زن ۶۰ ساله شوهرش را آتش زد دستگیری اعضای گروه ۲۹ نفره شیطان پرستی در شیروان دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور با استاندار خراسان رضوی دیدار کرد در شهرستان مشهد کمبود مدرسه داریم بارش باران در محور‌های مشهد، نیشابور و تربت حیدریه (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) شمار جان‌باختگان ایرانی در حج تمتع به ۱۴ نفر رسید (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) بعد از غذا، چای و شیرینی بخوریم؟ | به این شرط بعد از خوردن غذا بخوابید بیست‌وششمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز خراسان‌رضوی در مشهد برگزار شد کشف ۲۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان‌رضوی (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) طلا‌های اهدایی مرد به زن هِبه و قابل‌استرداد است از قند و شکر دوری کنید وزیر آموزش‌وپرورش: در ۳۳ ماه خدمت شهید رئیسی، ایران به کارگاه مدرسه‌سازی تبدیل شد خراسان‌رضوی در مسیر تبدیل‌‌شدن به قطب تجهیزات پزشکی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۳) | وقوع بارش‌های رگباری و وزش باد شدید مصرف چه دارو‌هایی در گرما خطرناک است؟ ابتلای ۴۵ درصد مردم کشور به کبد چرب استرس، کلسترول خون را بالا می‌برد؟ ۲۱ درصد ظرفیت سدهای خراسان‌رضوی پر شده است
سرخط خبرها

حذف گزینه الزام برای آزمون پایه نهم به دهم دانش آموزان سمپادی

  • کد خبر: ۲۳۲۲۳۳
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲
حذف گزینه الزام برای آزمون پایه نهم به دهم دانش آموزان سمپادی
رئیس اداره استعداد‌های درخشان استان خراسان‌رضوی به گلایه والدین دانش‌آموزان سمپادی پاسخ داد.

به گزارش شهرآرانیوز، «آزموده را آزمودن خطاست». این تیتر گزارشی است که در روز چهارشنبه شانزدهم خرداد در صفحه صدای مردم روزنامه شهرآرا چاپ شد. در آن گزارش گلایه‌های دانش‌آموزان مدارس فرزانگان مشهد و والدین آنها درباره آزمون دوباره پایه نهم به دهم را منعکس کردیم.

شاه‌بیت دغدغه آنها این بود که دانش‌آموزان سمپادی یک بار در پایه ششم تحصیلی و در آزمونی نفس‌گیر آزموده شده و هفت‌خان رستم را پشت سر گذاشته‌اند و آزمون دوره دوم، پا گذاشتن بر مفاد دفترچه ثبت‌نام اولیه است که به‌صراحت بر شش ساله بودن دوره تأکید داشت. حرفشان این بود، چرا باید بار روحی و روانی آزمونی دوباره را بچه‌ها متحمل شوند. این در حالی است که این دانش‌آموزان می‌توانند همین وقت را صرف پروژه‌های پژوهشی و علمی کنند و برای المپیاد‌های مختلف کشوری و جهانی آماده شوند.

درددلشان این بود که چرا مراکز استعداد‌های درخشان مشهد خودمختار و متفاوت از کلان‌شهر‌های دیگر عمل می‌کند و تافته جدا بافته است؟
محمد لایقیان جوان، رئیس اداره استعداد‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی پاسخ‌گوی این چرا‌ها و گلایه‌های دانش‌آموزان سمپادی و والدینشان است.

۴۷ مدرسه استعداد درخشان در سطح استان خراسان رضوی

لایقیان جوان ابتدا آماری از معلم‌ها و مدارس استعداد درخشان در استان خراسان رضوی ارائه می‌دهد: ۲ هزار معلم در استان در دوره اول و دوم به ۱۱‌هزار دانش‌آموز استعداد‌های درخشان استان تعلیم می‌دهند.

سهمیه شهرستان‌ها نیز نکته‌ای است که لایقیان به آن اشاره می‌کند: در هفت شهرستان گناباد، کاشمر، سبزوار، نیشابور، تربت جام، تربت حیدریه و قوچان هر کدام چهار مدرسه راه‌اندازی شده است. به طوری که دختر‌های دوره‌های اول و دوم و پسر‌های دوره اول و دوم هر کدام یک مدرسه از این امکان برخوردارند.

اما آن‌طور که این مدیر آموزش‌و‌پرورش استان می‌گوید: در مشهد با توجه به وسعت جغرافیایی و کلان‌شهر بودن، قضیه متفاوت است. چهار مرکز دوره اول و چهار مرکز دوره نظری برای پسر‌ها به همراه یک هنرستان و دختر‌های دوره اول در چهار مرکز و دختران دوره دومی رشته‌های نظری در پنج مرکز و یک هنرستان تحصیل می‌کنند.

الزامی به شرکت در آزمون نیست

«دانش‌آموزان سمپادی مقطع متوسطه اول که هم اکنون در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم مدارس سمپاد مشغول به تحصیل هستند برای ورود به پایه دهم الزامی به شرکت در آزمون ورودی پایه دهم مدارس سمپاد ندارند.» این را لایقیان جوان می‎‌گوید و در ادامه می‌خواهد به نکات ذیل این تصمیم هم دقت شود. او می‌افزاید: ما هیچ دانش‌آموز استعداد درخشانی را از این مدارس اخراج نمی‌کنیم مگر اینکه در آزمون پایه نهم به دهم شرکت نکند.

البته این ادامه حضور در این مدارس طبق آیین‌نامه اجرایی استعداد‌های درخشان دو شرط دارد. نخست آنکه معدل دانش‌آموز در پایه نهم هجده به بالا باشد و علاوه بر آن فرد دارای پرونده اخلاقی و انضباطی نباشد.

رئیس اداره استعداد‌های درخشان استان خراسان‌رضوی برای توضیح درباره دستورالعمل ریاست جمهوری مورخ آذر سال گذشته، ابتدا به رأی دیوان عدالت اداری اشاره می‌کند. دیوان عدالت ابتدا رأی صادر کرد که برای هر دو دوره باید آزمون برگزار شود.
او در ادامه می‌افزاید:، اما در اساس‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است که ثبت‌نام استعداد‌های درخشان به صورت هیئت امنایی باشد.

از سوی دیگر ۲۰ آذر سال گذشته رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ذیل ماده و تبصره‌ای تصریح کرد، آزمون دوم پایه نهم به دهم برای تکمیل ظرفیت باشد و دوره شش‌ساله تعریف شود و چگونگی ثبت‌نام از دوره اول به دوره دوم با هیئت امناست.

اخراج در کار نیست

رئیس اداره استعداد‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی در ادامه می‌گوید: هیئت امنای سازمان استعداد‌های درخشان شامل وزیرآموزش و‌پرورش، وزیر بهداشت و... است که تصمیمات آنها قابل اجراست. در ادامه نیز هیئت امنا برای مدارس سمپاد کل کشور آیین‌نامه اجرایی مصوب می‌کند. به گفته رئیس اداره استعداد‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی، یکی از مواد و تبصره‌های آیین‌نامه اجرایی کل کشور که خرداد هرسال از وزارت خانه آموزش‌و‌پرورش به دست ما می‌رسد، کم‌و‌کیف ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه نهم مدارس استعداد‌های درخشان در پایه دهم است که تابع ضوابط و مقررات با شرایط خاص هر استان است. 

در کلان‌شهر‌ها نیز پس از تأیید رئیس اداره استعداد‌های درخشان استان، امکان‌پذیر است. در واقع شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع نحوه ثبت‌نام پایه نهمی‌ها را به هیئت امنا سپرده و آنها نیز به وزارتخانه آموزش‌و‌پرورش تفویض اختیار کرده و وزارتخانه‌ها این مسئله در کلان‌شهر‌ها را به مراکز استان واگذار کرده‌اند.
لایقیان جوان تأکید می‌کند: ما ناگزیر برای تکمیل ظرفیت که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و آیین‌نامه اجرایی و میزان آن، هشت‌دهم درصد است، آزمون برگزار می‌کنیم.

رئیس اداره استعداد‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی می‌افزاید: دانش‌آموزان سمپادی پایه نهم نیز می‌توانند شرکت کنند. همچنین در صورت تمایل نداشتن در آن به رقابت نپردازند. چنانچه در این امتحان شرکت نکنند ما صرفا جا‌های خالی مدارس سمپاد را به آنها معرفی می‌کنیم که در آن ثبت‌نام کنند، اما همان‌طور که گفتم اخراج از مدارس سمپاد نداریم.

تحصیل در رشته تحصیلی یا مدرسه مورد علاقه بدون آزمون

«امکان تحصیل در رشته مورد علاقه یا مدرسه مورد نظر دانش‌آموز استعداد درخشان حتی بدون شرکت در آزمون مرحله دوم نیز وجود دارد.» رئیس اداره استعداد‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی در این زمینه با بیان این نکته ابراز می‌دارد: اگر دانش‌آموزی در رشته مورد علاقه‌اش بخواهد تحصیل کند ما این امکان را برای او حتی بدون حضور در آزمون فراهم می‌کنیم، اما بر اساس جای خالی موجود او را جابه‌جا می‌کنیم. یا دانش‌آموزی مدرسه‌ای مدنظر اوست و نمی‌خواهد آزمون بدهد، قطعا امکان ادامه تحصیل در مدرسه موردنظر برایش مهیا می‌شود، اما دیگر نمی‌تواند در رشته مورد علاقه‌اش درس بخواند و برحسب جای خالی جانمایی می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->