وعده بلینکن به نتانیاهو برای رفع محدودیت ارسال سلاح به تل‌آویو تجاوزات گسترده رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان پوتین برای نخستین بار در ۲۴ سال گذشته به کره شمالی می‌رود علت ثبت نام نکردن محمد مخبر در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ چیست؟ ستاد مرکزی انتخاباتی سعید جلیلی در مشهد افتتاح شد اولین مناظره تلویزیونی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ آغاز شد + فیلم (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) هند و آمریکا بر ادامه همکاری‌های استراتژیک تأکید کردند درخواست ولیعهد سعودی برای آتش‌بس و تشکیل کشور فلسطین آمریکا دو فرد و پنج نهاد را در ارتباط با یمن تحریم کرد سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در جنوب سوریه پیگیری‌ها برای آزادی هر چه زودتر بشیر بی آزار ادامه دارد زخمی شدن ۱۶ نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در ۲۴ ساعت گذشته (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) رئیس صداوسیما: سه مناظره درباره مسائل اقتصادی است تجاوز نظامی جدید آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن لحظه ورد کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ به صداوسیما برای حضور در اولین مناظره+ فیلم جزئیات جدید از اولین مناظره تلویزیونی انتخاباتی ۱۴۰۳ نمایندگانی از دفتر رهبری به منزل شهید امیرعبداللهیان رفتتند ۶ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با رئیس مجلس خبرگان دیدار کردند فیلم | لحظاتی از گفت‌وگوی رهبر معظم انقلاب در جریان عیادت از آیت‌الله مکارم‌شیرازی پیام تبریک رهبر معظم انقلاب به مسلمانان جهان به‌مناسبت عید قربان
سرخط خبرها

کنعانی: وقفه‎‌ای در حمایت ایران از جریان‎‌های مقاومت ایجاد نمی‎‌شود

  • کد خبر: ۲۳۰۵۵۷
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹
کنعانی: وقفه‎‌ای در حمایت ایران از جریان‎‌های مقاومت ایجاد نمی‎‌شود
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: حمایت از جبهه مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی یک سیاست اصولی ایران و برگرفته از اصول مندرج در قانون اساسی است.

به گزارش شهرآرانیوز، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نخستین نشست خبری پس از شهادت حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه درپی سانحه بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور و هیئت همراه وی، در جمع خبرنگاران ایرانی و خارجی حاضر شد و به پرسش‌های آنها درباره مهم‌ترین تحولات در حوزه سیاست خارجی پاسخ داد.

مسائل آبی مشترک ایران و کشور‌های همسایه

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضوع‌های آبی و مسائل مربوط به رودخانه‌های مشترک با ترکیه و عراق مورد اختلاف عراق و ترکیه است، گفت: ما به‌عنوان کشور متاثر از تنش‌های آبی به موضوع‌های مرتبط با منابع آب هم از منظر زیست‌محیطی منطقه‌ای و هم از ضرورت رعایت منافع ایران اهتمام ویژه داریم؛ وزارت‎خانه‌های مربوط در صورت ضرورت ورود می‌کنند و به مسئله بی‌تفاوت نیستند؛ ما از گفتگو‌های مربوط استقبال می‌کنیم. 

کنعانی با اشاره به اینکه راهگذر‌های ترانزیتی در منطقه همواره به دلیل موقعیت راهبردی ایران، مورد توجه بوده است، اظهار کرد: ما از هرگونه ابتکار و پروژه با قابلیت صلاح منطقه استقبال می‌کنیم و سیاسی کردن آنها را مفید برای منطقه نمی‌دانیم؛ در همین چارچوب چند راهگذر مختلف را با شرکای منطقه‌ای در دستورکار داریم و در رابطه با موضوع‌های مربوط منفعل نیستیم.

همکاری مشترک دستگاه دیپلماسی و قوه قضاییه درباره استرداد متهمان

کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره نامه اخیر قوه قضاییه به وزارت امور خارجه درباره استرداد یک کلاهبردار سازمان‎یافته از امارات و همچنین آخرین همکاری‎ها میان دو نهاد برای استرداد دیگر متهمان، گفت: اقدامات وزارت امور خارجه در ارتباط با استرداد این متهم و مجرم اقدامات متنوع و متعددی بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اقدامات اعم از یادداشت‎ها، دیدارها، ملاقات‌ها و گفت‎وگو‌ها در این رابطه با مقام‎های ذی‎ربط این کشور همسایه چه در خود آن کشور از طریق سفارت و همچنین از طریق کنسولگری جمهوری اسلامی ایران و چه در تهران انجام شده است، اظهار کرد: در این ارتباط بین دستگاه دیپلماسی و قوه قضاییه ارتباط نزدیک و همکاری مشترک وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه طبیعتا در برنامه اقدامات جمهوری اسلامی ایران استرداد و بازگرداندن این مجرم به ایران وجود دارد و جزو موضوعات جاری و در دستور کار دستگاه دیپلماسی است، عنوان کرد: در این زمینه دستگاه دیپلماسی، قوه قضاییه را در ارتباط با شرح و جزئیات اقدامات خود در این رابطه در جریان قرار داده است.

درباره ادعا‌ها پیرامون جزایر سه‎گانه ایرانی و پول‌های بلوکه شده در قطر

کنعانی با بیان اینکه بیانیه‌های اتحادیه عرب سازوکار خاص خودش را دارد، اما ما خارج از اطهارنظر درباره این سازوکار باید بگوییم هرگونه اعلام موضع درباره جزایر سه‌گانه ایرانی را مداخله در امور داخلی خود تلقی می‌کنیم، گفت: طبیعتا جزایر سه‌گانه ایرانی جز ابدی خاک ایران است و خواهد بود.

به گفته وی، پول‌های موجود ایران در قطر سازوکار‌های خاص خود را دارد تغییری در نحوه استفاده از آنها ایجاد نشده است.

واکنش به بازداشت یک شهروند ایرانی در عراق

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی این موضوع را با جدیت از آغازین روز بازداشت شهروند ایرانی در عراق داشته است، اظهار کرد که دستگاه دیپلماسی در جریان جزئیات پرونده یادشده است و بازداشت خودسرانه شهروند ایرانی در عراق از نظر ما پذیرفته‌شده نیست.

وی تاکید کرد: ما هرگونه رفتار غیرقانونی با این شهروند ایرانی را محکوم می‌کنیم و پیگیری‌ها در این موضوع ادامه دارد.

هیئت مذاکره‌کننده ایران در موضوع رفع تحریم‌ها با دستور مقام‌های عالی نظام اقدام می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هیئت مذاکره‌کننده ایران در موضوع رفع تحریم‌ها همواره با دستور مقام‌های عالی نظام اقدام کرده و در این چارچوب از همه ظرفیت‌های درون نظام استفاده شده است، گفت: وزارت امور خارجه رایزنی‌های خودش را در مسیر مذاکره رفع تحریم‌ها ادامه می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه ایران رویکرد سازنده‌ای در قبال آژانس دارد، اضافه کرد: ایران همواره تاکید کرده که آژانس در چارچوب رویکرد حرفه‌ای خود به موضوع هسته‌ای ایران نگاه کند.

به گفته کنعانی، وارد کردن رویکرد‌های سیاسی و تاثیرگذاری از فاز‌های سیاسی برخی از بازیگران کمک‌کننده به روابط ایران و آژانس نیست.

تداوم تبادل پیام میان ایران و طرف آمریکایی برای مذاکرات رفع تحریم‌ها

کنعانی با بیان اینکه سفر وزیر خارجه عمان به تهران در چارچوب عزیمت به‌منظور ابراز تسلیت و ابلاغ مراتب همدردی با ایران صورت می‌گیرد، گفت: وزیر خارجه عمان به‌دنبال حضور نداشتن در مراسم شهدای خدمت و نوع رابطه نزدیک با همتای ایرانی تصمیم به سفر به تهران گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه روابط ایران و عمان سازنده است و موضوع‌های متعددی میان دو کشور برای رایزنی وجود دارد، اظهار کرد: وزیر خارجه عمان احتمالا با مخبر هم دیدار می‌کند.

وی با اعلام اینکه تبادل پیام میان ایران و طرف آمریکایی برای مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره در جریان بوده و قطع نشده و مذاکرات درباره رفع تحریم و موضوع هسته‌ای بوده و هرگز از این چارچوب خارج نشده است، اضافه کرد: مفاد خبر‌های منتشره در رسانه‌های غربی درباره این گفتگو‌ها معتبر و دقیق نیست.

جنایت‌های رژیم صهیونیستی نتیجه حمایت غیرانسانی آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه جامعه جهانی نسبت به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین مسئولیت قانونی و اخلاقی دارد، گفت: با در نظر داشتن واقعیت پرونده‌های مختلف رژیم صهیونیستی و سران آن در محاکم و مجامع بین‌المللی، همه زمینه‌های قانونی و حقوقی بین‌المللی برای انجام مسئولیت سازمان‌های بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی وجود دارد، اما جنایت‌های هفت ماه گذشته نتیجه حمایت غیرانسانی آمریکا و برخی دیگر از کشور‌ها از رژیم صهیونیستی بوده است.

گسترش مناسبات ایران با آفریقا، یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه گسترش مناسبات ایران با آفریقا یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم است، گفت: در همین چارچوب رئیس‌جمهور و وزیر خارجه شهید سفر‌های مختلفی به آفریقا داشتند.

به گفته وی، هشت کمیسیون مشترک در دولت سیزدهم درباره روابط با آفریقا برگزار شد.

کنعانی با اشاره به اینکه نگاه به همسایگان در چارچوب سیاست همسایه‌محور از اولویت‌های دولت سیزدهم بود که نتایج مثبتی مانند اعتمادآفرینی و افزایش روابط سودمند داشت، اضافه کرد: رویکرد ایران در مناسبات با کشور‌ها حرکت به سمت گسترش روابط و ایفای نقش موثر در ارتقای همکاری‌های سازنده در سطح منطقه و خارج از منطقه است.

ایران اظهارات پادشاه بحرین را درباره روابط مورد اهتمام قرار می‌دهد۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۱۱:۱۳
کنعانی ضمن قدردانی از حضور مقام‌های بحرینی در مراسم شهدای خدمت، گفت: اظهارات پادشاه بحرین درباره روابط ایران و بحرین را مورد اهتمام قرار می‌دهیم.

وی اظهار کرد: رفع سوتفاهم‌ها و موانع در مسیر روابط به‌ویژه در رابطه با کشور‌های حوزه جنوبی خلیج فارس در دستور کار قرار داشته است.

وقفه‌ای در حمایت ایران از فلسطین و جریان‌های مقاومت ایجاد نمی‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه حمایت از جبهه مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی یک سیاست اصولی ایران و برگرفته از اصول مندرج در قانون اساسی است، گفت: با وجود این ضایعه تلخ در حمایت موثر ایران از فلسطین و جریان‌های مقاومت خلل و وقفه‌ای ایجاد نمی‌شود؛ ما بر این باوریم که حمایت از فلسطین وظیفه بین‌المللی و مسئولیت اخلاقی برای همه کشور‌ها است.

نقش برجسته رئیس‎ جمهور و وزیر امور خارجه در توسعه روابط با جهان

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نقش رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه در توسعه روابط با جهان و منطقه و ارتقای جایگاه منطقه‌ای و جهانی ایران در سه سال گذشته برجسته و ماندگار است، گفت: شاهد این مدعا هم کثرت پیامد‌های تسلیت و همدردی از آغازین لحظات وقوع سانحه دلخراش و حضور مقام‌های عالی‌رتبه کشور‌های مختلف در مراسم تشییع و تدفین است.

به گفته کنعانی، ما بیش از ۳۳۰ پیام تسلیت از مقام‌های عالی کشور‌های مختلف جهان دریافت کردیم؛ این شاهد خوبی برای موفقیت دولت و سیاست خارحی ایران در گسترش مناسبات با مجامع جهانی و بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه بیش از ۲۷ پیام از مقام‌های نهاد‌های بین‌المللی دریافت کردیم و ۶۰ هیئت از کشور‌های مختلف برای حضور در مراسم به ایران آمدند، اظهار کرد: ضمن اینکه هیئت‌های مختلف و متنوعی در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ایران حضور یافتند و برخی از کشور‌ها اعلام عزای عمومی کردند و برخی جلسه‌های بین‌المللی با سکوت به احترام شهدای خدمت برگزار شد؛ همه اینها نشان می‌دهد که ما در روابط خارجی سازنده با حوزه‌های مختلف جغرافیایی موفق بودیم.

قدردانی از حضور و مشارکت مردم در مراسم تشییع و تدفین خادمان ملت

کنعانی در ابتدای نشست خبری ضمن عرض تسلیت به ملت ایران به دلیل سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و هیئت همراه، برای خانواده‌های داغ‎دیده خادمان ملت، صبر و شکیبایی آرزو کرد.

وی با اشاره به حضور و مشارکت مراسم تشییع و تدفین خادمان ملت، گفت: این حضور نشانه قدرشناسی از خادمانشان بود و بزرگی ایستادگی ملت را یک‌بار دیگر به جهانیان اثبات کرد؛ مشارکت هیئت‌ها و مقام‌های ارشد دیگر کشور‌ها در این مراسم قابل تقدیر است.

منبع: میزان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->