امّاواگر‌های مصرف آهن در زنان اشتغال و معیشت؛ دو چالش دختران مجرد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (چهارشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۳) | کاهش دمای روزانه در سطح استان از جمعه هزینه داروی بیماران خاص کمتر از ۱۰ درصد قیمت واقعی است سخنگوی قوه‌قضائیه: تضمین سلامت انتخابات از سوی مجریان باید به‌خوبی صورت گیرد | آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال شناسایی ۱۲۲ مورد مثبت تب دنگی از ابتدای سال در کشور | تب دنگی در چهار استان شیوع دارد معجزه آناناس برای کاهش وزن و لاغری این خوراکی محبوب کبد کودکان را تهدید می‌کند قول وزیر کار به بازنشستگان تأمین‌اجتماعی: علی‌الحساب حقوق بازنشستگان را به‌محض تأمین منابع، پرداخت می‌کنیم + ویدئو بهترین زمان شام خوردن | برای جلوگیری از افزایش وزن در این زمان شام بخورید دلایلی که شما را به خوردن برخی مواد غذایی معتاد می‌کند + راه حل‌های ترک اعتیاد مصرف غذا‌های مضر پرداخت بدهی ۱۷۹ زندانی جرایم غیر عمد در سه ماه گذشته آمار ازدواج در خراسان‌رضوی، بیش از دوبرابر آمار طلاق است | حدنگاری ۹۲ درصد از اراضی کشاورزی استان و صدور سند مالکیت برای آن‌ها + فیلم محور فیروزکوه مسدود است نتایج نهایی آزمون استعدادهای درخشان هفته اول مرداد اعلام می‌شود | انتشار کلید سوالات تا ۹ تیر توضیحات وزیر کار درباره واریزی به حساب بازنشستگان کشوری و تأمین‌اجتماعی مدیر عملیات حج تمتع آمار بازگشت حجاج ایرانی را تشریح کرد (۶ تیرماه ۱۴۰۳) اعزام ۸۰۰ دانش‌آموز مددجو از سراسر کشور به مشهد در راستای آمادگی برای آزمون سمپاد زنگ خطر انقراض ۸۶ گونه جانوری در ایران
سرخط خبرها

از خسارت سنگین دخانیات به نظام سلامت تا زنگ خطر مصرف سیگار در سریال‌ها!

  • کد خبر: ۲۳۱۲۵۹
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۸
از خسارت سنگین دخانیات به نظام سلامت تا زنگ خطر مصرف سیگار در سریال‌ها!
مطالعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد، ۱۳۶ تریلیون ریال هزینه‌های مستقیم تحمیل شده به حوزه سلامت برای درمان بیماری‌ها، ۲۲۶ میلیون تریلیون ریال خسارت برآورد شده بابت مرگ زودهنگام مصرف‌کنندگان دخانیات و ۱۳۹ تریلیون ریال خسارت ناشی از کاهش بهره‌وری در اثر غیبت از کار در کشور است.

به گزارش شهرآرانیوز، سیگار کشیدن تا سال‌های نه چندان دور حتی برای پسران جوان قبح داشت، اما اکنون دختران نوجوان و جوان چنان با سیگار اخت شده‌اند که انگار بدون آن نمی‌توانند زندگی را بگذرانند. شاید تاثیر محیط، فضای مجازی، بی‌توجهی خانواده‌ها به فرزندان به ویژه دختران، تاثیر مصرف زیاد سیگار در سریال‌ها، سیگاری بودن برخی از هنرمندان، دختران و پسران جوان را هم به این سمت سوق داده است.

مطالعات جهانی نشان داده متوسط عمر افراد سیگاری ۱۰ سال کمتر از افراد غیرسیگاری است و هر نخ سیگار ۳ دقیقه از عمر فرد سیگاری را می‌کاهد.

اما مهمترین موضوعی که باید هرچه سریع‌تر چاره‌ای اساسی برای آن اندیشید روند افزایشی و گرایش بالای دختران نوجوان و جوان به کشیدن سیگار و مصرف دخانیات و به نوعی اعتیاد آنها شاید به موادمخدر باشد.

همانطور که مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مرگ و میر سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات در کشور اشاره دارد تقریبا ۱۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال جامعه ایرانی دخانیات مصرف می‌کنند که حدود ۲۶ درصد مردان و ۴.۵ درصد زنان هستند.

یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد که سیگار کشیدن مغز انسان را کوچک می‌کند و هنگامی که توده مغزی از بین رفت، برای همیشه از بین می‌رود. محققان دریافتند که هر چه تعداد بسته‌های سیگار مصرفی در روز بیشتر باشد، حجم مغز او کمتر می‌شود.

متاسفانه به نظر می‌رسد این کوچک شدن غیرقابل برگشت باشد. داده‌ها نشان می‌دهد مغز افرادی که سال‌ها قبل سیگار را ترک کرده بودند برای همیشه کوچک‌تر از مغز افرادی بود که هرگز سیگار نمی‌کشیدند.

به گفته محققان، شما نمی‌توانید آسیبی را که قبلاً وارد شده است خنثی کنید، اما می‌توانید از ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری کنید. سیگار یک عامل خطر قابل تغییر است. برای جلوگیری از پیری مغز و قرار دادن خود در معرض خطر ابتلاء به زوال عقل، می‌توانید یک چیز را تغییر دهید و آن ترک سیگار است.

بیش از ۵۰ هزار مرگ در سال ناشی از استعمال دخانیات در کشور است

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد: بیش از ۵۰ هزار مرگ در سال ناشی از استعمال دخانیات در کشور است و میلیارد‌ها دلار صرف درمان بیماری‌های ناشی از مصرف مواد دخانی می‌شود.

وی اظهار کرد: باید مالیات سیگار چهار برابر افزایش یابد، زیرا بسیار زیان آور بوده و خانمان‌سوز است، متاسفانه برخی افراد تحت عنوان صنایع دخانیات باید مالیات زیاد بپردازند. در ۱۰ سال گذشته شکل و شمایل سیگار‌ها تغییر کرده و گرایش جوانان به خصوص دختران به سمت مصرف این ماده دخانی رو به افزایش است و متاسفانه سریال‌های سیما و شبکه‌های خانگی نیز استعمال دخانیات را بیشتر جلوه می‌دهند.

وی با اشاره به شعار هفته دخانیات (۵ تا۱۱ خرداد) با عنوان حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات ادامه داد: باید تلاش کنیم تا جلوی عوارض جبران ناپذیر استعمال دخانیات را در کشور بگیریم و از رسانه‌ها می‌خواهیم با اطلاع رسانی وسیع به ما در این زمینه کمک کنند، زیرا در فضای مجازی تبلیغات فریبنده‌ای برای سیگار وجود دارد.

فرشیدی با تاکید بر اینکه سیگار الکترونیکی مجوز تولید و واردات ندارد و قاچاق است، گفت: این نوع سیگار از مبادی رسمی کشور وارد نمی‌شود، وزارت بهداشت مجوزی نیز برای آن صادر نکرده و اکنون در حال برخورد با توزیع آن هستیم. فروش سیگار الکترونیکی در کشور خلاف قانون بوده و قاچاق است.

از خسارت سنگین دخانیات به نظام سلامت تا زنگ خطر مصرف سیگار در سریال‌ها!

تشدید سیگار کشیدن در سریال‌های خانگی

جعفر فندقی رئیس بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت نیز در این باره معتقد است: در شبکه‌های خانگی شخصیت‌های منفی و مثبت سیگار می‌کشند، این کار مصداق تبلیغ است، درخواست می‌کنیم از نهاد‌های ناظر، که در این سریال‌ها مردم را به سیگار کشیدن تشویق نکنند.

وی با بیان اینکه چهار درصد مصرف کنندگان سیگار زنان کشور هستند، ادامه داد: گرایش مصرف سیگار در نوجوانان رو به افزایش است و این نگران کننده بوده و دلمان به درد می‌آید. ما حقایق را به مردم می‌گوییم، زیرا مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد قدرت کار ما در مبارزه با دخانیات را چندین برابر افزایش می‌دهد.

از خسارت سنگین دخانیات به نظام سلامت تا زنگ خطر مصرف سیگار در سریال‌ها!

محافظت از نوجوانان در برابر ترفند‌های صنعت دخانیات

همچنین بر اساس اظهارات محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات، استعمال دخانیات به عنوان یک محصول سوداگرانه در دنیا به اشکال مختلف رو به گسترش بوده و شعار امسال محافظت از نوجوانان و جوانان در برابر ترفند‌های صنعت دخانیات است. در سریال‌های خانگی و تلویزیونی به وفور مصرف دخانیات دیده می‌شود که الگوسازی نامطلوب است و تمام کسانی که در سطح کشور از جمله جامعه هنری ورزشی، نویسنده و شاعر در این زمینه دارای مسوولیت بیشتری هستند.

به گفته وی، هفته بدون دخانیات یک بهانه است، چند سال قبل مصوب شد عرضه توتون‌هایی که حاوی خوشبوکننده‌های مختلف بوده، در کشور ممنوع است در حالیکه به وفور یافت شده و بیشتر نوجوانان و جوانان گرایش به سمت مصرف آن دارند. دختران و پسرانی که در قلیان خانه‌ها می‌نشینند و مصرف می‌کنند مواد اعتیادآور و یا شادی آور به آنها اضافه می‌کنند و وقتی این روند همه گیر شود مبارزه با آن سخت‌تر می‌شود.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با هشدار نسبت به کاهش سن مصرف دخانیات در کشور نیز گفت: متاسفانه آمار‌ها حاکی از آن است که استعمال دخانیات در کشور به سنین ۹ و ۱۰ سالگی رسیده است و روند نگران کننده‌تر آن است که گروه هدف هم بیشتر دختران نوجوان کشور هستند.

آمار‌های رسمی کشور در مطالعات انجام شده در سال‌های ۹۶ و ۱۴۰۰ حاکی از آن است که استعمال دخانیات در دختران سن ۱۳ تا ۱۵ سال حدود ۱۳۵ درصد افزایش داشته است؛ بنابراین این آمار‌ها برای همه و بیشتر از همه برای والدین، آموزش و پرورش و مجموعه‌های مرتبط با سلامت هشدار دارد.

مسجدی ادامه داد: مبارزه با استعمال دخانیات و فرهنگ سازی در جهت افزایش آگاهی رسانی در مورد مضرات مصرف مواد دخانی باید همواره مورد توجه قرار گیرد و نباید مغفول واقع شود، زیرا این مواد منجر به سقط جنین، سرطان‌های مختلف ریه، قلبی و ... می‌شود.

آنچه مسلم است اعتیاد یک پدیده روانی و اجتماعی بوده که از نظر اقتصادی و فرهنگی نیز برای جوامع آسیب‌زا و تمامی شئونات جامعه را دچار مشکل می‌کند به همین دلیل از اختلالاتی است که باید همواره مدنظر درمانگران و محققان و سیاست‌گذاران هر کشوری باشد تا برنامه‌های پیشگیری از مصرف مواد دخانی به‌صورت علمی‌تر و منطقی‌تر برای گروه‌ها و کانون‌های هدف مورد انتظار ارائه شود.

منبع:ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->