پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

برای اولین بار در خراسان رضوی؛ احداث مجتمع‌های پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت ۱۵۰۰ کیلوگرم خاویار

  • کد خبر: ۲۱۵۹۹۰
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
برای اولین بار در خراسان رضوی؛ احداث مجتمع‌های پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت ۱۵۰۰ کیلوگرم خاویار
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه منابع آبی در استان به سمت شور شدن چاه‌های آب کشاورزی رفته، احداث مجتمع‌های پرورش ماهیان خاویاری بهترین موقعیت در این شرایط بود که در سبزوار مجموعه‌هایی با ظرفیت ۶۰ تن تولید گوشت خاویاری و ۱۵۰۰ کیلوگرم خاویار برای اولین بار در استان احداث شد.

غلامرضا قنبری در گفت‌وگو با شهرآرانیوز با اشاره به اهمیت فوق‌العاده خراسان رضوی در تامین نیاز‌های غذایی به واسطه حضور بیش از ۸ میلیون زائر و مجاور در این استان اظهار کرد: این موضوعات باعث شده تا خراسان رضوی به عنوان یکی از ارکان اصلی تولید در بخش کشاورزی در کشور شناخته شود.

وی افزود: در دو سال اخیر اقدامات بخش کشاورزی در استان بسیار متمایز و ویژه نسبت‌ به سال‌های قبل بود. خوشبختانه این اقدامات منجر به خودکفایی استان خراسان رضوی در بیشتر نیاز‌های اساسی در راستای تامین امنیت غذایی استان شد.

قنبری با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی یک میلیون و ۲۳۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی دارد که از این مقدار حدود ۸۵۳ هزار هکتار در حوزه زارعت و باغبانی است، خاطرنشان کرد: همچنین یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۲۳۴ میلیارد ریال ارزش ناخالص اقتصادی بخش کشاورزی با تولید حدود ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به وجود ۱۶ میلیون واحد دامی در استان اشاره و بیان کرد: در راستای حمایت از واحد‌های تولیدی استان، بیش از ۲ میلیون تن نهاده ذرت، سویا و جو بین تولیدکنندگان به صورت مدت‌دار و با قیمت یارانه‌ای در این دو سال توزیع شده است.

اعطای ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دامدار کارت به دامداران استان

وی با بیان اینکه در شرایطی که خشکسالی در این استان در دو دهه اخیر شدت یافته، مراتع آن فقیر شده و قابلیت‌های گذشته را ندارد؛ بنابراین باید حمایت ویژه‌ای از دامداران صورت گیرد، گفت: به همین منظور ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دامدار کارت در دو سال اخیر به دامداران اعطا شده که از این حیث رتبه دوم در سطح کشور را داریم. همچنین رتبه اول کشوری از حیث تعداد دامدار کارت با تعداد ۱۷ هزار و ۳۷۶ نفر به استان خراسان رضوی تعلق گرفت.

قنبری ادامه داد: حمایت‌های صورت گرفته در حوزه دامپروری استان منجر به تولید ۱۷۰ هزار تن گوشت قرمز در استان در دو سال اخیر شد که از این حیث با رشد ۷ درصدی نسبت به دو سال پایانی دولت قبل رتبه اول کشوری را کسب کردیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث تسهیلات شیلات کارت نیز ۳۱ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۴۱ نفر بهره بردار در حوزه شیلات استان در دو سال اخیر اعطا شد، گفت: در حوزه آبزیان در دو سال اخیر ۲۴ هزار تن در استان تولید داشتیم که این مقدار نسبت به دو سال قبل از آن ۱۰ درصد رشد کرده است.

خراسان رضوی؛ جایگاه چهارم در تولید گوشت مرغ

قنبری به جایگاه چهارمی استان در کشور در تولید گوشت مرغ با تولید ۳۴۰ هزار تن در دو سال اخیر نسبت به دو سال پایانی دولت گذشته اشاره کرد و میزان رشد در این حوزه را ۲ درصد دانست و افزود: خراسان رضوی در تولید تخم‌مرغ با تولید ۲۶۶ هزار تن در رتبه دوم کشور قرار دارد و از این حیث ۱۴.۵ درصد نسبت به دو سال پایانی دولت قبل رشد تولید داشته است.

وی با بیان اینکه در تولید شیر نیز رتبه سوم کشور با تولید ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن و رشد ۱۰ درصدی نسبت به دولت قبل را کسب کردیم، ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مهم در راستای حمایت از تولید و امنیت غذایی در استان، هویت‌گذاری دام استان بود که در دو سال اخیر بیش از ۹ میلیون دام سبک و سنگین استان هویت‌گذاری شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در راستای تنظیم بازار مصرف استان نیز در دو سال اخیر ۱۲ هزار تن گوشت مرغ و گوشت قرمز، ۲۲ هزار تن برنج، ۹۴ هزار تن شکر یارانه‌ای و ۶۴ هزار تن فرآورده‌های لبنی به صورت یارانه‌ای در سطح استان توزیع شده است.

وی بیان کرد: گندم با تولید ۸۵۰ هزار تن و رشد ۱۵ درصد، جو با تولید ۷۴۰ هزار تن و چغندرقند با تولید ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن در دو سال اخیر عملکرد خراسان رضوی را در راستای تامین امنیت غذایی موفق کرد.

قنبری با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که در بخش کشاورزی امروز با آن مواجهیم مسئله بهره‌وری در استان است، عنوان کرد: خوشبختانه تولید محصولات کشاورزی در استان متناسب با جمعیت و نیاز استان همخوانی دارد، اما پایین بودن بهره‌وری باعث شده تا قیمت تمام شده تولید این محصولات زیاد باشد.

وی ادامه داد: به همین منظور یکی از سیاست‌های ما در استان خراسان رضوی ایجاد زنجیره‌های تولید است. هدف از این‌کار افزایش بهره‌وری، کاهش قیمت تمام شده، حذف واسطه‌ها، تامین مواد اولیه و منابع مورد نیاز واحد‌های تولیدی خرد توسط زنجیره‌های تولید است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: در این راستا ۲۲ زنجیره گوشت قرمز، شیرخام، مرغ و تخم مرغ در دو سال اخیر در سطح استان شکل گرفت که می‌توان گفت ۵۰ درصد تولید گوشت مرغ و ۱۰ درصد از مرغ تخم‌گذار استان را تحت مدیریت خود قرار داد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین جوجه یک روزه در استان تصریح کرد: در این راستا می‌توان به ایجاد ۳ واحد مرغ مادر تخم‌گذار و گوشتی اشاره کرد که منجر به افزایش ۲۰ درصدی تولید جوجه یک روزه در استان شد. در حال حاضر حدود ۷۰ درصد جوجه یک روزه استان در داخل استان قابل تامین است.

احداث مجتمع‌های پرورش ماهیان خاویاری در استان برای اولین بار

قنبری تاکید کرد: با توجه به اینکه منابع آبی در استان به سمت شور شدن چاه‌های آب کشاورزی رفته، احداث مجتمع‌های پرورش ماهیان خاویاری بهترین موقعیت در این شرایط بود که در دو سال اخیر چند مجموعه در سبزوار با ظرفیت ۶۰ تن تولید گوشت خاویاری و ۱۵۰۰ کیلوگرم خاویار برای اولین بار در استان احداث شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: برای واحد‌های آبزی‌پروری نیز به دلیل تامین مشکل خوراک این واحد‌ها از بیرون از استان به ویژه از غرب کشور، دو مجموعه تامین خوراک آبزیان با ظرفیت ۷۰ هزار تن در استان ایجاد شد که نیاز استان را تامین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات صورت گرفته در راستای ارتقای بهره‌وری و افزایش راندمان در بخش کشاورزی، مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم بود، گفت: به همین منظور در دو سال گذشته ۲۴۰ هزار هکتار زمین زراعی تحت پوشش برای مبارزه با علف‌های هرز، ۳۴۰ هزار هکتار مبارزه با آفات به ویژه مبارزه با سن گندم و ۱۰ هزار هکتار نیز اصلاح و نوسازی باغات در استان، تحت نظر مجموعه همکاران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در قرارگاه امنیت غذایی در استان بحث حمایت از امنیت غذایی را با سه راهبرد در دستورکار قرار دادیم، گفت: اول فعال‌سازی واحد‌های تولیدی راکد در استان بود که در دو سال اخیر ۱۲۰ مورد از این واحد‌ها فعال شدند. در همین راستا ۵ هزار و ۶۹۰ واحد فعال استان در راستای سیاست حفظ و نگهداشت واحد‌های فعال و در صورت تامین نهاده‌ها و همچنین تسهیلات و نقدینگی مورد نیاز تحت پوشش قرار گرفت. همچنین شناسایی ۳۳۶ واحد نیمه فعال به سمت ارتقای بهره‌وری و به حداکثر رساندن تولید این واحد‌ها اقدام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: به طور کلی در دو سال اخیر تعداد هزار و ۲۹۶ پروانه تاسیس واحد‌های تولیدی و ۴۶۱ فقره پروانه‌ بهره‌برداری در واحد‌های تولیدی استان صادر شد. این اقدام منجر به اشتغال مستقیم بالغ بر ۸ هزار نفر در استان شد.

وی گفت: در حوزه اقدامات آموزشی و ترویجی استان در راستای افزایش ضریب دانش واحد‌های تولیدی نیز می‌توان به ۲۴۰ هزار نفر ساعت آموزش و ترویج به صورت کارگاهی و چهره به چهره، ۹۱۳ روز مزرعه، ایجاد ۷۰۰ سازه ترویجی و ایجاد دو مزرعه نوآوری در خصوص زعفران و آبیاری در استان اشاره کرد که به ارتقای بهره‌وری و بهبود راندمان تولید کمک کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->