رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم پلیس آمریکا حدود ۱۰۰ نفر را روز شنبه در دانشگاه نورث ایسترن بازداشت کرد افشای جزئیات توافق شکست‌خورده میان روسیه و اوکراین احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی شهادت و زخمی‌شدن شمار دیگری از ساکنان غزه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است| ضرورت تسهیل مسیر‌های حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران تجمع دانشجویان و اساتید مشهد در محکومیت برخورد با دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین+ فیلم مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشور‌های غربی علیه نیرو‌های مسلح ایران واکنش نشان داد
سرخط خبرها

«شهباز شریف» نامزد نخست وزیری پاکستان شد

  • کد خبر: ۲۱۳۰۶۵
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
«شهباز شریف» نامزد نخست وزیری پاکستان شد
رقبای سیاسی حزب عمران خان، نخست وزیر سابق محبوس پاکستان، در چارچوب یک توفق که بر سر اشتراک قدرت برقرار کردند «شهباز شریف» را به عنوان کاندیدای مشترک خود برای نخست وزیری معرفی کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، این توافق بعد از چند روز مذاکراتی که رهبران حزب مسلم لیگ، حزب مردم پاکستان و دیگر احزابی که در انتخابات پارلمانی هشتم فوریه قادر به کسب تعداد کرسی‌های کافی برای تشکیل دولت به طور مستقل نشدند، حاصل شده است.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس نتایج نهایی اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزد‌های مستقل وابسته به حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) به رهبری عمران خان، با کسب ۹۳ کرسی از ۲۶۵ کرسی، توانستند بیش‌ترین کرسی را از آنِ خود کنند، اما تعداد کرسی‌های آن‌ها برای تشکیل مستقل یک دولت کافی نیست.

در جایگاه دوم، حزب مسلم لیگ پاکستان به رهبری نواز شریف (PML-N) با ۷۵ کرسی و در جایگاه سوم نیز حزب مردم پاکستان به رهبری بیلاوال بوتو زرداری با کسب ۵۴ کرسی قرار گرفتند.

شهباز شریف، برادر نواز شریف است که در پی سرنگونی عمران خان با رای عدم اعتماد پارلمان از نخست وزیری در سال ۲۰۲۲، جانشین وی در این سمت شد. عمران خان بعد از این برکناری از بابت جرایم متعدد در دادگاه محکوم شد، اما حامیان او معتقدند که این محکومیت‌ها با انگیزه سیاسی برای آنکه او را از قدرت دور نگه دارند مطرح شده‌اند.

رهبران احزب رقیب سیاسی عمران خان در یک کنفرانس خبری شبانه اعلام کردند توانسته‌اند با ائتلاف با یکدیگر تعداد آرای کافی برای تشکیل یک دولت را کسب کنند. این رهبران تصریح داشتند که پارلمان پاکستان شهباز شریف از حزب «مسلم لیگ نواز» را در نشست افتتاحیه‌ای که اواخر ماه جاری میلادی تشکیل خواهد داد به عنوان نخست وزیر جدید معرفی خواهد کرد.

آن‌ها همچنین از توافق خود بر سر معرفی آصف علی زرداری، رئیس جمهور اسبق پاکستان از حزب مردم به عنوان کاندیدای مشترک خود برای ریاست جمهوری در زمانی که پارلمان جدید و تمامی چهار مجلس قانونگذاری ایالتی پاکستان در هفته‌های آینده جانشین عارف علی، رئیس جمهور در حال کناره‌گیری را انتخاب کنند، خبر دادند.

حزب تحریک انصاف پاکستان متعلق به عمران خان اوایل روز سه شنبه خواستار استعفای اسکندر سلطان راجا، رئیس کمیسیون انتخابات پاکستان «به سبب شکستش در اجرای انتخابات پارلمانی به طور آزاد و عادلانه» شد. حزب عمران ادعا کرد که تقلب در این انتخابات باعث شد پیروزی‌های ده‌ها نفر از کاندیدا‌های این حزب به شکست مبدل شوند در حالی که نهاد ناظر انتخاباتی پاکستان این ادعا را مردود دانست.

عمران خان چندی پیش از بابت چند پرونده قضایی به اتهام‌های فساد، افشای اسرار رسمی و نقض قوانین مربوط به ازدواج مجموعا به ۳۱ سال حبس محکوم شد.

عملکرد قدرتمند نامزد‌های وابسته به حزب عمران خان در انتخابات پارلمانی اخیر پاکستان باعث غافلگیری نواز شریف، نخست وزیر سابق که نامش قبلا به عنوان کاندیدای ارجح تشکیلات امنیتی قدرتمند این کشور معرفی شده بود، شد.

شهباز شریف، برادر کوچکتر نواز شریف از متحدان حزبش به خاطر توافق بر سر انتخاب او به عنوان نامزد مشترکشان برای نخست وزیری تشکر کرد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->