پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است
سرخط خبرها
ازسرگیری فعالیت واحدهای صنفی با اجرای دست‌و‌پا شکسته دستورالعمل‌های وزارت بهداشت

شنبه شلوغ اصناف

  • کد خبر: ۲۳۵۶۱
  • ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
شنبه شلوغ اصناف
مسعود سلطانی - «سامانه در دسترس نیست». این جمله‌ای است که روز گذشته توسط چند مسئول واحد صنفی در نقاط مختلف مشهد به شهرآرا گفته شد. در واقع در‌حالی‌که قرار بود فعالیت‌های واحد‌های صنفی کم خطر از روز گذشته به شرط ثبت‌نام در سامانه سلامت بلامانع شود، برخی از واحد‌های صنفی اصلا از وجود چنین سامانه‌ای اطلاع نداشتند.
جمعیت سه‌و‌نیم‌میلیون‌نفری کلان‌شهر مشهد از خدمات ۱۰۵ هزار و ۶۰۷ واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی وفنی بهره می‌برد. ۵۵ هزار و ۴۱۹ واحد از اصناف مشهد را نیز صنوف توزیعی، ۱۷ هزار و ۱۲۹ مورد را واحد‌های تولیدی، ۱۶ هزار و ۹۲۹ مورد را واحد‌های خدماتی و ۱۶ هزار و ۱۳۰مورد را واحد‌های فنی تشکیل می‌دهند. این‌آمار البته محدود به واحد‌هایی است که پروانه کسب خود را از اتاق اصناف دریافت کرده‌اند و در این‌آمار واحد‌هایی که بدون جواز فعالیت می‌کنند لحاظ نشده‌اند.
به نظر می‌رسد حجم بالای متقاضیان برای دریافت دستورالعمل‌های سلامت محیط کار برای مقابله با کرونا به طور کل سامانه markazsalamat.behdasht.gov.ir را از دسترس خارج کرده بود. البته بدیهی است که علاوه بر اصناف مردم نیز برای اطلاع از این‌پروتکل‌ها به این‌سایت مراجعه کرده‌اند.
برخی از شهروندان و فعالان واحد‌های صنفی نیز بدون هیچ مشکلی به سایت‌های معرفی‌شده برای دریافت دستورالعمل و دریافت کد دسترسی پیدا کرده بودند. با‌این‌حال وزارت بهداشت تا ۲۹ فروردین‌ماه برای انجام این‌کار مهلت داده است و همین موضوع موجب شده است که برخی از واحد‌های صنفی ثبت‌نام در این سامانه را به روز‌های بعد موکول کنند.
متصدی یک شیرینی فروشی در محدوده قاسم‌آباد در‌این‌باره به شهرآرا گفت: از صبح چندبار به این سایت مراجعه کردم، اما نتوانستم وارد آن شوم. الان کیوآرکد دریافت نکردم و البته دستورالعمل‌های مد نظر وزارت بهداشت را جزء‌به‌جزء نمی‌دانم. در این‌شرایط معلوم نیست بازرسان چه برخوردی با ما می‌کنند. همچنین چند واحد عرضه پوشاک در خیابان ۱۷ شهریور مشهد نیز در گفتگو با شهرآرا از ضرورت ثبت‌نام در سامانه سلامت ابراز بی‌اطلاعی کردند. یک واحد صنفی عرضه محصولات صوتی و تصویری در خیابان سعدی هم ضمن ابراز بی‌اطلاعی از پروتکل‌های بهداشتی اعلام کرد که خودش سعی می‌کند با حفظ نکات بهداشتی رضایت مشتری‌ها را جلب کند.
یکی از فروشندگان کالای برق در خیابان گاز هم گفت: حتما وقتی بازرس‌ها بیایند، خودشان دستورالعمل‌ها را به ما می‌دهند. او با بیان اینکه برای ثبت‌نام اینترنتی سواد کافی ندارد، گفت: بعد از این همه تعطیلی دنبال بهانه هستید که ما را پلمب کنید؟
در این‌میان برخی از واحد‌های صنفی که پرخطر اعلام شده‌اند، از وضعیت به‌وجود‌آمده سوءاستفاده و فعالیت خود را به صورت چراغ خاموش شروع کرده اند. به عنوان مثال در بولوار پیروزی چند آرایشگاه با کرکره‌های نیمه‌پایین اقدام به جذب مشتری می‌کردند. برخی از گیم‌نت‌ها نیز جزو مشاغلی بودند که روز گذشته با وجود ممنوعیت فعالیت خود را آغاز کرده بودند. تأمین اجاره فروشگاه مهم‌ترین دلیل فعالیت مجدد از سوی مسئولان گیم نت‌ها بیان شد.

از تعداد ثبت‌نام‌ها در سامانه سلامت اطلاعی نداریم
پیگیری‌های شهرآرا از اتاق اصناف مشهد برای یافتن اطلاعات درباره تعداد واحد‌های صنفی‌ای که توانستند در این‌سامانه ثبت‌نام کنند نیز بی‌نتیجه ماند. نایب‌رئیس اتاق اصناف مشهد ضمن تأکید بر لزوم ثبت‌نام تمامی فعالان صنفی در این‌سامانه گفت: تمامی اتحادیه‌های صنفی اطلاع‌رسانی‌های لازم را درباره نحوه بازگشایی واحد‌های صنفی از ۲۳ فروردین به بعد انجام داده‌اند. هادی مخملی افزود: سامانه https://salamat.gov.ir/ که واحدی‌های صنفی باید از طریق آن ثبت‌نام شوند و تعهد بدهند در اختیار وزارت بهداشت است و آمار‌ها درباره میزان افراد ثبت‌نام‌شده باید از طریق این وزارت اعلام شود.
رئیس اداره بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد نیز به شهرآرا گفت: ۱۵ تیم گشت مشترک با حضور بازرسان اتاق اصناف و پلیس اماکن از ساعت ۱۵ تا ۲۳ برای بازرسی از بازار اقدام خواهند کرد. واحد‌های متخلف بدون اغماض پلمب خواهند شد.
امیر دلداری با اشاره به فعالیت چراغ خاموش برخی واحد‌های صنفی گفت: دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا شفاف است. واحد‌هایی که فعالیتشان مجاز نیست به هیچ روشی نباید فعالیت کنند. برخی واحد‌های صنفی پرخطر با رعایت نکات بهداشتی ابداعی خودشان فعالیت می‌کنند که در صورت مشاهده با آن‌ها برخورد خواهد شد. وی با اشاره به اینکه از ابتدای طرح تاکنون ۸۰۰ واحد صنفی پلمب شده‌اند گفت: واحد‌هایی که تا روز جمعه ۲۲ فروردین پلمب شده‌اند از امروز می‌توانند با دریافت نامه از اتحادیه صنفی‌شان و طی تشریفات قانون فعالیت خود را از سر بگیرند. واحد‌های صنفی پلمب‌شده که فاقد پروانه صنفی بودند نیز بعد از دریافت جواز کسب و طی تشریفات قانونی این امکان را خواهند داشت.

ساعات فعالیت مجاز
رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در گفتگو با ایسنا گفت: تعطیلی مجتمع‌های تجاری و پاساژ‌های این‌شهر تا ۲۹ فروردین‌ماه کماکان ادامه دارد و این‌مراکز مشمول بازگشایی نمی‌شوند. محمود بنانژاد افزود: گام دوم طرح فاصله‌گذاری هوشمند که مبتنی بر بازگشایی بخشی از واحد‌های صنفی است از امروز در استان‌ها اجرا می‌شود و براساس آن فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای، بازار‌های مرکزی مسقف، آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی، آموزشگاه‌های رانندگی، رستوران و اغذیه‌فروشی‌ها، طباخی و فست‌فودها، گرمابه‌ها، روزبازار‌ها و نمایشگاه‌ها، مراکز بازی و تفریحی، باشگاه‌های ورزشی و بدن‌سازی، تالار‌های پذیرایی و سالن‌های مراسم، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها مجاز به بازگشایی نیستند. براساس این‌طرح ساعات کاری باقی صنوف که مجاز به بازگشایی هستند به‌جز صنوف فروش مواد غذایی از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ خواهد بود.
همچنین با وجود اینکه معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرده است تمام واحد‌های صنعتی باید در سامانه ثبت‌نام اصناف و صنایع به نشانی salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند، براساس گزارش روابط عمومی خانه صنعت، تماس‌های متعدد فعالان اقتصادی با این‌تشکل حکایت از خطای متعدد این سایت دارد. این فعالان معتقدند به دلیل مشکل سایت تاکنون نتوانسته‌اند ثبت‌نام کنند. مدیران واحد‌های تولیدی ضمن اعلام ضرورت چاره‌اندیشی برای این موضوع، خواستار اتخاذ تمهیدات لازم از سوی مسئولان شدند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->