کشف ۱۴ کیلوگرم شیشه از ۲ قاچاقچی سابقه دار سناریوی وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند حریق گسترده دو کارگاه مبل‌سازی در حاشیه شهر مشهد قربانی گرفت (۶ تیر ۱۴۰۳) اعضای بیمار مرگ مغزی ساکن نیشابور به سه بیمار زندگی بخشید واژگونی خودرو در گناباد ۲ کشته بر جای گذاشت (۶ تیر ۱۴۰۳) یک توصیه پزشکی؛ هنگام گزش حیوانات خوددرمانی نکنید رجا درباره توقف چهارساعته قطار تهران-مشهد توضیحاتی داد (۶ تیر ۱۴۰۳) نتایج امتحانات نهایی چه زمانی اعلام می‌شود؟ صدور دستور توزیع ۶۵۰ هزار قوطی شیرخشک توسط اداره پایش زنجیره تامین شیرخشک همه چیز درباره تعداد انسان‌هایی که تاکنون روی زمین زندگی کرده‌اند هر ماه یک میلیون تومان علی‌الحساب به بازنشستگان پرداخت می‌شود رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد: در حج تمتع امسال، ۲۲ زائر ایرانی در عربستان فوت شدند برای داشتن رابطه خوب با فرزندان بزرگ‌سال خود، با این ۶ رفتار خداحافظی کنید حمایت بیمه از انسولین‌های نسل جدید؛ دوسر برد برای بیمار و بیمه‌گر امّاواگر‌های مصرف آهن در زنان اشتغال و تأمین معیشت؛ دو چالش دختران مجرد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (چهارشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۳) | کاهش دمای روزانه در سطح استان از جمعه هزینه داروی بیماران خاص کمتر از ۱۰ درصد قیمت واقعی است سخنگوی قوه‌قضائیه: تضمین سلامت انتخابات از سوی مجریان باید به‌خوبی صورت گیرد | آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال شناسایی ۱۲۲ مورد مثبت تب دنگی از ابتدای سال در کشور | تب دنگی در چهار استان شیوع دارد
سرخط خبرها

علائم افسردگی نامرئی (افسردگی پنهان) چیست

  • کد خبر: ۲۳۴۳۱۵
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
علائم افسردگی نامرئی (افسردگی پنهان) چیست
علائم افسردگی نامرئی باعث می‌شود که میل فرد به زندگی و شادی کاهش پیدا کند. از نشانه‌های این عارضه می‌توانیم به تغییر اشتها و وزن، اختلال در خواب، کاهش میل جنسی، بدبینی، نداشتن تمرکز و برخی دردهای جسمانی مثل سر درد و فشار در ناحیه قفسه سینه اشاره کنیم.

گزارش آگهی

برخی از افراد ممکن است افسرده باشند و آن را ندانند! علائم افسردگی نامرئی، نمونه‌های شناخته‌شده‌ای مانند غمگینی یا ناامیدی نیست. بنابراین، سوال اینجاست که این نشانه‌ها چه هستند و چگونه ایجاد می‌شوند؟ آیا راهی برای تشخیص آن‌ها وجود دارد؟

توجه به این نکته مهم است که سایر مسائل پزشکی نیز می‌توانند برخی از علائم مشابه این مدل افسردگی را در انسان ایجاد کنند. به همین دلیل، نباید بدون جستجوگر بودن در افکار و رفتار خویش، یا مراجعه به افراد متخصص، دررابطه‌با ابتلا داشتن یا نداشتن به این عارضه، نظر داد.

پیش از این در این مطلب شهرآرا نیوز درباره این که افسردگی نامرئی چیست صحبت کرده بودیم. این مقاله برخی از علائم کمتر آشکار افسردگی را مورد بحث قرار می‌دهد. همچنین علل شایع افسردگی و کارهایی که یک فرد باید انجام دهد، درصورتی‌که خود یا یکی از عزیزانش این علائم را تجربه کرد را پوشش می‌دهد.

خوشبختانه پلتفرم‌های دیجیتالی هستند که آدرس متخصص‌ها را همراه با مدارک‌شان در اختیارتان قرار می‌دهند. خبر خوب این است که در این بسترها، امکان مطالعه نظرات مراجعه‌کننده‌های سابق وجود دارد. دقت داشته باشید که مشخصه‌های یک متخصص باتجربه شامل مدارک او، موقعیت جغرافیایی مطب او (برای راحتی در رفت‌وآمد)، سابقه‌کاری و میزان رضایت مراجعه‌کننده‌های او می‌شود. شاید بپرسید که چگونه می‌توان به نظرات مراجعه‌کننده‌ها دسترسی پیدا کرد؟ برای مثال، اگر یک فرد ساکن در مشهد، تصمیم به بهبود وضعیت فعلی خود بگیرد، به احتمال زیاد باید در پی یافتن بهترین دکتر افسردگی در مشهد باشد. 

افسردگی نامرئی چیست؟

گاهی پیش می‌آید که افراد درگیر عادات و رفتارهای اشتباهی می‌شوند که بارز نیستند. این یعنی، اطرافیان و خانواده آن فرد متوجه تغییرات کوچکی که درونش رخ داده نمی‌شوند. به همین دلیل شخص مورد نظر، با گذشت هر روز و هر ساعت، بیشتر دچار احساسات منفی و ناامیدی می‌شود. چنین شخصی امید خود را به زندگی از دست می‌دهد و به همه ابعاد زندگی، با عینک بدبینی نگاه می‌کند. این مدل از افسردگی، مشابه نمونه‌هایی که به وضوح قابل تشخیص هستند، خطرات زیادی به‌همراه دارد و باید درمان شود. به همین علت، ما در ادامه از نشانه‌های این عارضه می‌گوییم.

علائم افسردگی نامرئی

کسانی که به افسردگی نامرئی مبتلا هستند، 2 یا چند نمونه از نشانه‌های فهرست پایین را در خود مشاهده می‌کنند:

  • میزان اشتها و وزن تغییر می‌کند.

  • عادات خواب، عوض می‌شوند.

  • فرد به مصرف مواد مخدر یا الکل رو می‌آورد.

  • شخص، خودگویی منفی را تجربه می‌کند.

  • خستگی بیش از اندازه و بی‌دلیل

  • فرد خود را به شادی اجباری وادار می‌کند.

  • خوشبینی خود را در مقایسه با دیگران از دست می‌دهد.

  • شخص تمرکز خود را از دست می‌دهد.

  • به انواع سرگرمی، بی‌علاقه می‌شود.

  • به دردهای جسمانی دچار می‌شود.

  • با تغییرات سریع شخصیتی درگیر می‌شود.

  • میل جنسی در این فرد کاهش می‌یابد.

در ادامه هریک از این موارد را به‌طور کامل شرح می‌دهیم.

تغییر وزن و اشتها از علائم افسردگی نامرئی است!

خوردن زیاد یا کم غذا، نشان‌دهنده افسردگی نهان است. برخی از افراد برای مقابله با افکار و خشم درونی، به غذا رو می‌آورند، درحالی‌که عده‌ای دیگر، به‌دلیل خلق‌وخوی متفاوت، اشتهای خود را از دست می‌دهند و کمتر غذا می‌خورند.

این تغییرات در مصرف غذا، باعث افزایش یا کاهش وزن می‌شود. به‌طوری که به‌گفته یکی از ساکنین مشهد، زمانی که او با افسردگی پنهان مبارزه می‌کرده، خلق‌وخو و سطح انرژی‌اش، روی عادات غذایی‌اش تاثیر گذاشته بودند.

دقت داشته باشید که در بحث علائم افسردگی نامرئی، گاهی عوامل فیزیولوژیکی دخیل هستند. به‌عنوان مثال، وجود چربی اضافی در بدن، موجب افزایش التهاب می‌شود که این موضوع به نوبه خود، ممکن است در ایجاد یا شدت نشانه‌های افسردگی نقش داشته باشد.

افسردگی پنهان چه ارتباطی به عادات خواب دارد؟

ارتباطی قوی بین افسردگی و خواب او وجود دارد.

باید بدانید که ارتباطی قوی بین روحیه انسان و خواب او وجود دارد. به‌طوری که کمبود خواب منجر به افسردگی می‌شود و وجود این عارضه روحی، خوابیدن را دشوار می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود خواب مزمن، نشانه‌های افسردگی پنهان را بیشتر می‌کند که این اتفاق، به‌احتمال مربوط به تغییرات عصبی شیمیایی در مغز است. با‌این‌حال، خواب بیش از حد نیز به‌عنوان یکی دیگر از علائم افسردگی نهان در نظر گرفته می‌شود.

افرادی که افسردگی دارند، به مصرف الکل و مواد مخدر رو آورند!

برخی از افراد مبتلا به اختلالات خلقی و رفتاری، ممکن است از الکل یا مواد مخدر برای کمک به مقابله با احساسات منفی مانند غم و اندوه، تنهایی یا ناامیدی استفاده کنند. این موضوع به‌قدری جدی است که طبق آمار به‌دست آمده از کلان شهرهایی مثل مشهد، از هر چند نفری که به اضطراب یا افسردگی مبتلا هستند، یکی از آن‌ها، جذب مصرف مواد مخدر و الکل می‌شود.

از علائم افسردگی نامرئی، می‌توان خودصحبتی منفی را نام برد!

خودگویی منفی یک گفت‌وگوی درونی بوده که آسیب‌زا و خودانتقادی است. بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی پنهان، یک ندای منفی درونی دارند که به‌طور مداوم، افکار مضر و انتقادی را به خوردشان می‌دهد. اگر این عادت در طولانی‌مدت ادامه پیدا کند، فرد به همان اندازه، عزت نفس و اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهد و در نهایت، رفتارهای ناخوشایند زیادی را در قبال خویش و دیگران انجام می‌دهد.

اگر خستگی بی‌دلیل و مداوم دارید، به وجود افسردگی پنهان مشکوک شوید!

احساس خستگی بیش از حد یکی از علائم افسردگی نامرئی است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از 90درصد از افراد مبتلا به افسردگی، دچار خستگی غیرمنطقی می‌شوند. البته می‌دانیم که همه افراد، گاهی اوقات احساس خستگی می‌کنند! بنابراین، منظورمان کسانی هستند که کسالت شدید یا مداوم دارند و همزمان رفتارهایشان با دیگر علائم نیز همراه است!

شادی اجباری، یک اقدام مخرب در راستای مقابله با افسردگی است!

درمان افسردگی

گاهی اوقات، مردم از افسردگی پنهان به «افسردگی خندان» مبتلا می‌شوند. در حقیقت افرادی که علائم خود را پنهان می‌کنند، تا بتوانند چهره‌شان را حین حضور در جمع دیگران، شاد و سرحال نشان دهند، به این عارضه روحی مبتلا می‌شوند، چون همگام شدن با این شادی و مثبت بودن اجباری، بسیار دشوار است و با گذشت زمان، نقابی که به چهره زده می‌شود، می‌لغزد و نشانه‌های غم، ناامیدی و تنهایی بیش از پیش نمایان می‌شوند.

از علائم افسردگی نامرئی، می‌توان به عدم خوشبینی اشاره کرد!

نظریه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه افراد مبتلا به افسردگی ممکن است یک مشخصه به‌نام «واقع‌گرایی افسردگی» داشته باشند. این یعنی، ممکن است این افراد ازنظر دیدگاهی که نسبت به رویدادها و کنترلی که بر شرایط دارند، نسبت به انسان‌های بدون افسردگی، دقیق‌تر باشند. واقعی‌تر یا بدبین‌تر بودن نسبت به دیگر مردم، ممکن است یکی از نشانه‌های افسردگی پنهان باشد، به‌خصوص اگر فرد علائم احتمالی دیگری از این عارضه را درون خود مشاهده می‌کند.

افراد افسرده، تمرکز کافی ندارند!

وقتی فردی در حین مکالمه رشته افکار خود را از دست می‌دهد، مشکوک به مشکلات حافظه و تمرکز است. دقت داشته باشید که چنین مسائلی از علائم رایج افسردگی هستند. مشکلات مربوط به عدم تمرکز، باعث می‌شود تاثیرات منفی روی روابط اجتماعی و شخصی به‌وجود بیاید.

علاوه‌بر این، ذکر این نکته ضرورت دارد که اختلال عملکرد شناختی، یک جنبه کلیدی از افسردگی اساسی است. فراموش نکنید که این موضوع می‌تواند به‌طور قابل توجهی، بر زندگی اجتماعی، شغلی و نحوه انجام امور روزمره در محل کار، دانشگاه و بسیاری موارد دیگر تاثیر بگذارد.

یکی از علائم افسردگی نامرئی، بی‌علاقگی به سرگرمی است!

از دست دادن علاقه یا لذت به سرگرمی‌ها و فعالیت‌ها، به‌عنوان یکی از بارزترین علائم افسردگی شناخته می‌شود. دقت داشته باشید که منظور ما، تمام تفریح‌ها و انواع سرگرمی‌ها نیست! در حقیقت بی‌علاقگی به فعالیت‌هایی که فرد در گذشته از آن‌ها لذت می‌برد و اکنون دیگر برایش خوشایند نیستند و هیچ جایگزینی برای آن‌ها پیدا نکرده است، نشانه‌ای قوی به‌حساب می‌آید که درصورت مشاهده آن در خود، توصیه می‌کنیم که حتما به پیگیری علت به‌وجود آمدن آن بپردازید.

افسردگی منجر به بروز دردهای فیزیکی می‌شود!

خبر بد این است که گاهی دردهای فیزیکی از علائم افسردگی نامرئی هستند. این یعنی، کسانی که به سردرد، فشار قفسه سینه، تپش قلب بالا و در نهایت مشکلات گوارشی مبتلا می‌شوند و نمی‌توانند برای بروز آن‌ها، علت خاصی پیدا کنند، باید در پی راهی برای درمان بیماری‌های روحی و خلق‌وخوی خود باشند.

آیا تغییرات شخصیتی، از نشانه‌های افسردگی پنهان است؟

برخی از افراد مبتلا به افسردگی پنهان، تغییرات شخصیتی را تجربه می‌کنند. آن‌ها ممکن است ساکت‌تر و گوشه‌گیرتر از همیشه شوند، یا ممکن است شخصیتی عصبانی و تحریک‌پذیر از خود نشان دهند. بسیاری از مردم باور نمی‌کنند که خشم و تحریک‌پذیری به افسردگی مرتبط است، اما باید دانست که این تغییرات خلقی در بین مبتلایان به این بیماری غیرعادی محسوب نمی‌شود.

از علائم افسردگی نامرئی، می‌توان میل جنسی پایین را نام برد!

برخی از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، تغییرات در میل جنسی را یک شاخص کلیدی در تشخیص دوره‌های علائم افسردگی می‌دانند. دقت داشته باشید که افسردگی شدیدتر با اختلال عملکرد جنسی بیشتری همراه می‌شود.

این اختلال در ارتباط با مشکلات عملکرد جنسی و میزان میل و رضایت است. دلایل متعددی وجود دارد که چرا میل جنسی ممکن است در هنگام افسردگی کاهش پیدا کنید که از میان آن‌ها می‌توانیم به دست دادن علاقه به فعالیت‌های لذت‌بخش، خستگی و سطح انرژی پایین، همچنین عزت نفس کم اشاره کنیم.

از کجا متوجه شدت افسردگی خود بشویم؟

تمام نشانه‌هایی که در این مقاله به شما معرفی کردیم را درون خود جستجو کنید. نیازی نیست که در مدت‌زمانی کوتاه به نتیجه برسید. در واقع از شما می‌خواهیم که طی چند روز، رفتارها و نحوه برخوردتان با شرایط را پایش کنید و به‌عنوان یک جستجوگر، تک‌تک موارد معرفی شده را مورد بررسی قرار دهید. اگر در بازه‌ زمانی طولانی، به چند نمونه از آن‌ها مبتلا بودید، نشان می‌دهد که نیاز به راهنمایی و کمک دارید. هرچه تعداد علائم افسردگی نامرئی در شما بیشتر باشد، شدت این عارضه روحی درون‌تان عمیق‌تر است.

کدام متخصص‌ها برای درمان افسردگی پنهان مناسب‌تر هستند؟

دقت داشته باشید که برای انتخاب متخصص، ابتدا باید تفاوت میان آن‌ها را متوجه شوید. در حقیقت، گاهی به‌کمک یک تراپیست، می‌توان به‌راحتی به شفافیت در تصمیم‌گیری رسید و مشکلات روحی را برطرف کرد. چون تراپیست به شخصی می‌گویند که می‌تواند طی جلسات مشاوره، موجب توسعه فردی، اجتماعی و فرهنگی شما شود و در نهایت، میزان درک‌تان را از محیط پیرامون افزایش دهد.

این در حالی است که روانشناس به فردی می‌گویند که با داشتن مدارک تخصصی و تجربه‌ای ژرف، می‌تواند علائم افسردگی نامرئی را درون شما به‌صورت ریشه‌ای شناسایی کند و به‌کمک راهنمایی و تکنیک‌هایی خاص، به درمان آن‌ها بپردازد. روانشناس زمانی که نتواند به‌دلیل عمیق‌بودن مشکلات، به‌تنهایی این نشانه‌ها را از بین ببرد، از روانپزشک کمک می‌گیرد.

کسانی که برای درمان افسردگی‌های نهان خود به روانپزشک مراجعه می‌کنند، باید طی دوره‌های زمانی مشخص، اقدام به مصرف داروهای ضدافسردگی کنند. با خوردن منظم این داروها، هورمون‌های لازم در مغز ترشح می‌شود و فرد می‌تواند در زمانی کوتاه به زندگی معمولی خود بازگردد؛ مثل گذشته شادی را تجربه کند و بدون اینکه اختلالات جنسی یا خواب داشته باشد، از فرصتی که برای زیست در اختیار دارد، لذت ببرد.

برای درمان علائم افسردگی نامرئی، از کدام دکترها وقت مشاوره بگیریم؟

اگر با توجه به مطالب گفته شده، متوجه عارضه‌های روحی خود شده‌اید و تصمیم به درمان نشانه‌های افسردگی پنهان گرفته‌اید، باید بگوییم که پاسخ این سوال، بستگی به شدت افسردگی‌تان، دکتری که انتخاب می‌کنید، همچنین سابقه کاری متخصص بستگی دارد. در ادامه هریک از این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم. خوشبختانه، افسردگی خاموش قابل درمان است و طیف وسیعی از متخصصان سلامت روان می توانند در این مسیر یاری گر شما باشند. این متخصصین با تکیه بر دانش تخصصی خود در حوزه عصب روانشناسی، روانپزشکی و روان درمانی، به شما در تشخیص دقیق اختلال و انتخاب شیوه درمانی مناسب کمک می کنند.

روانپزشک برای درمان افسردگی ماژور

روانپزشک یک پزشک متخصص در حیطه سلامت روان است که پس از گذراندن دوره های تخصصی پزشکی، صلاحیت تشخیص و درمان اختلالات روانی از طریق تجویز داروهای روانپزشکی را دارا می باشد. این متخصصین با بررسی دقیق علائم و سوابق پزشکی شما، به دنبال یافتن ریشه های بیولوژیکی احتمالی افسردگی خاموش مانند عدم تعادل در سطوح انتقال دهنده های عصبی و یا ناهنجاری های عملکردی در ساختارهای مغزی مرتبط با تنظیم خلق و خو هستند. در صورتی که از انجام کارهای روزمره خود بازمانده‌اید، و یا افکار خودکشی در شما پدیدار شده است باید به این پزشک مراجعه کنید.

تراپیست درمان افسردگی

روانشناسان متخصصان سلامت روان هستند که به ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات روانی از طریق روان درمانی می پردازند. آنها به افراد کمک می کنند تا افکار، احساسات و رفتارهای خود را درک کنند و راه های مقابله با چالش های روانی را بیاموزند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->