منابع خبری از تمایل چند عضو اتحادیه اروپا برای بازگشایی سفارت خود در کابل خبردادند واکنش ضرغامی به احتمال حضورش در کابینه دولت چهاردهم رئیس سازمان ثبت احوال: روند تعویض نام و نام‌خانوادگی تغییر می‌کند بذرپاش: قانون ساماندهی بازار املاک و مسکن ابلاغ شد و سقف اجاره‌بها مشخص شد | تبعات حقوقی در انتظار مشاوران املاک متخلف سید حسن نصرالله: هرگز از حمایت غزه دست نمی‌کشیم | رژیم صهیونیستی در بدترین روز‌های خود بسر می‌برد گنابادی‌نژاد: دولت سیزدهم، هیچ‌گاه دچار حواشی نشد | حمایت از صنایع فرهنگی باید استمرار یابد کرامت انسانی در گرو الگوگیری از سیره و آموزه‌های معصومین(ع) است اعتراض زاکانی به انتقادات اعضای شورای شهر تهران؛ «کاملاً نادرست است» لایحه متناسب‌سازی حداقل‌بگیرها هم به مجلس ارائه شد | تصویب آیین‌نامه واردات خودروی مدل ۲۰۱۹ به‌بالا برای همه ایرانیان + فیلم شایسته‌سالاری معیار رئیس‌جمهور در انتخاب مدیران باشد شلیک پدافند هوایی در جاده قم، ارتباطی با سایت هسته‌ای نداشت اسماعیلی انتصابات جدید در وزارت فرهنگ را رد کرد + فیلم ویدئو | ظریف امشب به تلویزیون می‌رود (۲۷ تیرماه ۱۴۰۳) وزیر کار: رکورد تاریخی کاهش نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۳ شکست باقری در دیدار با لاوروف آخرین وضعیت همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای را بررسی کرد گفت‌وگوی تلفنی امیر قطر و ماکرون درباره تحولات غزه اردوغان: اسرائیل را وادار به آتش‌بس می‌کنیم | به دنبال تقویت روابط با روسیه و چین هستیم رئیس‌جمهور پیشین روسیه: پیوستن اوکراین به ناتو یعنی اعلان جنگ باقری‌کنی: لبنان زنده‌کننده شکست‌های تاریخی برای صهیونیست‌هاست پاسخ تهران به اتهام «نقش‌داشتن ایران در ترور ترامپ»
سرخط خبرها

معاون دادگستری خراسان‌رضوی: تبلیغات رسمی کاندیدا‌ها از فردا سوم اسفند آغاز می‌شود + فیلم

  • کد خبر: ۲۱۳۰۲۳
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
معاون دادگستری خراسان‌رضوی: تبلیغات رسمی کاندیدا‌ها از فردا سوم اسفند آغاز می‌شود + فیلم
معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان‌رضوی از آخرین اخبار انتخاباتی در خراسان‌رضوی خبرداد.

به گزارش شهرآرانیوز، سید امیر مرتضوی با حضور در «استودیو انتخابات» استانداری خراسان‌رضوی که امروز، دوم اسفندماه برگزارشد، اظهار کرد: انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ۱۱ اسفندماه برگزار خواهد شد، اخلاق انتخاباتی و عدالت‌محوری در انتخابات اساس کار ماست، تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس از سوم اسفند آغاز خواهد شد، کسانی‌که خودشان قوانین را وضع می‌کنند بیش از همه باید به اصول و مقررات پایبند باشند.

وی افزود: بعضا اتفاق می‌افتد اخلاق انتخاباتی رعایت نمی‌شود، قانونگذار در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تعریف کرده که در فضای حقیقی و مجازی در چه حیطه‌ای مجاز به تبلیغات محیطی و میدانی خواهند بود.

مرتضوی بیان کرد: تبلیغات زودتر از موعد زمانش تمام شده است، جلسات متعددی با سازمان‌های مرتبط، هیئت اجرایی بازرسی و نامزد‌ها برگزار کردیم که تبلیغات زودهنگام نداشته باشند، اما بعضا گزارشاتی واصل شد، برخی از نامزد‌ها، هواداران و برخی از افراد در هیئت اجرایی این اصول قانونی را رعایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه در انتخابات ۱۱ اسفند رویکرد ما پیشگیری از جرایم انتخاباتی است و اگر کسی توجه نکرد تذکرات به‌موقع می‌دهیم و اگر ملزم نشد پرونده قضایی تشکیل می‌دهیم، افزود: همه سازمان‌ها پای کار آمدند، سلامت، رقابت، امنیت و مشارکت چهار اصل مهم در انتخابات است که در قانون جدید مجلس شورای اسلامی درنظر گرفته شده است.

وی افزود: در سطح کشور ۲۰۰ شبکه تلویزیونی راه‌اندازی شده است تا نامزد‌ها با رعایت عدالت انتخاباتی ضبط برنامه داشته باشند که این برنامه‌ها شامل سوابق، زندگینامه، تالیفات و همه مواردی است که به حوزه انتخابات کمک کند.

مرتضوی بیان کرد: در حوزه استفاده از اموال و امکانات دولتی و عمومی رعایت اصل عدالت‌محوری مدنظر بوده و حتی اگر افراد توان مالی کافی نداشته باشند می‌توانند از این امکانات استفاده کنند. طبق قانون شفافیت و نظارت مالی به فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها، امسال نسبت به انتخابات گذشته شاهد کمترین تخلف در حوزه‌های مختلف هستیم.

وی با بیان اینکه درخصوص تبلیغات انتخاباتی در ستاد پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی، نحوه، شیوه و اجرای تبلیغات تعریف شده است، گفت: ۲۴ ساعت قبل از انتخابات، تبلیغات ممنوع است و حتی تبلیغات و جانمایی موجود در سطح شهر هم باید پاک شود.

تخلف با رفتار مجرمانه، مجازات متفاوتی دارد

معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه اگر نامزد، طرفدار یا حتی هیئت نظارت، قوانین تبلیغاتی را رعایت نکنند مشمول برخورد قانونی خواهند بود، گفت: توبیخ، انفصال، محرومیت از برخی حقوق اجتماعی از جمله مجازات جرایم درجه شش است. در تخلفات و جرایم دو نکته موردتوجه قانون‌گذار بوده که تخلف را از رفتار مجرمانه جدا کرده است و چنانچه فقط در حوزه تبلیغات باشد تخلف است .

وی افزود: در قانون جدید تمام مواردی که در فضای حقیقی پیش‌بینی شده در فضای مجازی هم پیش‌بینی شده است. کانال‌های تبلیغات انتخاباتی از قبل باید معرفی و ادمین آن معرفی شود. 

مرتضوی بیان کرد: طبق قانون، هیئت اجرایی و بازرسی مکلف‌اند مطابق قانون عمل کنند که در غیر این‌صورت برای آن مجازات پیش‌بینی شده است. چاپخانه‌ها و اتحادیه‌های تایپ و تکثیر اجازه ندارند هر پوستری را در هر ابعادی چاپ کنند. ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی تشکیل شده است و تا امروز ۸ جلسه انتخاباتی در مشهد و ۱۱۰ جلسه درسایر شهرستان‌ها برگزار شده است. 

وی افزود: همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها مکلف شده‌اند یک کمیته پیشگیری تشکیل دهند و تکلیف و وظایف سازمان خود را مشخص کنند تا از هرگونه تخلف به دلیل بی‌اطلاعی پیشگیری شود. با این کمیته‌های پیشگیری، دستگاه‌ها و سازمان‌ها با وظایف و تکالیف خود آشنا شدند. 
مرتضوی بیان کرد: کمیته فضای مجازی در استان تشکیل شده است، گروه‌ها رصد و شناسایی شده‌اند و اگر مورد تخلفی ببینند حتما رسیدگی خواهد شد. 

وی افزود: در کنار سایر مولفه‌ها، مشارکت در انتخابات برای ما مهم است، این مشارکت باید واقعی باشد لذا تکلیف دارند مسائل و مشکلات مردم را حل‌وفصل کنند تا رضایت عمومی ایجاد شود. 

پرونده‌های کثیرالشاکی با سرعت تعیین‌تکلیف می‌شوند

وی افزود: پرونده‌های مهم و کثیرالشاکی مانند پدیده چهل‌بازه، اساک دوچرخ، دیار سربداران، نوده و سنگان تکلیف شده‌اند که به پرونده‌ها ورود پیدا کنند و با رعایت اصل صحت، دقت و سرعت پیگیری و تعیی‌تکلیف شوند. 

مرتضوی با بیان اینکه درجلسات اقتصاد مقاومتی تاکید کردیم نظارت در بازار تشدید شود تا افزایش قیمت نداشته باشیم، گفت: سعی کردیم بار مشکلات واحد تولیدی و صنعتی را کم کنیم، از ابتدای سال مشکل ۵۳۰ واحد تولیدی حل شده است و در دهه فجر ۱۰ هزار و ۲۷۲ ملاقات حضوری و چهره به چهره در استان داشتیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->