سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

کودک مانند شاعر، ابزار خویشتن است | نگاهی به کتاب «بوم‌شناسی تخیلات کودکی» اثر ادیت کاب

  • کد خبر: ۲۳۵۹۸۵
  • ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱
کودک مانند شاعر، ابزار خویشتن است | نگاهی به کتاب «بوم‌شناسی تخیلات کودکی» اثر ادیت کاب
تجربه عمیق طبیعت در کودکی سلامت روانی در بزرگسالی را رقم خواهد زد.

جواد لگزیان | شهرآرانیوز؛ مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی، نداشتن روحیه کار جمعی، تحمل نکردن دیگران و خودخواهی به خاطر رشد و بزرگ شدن در فضای بسته است و حالا کتاب «بوم‌شناسی تخیلات کودکی» آمده است تا از اهمیت تجربه عمیق طبیعت در کودکی بگوید.

ادیت کاب با سال‌ها مطالعه در حسب‌حال‌ها و زندگینامه‌های افراد خلاق و نیز مشاهدات شخصی در دهه ۱۹۴۰ بویژه در مدرسه کار اجتماعی نیویورک در کتاب «بوم‌شناسی تخیلات کودکی» ذات کودک را در ارتباط با جهان طبیعت می‌داند و معتقد است نیرو‌های درونی به تنهایی، تخیلات را پیش نمی‌برند.

کتاب او در باب اهمیت تجربه عمیق طبیعت توسط کودکان و تأثیر آن در ادراک و سلامت روانی آنان در بزرگسالی پیشگام است.

از نگاه ادیت کاب کودک مانند شاعر، ابزار خویشتن است و تمامی جسم او، مملو از عواطف و هیجانات ابزار ذهن اوست که با لذتی پرشور برای مشغولیت خلاقانه با نیرو‌های طبیعت به او خدمت می‌کند. 

به نظر ادیت کاب حس بوم شناختی کودک از طبیعت اساسا حسی زیباشناختی است که با لذت ناشی از شناخت و حضور در طبیعت برانگیخته می‌شود.

چرا که طبیعت سرشار از زندگی و فرآیند‌های مرتبط با زندگی است و خوشی و شادی و درگیری عاطفی و هیجانی ناشی از حضور در طبیعت قالبی را فراهم می‌کند که گرایش کودک و بعد‌ها فرد بزرگسال برای خلاقیت و اکتشاف در آن شکل می‌گیرد و قالب‌ریزی می‌شود و کودک با فرصت حضور و فعالیت در دامن طبیعت، بازی و کار با ماسه، چوب و خاک و تجربه ساختن یک کلبه کوچک می‌تواند جهان خود را شکل دهد و خود را کشف کند.

ادیت کاب تصریح می‌کند حس کودک از حیرت که در قالب تعجب و لذت خود را بروز می‌دهد در حقیقت واکنشی به راز و رمز موجود در طبیعت است، طبیعتی که تجربیاتی بیشتر یا بهتر، کار‌های بی‌شماری برای انجام دادن و امکان غوطه خوردن در شناخته‌ها و ناشناخته‌ها را به کودک نوید می‌دهد.

کتاب «بوم‌شناسیِ تخیلات کودکی؛ مجموعه مقالات» دربرگیرنده مقاله اصلی ادیت کاب با عنوان «بوم‌شناسی تخیلات کودکی» منتشر شده در سال ۱۹۵۹ میلادی و نقد و بررسی ایده و کار اوست. کتاب «بوم‌شناسی تخیلات کودکی» در سه بخش منتشر شده که شامل مقاله بوم‌شناسی تخیلات کودکی و نقد و بررسی این مقاله توسط پل شبرد، سالی شومن، درو کلارک، لوئیس چاولا، دیوید سوبل و مارگارت مید است.

کتاب «بوم‌شناسیِ تخیلات کودکی؛ مجموعه مقالات» از سری کتاب‌های «کودک و تجربه طبیعت» که به همت محمد عظیمی گردآوری و توسط ناهید رضازاده ترجمه شده را در ۱۷۲ صفحه با قطع رقعی انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد رهسپار بازار کتاب کرده است.

ادیت کاب Edith Cobb (۱۹۷۷-۱۸۹۵) نویسنده‌ای پیشرو بود که علایق گسترده‌اش از فلسفه، روانشناسی، شعر و هنر گرفته تا علم و بوم‌شناسی را در بر می‌گرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->