پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۳) | وقوع بارش‌های رگباری و وزش باد شدید استرس، کلسترول خون را بالا می‌برد؟ ۲۱ درصد ظرفیت سدهای خراسان‌رضوی پر شده است چشمان باز قبل از ازدواج، چشمان بسته بعد از ازدواج نتایج کلی مرحله اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ اعلام شد آمار جالب از ازدواج‌های سایت همسریابی «همدم»! سقوط پراید در انتهای کوه‌های خلج مشهد، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت زمان خیساندن و پختن هر کدام از حبوبات چقدر است؟ ترافیک سنگین در بزرگراه شهید سلیمانی، بزرگراه شهید چراغچی و بولوار کوثر (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) چگونه مسئولیت‌پذیر باشیم؟ برای رفع سکسکه چه باید کرد؟ فواید فوق‌العاده‌ای که مصرف منظم تخم‌مرغ برای سلامتی دارد ضبط ۴۹۵ کبد و ۳ لاشه کشتار غیر مجاز روز عید قربان در خراسان رضوی زلزله تهران را لرزاند (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) تداوم رگبار باران و رعدوبرق در برخی استان‌ها | اهواز همچنان در مدار ۵۰ درجه (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) حقوق خرداد‌ماه ۱۴۰۳ معلمان امروز واریز می‌شود | زمان اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از خرداد ۱۴۰۳ خواهد بود اسکان اضطراری ۳۰۰۰ نفر در زلزله کاشمر
سرخط خبرها

پیشگیری از تب کریمه کنگو؛ با رعایت نکات بهداشتی

  • کد خبر: ۲۳۴۵۳۲
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
پیشگیری از تب کریمه کنگو؛ با رعایت نکات بهداشتی
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از شهروندان خواست با رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از انجام هر گونه ذبح دام غیرمجاز، از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو پیشگیری کنند. 

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر حمیدرضا قربان زاده بیان کرد: بیماری تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌های ویروسی مشترک بین انسان و دام است که واکسن و درمان اختصاصی خاصی ندارد به همین دلیل درمان آن درمان نگهدارنده و کمک به کنترل علایم بیماری در فرد مبتلا بوده و تنها راه جلوگیری از ابتلای به آن رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه است.

وی افزود: کسانی که به صورت مستقیم با دام سروکار دارند شامل ذبح کنندگان، قصاب‌ها و حتی زنان خانه داری که با گوشت آلوده و دام تازه ذبح شده تماس دارند، پزشکان و کادر درمانی که در معرض خون و ترشحات فرد بیمار قرار دارند نیز در معرض خطر ابتلا می‌باشند.

قربان زاده گفت: علایم این بیماری تب، سردرد و ضعف و خونریزی است که اگر به موقع درمان نشود درصد کشندگی بالایی دارد، اما با رعایت نکات مراقبتی توسط مردم، جای نگرانی در این خصوص نخواهد بود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه این بیماری معمولا از طریق کنه‌های آلوده منتقل می‌شود گفت: ویروس عامل بیماری از طریق گزش کنه آلوده وارد بدن دام شده و پس از ذبح دام و تماس با خون و ترشحات دامی به انسان انتقال پیدا می‌کند و معمولا موارد مثبت ابتلا به این بیماری از تماس با ترشحات حیوان و کنه آلوده ایجاد می‌شود لذا توصیه می‌شود به هیچ عنوان دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنند، زیرا خونابه جاری می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری از دام به انسان شود.

قربان زاده راه دیگر انتقال بیماری را گزش مستقیم توسط کنه آلوده به ویروس دانست و گفت: از کشتن و له کردن کنه با انگشتان دست خودداری شود، در مناطقی که کنه‌ها فراوانی بیشتری دارند، لباس‌های بلند و پوشیده بپوشند و از قلم و یا اسپری دورکننده حشرات استفاده کنند. به لاشه دامی که در اثر بیماری مشکوکی ازبین رفته، نزدیک نشوند و دست نزنند.

وی تاکید کرد: افرادی که به ذبح دام مشغول هستند هم باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزار‌های خود را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند همچنین، خونابه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در همه کشتارگاه‌های مجاز دام، دامپزشکان حضور دارند و دام را قبل و بعد از ذبح بررسی و معاینه می‌کنند و به دلیل اینکه برخی از انواع بیماری در دام‌ها علائم ظاهری مشخصی ندارند و فقط دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی قادر به تشخیص آن هستند توصیه می‌کنیم حتما ذبح دام در کشتارگاه‌ها انجام شود.

 قربان زاده تاکید کرد: گوشت دام ذبح شده باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه سانتی گراد در یخچال قرار داده شود و جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی گراد، مصرف شود. توصیه اکید می‌شود مردم از مصرف گوشت یا جگر تازه خام و نیم پز، تردد در مکان‌های کشتار غیرمجاز خودداری نموده و گوشت ممهور به مهر دامپزشکی خریداری نمایند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->