زاکانی: آمده‌ایم که نگذاریم کشور به دهه ۹۰ برگردد فیلم کامل صحبت‌های ظریف در میزگرد سیاسی مسعود پزشکیان در شبکه ۳ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) مسعود پزشکیان همراه با محمدجواد ظریف در «میزگرد سیاسی» شبکه سه حاضر شد + فیلم بخش‌های مهم نشست حسین انتظامی کیست؟ + سوابق و بیوگرافی مشمولان خدمت سربازی تیرماه سال ۱۴۰۳ فراخوانده شدند حضور محمدجواد ظریف در میزگرد سیاسی مسعود پزشکیان + ساعت پخش پوتین حکم پیمان همکاری استراتژیک با کره‌شمالی را امضا کرد + جزئیات سخنگوی دولت: مکلفیم آنچه را رئیس‌جمهور شهید وعده داد، تکمیل کنیم وزیر بهداشت: قصور احتمالی حادثه بیمارستان قائم(عج) رشت به مراجع قضایی اعلام می‌شود نگاهی به سفر پوتین به کره شمالی؛ تعمیق روابط استراتژیک + فیلم و عکس برنامه تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ در صداوسیما | امروز (سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳) اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری: نقل‌قول‌های غیرمستند یا برداشت‌های شخصی فاقد اعتبار است ستاد جوانان و دانشجویان مسعود پزشکیان در مشهد راه‌اندازی شد وعده بلینکن به نتانیاهو برای رفع محدودیت ارسال سلاح به تل‌آویو تجاوزات گسترده رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان پوتین برای نخستین بار در ۲۴ سال گذشته به کره شمالی می‌رود علت ثبت‌نام‌نکردن محمد مخبر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ چیست؟ ستاد مرکزی انتخاباتی سعید جلیلی در مشهد افتتاح شد گزارش کامل از اولین مناظره تلویزیونی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ + فیلم (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) هند و آمریکا بر ادامه همکاری‌های استراتژیک تأکید کردند
سرخط خبرها

فرمانده سپاه پاسداران: شهید امیرعبداللهیان دیپلماسی مقاومت را رونق داد

  • کد خبر: ۲۳۳۸۲۷
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸
فرمانده سپاه پاسداران: شهید امیرعبداللهیان دیپلماسی مقاومت را رونق داد
سردار سرلشکر سلامی گفت: شهید امیرعبداللهیان یک شخصیت جامع الاطراف و کامل و یک شخصیت الگو بود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ظهر امروز در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت با عنوان «شهدای پرواز اردیبهشت» که در محل وزارت امور خارجه برگزار شده بود، با گرامیداشت یاد این شهدا وادای احترام به خانواده شهید حسین امیرعبداللهیان که در این مراسم حضور داشتند، گفت: هر بار که ما این جا و در این سالن حضور پیدا می‌کردیم آقای امیرعبداللهیان ما را به سمت تمثال‌های شهدای وزارت خارجه می‌بردند و به شهدا ادای احترام می‌کردیم و امروز تمثال شهیدان رئیسی و امیر عبداللهیان به این تمثال‌ها اضافه شده است و او در کنار این عزیزان به عنوان یک شهید، جلوه‌گر است.

سلامی با بیان این که شهید امیر عبداللهیان دارای یک شکوه درونی و فضائلی درخشان بود، گفت: او کسی بود که موقعیت و مقام، شخصیت او را تغییر نمی‌داد و تسلیم جاذبه‌های ظاهری نمی‌شد. من به ایشان علاقه خاصی داشتم.

سردار سلامی: شهید امیرعبداللهیان یک شخصیت جامع الاطراف بود

سلامی با بیان این که شهید امیر عبداللهیان حدود ۳۳ ماه سنگرنشین دستگاه سیاست خارجی کشور بود، اظهار کرد: ایشان دارای شجاعت اخلاقی و سیاسی بود و با کمک همکارانشان در وزارت خارجه یک کارنامه درخشان در عرصه سیاست خارجی کشور از خودشان به یادگار گذاشتنند.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: شهید امیر عبداللهیان زبان دیپلماسی مقاومت و دیپلماسی متعارف را به خوبی بلد بود.

سلامی اظهار کرد: در زمان فعالیت ایشان سیاست خارجی ما منحصر به روابط با دولت‌ها نبود و ایشان دیپلماسی مقاومت را رونق دادند و امیرعبداللهیان همچون دستگاه سیاست خارجی جبهه مقاومت عمل می‌کرد.

وی افزود: اوج همکاری ما با آقای امیر عبداللهیان در عملیات وعده صادق بود.

سلامی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که وقتی ایشان مسئولیت سیاست خارجی کشور را برعهده گرفت تصور در بیرون این بود که با روی کار آمدن این تیم که معتقد به ارزش‌های اسلام و قواعد انقلابی است و این مسائل را در سیاست خارجی در دستور کار قرار می‌دهد یک انسداد سیاسی ایجاد می‌شود و ایران به سمت انزوا می‌رود، گفت: در آن مقطع دشمن به دنبال انزوای سیاسی ایران بود و در واقع می‌خواست ایران بزرگ را از مجموعه جهانی جدا کند و در واقع با این کار دامنه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در محیط منطقه‌ای و دیپلماسی را مهار کند. آنها در واقع یک آرزوی بلندپروازانه را در این ارتباط در مورد ایران در ذهن داشتند و تلاش داشتند که این راهبرد را در کنار سیاست تحریم به پیش ببرند. در آن مقطع ما شاهد نقطه تقاطع سیاست‌های خطرناک دشمنان علیه کشور بودیم.

وی ادامه داد: در آن مقطع دشمنان به دنبال این بودند که روابط تجاری و اقتصادی و نفوذ ما در منطقه را از بین ببرند و ما را در درون مرز‌های خود با مشکلات عظیمی محاصره کنند. اما آنچه در عمل رخ داد محصول یک سیاست هوشمندانه و ژرف‌اندیشانه از سوی رهبر انقلاب و یک شجاعت سیاسی بالا و یک اعتماد به نفس قوی در بین مقامات اجرایی کشور بود و دشمنان در پیشبرد این سیاست خود با شکست روبه‌رو شدند و ما در این مدت شاهد تحولات بسیار خوبی در حوزه سیاست خارجی کشور بودیم.

سلامی با بیان این‌که من یک نظامی هستم ولی به جرات می‌گویم که شجاعت سیاسی فراتر از شجاعت نظامی است چرا که سیاست محل اتخاذ تصمیمات بزرگ با مسئولیت‌های وسیع است، گفت: از دیگر سو شجاعت اخلاقی نیز فراتر و بزرگتر از شجاعت سیاسی است و شهید امیرعبداللهیان دارای شجاعت اخلاقی و سیاسی بودند و با کمک همکارانشان یک کارنامه درخشان در سیاست خارجی کشور به یادگار گذاشتند.

فرمانده سپاه با اشاره به پیشبرد سیاست کاهش تنش، داشتن رفتار عادلانه با همسایگان و همچنین تلاش برای عضویت در نهاد‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از سوی وزارت امور خارجه در دوران مسئولیت شهید امیرعبداللهیان اظهار کرد: ایشان سیاست خارجی کشور را منحصر به روابط با دولت‌ها نکرده و دیپلماسی مقاومت را رونق دادند. ایشان همچون دستگاه سیاست خارجی جبهه مقاومت عمل می‌کردند و او تنها وزیری بود که با رهبران مقاومت شجاعانه دیدار و از آنها حمایت می‌کرد.

سلامی تصریح کرد: شهید امیرعبداللهیان این هنر را داشت که اقداماتی که در عرصه دفاعی انجام می‌شد را به گفتمان سیاسی تبدیل کند. ایشان زبان دیپلماسی مقاومت و دیپلماسی متعارف را به خوبی بلد بود و هرگز کلیشه‌ها و پروتکل‌ها در مناسبات و روابط بین‌الملل باعث نشد که در عملکرد انقلابی و جهادی ایشان محدودیت ایجاد شود.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که آقای امیرعبداللهیان فردی صادق بودند و حتی دشمنان نیز به او احترام می‌گذاشتند، چون کلامش صادق بود، گفت: دستگاه دیپلماسی کشور با ما همراه بود و گاهی جلوتر از ما عمل می‌کرد و این یک موضوع مهم است.

سلامی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به اتفاقات سال ۱۴۰۱ و با بیان این‌که در پی آن تحولات دشمنان به دنبال این بودند که ایران را منزوی کنند و فشار بر ایران را افزایش دهند، تصریح کرد: در آن مقطع ترمیم چهره کشور و خنثی کردن این فشار‌ها بسیار مهم بود و دستگاه سیاست خارجی در این زمینه تلاش زیادی کرد.

فرمانده سپاه پاسداران همچنین با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از سوی دستگاه سیاست خارجی کشور برای ناکارآمد کردن تحریم‌ها گفت: با تلاش‌هایی که صورت گرفته تحریم‌ها بی‌خاصیت شده و اجازه داده نشد که کشور، چهره یک کشور تحریم شده جهانی را به خود بگیرد.

سلامی همچنین با بیان این‌که اوج همکاری ما با آقای امیرعبداللهیان در عملیات «وعده صادق» بود، اظهار کرد: عملیاتی که می‌خواست انجام شود یک کار بزرگی بود و شجاعت سیاسی زیادی را می‌خواست. در آن مقطع من و آقای امیرعبداللهیان با یکدیگر به صورت مرتب در تماس بودیم شب‌ها ایشان به من زنگ می‌زدند و می‌گفتند که مثلا فلان کشور فلان پیام را داده یا فلان تهدید را کرده است. ایشان در آن مقطع بسیار فعال بودند. در برابر تهدید‌هایی که صورت می‌گرفت آرام بودند و، چون کوهی آرام در قلب حادثه و فشار‌ها عمل می‌کردند. در برابر تهدیدات پاسخ‌های قاطع می‌دادند و واضح و شفاف صحبت می‌کردند و همانطور که می‌دانید وضوح در عرصه سیاست خارجی مشروعیت می‌آورد.

فرمانده سپاه پاسداران با بیان این‌که در پشت اجرای عملیات «وعده صادق» که حدود هفت الی هشت ساعت به طول انجامید ساعت‌ها و روز‌ها تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک در جریان بود تا کشور‌های جهان متقاعد شوند که ما حق داریم از خود دفاع کنیم، گفت: در واقع باید دیپلماسی قدرتمندی به کار می‌بردیم تا پرتاب موشک‌ها را به موضوع دفاع مشروع و قدرتمند در برابر تجاوز رخ داده پیوند دهیم.

سلامی با بیان این‌که جای شهید امیرعبداللهیان در حال حاضر خالی و هیچ چیزی جز شهادت نمی‌توانست اجر این تلاش‌ها و کوشش‌ها باشد، اظهار کرد: باید دانست آنچه که در صحنه سیاسی عملیات «وعده صادق» رخ داد دست کمی از عملیات نظامی نداشت.

این مقام عالی‌رتبه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با گرامیداشت شهید ابراهیم رئیسی خاطر نشان کرد: یادم هست که آقای رئیسی حدود ۲ سه ساعت بعد از شهادت سردار زاهدی جلسه‌ای را در این ارتباط برگزار کردند.

سلامی همچنین در سخنان خود در این مراسم با تقدیر از علی باقری سرپرست کنونی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: خدا را شکر می‌کنیم که امروز پرچم در دست آقای باقری است و ایشان راه این شهید را با همکاری دیگر دوستان در وزارت امور خارجه ادامه می‌دهد. امروز وزارت خارجه ما با گذشته خود متفاوت است امروز یک شهید ناظر بر عملکرد ماست و راه او ادامه دارد.

وی در سخنان خود در این نشست با بیان این‌که من معتقدم امروز در بهترین موقعیت قدرتی خود در ظرف دهه‌های گذشته قرار داریم تصریح کرد: ایران امروز کشوری با دامنه تاثیر جهانی است و هیچ کسی نمی‌تواند او را از هیچ معادله سیاستی و امنیتی مهم در جهان نادیده بگیرد، کنار بگذارد و یا تاثیر او را نادیده بگیرد.

فرمانده سپاه پاسداران اظهار کرد: موقعی که عملیات «وعده صادق» انجام شد من یک تقدیرنامه برای آقای امیرعبداللهیان و همکارانشان در وزارت امور خارجه نوشتم و هماهنگ کردیم که طی جلسه‌ای به ایشان بدهیم، قرار بود ایشان در آن مقطع بروند پاکستان و به ما گفتند بعد از سفر خودم به سپاه می‌آیم و ضمن دیدار با دوستان در سپاه این تقدیرنامه را دریافت می‌کنم ولی گرفتاری‌های پی در پی مانع از این شد که این دیدار رخ دهد و من امروز قضای این موضوع را به جا می‌آورم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->