هفتمین جشن همدلی مهاجران افغانستانی در مشهد برگزار شد + فیلم تیم ملی کریکت افغانستان در یک قدمی فینال جام جهانی احمد مسعود بر نقش مردم در آینده افغانستان تاکید کرد شرکت‌های ایرانی بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان پیروزی تیم ملی کریکت افغانستان در برابر استرالیا برای نخستین‌بار نصرت حق‌پرست، ورزشکار افغانستانی، دربرابر حریف آمریکایی خود به پیروزی رسید تمایل کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی برای گفت‌وگو با طالبان ابراز نگرانی سازمان ملل درباره وضعیت نیاز‌های بشردوستانه در افغانستان نماینده دائم ایران در سازمان ملل: به توانایی طالبان برای مقابله با تهدیدات تروریستی تردید داریم سازمان ملل: ۱۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان آواره هستند آلمان مذاکرات محرمانه خود را با کشورهای مختلف برای اخراج مهاجران افغانستانی مجرم آغاز کرد تأکید دبیرکل سازمان ملل بر همبستگی با پناهجویان در روز جهانی «پناهنده» استاندار خراسان‌رضوی خواستار تسریع در پاسخگویی دستگاه‌های امنیتی به استعلام‌های فرزندان مادرایرانی شد رئیس سازمان ملی مهاجرت: اتباع خارجی می‌توانند از تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند روسیه از طالبان خواست در رابطه با تشکیل دولت فراگیر متعهد باشد شورای امنیت سازمان ملل وضعیت افغانستان را بررسی می‌کند سازمان ملل متحد: در نشست دوحه، با طالبان به عنوان یک دولت رسمی رفتار نخواهد شد سخنگوی پیشین کاخ سفید برای پاسخ‌گویی درباره خروج از افغانستان به سنا می‌رود پزشکیان: درباره مهاجران باید کار کاشناسی کنیم + فیلم رهبر طالبان: حاضرم برکنار شوم، اما اختلاف نباشد
سرخط خبرها

نماینده دائم ایران در سازمان ملل: به توانایی طالبان برای مقابله با تهدیدات تروریستی تردید داریم

  • کد خبر: ۲۳۴۹۵۴
  • ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۳
نماینده دائم ایران در سازمان ملل: به توانایی طالبان برای مقابله با تهدیدات تروریستی تردید داریم
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: تهدیدات تروریستی از درون افغانستان همچنان نگرانی‌های عمده‌ای را ایجاد می‌کند. ایران نسبت به توانایی مقامات دِفاکتو در مقابله با این تهدیدات تردید دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، امیر سعید ایروانی در سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با بیان اینکه گزارش دبیرکل تخمین می‌زند که ۲۳.۷ میلیون افغانستانی در سال ۲۰۲۴ نیاز به کمک‌های بشردوستانه خواهند داشت افزود: با این حال، تا ۱۵ ماه مه، تنها ۱۶.۲ درصد از مبلغ ۳.۰۶میلیارد دلاری مورد نیاز برای کمک به ۱۷.۳ میلیون نفر جمع‌آوری شده است. این بی‌ثباتی بر کشور‌های همسایه تأثیر می‌گذارد و نیاز به همکاری و تعامل منطقه‌ای و بین‌المللی را برجسته می‌کند.

ایران به ۷۰۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی آموزش ارائه کرده است

وی گفت: ایران همچنان به حمایت از افغانستان متعهد است و علی‌رغم تحریم‌ها، در زمان‌های بحرانی و چالش‌هایی که مردم افغانستان با آن مواجه بوده‌اند، مرز‌های خود را به روی آوارگان و پناهندگان افغانستانی باز نگه داشته و بیش از شش میلیون افغانستانی را با هزینه سالانه ۱۰ میلیارد دلار میزبانی کرده است. ایران به ۷۰۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی مقیم ایران آموزش ارائه کرده است.

ایران در سال گذشته بیش از هزار تُن مواد مخدر افغانستان را ضبط کرده است

ایروانی اظهار کرد: برای ترویج صلح و ثبات و تقویت اقتصاد افغانستان، ایران به روابط اقتصادی و تجاری با افغانستان ادامه می‌دهد و بر پروژه‌هایی مانند بندر چابهار، راه‌آهن و کشت جایگزین برای کاهش تولیدمواد مخدر تمرکز می‌کند. با این حال، ایران با چالش‌های عمده‌ای مانند مهاجرت غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر مواجه است و خواستار حمایت بیشتر بین‌المللی است. ایران در سال گذشته بیش از هزار تن مواد مخدر افغانستان را ضبط کرده است که بسیاری از نیرو‌های انتظامی ایرانی جان خود را از دست داده‌اند.

ایران نمی‌تواند به تنهایی جریان پناهندگان افغانستانی و مواد مخدر را مدیریت کند

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: به دلیل شرایط اقتصادی دشوار ناشی از تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده و کمبود کمک‌های بین‌المللی، ایران نمی‌تواند به تنهایی جریان پناهندگان افغانستانی و مواد مخدر را مدیریت کند که این مسئله بر کل منطقه تأثیر می‌گذارد. عموم مردم ایران از کمبود حمایت بین‌المللی در مدیریت بحران پناهندگان و قاچاق مواد مخدر ناامید شده‌اند. جامعه بین‌المللی باید حمایت سریع، کافی و مستمر از کشور‌های میزبان مانند ایران را فراهم کند.

وی گفت: تهدیدات تروریستی از درون افغانستان همچنان نگرانی‌های عمده‌ای را ایجاد می‌کند. ایران نسبت به توانایی مقامات دِفاکتو در مقابله با این تهدیدات تردید دارد؛ با این حال، تعامل مستمر بین‌المللی با مقامات دِفاکتو برای صلح و ثبات منطقه‌ای ضروری است. ایران به طور فعال در ابتکارات منطقه‌ای که به منظور تشویق گفتگو با افغانستان است، مانند جلسات وزرای کشور‌های همسایه و قالب مسکو، شرکت می‌کند. ایران از ابتکار پاکستان برای تشکیل جلسات وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان حمایت می‌کند که چهار دور از این جلسات برگزار شده و دور پنجم در عشق‌آباد برنامه‌ریزی شده است.

ابتکار ایران در ایجاد گروه تماس منطقه‌ای

ایروانی تصریح کرد: به ابتکار ایران، یک گروه تماس منطقه‌ای با حضور نمایندگان ایران، پاکستان، چین و روسیه تشکیل شده است. تاکنون دو دور از این جلسات برگزار شده است.

در دومین جلسه که در ۸ ژوئن در تهران برگزار شد، شرکت‌کنندگان نگرانی‌های عمیق خود را در مورد وضعیت افغانستان، به ویژه تهدیدات تروریستی حمایت‌شده از خارج که برهمسایگان و مناطق تأثیرمی‌گذارد، ابراز کردند. آنها بر مسئولیت مقامات دِفاکتو در مقابله با تروریسم تأکید کردند. ایران برای مقابله با افراط‌گرایی، تروریسم و توسعه‌نیافتگی در افغانستان تلاش می‌کند و آمادگی خود را برای ایفای نقش فعال در بازسازی آن اعلام می‌کند. ایران از دور بعدی فرآیند دوحه که برای ۳۰ ژوئن و ۱ ژوئیه ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است، استقبال می‌کند.

نماینده کشورمان در سازمان ملل اظهار کرد: ایران به نقش حیاتی یوناما در ترویج صلح و ثبات در افغانستان اعتراف دارد و از تلاش‌های نماینده ویژه دبیرکل حمایت می‌کند.

در طول بازدید اخیر نماینده ویژه دبیرکل از تهران در ۱۱ مه ۲۰۲۴، مذاکرات بر روی کمک به مردم افغانستان و تقویت صلح و ثبات متمرکز بود.

ایروانی گفت: کمک‌های بشردوستانه به افغانستان باید بی‌طرف و بدون قید و شرط باقی بماند. هرگونه سیاسی‌سازی کمک‌ها به مردم افغانستان آسیب می‌رساند؛ بنابراین، دارایی‌های مسدود شده باید بدون قید و شرط بازگردانده شوند و تحریم‌ها نباید مانعی برای تلاش‌های احیای اقتصادی باشند. کشور‌های غربی که بیش از ۲۰ سال افغانستان را اشغال کرده‌اند، باید به تعهدات خود در بازسازی این کشور و مبارزه با تروریسم عمل کنند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->