استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی از مصادیق جرم انتخاباتی است پیرترین زندانی اوین پیرمرد ۹۳ ساله است| آمار زندانیان مهریه در تهران چند نفر است؟ معمای مرگ پیک موتوری در کنار اتوبان (۴ تیرماه ۱۴۰۳) بالک بازار لوازم آرایشی را از محصولات تقلبی و قاچاق نجات می‌دهد کشتار هولناک خانواده تهرانی به دست دختر ۱۸ ساله شان! نجات سه شهروند از حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۴ تیرماه ۱۴۰۳) غرق شدن دختر ۱۳ ساله در بند فریمان (۴ تیر ۱۴۰۳) کشف ۶۷ کیلوگرم شیشه توسط مرزبانان خراسان‌رضوی (۴ تیر ۱۴۰۳) انسداد جاده چالوس تکذیب شد (۴ تیر ۱۴۰۳) آتش‌سوزی سنگین انبار مبلمان در بولوار سجاد مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) + ویدئو آیا «تتلو» در عید غدیر آزاد خواهد شد؟ ترفند‌هایی برای خوشبو کردن لباس‌های داخل کمد و کشو‌ها رابطه افزایش عمر با نجات کره زمین ۵۰.۶ درجه سانتیگراد | اهواز رکورددار گرما در خوزستان رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر از بستری ۵۰ زائر ایرانی در عربستان خبر داد امدادرسانی هلال‌احمر خراسان‌رضوی به ۱۰۰ فرد گرفتارشده بعد از سیلاب در کلات آمار‌های تکان‌دهنده از اعتیاد در خراسان‌رضوی؛ ۲۷ درصد از معتادان تحصیل‌کرده هستند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (۴ تیر ١۴٠٣) | افزایش دما و تداوم وزش باد بهترین خوراکی برای تناسب اندام؛ هر روز یک وعده تخم مرغ
سرخط خبرها

استعمال دخانیات می‌تواند باعث اختلالات غدد درون ریز و متابولیسم شود

  • کد خبر: ۲۳۰۷۰۲
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱
استعمال دخانیات می‌تواند باعث اختلالات غدد درون ریز و متابولیسم شود
فوق تخصص بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم و عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استعمال دخانیات نه تنها می‌تواند باعث اختلالات غدد درون ریز و متابولیسم بشود، بلکه تعداد سیگار‌های مصرفی روزانه هم در درازمدت با افزایش میزان خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در ارتباط است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمدعلی یعقوبی اظهار کرد: استعمال سیگار یک عامل منجر به مرگ و میر بوده که قابل پیشگیری است و تخمین زده می‌شود که استعمال دخانیات هر ساله باعث مرگ بیش از ۷ میلیون انسان در سراسر جهان می‌شود و می‌توان انتظار داشت تا نیمی از تمامی کسانی که به طور منظم سیگار می‌کشند در اثر یک بیماری مرتبط با تنباکو فوت کنند.

وی تصریح کرد: مهمترین علل مرگ و میر مرتبط با سیگار بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک، سرطان و بیماری مزمن انسدادی ریه (copd) بوده و از طرفی دیگر نیز استعمال دخانیات در کنار موارد ذکر شده می‌تواند باعث اختلالات غدد درون ریز و متابولیسم هم بشود.

عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تعداد سیگار‌های مصرفی روزانه در درازمدت با افزایش میزان خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ ارتباط دارد، خاطرنشان کرد: این موضوع ممکن است تاحدی به دلیل اثر نیکوتین سیگار بر اختلال در حساسیت به انسولین باشد و از طرفی دیگر ترک سیگار خطر ابتلا به دیابت را پس از چندین سال از قطع آن کاهش می‌دهد.

یعقوبی افزود: سیگار یک عامل پرخطر برای بیماری پرکاری تیروئید و حتی عامل خطر قوی‌تری برای بیماری چشمی ناشی از آن است، همچنین سیگار در مناطق با کمبود ید خفیف با افزایش خطر گره و بزرگی تیروئید (گواتر) همراه است.

وی با تأکید بر اینکه سیگار کشیدن نه تنها تحلیل استخوان را تسریع می‌کند، بلکه یک عامل خطر جدی برای شکستن لگن زنان بوده است، گفت: ترک سیگار می‌تواند جلوی از دست رفتن تراکم معدنی استخوان را بگیرد و در کنار آن خطر شکستگی لگن هم تقریباً تا ۱۰ سال پس از ترک سیگار کاهش می‌یابد.

فوق تخصص اندوکرینولوژی با اشاره به اینکه سیگار کشیدن با افزایش خطر ابتلا به چندین اختلال تولید مثلی از جمله عوارض بارداری، یائسگی زودرس، اختلال نعوظ و ایجاد ناباروری در مردان و زنان همراه است، بیان کرد: همچنین سیگار کشیدن در دوران بارداری هم با سقط خود به خود، حاملگی خارج از رحم، وزن کمتر نوزاد در هنگام تولد و ایجاد تعدادی از بیماری‌ها در جنین همراه است و ترک سیگار از سوی مادر نیز باعث بهبود عاقبت جنین و مادر می‌شود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->