پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٢٨ خرداد ١۴٠٣) | وزش باد شدید همراه با گردوخاک افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی به زمان دیگری موکول شد مواقعی که سگ‌گزیدگی باعث مرگ می‌شود + نظر دامپزشکان آیا زمان واریز معوقات حقوق فروردین ۱۴۰۳ بازنشستگان تامین‌اجتماعی مشخص شد؟ سایه تورم بر سرِ بازنشستگان | نقدی بر اجرانشدن ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی برخورد ۲ خودرو سواری در جاده اسفراین یک فوتی و ۲ مصدوم برجا گذاشت آپارتمان‌نشینی، نور خورشید و کمبود ویتامین دی! قتل غیرعمد با تماس یک مزاحم! حادثه در یک شهربازی| حدود ۳۰ نفر از چرخ‌وفلکِ وارونه، آویزان ماندند مرگ ۶ حاجی بر اثر گرمازدگی اغفال دختر جوان با شگرد ازدواج و مهاجرت به اروپا توسط شاگرد قهوه‌خانه تصادف پژو ۴۰۵ در روستای بوژان نیشابور پنج مصدوم برجا گذاشت (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) قتل فجیع مرد ثروتمند به‌خاطر طمع ۱۴میلیاردی دوستانش! ضرب‌الاجل تعزیرات برای سازمان‌های هواپیمایی و حمایت سلول درمانی، درمان «زخم پای دیابتی» را ممکن ساخت دومین جسد حادثه معدن شازند از زیر آوار بیرون کشیده شد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) بازگشایی جاده چالوس بعد از ۳ روز (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) قتل خونین به خاطر فحاشی! واکنش سردار کمالی به خبری در مورد کاهش مدت سربازی سودای شکار کبوتر بالای تیر برق، جان جوان مشهدی را گرفت!
سرخط خبرها

بیماران دیابتی عسل مصرف کنند

  • کد خبر: ۲۳۰۳۴۵
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
بیماران دیابتی عسل مصرف کنند
بیماران دیابتی باید در مصرف شیرینی جات و مواد قندی حداکثر احتیاط را داشته باشند. با این حال، عسل می تواند جایگزین منطقی ای برای افراد دیابتی باشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فرایند تولید عسل از شهد گل شروع می‌شود. پس از این‌که زنبورها شهد گل را جمع‌آوری کردند، آن را به قند ساده تبدیل کرده و در کندو ذخیره می‌کنند. کندو باعث تبخیر آب موجود در شهد شده و یک مایع غلیظ شیرین که همان عسل است را می‌دهد.

عسل حاوی کربوهیدرات است که اغلب به فرم گلوکز و فروکتوز است. این ماده طبیعی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان نیز می‌باشد.

عسل بسته به گلی که از آن گرفته شده است، انواع مختلفی دارد. ولی در کل عسل به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • عسل خام که معمولاً به عنوان عسل فیلترنشده شناخته می‌شود، از کندو استخراج شده و ناخالصی‌هایش گرفته می‌شود.
  • عسل فرآوری‌شده که تحت فرایند فیلتراسیون قرار می‌گیرد. این نوع عسل تحت دمای بالا پاستوریزه می‌شود تا هم مخمرهایش از بین بروند و هم ماندگاری طولانی‌تری داشته باشد.

آیا عسل قند خون را بالا می برد؟

در ابتدا، باید توجه داشت که بیماران دیابتی به دلیل مشکلاتی که در تنظیم سطح قند خون خود دارند، باید به رژیم غذایی خاصی پایبند باشند. در این شرایط، مصرف شیرینی‌ها و مواد شیرین‌کننده باید محدود شود. اما تحقیقات نشان داده است که عسل می‌تواند یک جایگزین مناسب برای شکر و قند معمولی باشد.

وقتی شخصی مبتلا به دیابت است، یا بدن فرد نمی‌تواند انسولین کافی تولید کند (به دلیل آسیب به سلول‌های بتای پانکراس) (دیابت نوع یک) و یا بدن نمی‌تواند از انسولین موجود به درستی استفاده کند (دیابت نوع دو). در این‌گونه مواقع، میزان قند موجود در جریان خون بالا می‌رود. توجه داشته باشید که دیابت بیماری خطرناکی است و می‌تواند با گذشت زمان، موجب بیماری قلبی، از دست دادن بینایی و یا مشکلات کلیوی شود.

وقتی می‌گوییم عسل می‌تواند یک جایگزین مناسب برای قند و شکر باشد به این معنا نیست که خوردن عسل برای بیماران دیابتی بلامانع است. بلکه منظور این است که نسبت به قند و شکر، عسل که یک شیرین‌کننده طبیعی است ضرر کمتری دارد؛ البته در صورتی که در حد تعادل و به میزان مجاز استفاده شود.

عسل در مقایسه با شکر، با سرعت کم‌تری سطح قند خون را بالا می‌برد. اما به هر حال، عسل یک کربوهیدرات و قند طبیعی است و تعجبی ندارد که باعث افزایش قند خون شود. به همین دلیل با این‌که عسل در مقایسه با قند و شکر سفید بهتر است، اما باز هم نباید به صورت مکرر و در حد زیاد استفاده شود.

این نکته را هم در نظر بگیرید که برخی عسل‌های موجود در بازار حاوی شکر هستند که باید بیماران دیابتی از این نوع عسل‌ها پرهیز کنند. از طرفی، به دلیل این‌که عسل شیرین‌تر از شکر است در نتیجه برای تجربه همان مزه شیرینی، به میزان عسل کم‌تری نیاز است. باز هم تأکید می‌کنیم که علی‌رغم مزایای فراوانی که عسل دارد، بیماران دیابتی باید به عسل هم مانند شکر نگاه کنند، یعنی ماده‌ای که قند خون را افزایش می‌دهد و در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کنند و در حد معقول آن را مصرف کنند.

 

بیماران دیابتی چگونه عسل را در برنامه غذایی خود استفاده کنند؟

همان‌طور که گفته شد، به خاطر داشته باشید که عسل شیرین‌تر از شکر است. یعنی اگر عسل را جایگزین شکر می‌کنید، به مقدار کمتری از آن نیاز دارید. همچنین، بیماران دیابتی باید عسل طبیعی خالص، ارگانیک و خام را استفاده کنند. این عسل‌ها معمولاً شکر افزودنی ندارد، در حالی‌که عسل‌های موجود در سوپرمارکت‌ها اغلب حاوی شکر یا شربت است.

مزایای استفاده از عسل به جای شکر

مطالعات زیادی روی تأثیر عسل بر سلامتی انجام شده که برخی نتایج آن‌ها در زیر آورده شده است:

  • خوردن عسل ممکن است سطح انسولین را بالا ببرد که این به کنترل قند خون کمک می‌کند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان‌های عسل می‌توانند عوارض ناشی از دیابت را کاهش دهند.
  • محققان دانشگاه تورنتو دریافته‌اند که مصرف عسل برای بیماران دیابتی می‌تواند منجر به کاهش قند خون، کاهش کلسترول، کاهش کلسترول بد و کاهش تری گلیسیرید شود.
  • عسل حاوی پری بیوتیک است که باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کند. این باکتری‌ها برای هضم و در کل سلامتی ما مفید هستند.
  • عسل ممکن است اسهال مزمن را بهبود بخشد و به درمان عفونت هیکوباکتریا که یکی از دلایل شایع زخم معده است کمک کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->