قتل نظافتچی جوان با قیچی مرد خیاط برخورد خودرو تارا و نیسان در مشهد حادثه آفرید (۶ تیر ۱۴۰۳) مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری امشب به حسابشان واریز می‌شود (۶ تیر ۱۴۰۳) کشف ۱۴ کیلوگرم شیشه از ۲ قاچاقچی سابقه‌دار سناریوی وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند حریق گسترده دو کارگاه مبل‌سازی در حاشیه شهر مشهد قربانی گرفت (۶ تیر ۱۴۰۳) اعضای بیمار مرگ مغزی ساکن نیشابور به سه بیمار زندگی بخشید واژگونی خودرو در گناباد ۲ کشته بر جای گذاشت (۶ تیر ۱۴۰۳) یک توصیه پزشکی؛ هنگام گزش حیوانات خوددرمانی نکنید رجا درباره توقف چهارساعته قطار تهران-مشهد توضیحاتی داد (۶ تیر ۱۴۰۳) نتایج امتحانات نهایی چه زمانی اعلام می‌شود؟ صدور دستور توزیع ۶۵۰ هزار قوطی شیرخشک توسط اداره پایش زنجیره تامین شیرخشک همه چیز درباره تعداد انسان‌هایی که تاکنون روی زمین زندگی کرده‌اند هر ماه یک میلیون تومان علی‌الحساب به بازنشستگان پرداخت می‌شود رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد: در حج تمتع امسال، ۲۲ زائر ایرانی در عربستان فوت شدند
سرخط خبرها

مادران باردار باید در فصل تابستان موضوع گرمازدگی را جدی بگیرند

  • کد خبر: ۲۳۴۹۸۹
  • ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
مادران باردار باید در فصل تابستان موضوع گرمازدگی را جدی بگیرند
رئیس بیمارستان حضرت ام‌البنین‌(س)، از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: مادران باردار باید در فصل تابستان موضوع گرمازدگی را جدی بگیرند؛ زیرا اگر گرمازدگی از نوع شدید و همراه با غش و ضعف باشد، ممکن است منجر به زایمان زودرس و حتی سقط جنین شود.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر ناهید صاحبدل‌فر اظهار کرد: گرمای تابستان تمامی گروه‌های جامعه از جمله کودکان، افراد مسن و مادران باردار را تحت تأثیر قرار می‌دهد و گرمی پوست، سردرد، گیجی، گرفتگی عضلانی، حالت تهوع و استفراغ ازجمله علائمی است که در زمان گرمای شدید در مادران باردار دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: مادران بارداری که در مواجهه با گرمای بیشتر از ۳۵ درجه سانتی‌گراد قرار داشته باشند، بیشتر از دیگران در معرض گرمازدگی قرار می‌گیرند و ممکن است که برای این گروه انقباضاتی همچون انقباضات برکستون‌هیکس که مشابه انقباضات زایمانی بوده اما از نوع کاذب آن است، به‌وجود آید.

رئیس بیمارستان حضرت ام‌البنین‌(س) با بیان اینکه اگر گرمازدگی شدید و همراه با غش و ضعف باشد، ممکن است منجر به زایمان زودرس و حتی سقط جنین شود، خاطرنشان کرد: افرادی که احساس تهوع دارند یا اینکه علائمشان بیش از یک ساعت به طول می‌انجامد باید حتماً به پزشک مراجعه نمایند؛ زیرا ممکن است که این حالت برای گروه‌های مختلف از جمله مادران باردار بسیار خطرناک باشد.

دکتر صاحبدل‌فر افزود: مادران باردار باید به علائمی که در فصل گرما در آنان ایجاد می‌شود، توجه نمایند و هرگاه که دچار مشکل شدند حتماً آن موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند تا برای خودشان و جنین در رحمشان مشکلی به‌وجود نیاید. همچنین در ساعت‌هایی که گرمای شدید را داریم، از منزل خارج نشوند.

وی با تأکید بر اینکه مادران باردار به دلیل تغییرات هورمونی که دارند کمی با افزایش دمای بدن مواجه هستند و به همین جهت بیشتر از دیگران در معرض گرمازدگی قرار دارند، گفت: این گروه از مادران باید برای جلوگیری از بروز این مشکل مصرف بیشتر مایعات و انواع نوشیدنی‌های دارای املاح همچون شربت را در برنامه روزانه خود داشته باشند.

رئیس بیمارستان حضرت ام‌البنین‌(س) ادامه داد: همچنین در زمان انجام سفر‌های تابستانه، مادران باردار باید به موضوع استراحت کافی در زمان سفر توجه داشته باشند و ضمن توجه به مصرف مایعات در طول سفر باید از لباس راحت و مناسب هم استفاده نموده و از سفر به مناطق با رطوبت بالا و گرمای زیاد نیز اجتناب نمایند.

دکتر صاحبدل‌فر تصریح کرد: تب ۳۸ درجه به بالا و علائم آنفلوانزا ممکن است که برای یک فرد عادی چندان مهم نباشد، اما این موضوع درمورد مادران باردار به دلیل شرایط خاصی که دارند، باید کاملاً جدی گرفته شود.

وی اضافه کرد: دمای زیاد بدن نه‌تنها برای مادر باردار خطرناک است، بلکه برای جنین هم می‌تواند خطرناک باشد، به‌خصوص در سه‌ماهه اول بارداری که بدن جنین و ارگان‌های آن تشکیل می‌شوند، گرمای زیاد می‌تواند روی پروتئین‌های تشکیل‌دهنده ارگان‌ها تأثیر بگذارد و موجب نقایص قلبی، عصبی و چشمی در جنین شود.

رئیس بیمارستان حضرت ام‌البنین‌(س) افزود: حضور فضا‌های گرم بسته همچون سونا و جکوزی برای مادران باردار مناسب نیست و از این گروه از مادران می‌خواهیم که از حضور در این مکان‌ها خودداری نمایند.

دکتر صاحبدل‌فر تأکید کرد: در یکی از مجلات بین‌المللی به گرما‌های شدیدی که از سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۵ در کشور‌های مختلف دنیا به دلیل گرمایش زمین و تغییر جوی ایجاد خواهد شد، اشاره شده است و باید این موضوع هم مورد توجه قرار بگیرد تا در روز‌های گرم سال، با مشکلات شدید گرمازدگی مواجه نباشیم.

وی با اشاره به اینکه در فصل تابستان میزان مراجعات مادران باردار به بخش اورژانس بیمارستان حضرت ام‌البنین‌(س) به دلیل وجود گرمازدگی افزایش می‌یابد، بیان کرد: خوشبختانه به‌دلیل شرایط مناسب بدنی و مصرف مستمر مایعات، مشکل خاصی برای این گروه از مادران و جنین داخل رحم آنان مشاهده نشده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->