سرخط خبرها

نگاهی به فروش‌ و حواشی فیلم‌های سینمای ایران در ۱۴۰۲ + عکس

  • کد خبر: ۲۱۵۲۹۴
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
  • ۱
نگاهی به فروش‌ و حواشی فیلم‌های سینمای ایران در ۱۴۰۲ + عکس
در نهایت «فسیل» با ۳۲۳ میلیارد و ۸۴۴ میلیون تومان فروش، از ۱۰ اسفند به سینمای آنلاین رفت. بی‌شک مدت زمان یک ساله اکران «فسیل» در فروش بالای آن تاثیر زیادی داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، از ابتدای سال تا کنون سینمای ایران همواره در حال رکوردشکنی بود. این فروش‌های بالا سینمای ایران در گیشه‌ها را به شرایط پیش از کرونا بازگرداند. در هفته آخر دی ماه، موسسه سینماشهر اعلام کرد فروش سینمای ایران مرز هزار میلیارد تومان را پشت‌سر گذاشته است. فروشی بی‌سابقه که پیش‌بینی می‌شد در اواخر اسفندماه امسال به دست خواهد آمد، اما سینمای ایران در ادامه روند رو به رشد خود دو ماه زودتر از پیش‌بینی‌های انجام‌شده توانست به این میزان فروش دست یابد، یعنی گیشه سینمای ایران در سال ۱۴۰۲ بعد از دو سال رکود و تعطیلی به دلیل شیوع ویروس کرونا و بعد از آن هم حواشی سیاسی و اجتماعی سال گذشته توانسته جان تازه‌ای به سینمای ایران بدهد.

از رکوردشکنی تا قعرنشینی فیلم‌های سینمای ۱۴۰۲

مروری گذرا بر آمار فروش فیلم‌هایی که امسال روی پرده آمده‌اند، حکایت از این می‌کند که فیلم‌های کمدی در صدر جدول فروش قرار دارند و همچنان در جذب مخاطب موفق‌تر از فیلم‌های دیگر عمل می‌کنند، یعنی فروش رکوردشکن سینمای ایران تا حد زیادی مدیون و مرهون کمدی‌های روی پرده است؛ از فیلم سینمایی «هاوایی» که از ۱۳ دی ماه اکران خود را در سینما‌ها آغاز کرده تا فیلم‌های دیگری، چون «هتل»، «ویلای ساحلی»، «ورود و خروج ممنوع» و «فسیل» که ماه‌هاست روی پرده‌اند و در این مدت نه‌تن‌ها بالاترین فروش‌ها را داشته‌اند، بلکه آمار فروش هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که هنوز و همچنان برای مخاطبانی که دشواری حضور پای گیشه‌های سینما‌ها را به جان می‌خرند، تماشایشان جذاب است. «فسیل» در این مدت ۳۲۳ میلیارد تومان فروخته، فروش «هتل» حدود ۲۷۱ میلیارد بوده، «شهر هرت» به حدود ۷۷ میلیارد فروش دست یافته و فروش «ویلای ساحلی» نیز حدود ۶۲ میلیارد تومان بوده که این آمار حکایت از این می‌کند که از مجموع فروش هزار میلیارد تومانی سینمای ایران در سال‌جاری بیش از ۷۳۳ میلیارد تومان آن متعلق به این چهار فیلم بوده است.

اگر فروش کمدی‌های دیگر از قبیل فروش ۱۹ میلیارد تومانی فیلم «آهنگ دونفره»، فروش ۷۸ میلیارد تومانی فیلم «هاوایی»، فروش ۳۰ میلیارد تومانی فیلم «ورود و خروج ممنوع»، فروش ۱۵ میلیارد تومانی فیلم «گیجگاه»، فروش ۱۲ میلیارد تومانی فیلم «جوجه‌تیغی» و فروش ۱۰ میلیارد تومانی «عروس خیابان فرشته» را نیز به این آمار بیفزاییم، به این معنا خواهد بود که از مجموع فروش هزار میلیاردی سینمای ایران بیش از ۸۹۷ میلیارد تومان متعلق به فیلم‌های کمدی بوده که بیش از ۸۰ درصد از فروش سینمای ایران متعلق به کمدی است.

گزارشی از وضعیت سینمای ایران در سال ۱۴۰۲ | «فسیل»، با فروش ۳۲۳ میلیارد روانه سینمای آنلاین شد.

رشد سینمای کودک در سال ۱۴۰۲

از گذشته تا کنون سینمای کودک و نوجوان نیز یکی از بخش‌های محبوب در سینمای جهان و در دوره‌ای نیز در سینمای ایران بوده است. وضعیت اکران امسال نشان می‌‎دهد که این شرایط دوباره در سینمای ایران حکمفرما شده و بعد از فیلم‌های کمدی، بیشترین مخاطبان را انیمیشن‌ها و فیلم‌های کودک و نوجوان دارند که این را در بالانشینی فیلم‌هایی مانند «بچه‌زرنگ» با فروش ۶۲ میلیارد، «مسافری از گانورا» با فروش ۱۲ و «نارگیل ۲» با فروش ۲۷ میلیارد در جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های سال می‌توان به مشاهده نشست.

گزارشی از وضعیت سینمای ایران در سال ۱۴۰۲ | «فسیل»، با فروش ۳۲۳ میلیارد روانه سینمای آنلاین شد.

قعرنشین‌های جدول فروش

رتبه‌های بعدی جدول فیلم‌های پرفروش را نیز فیلم‌های اجتماعی، سیاسی و ارگانی به خود اختصاص داده‌اند که نشان‌دهنده تمایل اندک مخاطب این روز‌های سینمای ایران نسبت به چنین آثاری است. از میان فیلم‌های اجتماعی «سه‌کام حبس» با نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان پرفروش‌ترین فیلم بوده و بعد از آن هم «کت‌چرمی» با فروش نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان، «غریب» ۱۰ میلیارد تومان، «مصلحت» ۷ میلیارد تومان، «جنگ جهانی سوم» با فروش نزدیک به ۷ میلیارد تومان، «عامه‌پسند» ۶ میلیارد تومان و «حدود هشت صبح» هم پنج‌ونیم‌میلیارد تومان فروخته‌اند.

گزارشی از وضعیت سینمای ایران در سال ۱۴۰۲ | «فسیل»، با فروش ۳۲۳ میلیارد روانه سینمای آنلاین شد.

یک سال اکران و فروش ۳۰۰ میلیاردی

فروش خوب «فسیل» در نوروز ۱۴۰۲، نوید رکوردشکنی این فیلم را می‌داد. ساخته کریم امینی از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ تا پایان تعطیلات نوروز، با فروش ۳۳ میلیارد و ۹۸ میلیون تومانی و جذب ۶۵۹ هزار مخاطب، با اختلاف زیاد نسبت به سه فیلم دیگر اکران نوروز، صدرنشین شد و فروش خوب آن متوقف نشد. این فیلم توانست رکورد کمدی‌های پرفروش «دینامیت» در سال ۱۴۰۰ با دو میلیون و ۵۸۹ هزار مخاطب و «انفرادی» در سال ۱۴۰۱ با دو میلیون و ۴۳۴ هزار تماشاگر را بشکند. «فسیل» اوایل تیرماه از فیلم پرفروش «هزارپا» که سال ۹۷، با فروش ۳۰ میلیارد و جذب چهار میلیون و ۲۵۰ هزار نفر تماشاگر را که به سینما کشانده بود نیز سبقت گرفت و در ادامه با گذشتن از ۱۰۰ میلیارد، ۲۰۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیارد فروش، رکورد‌های تازه‌ای را به نام خود زد. در نهایت «فسیل» با ۳۲۳ میلیارد و ۸۴۴ میلیون تومان فروش، از ۱۰ اسفند به سینمای آنلاین رفت. بی‌شک مدت زمان یک ساله اکران «فسیل» در فروش بالای آن تاثیر زیادی داشت.

گزارشی از وضعیت سینمای ایران در سال ۱۴۰۲ | «فسیل»، با فروش ۳۲۳ میلیارد روانه سینمای آنلاین شد.

رقابت تنگاتنگ بین «هتل» اطیابی و «فسیل» امینی

طولی نکشید که رقیب «فسیل» همین امسال از راه رسید. کمدی «هتل» ساخته مسعود اطیابی از پنجم مهرماه به نمایش درآمد و پس از فیلم کریم امینی در رتبه دوم گیشه نشست. «هتل» با بازی پژمان جمشیدی، محسن کیایی، ریما رامین‌فر، صدف اسپهبدی و ریما رامین‌فر، به سرعت مسیر فروش بالا را طی کرد. این فیلم در کمتر از دو ماه توانست ۱۰۰ میلیارد فروش داشته باشد و دو میلیون تماشاگر را جذب کند. «هتل» تا به حال حدود ۲۷۱ میلیارد در گیشه فروخته و شش میلیون و ۱۱۴ هزار مخاطب را به سینما کشانده است. فیلم اطیابی طی کمتر از شش ماه به این میزان فروش دست پیدا کرده و ممکن است در مدت زمان مشابه اکران «فسیل» بتواند اختلاف فروشش را جبران کند.

فروش متوسط و ضعیف جشنواره فجری‌ها

امسال آن دسته از فیلم‌هایی که در چهل‌ویکمین جشنواره فجر رونمایی شدند، در گیشه فروش عجیب و غریبی را تجربه نکردند. از میان فیلم‌های اکرانی جشنواره فیلم فجر که سال ۱۴۰۲ اکران شدند می‌توان به «غریب»، «کت چرمی»، «پرونده باز است»، «بعد از رفتن»، «شماره ۱۰»، «سرهنگ ثریا»، «جنگل پرتقال»، «پالایشگاه» و «چرا گریه نمی‌کنی» اشاره کرد که موفق نشدند در رقابت با دیگر آثار فروش قابل توجهی داشته باشند و پرونده آن‌ها با فروش متوسط و پایین بسته شد.

گزارشی از وضعیت سینمای ایران در سال ۱۴۰۲ | «فسیل»، با فروش ۳۲۳ میلیارد روانه سینمای آنلاین شد.

پایان بازِ قاچاق فیلم‌های سینمای ایران

امسال نسخه قاچاق و غیرقانونی هفت فیلم «برادران لیلا»، «جنگ جهانی سوم»، «تفریق»، «بی‌رویا» و «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»، «اوراکا» «شب، داخلی، دیوار» «خط فرضی» در فضای مجازی منتشر شد که از میان آن‌ها دو فیلم «بی‌رویا» و «جنگ جهانی سوم» توقیف نشده بودند و می‌توانستند بدون حاشیه نمایش داده شوند، اما انتشار نسخه غیرقانونی آن‌ها معادلات را برهم زد. «بی‌رویا» بدون نمایش روی پرده راهی سینمای آنلاین شد، اما «جنگ جهانی سوم» به سرعت در سینما‌ها اکران شد تا مخاطبان نسخه قانونی فیلم را تماشا کنند. انتشار نسخه قاچاق این فیلم ضربه مهمی به موفقیت آن در گیشه زد و اکران ساخته هومن سیدی تنها با شش میلیارد و ۸۷۶ میلیون تومان فروش و ۵۴۶ هزار مخاطب به پایان رسید.

درباره حاشیه‌های فیلم «هاوایی»

حضور ریحانه پارسا، بازیگر جنجالی سال‌های اخیر در این فیلم، صحنه‌های غیر متعارف و رقص امیرجعفری، نشان دادن موقعیت‌های نامناسب و دور از فضای فرهنگی جامعه ایران، باعث اعتراض مردم به این فیلم و ایجاد حاشیه‌های بجا بر این فیلم بوده است.

نگاهی به فروش‌ و حواشی فیلم‌های سینمای ایران در ۱۴۰۲ + عکس

این حواشی باعث شد سازمان سینمایی اطلاعیه‌ای را منتشر کند و به اعتراضات مردم واکنش نشان دهد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «فیلم «هاوایی» در سال ۱۳۹۷ تولید شده و در سال ۱۴۰۲ با اصلاحات بسیاری به روی پرده رفته است. این فیلم مجددا مورد بازبینی قرار گرفته و موارد دیگری که موجب ایجاد حساسیت یا نگرانی در مخاطبان شده از فیلم حذف و یا تغییر پیدا کرده است. بدین منظور اکران این فیلم پس از نظارت مجدد با اصلاحات انجام شده، به نمایش گذاشته خواهد شد...» بعد از این بیانیه، اکران فیلم هاوایی ادامه پیدا کرد و تا کنون ۷۸ میلیارد تومان فروش داشته و جز ۳ فیلم پر فروش گیشه به حساب می‌آید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ت
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
0
0
۲۹ میلیون تعداد بلیت فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۲
سینمای ۱۴۰۲ با ۲۶.۸۷ میلیون بلیت
سینمای ۴۰۱ که در سال ۴۰۲ اکران شد ۷۱۴ هزار بلیت
سینمای ۴۰۳ که در اسفند ۴۰۲ اکران شد ۴۴۰ هزار بلیت
سینمای فیلم خارجی ۱۳۸ هزار بلیت
سینمای هنر و تجربه ۵۳ هزار بلیت
سینمای مستند ۸۱۵ بلیت
سینمای اکران فوتبال چند صد هزار بلیت_ نامشخص
سینمای دهه فجر و سینما اکران خصوصی و سایر رویدادها،انلاین نامشخص
تعداد بلیت اکران فیلم تیوال و امثالهم،فیلم قدیمی_ نامشخص

مجموع بلیت سینما ۱۴۰۲ _ بیش از ۲۹ میلیون بلیت


بلیت تیاتر تقریب بیش از پنج میلیون بلیت
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->