نگاهی به آثار سعید روستایی به بهانه‌ صادرشدن پروانه ساخت فیلم جدیدش ارسال فهرست ۱۲۸ فیلم موردتأیید «جشنواره فیلم کوتاه تهران» به دبیرخانه «فجر» وقتی فیلم‌های اجتماعی شبیه هم می‌شوند | نقدی بر فیلم «نبودنت»؛ ساخته کاوه سجادی‌حسینی آموزش داستان نویسی | رج‌های ناتمام (بخش دوم) ماجرای حاشیه‌های اجرای «ترور» ساعد سهیلی در مشهد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳ کنسرت «ریچارد کلایدرمن» در ایران + فیلم مروری بر کارنامه هنری داریوش فرهنگ به بهانه سالروز تولدش درگذشت غم‌انگیز سلین‌ حسین‌پور، بازیگر هفت‌ساله مهابادی + علت و فیلم معرفی داوران بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره تئاتر مقاومت + عکس «شارلیز ترون» هم بازیگر فیلم «آینده» نولان شد صحبت‌های معاون سیما درباره ساخت چند مجموعه تاریخی جدید «علی دهکردی» در جمع بازیگر سریال «مهمان‌کُشی» «هرچی تو بگی»، در راه چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر دنباله «میلیونر زاغه‌نشین» ساخته می‌شود نقد و بررسی کتاب «ناخن‌کشیدن روی صورت شفیع‌الدین» در کافه‌کتاب آفتاب
سرخط خبرها

سینما‌ها در نوروز ۱۴۰۳ چقدر فروختند؟

  • کد خبر: ۲۱۹۵۶۴
  • ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱
سینما‌ها در نوروز ۱۴۰۳ چقدر فروختند؟
سینما‌های کشور موفق شدند تا با جذب ۸۸۴ هزار مخاطب در سال جدید، پررونق‌ترین اکران نوروزی پساکرونایی کشور را رقم بزنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ البته اگر بخواهیم این اکران را از اول فروردین تا پایان تعطیلات محدود کنیم، به ۸۸۴ هزار مخاطب و گیشه بیش از ۶۱ میلیارد تومان می‌رسیم. این آمار در قیاس با اکران نوروز سال گذشته، ۱۲ درصد رشد مخاطب و حدود ۱۱۸ درصد رشد گیشه را شاهد بوده است.

اکران نوروز امسال در شرایطی به این رشد قابل‌توجه دست یافته که به‌واسطه شب‌های قدر، کمتر از ۱۰ روز اکران عمومی را تجربه کرد حال آن‌که اکران سال گذشته، طی ۱۳ روز مفید و کامل صورت گرفته بود. همچنین ۳ روز ابتدایی نوروز سال گذشته ایامی عادی بودند، اما تمام نوروز امسال، با ماه مبارک رمضان تلاقی داشت که طبیعتا پذیرای مخاطبان کمتری بود که سبب شد تا آمار نوروز امسال، پیام‌های خوبی را برای سینمادوستان مخابره کند.

البته باید به این نکته مهم نیز اشاره کرد که تمرکز اصلی بر روی اکران فطر قرار داشته و شاید کمتر سینمادوستی تصور می‌کرد که اکران تماما رمضانی نوروز امسال بتواند به چنین آماری برسد.

از فروش چشمگیر تمساح خونی تا کم‌فروغی عجیب آسمان غرب

تمساح خونی که فروش کلی خود را از ۱ میلیون نفر عبور داده و توانسته بیش از ۶۶ میلیارد تومان فروش کند، در ۱۳ روز سال جدید، ۶۳۷ هزار مخاطب داشت و ۴۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نیز فروخت.

بی‌بدن اگرچه ۱۵۶ هزار مخاطب داشت و ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نیز فروخت، اما ۱۲۸ هزار مخاطب با ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آن متعلق به سال جدید است.

آپاراتچی نیز درکل ۴۳ هزار مخاطب داشت و گیشه آن ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود. ۳۵ هزار مخاطب با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروش مربوط به فروش امسال این فیلم است.

پرویزخان با ۳۹ هزار مخاطب، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش داشت که ۲۳ هزار مخاطب آن با ۱ میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان طی سال جدید رقم خورده است.

نوروز نیز ۳۰ هزار مخاطب داشت و ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فروخت. از این میزان، ۲۴ هزار مخاطب، سهم اکران امسال بود که ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عایدی داشت.

ایلیا جستجوی قهرمان با ۲۸ هزار و ۵۰۰ مخاطب، ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخت. ۲۲ هزار مخاطب و ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان متعلق به اکران امسال این فیلم است.

آسمان غرب نیز درمجموع ۱۷ هزار و ۲۰۰ مخاطب داشت و ۹۷۰ میلیون تومان فروش کرد.

روشن و مسافری از گانورا، دو فیلم اکران سال گذشته بودند که در نوروز امسال نمایش داشتند. روشن ۱۵۰۰ مخاطب داشت و ۱۱۱ میلیون تومان فروخت. مسافری از گانورا نیز با ۲ هزار مخاطب، فروش ۴۱ میلیون تومانی را تجربه کرد.

این مختصات، دستاورد خوبی است که برای سینما‌های امسال رقم خورد تا پررونق‌ترین اکران نوروزی پساکرونایی کشور شکل بگیرد. این آمار سبب شده تا امیدواری‌های بیشتری نسبت به اکران امسال وجود داشته باشد. پس از ماه مبارک رمضان، فرآیند استقبال از فیلم‌های روی پرده، رشد قابل‌توجهی را شاهد خواهد بود. همچنین اکران فطر نیز از دهه سوم فروردین‌ماه آغاز می‌شود تا تلاقی این دو روند، موج تصاعدی خوبی را در تعداد مخاطبان و گیشه سینمایی کشور شاهد باشد.

۸۸۴ هزار مخاطب با گیشه بیش از ۶۱ میلیارد تومانی سبب شدند تا اکران نوروزی امسال در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، ۱۲ درصد رشد مخاطب و حدود ۱۱۸ درصد رشد گیشه را شاهد باشداین موج بزرگ، روند رو به رشد خود را تا تعطیلات خردادماه ادامه خواهد داد و پس از این زمان است که احتمالا با اکران چند فیلم دیگر، سینما‌ها با قدرت، وارد بازه طلایی تابستان خواهند شد؛ بنابراین همه چیز آماده یک بهار خوب برای سینما‌های کشور است که آمار‌ها را به‌نسبت بهار سال گذشته، با تغییرات بهتری همراه خواهد کرد.

فصل بهار، ۳ بزنگاه سینمایی مهم دارد: اکران نوروز، اکران فطر و اکران نیمه دوم خرداد. بزنگاه اول با قدرت خوبی پشت‌سر گذاشته شد و آمار‌ها را فراتر از میزان انتظارات، همراه کرد. قله این حرکت سینوسی در اکران عیدفطر قرار دارد که شنیده‌ها خبر از حضور ۲ تا ۳ فیلم قدرتمند و پرمخاطب در فهرست آثار این بازه مهم حکایت دارند. برای اکران نیمه‌دوم خرداد نیز باید برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت بگیرد تا ضمن جلوگیری از فیلم‌سوزی، آثار پرمخاطبی به سینما تزریق شوند تا فاصله میانه خرداد تا پیش از شروع ماه محرم، به نفع سینما رقم بخورد.

همچنین سینماها، تعطیلات مناسبتی خود را به پایان رسانده و تا نیمه خردادماه، یک‌نفس پذیرای مخاطبان هستند که این خبر نیز می‌تواند سیگنال‌های مثبتی را برای سینما‌ها مخابره کند.

بر روی کاغذ، همه چیز به نفع یک رکوردشکنی‌های متوالی در فصل بهار است تا گیشه ۲۰۰۰ میلیاردی امسال، حرکت خود را با موج مهیب بهار آغاز کند. این اتفاق چشم‌گیر با توجه به قرار گرفتن سینما در سبد خانوار ایرانی، قابل‌دسترس‌تر از هر زمان دیگری است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->