابات نداشته باشیم. حتی آموزش روز انتخابات را به‌صورت نمادین برگزار کردیم که هیچ خلل و مشکلی نداشته باشیم. نمایندگان نامزد‌ها را هم آوردیم که شاهد برگزاری این انتخابات باشند.

 حاضرم با شرکت در هر مناظره‌ای بگویم که گرایش سیاسی دلیل ردصلاحیت‌ها نبوده است

جناب طباطبایی، در بحث ردصلاحیت‌ها، چهره‌ها و گروه‌های سیاسی حرف و حدیث و نقد‌هایی مطرح می‌کنند. گفته می‌شود اگر بیش از بیست نماینده کنونی مجلس صلاحیت ندارند، چطور اکنون در مجلس در حال قانون‌گذاری هستند. مصداق این موضوع را در خراسان‌رضوی هم داشتیم که از نمایندگان کنونی استان در انتخابات یازدهم اسفند ردصلاحیت شدند. پاسختان به این نقد چیست؟

وقتی افرادی در بالاترین سطوح و رده‌های تصمیم‌گیری نظام و جایگاه نماینده مجلس به مرحله ارزیابی می‌آیند و در بررسی صلاحیت‌های دوره بعدی انتخابات رد می‌شوند، نشان‌دهنده شفافیت زیاد است و بیانگر این موضوع است که نظام دارد کارش را درست انجام می‌دهد. به این موضوع نگاه نمی‌شود که این فرد استاندار بوده، نماینده مجلس بوده و سابقه مدیریتی داشته است. باید صلاحیتش در هر مقطعی بررسی شود و این افتخار مجموعه نظارت ماست که قانون را اجرا می‌کنیم و با کسی تعارفی نداریم. اگر تخلفی از فردی دیده شود، چه فردی دارای سابقه درخشان و مسئول و چه فردی عادی، بررسی می‌شود.
در همه دنیا مراکزی وجود دارد که افراد خواستار شرکت و حضور در بالاترین مقامات و جایگاه‌های تصمیم‌گیری را بررسی می‌کنند. در قانون جمهوری اسلامی و قانون اساسی ما شورای نگهبان به‌عنوان ناظر قانون اساسی این مسئولیت را بر عهده دارد. هیچ نظامی اجازه نمی‌دهد کسی که با قانون اساسی آن کشور مخالف است و نظام و رهبر آن را قبول ندارد و به جایگاه مجلس اعتقادی ندارد، وارد بالاترین جایگاه تصمیم‌گیری شود.
با این حال، در مشهد و استان با کاندیدا‌هایی که احراز صلاحیت نشدند، جلسات استماع برگزار و با آن‌ها گفتگو شد. مدارک لازم به نامزد‌ها نشان داده شد تا بدانند به چه دلیلی احراز صلاحیت نشده‌اند. همچنین فرصت دفاع به نامزد‌ها داده شد تا اگر مدارکی برای رد دلیل احرازنشدن صلاحیتشان دارند، ارائه کنند و بتوانند تأییدصلاحیت شوند. این روند اثربخش بود و تأثیرگذاری خودش را داشت و تعدادی از نامزد‌ها با همین جلسات در مراحل بعد توانستند احراز صلاحیتشان را دریافت کنند.
ما برای شفافیت برگزاری انتخابات هر آنچه توانستیم انجام دادیم و هر آنچه لازم باشد، انجام خواهیم داد. به نامزد‌ها اعلام شده است که نمایندگان خودشان را برای حضور در سر صندوق‌های رأی معرفی کنند تا این نمایندگان از نزدیک ناظر بر انتخابات و شاهد شفافیت در انتخابات باشند.

به دلیل گرایش‌های سیاسی چطور؟ آیا فردی فقط به‌دلیل گرایش سیاسی ردصلاحیت شده است؟ برخی چهره‌ها چنین نقدی را مطرح می‌کنند.

هرگز. من مطمئنم که به علت سیاسی نبوده است و حاضرم در هر مناظره‌ای شرکت کنم و بگویم که گرایش سیاسی دلیل ردصلاحیت‌ها نبوده است؛ بنابراین در تأییدصلاحیت‌ها گرایش سیاسی نقش نداشته و مبنا دلایل دیگری بوده است.

زیرساخت خانه احزاب در مشهد آماده شده و نیاز است که خود احزاب آن را فعال کنند

 جناب‌عالی به بحث فعال‌شدن خانه احزاب در مشهد نیز وارد شده بودید و قرار بود این موضوع به سرانجام برسد، اما با وجود تعیین محل و بازسازی آن، به سرانجام نرسید و در آستانه انتخابات فعال نیست. آیا معاونت سیاسی استانداری این موضوع را پیگیری کرده است؟

در بحث خانه احزاب، بخشی از کار بر عهده ما بوده است؛ اینکه با مشارکت و حمایت شهرداری، مکانی را در اختیار دوستان قرار بدهیم که محلی برای برگزاری جلسات و گردهمایی‌ها و مصاحبه و کارهایشان باشد. چند مکان را معرفی کردیم و درباره بهترین مکان نیز به توافق رسیدیم. بازپیرایی مکان انجام و مشکلاتش نیز رفع و در اختیار خانه احزاب گذاشته شد. برای تجهیز هم از آقای شهردار قول گرفتیم و قرار شد به‌سرعت انجام شود. از آن طرف، وظیفه خود احزاب است که بیایند و خانه احزاب را فعال کنند. امیدوارم همین زمان باقی‌مانده تا انتخابات فرصت خوبی برای احزاب رسمی استان باشد که بیایند و فعالیتشان را در این مکانی که در اختیارشان قرار گرفته است، آغاز کنند و بتوانند مردم را به مشارکت در انتخابات تشویق کنند. زیرا وجود احزاب در مشارکت‌های سیاسی مهم است. چون حزب برنامه و حتی نظارت دارد. در عین حال کاندیدا‌ها اگر به‌طور مستقل وارد می‌شوند، حقشان است، ولی نمی‌توانند برنامه جامعی ارائه دهند، یا نمی‌توانند برنامه جامع را اجرا کنند و درنهایت هیچ نظارتی نیست که آیا به این برنامه جامع پایبند بوده‌اند یا خیر. خوبی حزب اینجا مشخص می‌شود که می‌توانند به برنامه جامع کاندیدا نظارت کنند. از طرفی می‌تواند ارتباط خوبی بین جامعه و حکومت برقرار کند. درواقع احزاب چرخ‌دنده دموکراسی هستند. احزاب رسمی می‌توانند کاندیدا معرفی کنند، حمایت کنند و لیست‌های انتخاباتی برای نامزد‌ها ارائه دهند.


براساس آنچه ما در آینه رسانه می‌بینیم، فعالیت احزاب در مشهد با بحث انتخابات خیلی بارز نبوده است. آیا معاونت سیاسی استانداری جلساتی برای مباحث انتخاباتی و ... با احزاب برگزار کرده است؟

هم در معاونت سیاسی با احزاب رسمی جلسه برگزار کردیم و هم در دفتر استاندار با تشکل‌های سیاسی و چهره‌ها و بزرگان سیاسی جلسات برگزار شد. سعی کردیم از نظرات این بزرگان، هم در موضوعات سیاسی و هم در بحث انتخابات استفاده کنیم. اکنون هم اعلام آمادگی می‌کنیم که در اتاق حوزه سیاسی استانداری به روی احزاب باز است و آماده هرگونه همکاری و نظر و دریافت پیشنهاد و برنامه هستیم.

برگزاری کارناوال‌های انتخاباتی، چه کارناوال سواره و چه پیاده، ممنوع است

با توجه به اینکه ۲ روز تا شروع تبلیغات رسمی کاندیدا‌ها در شهر مانده است، بفرمایید کاندیدا‌ها در روند تبلیغات باید برای چه مواردی نظیر کارناوال‌ها، ستاد‌ها و ... مجوز بگیرند؟

قانون انتخابات در فصل ششم بحث تبلیغات را شفاف بیان کرده است. برگزاری کارناوال‌های انتخاباتی برای حمایت از کاندیدا‌ها ممنوع است؛ چه کارناوال سواره و چه کارناوال پیاده؛ هردو در بحث تبلیغات انتخاباتی ممنوع است، ولی ستاد‌ها در هر حوزه انتخابیه می‌توانند فعالیت کنند. کاندیدا‌ها می‌توانند ستاد رسمی و ستاد‌های فرعی مانند ستاد ویژه بانوان داشته باشند. کاندیدا‌ها در هر منطقه شهری مشهد می‌توانند ستاد انتخاباتی داشته باشند و متناظر با این ستادها، ستاد‌های فرعی داشته باشند. مکان‌هایی را که شهرداری‌ها برای نصب محصولات تبلیغات کاندیدا‌ها آماده کرده‌اند و دیگرمکان‌ها را که برای تبلیغات کاندیدا‌ها لازم خواهد بود، احصا کردیم. در هیئت بررسی تبلیغات، این مکان‌ها قیمت‌گذاری شده‌اند. این هیئت اولین‌بار در قانون انتخابات پیش‌بینی شده و در استان نیز تشکیل شده است. این مکان‌های احصاشده برای تبلیغات و قیمت‌گذاری‌ها به فرمانداران نیز اعلام شده است. فرمانداران مکلف‌اند این مکان‌ها و قیمت‌گذاری‌ها را به آگاهی همه کاندیدا‌ها برسانند. در هیئت انتخابات بنا بر این گذاشته شده است که این امکانات به‌صورت عادلانه بین کاندیدا‌ها توزیع شود. حتی قیمت‌گذاری‌ها هم ارزان‌قیمت و مناسب در نظر گرفته شده است. تبلیغات تلویزیونی، مناظرات و پخش زندگی‌نامه کاندیدا‌ها از طریق کانال‌های تبلیغاتی نیز از دیگر مواردی است که در بحث تبلیغات در نظر گرفته شده است.

لیست‌های متعدد انتخاباتی رقابت را جدی‌تر و فضا را بازتر می‌کند

این روز‌ها لیست‌های انتخاباتی خیلی از ائتلاف‌ها و گروه‌های سیاسی در مشهد نهایی شده است. در این‌باره به‌طور کلی تعدد لیست‌ها را در بحث انتخابات مثبت می‌دانید یا خیر؟ در بحث رأی‌دادن نیز دیدگاهتان این است که رأی‌دادن به لیست بهتر است یا به کاندیدا‌های مستقل؟

دوره‌های مختلف مجلس نشان داده است که مردم بیشتر به لیست‌ها رأی داده‌اند. به نظر من وجود لیست‌های انتخاباتی رقابت را جدی‌تر، واقعی‌تر و فضا را بازتر می‌کند. اگر فقط دو لیست انتخاباتی داشته باشیم، زمینه انتخاب مردم کمتر می‌شود، اما لیست‌های متعدد سیاسی می‌تواند به فضای عمومی انتخابات کمک کند و زمینه را برای مشارکت بیشتر مردم فراهم کند. این اعتقاد شخصی من است و تجربه دوره‌های گذشته انتخابات مجلس، به‌ویژه از انتخابات دوره ششم مجلس شورای اسلامی به بعد، نشان می‌دهد که لیست‌ها بیشتر رأی آورده‌اند. لیست‌ها هم عمدتا از مشارکت احزاب سیاسی و تشکل‌ها و گروه‌های سیاسی شکل گرفته‌اند که نشان‌دهنده اهمیت احزاب و فعالیتشان برای انتخابات است.

اعلام شد که خراسان‌رضوی در وضعیت سفید برای برگزاری انتخابات است و وضعیت زرد، نارنجی یا قرمز نداریم. در این‌باره توضیح بفرمایید. با توجه به خرابکاری‌های احتمالی و چند حمله سایبری اخیر ازجمله هک منابع اطلاعات مجلس، چه تدابیری برای سیستم‌های برخط روز انتخابات درباره ثبت یا استعلام کدملی و ... صورت گرفته است که مشکل امنیتی نرم‌افزاری نداشته باشیم؟

اینکه خراسان‌رضوی وضعیت سفید دارد، از منظر امنیتی است. تروریست می‌خواهد اولین مکانی که بتواند ضربه بزند، در خراسان‌رضوی باشد. در عین حال، الحمدلله اشراف اطلاعاتی و فعالیت نهاد‌های امنیتی ما نشان می‌دهد که طی دوره‌های مختلف نتوانسته‌اند به این هدفشان برسند. اگر موردی هم بوده، با شکست روبه‌رو شده‌اند. درباره حملات سایبری و مجازی، انتخابات را در بستر اینترنت برگزار نمی‌کنیم و فقط در مواردی که لازم است، امور انتخاباتی در بستر داخلی انجام می‌شود. در عین حال پیش‌بینی‌های لازم برای رفع مشکلاتی مانند قطع برق، قطع اینترنت و ... صورت گرفته است تا با اخلال در روز انتخابات روبه‌رو نشویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->