تصادف پراید و پژو ۲۰۶ در قوچان ۷ مصذوم برجا گذاشت(۲۸ اردیبهشت) از ۸۱ روستای دارای سکنه سرخس فقط یک روستا جاده دسترسی ندارد نجات معجزه آسای جوان مشهدی از داخل چاه (۲۸ اردیبهشت) نامه سرگشاده نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی به رئیس جمهور درباره کارگران و بازنشستگان   محور صالح آباد - تربت جام بازگشایی شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) متلاشی شدنِ شبکه شیطان پرستی و دستگیری ۲۶۱ نفر نجات نیسان آبی با پنج سرنشین از درون سیلاب (۲۸ اردیبهشت) این پزشکان متخلف هستند عملیات گسترده هلال احمر در سطح استان خراسان رضوی تسویه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی تامین اجتماعی سازمان برنامه و بودجه اجرای قانون همسان‌سازی بازنشستگان را به تاخیر نیندازد اطلاعیه اداره‌کل زندان‌های اصفهان درباره «توماج صالحی» آزمون استخدامی آموزش و پرورش برگزار شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران در جاده‌های خراسان رضوی (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احتمال وقوع سیل و صاعقه در ۷ استان کشور (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| پیکر هشتمین جانباخته سیل در خراسان رضوی پیدا شد فرماندار نیشابور: تا کنون هیچ خسارت جانی ناشی از سیل گزارش نشده است| برآورد خسارت ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریالی در این شهرستان (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام محور‌های مسدود در خراسان رضوی (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنترل کامل انتظامی و امنیتی در منطقه سیل زده سیدی مشهد (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) قصاص؛ مجازات تصادف فوتی بدون گواهینامه است؟
سرخط خبرها

نان سبوسدار بخورید

  • کد خبر: ۲۲۵۱۵۸
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶
نان سبوسدار بخورید
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نان بخش مهمی از غذای اصلی و پایه مردم جهان را تشکیل می‌دهد که حاوی کربوهیدرات، فیبر، روغن، املاح و برخی ویتامین هاست و حدود ۵۰‏-۴۰ درصد از انرژی مورد نیاز، ۴۵ درصد از پروتئین، ۸۰ درصد از آهن و ۳۰ درصد از کلسیم مورد نیاز مردم از طریق نان تامین می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر زهرا اباصلتی در حاشیه نشست آموزشی آشنایی با نان کامل و روش‌های پخت نان در گفتگو با وب دا افزود: براساس نتایج آخرین طرح جامع الگوی مصرف مواد غذایی خانوار و وضعیت تغذیه‌ای کشور در ایران مصرف سرانه نان معادل ۱۱۷ کیلوگرم در سال (معادل ۳۲۰ گرم در روز) است در حالی که متوسط مصرف سرانه نان در جهان حدود ۶۵ کیلوگرم است و مصرف سرانه سالانه نان در ایران ۳۷ درصد بیش از متوسط مصرف سرانه سالانه کشور‌های خاورمیانه است.

وی با بیان اینکه مصرف کم غلات کامل، جز هشت عامل اصلی خطر مرگ زودهنگام در سال ۲۰۱۹ در ایران بوده است اظهار داشت: غلات کامل و حاوی سبوس منبع غنی منیزیم معدنی هستند که ماده اصلی حدود ۳۰۰ سیستم آنزیمی در بدن است و مصرف این ماده معدنی بسیار برای سلامت قلب، مغز و استخوان‌ها اهمیت دارد.

اباصلتی گفت: سبوس خارجی‌ترین لایه دانه گندم است که بر اساس مطالعات مختلف هیچ ماده غذایی جهت تسهیل و بهبود عملکرد دستگاه گوارش با سبوس برابری نمی‌کند به همین دلیل سبوس به طلای گیاهی معروف شده است.

وی اظهار داشت: سبوس گندم جزء فیبر‌های غذایی نامحلول است که در جلوگیری از یبوست و سایر بیماری‌های روده بزرگ تاثیر زیادی دارند و سبوس جو و برنج جزء فیبر‌های محلول می‌باشند که اثر زیادی در کاهش کلسترول خون دارند و توصیه می‌شود همراه با مصرف سبوس، مایعات و آب فراوانی نیز مورد مصرف قرار گیرد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: فیبر غذایی نقش مهمی در پیشگیری از چاقی، دیابت نوع ۲، سرطان و بیماری‌های قلبی‏- عروقی دارد با این وجود متوسط مصرف روزانه فیبر در بسیاری از گروه‌های جمعیتی کمتر از میزان فیبر توصیه شده می‌باشد.

اباصلتی با بیان اینکه نانی که از دانه‌های سبوس دار گندم (با پوسته) تهیه می‌شود نسبت به نان سفید به طور میانگین دو برابر ویتامین، مواد معدنی و مواد فیبری دارد تاکید کرد: بهترین نان‌ها، نان‌هایی هستند که از آرد‌های با سبوس بالا (آرد کامل) تهیه شده باشد و در تهیه خمیر آن جوش شیرین استفاده نشود، اما همان‌قدر که توصیه به استفاده از آرد‌های حاوی سبوس در تهیه نان مهم و ضروری بوده و نقش مهمی در سلامتی دارد، افزودن ثانویه سبوس بر روی نان در نانوایی‌ها مضر و ممنوع است و باعث افت کیفیت نان و لطمه به سلامت شهروندان می‌شود.

وی گفت: از نظر علم تغذیه، سبوس غلات باید به طور طبیعی در نان باشد، نه آنکه اول سبوس آرد را با درصد استخراج بالا جدا و بعد سبوس را به آرد اضافه کنند بلکه بهترین حالت مصرف آرد و سبوس زمانی است که دانه کامل گندم آسیاب و آرد کاملش در تهیه خوراکی‌های مختلف استفاده می‌شود.

دکتر اباصلتی ادامه داد: برخی افراد سبوس را جداگانه خریداری می‌کنند و در شیر یا ماست مصرفی شان می‌ریزند. این کار هم توصیه نمی‌شود، زیرا سبوسی که جداگانه نگهداری می‌شود، احتمال آلودگی به قارچ و کپک در آن وجود دارد که به راحتی قابل شناسایی نیست و مصرف چنین سبوسی می‌تواند زیانبار باشد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با وجود اینکه سبوس نان مفید است و فیبر زیادی دارد مقادیر بیش از اندازه آن نیز به دلیل اینکه خودش «اسید فتیک» دارد می‌تواند با اشکال در جذب ریزمغذی‌ها عوارضی مانند کمبود آهن و روی در پی داشته باشد که بایستی با استفاده از خمیر ترش و انجام عمل تخمیر، اسید فیتیک نان حاصله را کاهش داد.

اباصلتی خاطرنشان کرد: یکی از فواید مصرف نان سبوس دار کمک به کاهش وزن است، زیرا غلات سبوس دار بیشتر از غلات سبوس گیری شده در دستگاه گوارش می‌مانند و آب به خود می‌گیرند و احساس سیری بیشتری به فرد می‌دهند. بنابراین کسانی که قصد کاهش وزن سالم را دارند می‌توانند با مصرف نان سبوس دار در رژیم غذایی به هدف خود برسند.

وی گفت: مصرف نان حاصل از آرد سبوس دار با خمیر تخمیر شده باعث پایین آوردن شاخص گلیسمی (سرعت افزایش قند خون)، افزایش قابل دسترس شدن مواد معدنی، مدیریت سندرم تحریک پذیر روده و کاهش نمک در محصولات پخته شده می‌گردد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه افزود: مصرف نان سبوس دار موجب عملکرد بهتر دستگاه گوارش، بهبود بیماری‌هایی نظیر ورم معده و روده، درمان پولیپ‌های موجود در کولون یا روده، کاهش جذب کلسترول خون، کاهش چربی خون و بطور غیر مستقیم کاهش بیماری‌های قلبی‏-عروقی و مهار سکته‌های قلبی می‌گردد.

اباصلتی با بیان اینکه نان سبوس دار سرشار از آهن، اسیـد فولیک، املاح و ویتامین‌های ضروری برای رشـد کـودکان و کمک به بهبود رشد، افزایش هوش و رفتار خوب در کودکان است گفت: مصرف نان سبوس دار جذب قند را کاهش داده و زمینه ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد و برای بیماران مبتلا به دیابت نوع۲ مفید بوده، بطور غیرمستقیم برکنترل فشار خون نیز موثر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->