معاون رئیس جمهورآمریکا: مناظره با ترامپ، ساعت خوبی برای بایدن نبود تظاهرات بزرگ مردم کراچی در حمایت از فلسطین و توقف جنگ در غزه حمله پلیس رژیم صهیونیستی به تظاهرات کنندگان در قدس اشغالی + عکس حملات روسیه در شرق اوکراین ۱۲ کشته بر جای گذاشت سرتیپ سریع: بزودی از قایق جدید نظامی نیروهای مقاومت یمن رونمایی می شود جنبش ملی «غیرمتعهد» آمریکا خطاب به بایدن: مسیر خود در مورد غزه را تغییر دهید اسپانیا به شکایت درباره نسل کشی اسرائیل می‌پیوندد ابراز نگرانی آلمان درباره دور دوم ریاست جمهوری ترامپ اذعان تل آویو به هلاکت و زخمی شدن ۴ نظامی دیگر در غزه زلنسکی باز هم از غرب سلاح خواست گروه های حقوق بشری، اظهارات ترامپ علیه فلسطینی ها را مصداق بارز نژاد پرستی دانستند خانواده اسرای صهیونیست: نتانیاهو بارها مانع از دستیابی به توافق مبادله اسرا شده است + فیلم باقری: ایران بزرگترین قربانی سلاح شیمیایی در تاریخ معاصر است مقام حماس: ۷۰ درصد ساکنان نوار غزه با خطر قحطی مواجه هستند اخبار ضد و نقیض رسانه‌های عبری درباره توافق مبادله اسرا اذعان به شکست کارشناس اسرائیلی: دوره پیروزی‌های ما به پایان رسیده است فراخوان خانواده‌های اسرای صهیونیست برای تظاهرات علیه نتانیاهو بیانیه جلیلی پس از راهیابی به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری  لاپید: مذاکرات برای سرنگونی نتانیاهو در جریان است حمله به سفارت رژیم صهیونیستی در صربستان | یک افسر پلیس زخمی و مهاجم کشته شد
سرخط خبرها

در انتخابات، جدال ممنوع، مناظره کنید!

  • کد خبر: ۲۳۵۰۱۳
  • ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰
در انتخابات، جدال ممنوع، مناظره کنید!
ضرورت تأسی به سیره امام هادی (ع).

«جدال، دوستی قدیمی را تباه می‌کند و پیوند اعتماد را می‌گشاید و کمترین چیزی که در آن است، غلبه بر دیگری است که آن هم سبب جدایی است.» این جمله را دوباره هم بخوانید و بخوانیم همه مان. این فقط یک جمله حکیمانه نیست بلکه حکمتِ به حدیث درآمده است از زبان امام هادی (ع) که امروز به برکتِ میلادِحضرتش، عید شده است. بخوانیم و بخوانند نامزد‌های محترم ریاست جمهوری و هوادارانشان که از مرز هیجان به وادی عصبانیت می‌رسند و جغرافیای اخلاق را پشت سر می‌گذارند.

نمی‌خواهم فهرست کنم بداخلاقی‌ها را. خود مردم می‌دانند فقط می‌خواهم به عنوان عیدی، به برادران و خواهران فعالم در حوزه انتخابات، این حدیث را هدیه کنم تا از زبان هدایتگر الهی خویش امام علی النقی (ع) بخوانند و از جدالی که «بالتی هی احسن» نیست حتما اجتناب کنند که این خود اجتناب از محارم ا... است. تمسخر دیگران، حرام است. تخریب و تحقیر در شمار گناهان کبیره است. 

مراقبت کنیم از ایمان خویش و در مسیر تندباد‌های هیجانی و آتش فشان عصبانیت قرار ندهیم گوهر قیمتی باور خویش را. به این طرف نکته درس آموز هم توجه داشته باشیم که مسخره کردن دیگران، اول خودمان را می‌شکند چه امام هادی (ع) به صراحت می‌فرمایند: مسخرگی، تفریح سفیهان و هنر جاهلان است.  

جاهلان اند که زبان به تمسخر دارند. بی خردان اند که دندان هایشان به عصبانیت بر هم چفت می‌شود. اهل معرفت و تربیت یافتگان به عقلانیت، اما رفتار خویش را با نظام تربیتی خویش تراز می‌کنند. در شناخت جامعه بر پایه مطالعه و سنجش استاندارد‌ها تأکید دارند. نوع نگاه و اعتماد و بی اعتمادی خود را به تربیت امامت، نظام می‌دهند.

این هم یک بایستگی در زیست اجتماعی است که امامِ هدایت و روشنگری، حضرت هادی (ع) بدان آدم‌ها را دلالت می‌فرمایند: إذا کانَ زَمانٌ، العَدلُ فیهِ أغلَبُ مِن الجَورِ فَحَرامٌ أن تَظُنَّ بأحَدٍ سُوءا حتّی یعلَمَ ذلک مِنهُ؛ و إذا کانَ زَمانٌ، الجَورُ أغلَبُ فیهِ مِن العَدلِ فلیسَ لأحَدٍ أن یظُنَّ بأحَدٍ خَیرا ما لَم یعلَمْ ذلک مِنهُ؛ هر گاه روزگاری بود که عدالت در آن بر ستم غالب باشد، حرام است که به کسی گمان بد بری، مگر اینکه بدی او بر تو معلوم شود و هرگاه روزگاری بود که در آن بیداد بر دادگری غالب باشد، هیچ کس نباید به کسی گمان نیک برد، مگر اینکه خوبی او بر وی معلوم شود.  این را اصحاب تردید حتما توجه کنند. وقتی صندوق رأی، حَکم می‌شود، نباید از رأی دادن روی گرداند. این ادبار به امروز و فردای خویش است. سرتافتن از احقاق حقی است که بر ذمه و البته برای ماست.

گوش به گفته‌های یأس آلود ندهیم. به قامت رعنای امید نگاه کنیم که با حضور مردم، قد می‌کشد. ایران برای پیشرفت و موفقیت، به امیدی در افزایش نیاز دارد. این هم با حضور حداکثری مردم محقق می‌شود. دریغ نکنیم از حضور. این حضور می‌تواند به غیبت بدی‌ها و ناهمدلی‌ها و قهر‌ها بینجامد. ان شاءا...

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->