آیت‌الله علم‌الهدی: دیپلماسی باید هماهنگ با میدان عمل کند | نقش راهبردی رهبر معظم انقلاب در دفاع مقدس ۱۲ روزه عملیات بازرسی پلیس تل‌آویو به انفجار ختم شد ادامه حملات رژیم صهیونیستی به غزه | ده‌ها فلسطینی شهید شدند چین: با تحریم‌های یک‌جانبه اتحادیه اروپا علیه روسیه مخالفیم گزارش سازمان ملل از نقض حقوق بشر در سویدا حجت‌الاسلام صدیقی: در جنگ به پیروزی‌های پیش‌بینی‌نشده رسیدیم| به یکدیگر گیر ندهید عراقچی: دور جدید مذاکرات تنها با توافق هسته‌ای عادلانه امکانپذیر خواهد بود رژیم صهیونیستی دستور ارسال کمک برای دروزی‌ها در السویدا را داد حاجی‌بگلو: کلام و عمل مسئولان، امیدآفرین و وحدت‌بخش باشد| هر نوع تفرقه‌افکنی مذموم و محکوم است سرلشکر موسوی: پدافند هوایی مقابل هر تهدیدی پاسخ پشیمان کننده می‌دهد عراقچی: اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی موجب تشدید ناامنی در منطقه و جهان می‌شود اردوغان و احمد الشرع درباره حملات رژیم اسرائیل گفت‌و‌گو کردند دمشق درباره خارج کردن نیرو‌های خود از استان السویدا بیانیه صادر کرد قالیباف در منزل شهید حاجی‌زاده حضور یافت المیادین خبر‌های خود درباره فرار جولانی را حذف کرد حملات جدید رژیم صهیونیستی به سوریه (۲۷ تیر ۱۴۰۴) کارکنان سفارت آمریکا در بغداد بازگشتند (۲۷ تیر ۱۴۰۴) رایزنی وزرای خارجه سه کشور اروپایی با عراقچی (۲۷ تیر ۱۴۰۴) وزیر کشور: اتباع مجاز شامل اخراج نخواهند شد المیادین: جولانی دمشق را ترک کرد| ترور سه نفر از اعضای ارشد دولت انتقالی سوریه (۲۷ تیر ۱۴۰۴) نماینده ایران در سازمان ملل: اسرائیل خطرناک‌ترین تهدید علیه صلح در منطقه است ناتو سامانه دفاع موشکی پاتریوت را در اوکراین مستقر می‌کند پیام رهبر معظم انقلاب به خانواده شهید سلامی ابلاغ شد وزیر دفاع: پاسخی قاطع به آمریکا و رژیم صهیونی دادیم و حالا نوبت دیگران است اظهارات نتانیاهو درباره حمله اسرائیل به سوریه سرلشکر حاتمی در دیدار با فرمانده کل سپاه: ارتش و سپاه دوشادوش هم برای امنیت و اقتدار ایران تلاش می‌کنند
سرخط خبرها

روایت رهبر معظم انقلاب از حفظ آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی | نگذاشتم قبر فردوسی را در توس خراب کنند!

  • کد خبر: ۲۲۷۹۰۶
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
روایت رهبر معظم انقلاب از حفظ آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی | نگذاشتم قبر فردوسی را در توس خراب کنند!
روایتی از تلاش رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حفظ آرامگاه فردوسی در اوایل انقلاب را اینجا مطالعه کنید.

به گزارش شهرآرانیوز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی روایتی از تلاششان برای حفظ آرامگاه فردوسی در اوایل انقلاب نقل کرده اند.

"اول انقلاب عده یی از مردمِ بااخلاصِ بی اطلاع رفته بودند قبر فردوسی را در توس خراب کنند! وقتی من مطلع شدم، چیزی نوشتم و فوراً به مشهد فرستادم؛ که آن را بردند و بالای قبر فردوسی نصب کردند؛ نمی‌دانم الآن هم هست یا نه. بچه‌های حادی که به آنجا می‌رفتند، چشمشان که به شهادت بنده می‌افتد، لطف می‌کردند و می‌پذیرفتند و دیگر کاری به کار فردوسی نداشتند! حقیقت قضیه این است که فردوسی یک حکیم است؛ تعارف که نکردیم به فردوسی، حکیم گفتیم. الآن چند صد سال است که دارند به فردوسی، حکیم می‌گویند. حکمت فردوسی چیست؟ حکمت الهیِ اسلامی. شما خیال نکنید که در حکمت فردوسی، یک ذره حکمت زردشتی وجود دارد. فردوسی آن وقتی که از اسفندیار تعریف می‌کند، روی دین داری او تکیه می‌کند. می‌دانید که اسفندیار یک فرد متعصبِ مذهبیِ مبلّغ دین بوده که سعی کرده پاک دینی را در همه جای ایران گسترش بدهد. تیپ اسفندیار، تیپ حزب اللهی‌های امروز خودمان است؛ آدم خیلی شجاع و نترس و دینی بوده است؛ حاضر بوده است برای حفظ اصولی که به آن معتقد بوده و رعایت می‌کرده، خطر بکند و از هفت خان بگذرد و حتّی با رستم دست و پنجه نرم کند. وقتی شما شاهنامه را مطالعه می‌کنید، می‌بینید که فردوسی روی این جنبه‌ی دین داری و طهارت اخلاقی اسفندیار تکیه می‌کند. بااینکه فردوسی اصلًا بنا ندارد از هیچ یک از آن پادشاهان بدگویی کند، اما شما ببینید گشتاسب در شاهنامه چه چهره‌ای دارد، اسفندیار چه چهره‌ای دارد؛ این‌ها پدر و پسر هستند. فردوسی بر اساس معیار‌های اسلامی، به فضیلت‌ها توجه دارد؛ در حالی که برطبق معیار‌های سلطنتی و پادشاهی، در نزاع بین گشتاسب و اسفندیار، حق با شاه است. «به نیروی یزدان و فرمان شاه» یعنی چه؟ یعنی هرچه شاه گفت، همان درست است؛ یعنی حق با گشتاسب است؛ اما اگر شما به شاهنامه نگاه کنید، می‌بینید که در نزاع بین اسفندیار و گشتاسب، حق با اسفندیار است؛ یعنی اسفندیار یک حکیم الهی است. فردوسی از اول با نام خدا شروع می‌کند «به نام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه بر نگذرد» تا آخر هم همین طور است؛ فردوسی را با این چشم نگاه کنید. فردوسی، خدای سخن است؛ او زبان مستحکم و استواری دارد و واقعاً پدر زبان فارسی امروز است؛ او دل باخته و مجذوب مفاهیم حکمت اسلامی بود؛ شاهنامه را با این دید نگاه کنید. البته بعضی‌ها زردشتی مسلکند، بعضی‌ها هم زردشتی مسلک نیستند. آن‌هایی که زردشتی مسلکند، خوششان می‌آمد که به زردشتیگری تظاهر کنند و چیزی در باره‌ی فردوسی بگویند؛ اما حقیقت قضیه که این نیست. این شاهنامه‌ی فردوسی در مقابلمان است. شما خیال می‌کنید که اگر در شاهنامه‌ی فردوسی چیزی برخلاف مفاهیم اسلامی وجود داشت، این قدر در جوامع اسلامی جا می‌افتاد؟ شما می‌دانید که در این نسل‌های گذشته، مردم ما چقدر دینی بوده اند. در کدام خانه و کدام ده و کدام محله، شاهنامه نبود یا خوانده نمی‌شد؟ همه جا می‌خواندند و منافاتی هم با مفاهیم اسلامی نمی‌دیدند. " ۱۳۷۰/۱۲/۰۵

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->