ارز اربعین به صورت دینار به زائران پرداخت می‌شود مشترکان برق خانگی خراسان رضوی ۲۷ میلیارد ریال پاداش گرفتند افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

آموزش ثبت، تایید و انتقال چک در سامانه صیاد

  • کد خبر: ۲۳۲۰۲۰
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹
آموزش ثبت، تایید و انتقال چک در سامانه صیاد
ثبت چک صیادی و استعلام آن برای بازاری‌ها و افرادی که مدام با چنین چک‌هایی درگیر هستند، امروز به یک بحران اساسی تبدیل شده است. سامانه رسمی صیاد دوست خوبی برای کسی نیست که بخواهد هر روز از آن استفاده کند.

گزارش آگهی

رابط کاربری ضعیف و ازدحام باعث شده که عملکرد این سامانه پایین بیاید و به همین دلیل هم افراد زیادی به دنبال روش‌های جایگزین هستند. ما قصد داریم در این مقاله به شما بهترین روش جایگزین را برای ثبت چک در سامانه صیاد معرفی کنیم.

چک صیادی چیست؟

بیایید یک‌بار برای همیشه بررسی کنیم که چک صیادی چیست و چرا اهمیت دارد. اصلا در نظام بانکی ایران چه چیزی رخ داد که چنین چکی با این ویژگی‌های جدید توسط بانک مرکزی معرفی شد. این چک زیر نظر بانک مرکزی ارائه می‌شود و بانک‌های مختلف نیز موظف هستند که با سامانه صیاد هماهنگ شوند و در صورت وجود این هماهنگی برای مشتریان خود دسته‌چک صادر کنند.

این موضوع اتفاق مهمی است. چون پس‌از صدور چک صیادی، دیگر اختیار صدور دسته‌چک در اختیار شعبه‌ها نیست و بانک مرکزی به‌‌طور مستقیم بر صدور چنین چیزی نظارت دارد.

چرا بانک مرکزی به‌ فکر ایجاد چک صیادی افتاد؟

احتمالا شرایط بانک‌ها و چک‌ها در یک دهه قبل یادتان هست. حجم چک‌های برگشتی و بدهکاران این حوزه بسیار زیاد شده بود. این مشکل شاید در نظر برخی چندان مهم نباشد؛ چون در نهایت با برگشت چک مشکل حل می‌شد. اما برگشت نه‌تنها نمی‌توانست چیزی را حل کند، بلکه مشکلی هم به مشکلات دیگر اضافه می‌کرد.

از طرفی افراد که به‌صورت چکی کار می‌کردند و حجم معاملات بالایی داشتند نمی‌توانستند به‌ کسی اعتماد کنند و همین هم داشت اعتبار چک را زیر سوال می‌برد. به همین دلیل هم بانک مرکزی برای کاهش حجم چک‌های برگشتی و بازگرداندن اعتبار ازدست‌رفته چک‌ها، چک صیاد را خلق کرد.

چک صیادی چه ویژگی‌هایی دارد؟

ثبت چک صیادی باعث شده که دیگر مشکلات چک‌های برگشتی را شاهد نباشیم. امروز چک‌های صیادی به‌کل شیوه دیگری را پیش گرفته‌اند که گویا جواب هم داده و باعث‌شده که اعتبار چک بار دیگر به آن بازگردد. چک‌های صیادی تنها در صورتی اعتبار دارند که در سامانه صیاد ثبت شوند.

این چک نشان‌دهنده اعتبار فردی خواهد بود که آن را صادر کرده است. بنابراین، کسی که چک را دریافت می‌کند، می‌تواند از سامانه صیاد اعتبار آن شخص را چک کند تا ببیند که آیا امکان تسویه برای او وجود دارد یا خیر. در صورتی که چنین امکانی برای او وجود نداشته باشد، چک نمی‌تواند ثبت شود و همین هم باعث اعتبار آن می‌شود.

سامانه صیاد چیست؟

سامانه اینترنتی که چک‌های صیاد باید در آن ثبت شوند، سامانه صیاد نام دارد که مستقیما زیر نظر بانک مرکزی اداره می‌شود. صدور دسته‌چک حتی صرفا از طریق این سامانه امکان‌پذیر خواهد بود. قانون جدید صدور چک هم‌زمان بود با آغاز به‌کار سامانه صیاد. این سامانه در سال 1396 راه‌اندازی شد اما پافشاری برای ثبت چک‌ها در آن نبود.

از سال 1400 با جدی‌شدن نقش این سامانه و ضروری ‌شدن ثبت چک در آن شرایط به‌کل تغییر کرد و دیگر شکل سنتی چک و حتی مواردی مثل صدور چک در وجه حامل، به‌کل منتفی شد. سامانه صیاد مزیت‌های زیادی را برای صاحبان چک و دریافت‌کنندگان آن ایجاد کرد و منجر به شروع روند مثبتی در فرایند صدور چک شد.

چرا چک‌ها باید در سامانه صیاد ثبت شوند؟

بر اساس نظر بانک مرکزی تمام چک‌ها باید در این سامانه ثبت شوند تا اعتبار داشته باشند. هر چک در سامانه صیاد کد مخصوص به خود را دارد. هر شخصی که چک را دریافت می‌کند، می‌تواند از طریق این کد بفهمد که چکش اعتبار دارد یا خیر. ضرورت ثبت چک صیادی برای کاهش حجم چک‌های برگشتی و افزایش اعتبار ازدست‌رفته چک است.

از چه طریقی می‌توان چک صیادی را ثبت کرد؟

برای ثبت این چک باید از سامانه صیاد استفاده کرد. این سامانه تنها مرجع رسمی برای ثبت تمامی چک‌های صیادی است. جز این روش باید بگوییم که روش‌های رسمی دیگری هم وجود دارد؛ اما چون خدمات آن توسط شرکت‌های خصوصی ارائه می‌شود، تبلیغاتش را از مراجع رسمی نمی‌بینیم.

ممکن است که شما با سایت‌های رسمی به‌دلیل شلوغی و ازدحام یا حتی سختی رابط کاربری با مشکل مواجه شوید. شرکت‌های خصوصی و خدمات‌شان که زیر نظر بانک مرکزی و پلیس فتاست، می‌تواند بهترین روش جایگزین برای شما باشد.

مراحل ثبت چک صیادی در سامانه صیاد چگونه است؟

اول از همه درنظر داشته باشید که قانون، افراد را ملزم کرده که چک صیادشان را در سامانه صیاد ثبت کنند؛ اما لازم نیست که مستقیما وارد این سامانه شوند. اپلیکیشن‌های معتبری که نام‌شان در سایت شاپرک ذکر شده هم توانایی ثبت چنین چک‌هایی را برای شما خواهند داشت. استفاده از چنین اپلیکیشن‌هایی بسیار ساده‌تر از سامانه اصلی‌است و شما باید مراحل سبک‌تری پیش‌رو خواهید بود.

سوپر اپلیکیشن تاپ؛ بهترین راه برای ثبت چک صیادی

ثبت چک صیادی و استعلام آن را می‌توانید در کمتر از 30 ثانیه با استفاده از سوپر اپلیکیشن تاپ بگیرید. تنها کافی ‌است به بخش مربوط به چک صیادی مراجعه کنید و سپس کد چک را وارد کنید تا عملیات ثبت یا استعلام برای شما انجام شود.

سوپر اپلیکیشن تاپ زیر نظر بانک مرکزی و پلیس فتا فعالیت می‌کند و نیازی نیست که از بابت چنین مسائلی نگران باشید. سوپر اپلیکیشن تاپ سریع‌ترین مسیری است که شما می‌توانید برای ثبت یا استعلام یک چک صیادی طی کنید. اگر مدام با چک سروکار دارید، برای سهولت بیشتر تاپ را به‌عنوان یک دستیار به‌کار بگیرید.

بهترین روش برای ثبت چک صیادی

امروز و در این مقاله بهترین روش برای ثبت چک صیادی و استعلام آن را به شما معرفی کردیم. البته که سوپر اپلیکیشن تاپ محدود به چنین خدمت‌هایی نیست. باید بدانید که تاپ بیش از 100 خدمت کاربردی را به شما ارائه می‌دهد و به همین دلیل است که تاکید داریم این سوپر اپلیکیشن می‌تواند یک دستیار کامل برای شما باشد.

تاپ را می‌توانید از مایکت، کافه بازار، گوگل پلی، چارخونه و نسخه اندرویدی و آی‌او‌اس آن را از وب‌سایت رسمی تاپ به‌طور مستقیم دانلود کنید. با تاپ همیشه یک قدم جلوتر از دیگران باشید.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->