جوادی‌حصار: نظام جمهوری اسلامی پزشکیان را به خوبی می‌شناسد | مردم رئیس جمهوری می‌خواهند که برای همه به میدان بیاید سرپرست وزارت خارجه ایران: اسرائیل هرچه بیشتر تهدید کند، بیشتر در باتلاق جنایت‌هایش گرفتار می‌شود مخبر: شهید رئیسی ارتباط ما با کشور‌های منطقه را تقویت کرد روسیه از آمادگی غرب برای برکناری زلنسکی خبر داد دانش‌آموزان، ناظران افتخاری انتخابات می‌شوند | آغازبه‌کار قرارگاه دانش‌آموزی «۱۴صفر۳» در خراسان‌رضوی پوتین در ویتنام تقویت روابط راهبردی با این کشور را از اولویت‌های روسیه دانست وزارت خارجه حق ایران برای پاسخ به اقدام خصمانه کانادا را محفوظ می‌داند تشکیل ۶۰ درصد شعبه‌های اخذ رأی مشهد در مراکز آموزشی دومین مناظره تلویزیونی کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری امشب (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) سفر محمدجواد ظریف به مشهد لغو شد (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) نامه سفیر ایران به شورای امنیت سازمان ملل درمورد اتهامات بی اساس آمریکا درباره یمن تظاهرات گسترده خانواده اسرا در مقابل کنست تل آویو چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل مخالفت آلمان تصویب نشد انصارالله حمله به کشتی تیوتر را تأیید کرد معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور: بهترین راه مقابله با تحریم، ناامیدی آمریکا از اجرای آن است یک فرمانده صهیونیست: نابودی حماس ناممکن است | حماس ازگروهی کوچک به یک ارتش تبدیل شده است ابراز رضایت پیونگ یانگ از نتایج سفر پوتین به کره شمالی حمله نیروهای مسلح یمن به کشتی «تیوتر» + فیلم
سرخط خبرها

حمید نوری کیست؟+بیوگرافی

  • کد خبر: ۲۳۳۹۰۰
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۲
حمید نوری کیست؟+بیوگرافی
حمید نوری، شهروند ایرانی که پس از ۱۶۸۰ روز از زندان سوئد آزاد شد، در بدو ورود به ایران از از خانواده خود، مردم ایران و دست‌اندرکاران این امر تشکر کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، حمید نوری متولد ۹ اردیبهشت ۱۳۴۰ در تهران است که بر اساس اطلاعات موجود در فضای مجازی سابق بر این کارمند یکی از دستگاه‌های حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

حمید نوری در شنبه ۹ نوامبر ۲۰۱۹ پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تهران به سوئد در فرودگاه استکهلم-آرلاندا با حکم دادسرای این کشور بازداشت موقت شد.

یکی از برنامه‌ریزان دستگیری حمید نوری در این خصوص به رسانه‌های معاند گفته است: «منشأ قضیه از دخترخوانده حمید نوری شروع می‌شد. در حقیقت ارتباطی که ایشان با من داشتند. ما طبق یک برنامه‌ریزی پیش رفتیم و به نحوی حمید نوری را به تله انداختیم؛ بلیت سفر و رزرو هتل را برای حمید نوری انجام دادیم و هزینه‌های آن هم از طرف ما پرداخت شده‌است و به محض رسیدن به فرودگاه دستگیر شد. دستگاه قضایی سوئد کاملاً و با جزئیات این مسائل را می‌داند. ما حتی یک روز پیش از آنکه حمید نوری به سوئد بیاید می‌دانستیم که او دستگیر خواهد شد.»

بر اساس اطلاعاتی که در رسانه‌های خارجی فارسی زبان آمده است، دادستانی سوئد در نخستین گام، قرار بازداشت حمید نوری را به مدت یک ماه را صادر کرد. پس از تمدید قرار بازداشت حمید نوری، این خبر به تیتر نخست همه رسانه‌های سوئد تبدیل شد.

اتهامات وارده از سوی محاکم قضایی خارجی

بر اساس گزارشی که سایت خبری تحلیلی انصاف نیوز منتشر کرده است: حمید نوری از سوی دادستان به مشارکت در جرائم جنگی و قتل عمد متهم شده است، صدای آمریکا می‌گوید که یکی از وکلای مدافع حمید نوری تمام اتهامات وارده به موکل خود را یک به یک خواند و رد کرد. وکیل حمید نوری قاطعانه اعلام کرد موکلش هیچ جرمی مرتکب نشده است. در مورد پرداخت غرامت نیز ضمن تاخیر در پاسخ به این سوال که آیا موکلش غرامت و مبلغ آن را قبول دارد یا نه، گفت این موضوع را به بعد از تحقیق درباره مبلغ غرامت و شرایط آن موکول خواهیم کرد.

بر اساس اطلاعاتی که در فضای مجازی وجود دارد بازداشت حمید نوری در سوئد با استقبال جریان‌های دارای عناد با جمهوری اسلامی ایران رو به رو شده است.

با این همه برخی افراد مثل حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی این موضوع را یک توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران می‌دانند.

۱۹ مرداد ۱۴۰۰ نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات حمید نوری در سوئد برگزار شد. این محاکمه در نوع خود در تاریخ جمهوری اسلامی ایران سابقه نداشت. تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۰ جلسه دادگاه برگزار شده‌است. 

درخواست آزادی نوری توسط وزیر امور خارجه

امیر عبدالهیان ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در پاسخ به تماس تلفنی «آن لینده»، وزیر امور خارجه سوئد، در خصوص مسائل دوجانبه و بویژه کنسولی گفتگو کرد و خواستار آزادی «حمید نوری» شد.

حکم حبس ابد

دادگاه سوئدی تیرماه ۱۴۰۱ برای حمید نوری حکم حبس ابد صادر کرد.

حمید نوری شهروند ایرانی روز شنبه بعد از پنج سال حبس در زندان‌های سوئد با وساطت عمان و در جریان تبادل زندانیان بین ایران و سوئد به کشور بازگشت و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال خانواده خود و تعدادی از مقامات وزارت خارجه و قوت قضائیه قرار گرفت.

حمید نوری در فرودگاه مهرآباد و پس از بازگشت به ایران از خانواده، مردم ایران و دست اندرکاران تشکر کرد و گفت: پرونده بسیار سخت و پیچیده و مهم و حساس و پراضطراب و پردلهره‌ای بود و زحمات فرانوانی کشیده شد و با دعا‌هایی که خانواده‌ام و مردم عزیز و دوستانم و همکاران کردند، یقین دارم که دعا‌ها موثر بوده و خدا کمک کرد.

او گفت: پیام اول من تشکر است. خدا از شما قبول کند و اگر کاری کردید، به خاطر خدا انجام دادید و خدا از شما قبول کند.

حمید نوری در ادامه گفت: یک پیام کوتاه هم برای تروریست‌ها، منافقین و در رأس آنها اسرائیل کودک‌کش دارم که به این پرونده خیلی دلخوش کرده بود.

او در ادامه با اشاره به آوارگی منافقین در کشور‌های دیگر از جمله آلبانی گفت: من حمید نوری و در آستانه عید قربان، عید غدیر و روز عرفه در تهران هستم. شما دل‌خوش کرده بودید، اما شما کجا هستید و من کجا هستم؟! شما می‌گفتید که خداوند هم نمی‌تواند حمید نوری را آزاد کرد ولی دیدید که خداوند من را در روز عرفه آزاد کرد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->