سفر تبلیغاتی محمدجواد ظریف به مشهد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ تکمیل فهرست نهایی اعضای ۱۰ کمیسیون‌ تخصصی مجلس دوازدهم + اسامی شورای نگهبان سلامت مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری را تأیید کرد تعداد رأی‌ها و نتیجه انتخابات دور اول ریاست‌جمهوری در استان تهران | سبقت پزشکیان از جلیلی کمبود ۱۷۶ هزار معلم در سال تحصیلی جدید | حدود ۷۲ هزار معلم تا مهر امسال بازنشسته می‌شوند تبلیغات نامزد‌های راه‌یافته به دور دوم، آغاز شد (۱۰ تیر ۱۴۰۳) معاون رئیس جمهورآمریکا: مناظره با ترامپ، ساعت خوبی برای بایدن نبود تظاهرات بزرگ مردم کراچی در حمایت از فلسطین و توقف جنگ در غزه حمله پلیس رژیم صهیونیستی به تظاهرات کنندگان در قدس اشغالی + عکس حملات روسیه در شرق اوکراین ۱۲ کشته بر جای گذاشت سرتیپ سریع: بزودی از قایق جدید نظامی نیروهای مقاومت یمن رونمایی می شود جنبش ملی «غیرمتعهد» آمریکا خطاب به بایدن: مسیر خود در مورد غزه را تغییر دهید اسپانیا به شکایت درباره نسل کشی اسرائیل می‌پیوندد ابراز نگرانی آلمان درباره دور دوم ریاست جمهوری ترامپ اذعان تل آویو به هلاکت و زخمی شدن ۴ نظامی دیگر در غزه زلنسکی باز هم از غرب سلاح خواست گروه های حقوق بشری، اظهارات ترامپ علیه فلسطینی ها را مصداق بارز نژاد پرستی دانستند خانواده اسرای صهیونیست: نتانیاهو بارها مانع از دستیابی به توافق مبادله اسرا شده است + فیلم باقری: ایران بزرگترین قربانی سلاح شیمیایی در تاریخ معاصر است
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تخلف‌های انتخابات در مشهد چشمگیر نبود

  • کد خبر: ۲۳۶۲۱۵
  • ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
تخلف‌های انتخابات در مشهد چشمگیر نبود
چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم‌زمان با سراسر کشور، در مشهدالرضا(ع) و با حضور گسترده مردم برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، یک روز پس از چهلم رئیس‌جمهور شهید و براساس نص صریح قانون‌ اساسی، مردم در ساعت ۸ صبح روز گذشته پای صندوق‌های رأی رفتند تا در یک انتخابات زودهنگام، چهاردهمین رئیس‌جمهور ایران را از بین چهار نامزد انتخاب کنند.

همان‌طور که وزارت کشور و ستاد انتخابات از چند روز گذشته اعلام کرده بودند، فرایند چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری از ساعت ۸ صبح در سراسر کشور و از جمله مشهد آغاز شد و براساس آنچه که مسئولان استانی اعلام کردند، همه شعب اخذ‌رأی مشهد و استان در همان لحظات ابتدایی آغاز فرمان صدور رأی‌گیری، فعال شدند و کار اخذ رأی از مردم آغاز شد.

تخلف‌ها چشمگیر نبود

مثل بسیاری از انتخابات گذشته، شایعه تخلفات در روز رأی گیری نیز کمابیش به گوش می‌رسید؛ اما فرماندار مشهد شامگاه دیشب با تکذیب تخلفات تأثیرگذار در جریان انتخابات اعلام کرد که گزارشاتی نیز مبنی بر تخلف ازسوی نمایندگان کاندیدا‌ها به ما واصل شده که ارزیابی کردیم و برخی تخلف آن‌ها ثابت نشد و برای برخی دیگر ارزیابی صورت گرفته است. محسن داوری این را هم گفت که عمده تخلفات انتخاباتی در مشهد شامل مخدوش شدن بنر تبلیغات نامزدها، تبلیغ به نفع یا علیه نامزد، بوده است.   

دغدغه شرکت در انتخابات با کارت ملی یا شناسنامه هم از دیگر مسائل مهم شرکت کنندگان در رأی گیری بود. دیروز عصر و زمانی که عقربه‌های ساعت به ۱۷:۵۰ رسید، حسن امیری، رئیس کمیته فناوری ستاد انتخابات خراسان رضوی، اعلام کرد که تاکنون در خراسان رضوی، ٨۵درصد افراد با کارت ملی و ١۵درصد با شناسنامه رأی داده اند.

رأی گیری در سینما‌ها

از نکات جالب توجه برای استفاده حداکثری از ظرفیت موجود، فعال کردن ظرفیت برخی سینما‌های مشهد بود؛ مسئله‌ای که احمدرضا بهبهانی، مدیر سینما‌های هویزه و آفریقا، درباره اش اعلام کرد شعب اخذ رأی در سینما‌های هویزه، مهر کوهسنگی و آفریقا نیز فعال اند. به گفته وی، سینماهویزه شعبه ثابت و آفریقا و مهر کوهسنگی شعبه سیار هستند.

دور دوم؟

از ساعت ۱۹ به بعد بود که خبرنگاران ما در سطح شهر از افزایش دقیقه به دقیقه حضور رأی دهندگان در شعب اخذ رأی خبر دادند. با توجه به اقبال رو به گسترش شهروندان برای شرکت در انتخابات، گمانه زنی برای رقابت تنگاتنگ رقبای انتخابات افزایش یافت و به طور طبیعی این پیش زمینه قوت گرفت که اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، شرایط چگونه خواهد بود؟

 بر همین اساس و ساعت ۲۰ هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، اعلام کرد که اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود رأی گیری دور دوم، جمعه هفته آینده (۱۵ تیر) برگزار می‌شود. البته شایعات مربوط به آغاز شمارش آرا در برخی سفارتخانه‌های ایران که در برخی شعب اخذ رأی در کشور و از جمله مشهد شنیده می‌شد نیز باعث شد تا سخنگوی وزارت امور خارجه این اخبار را تکذیب کند.

تعرفه در برخی شعب تمام شد

ساعت که به ۲۲:۳۵  رسید، امیر فریدنیا، دبیر ستاد انتخابات استان، اعلام کرد که برخی شعب تعرفه اضافی درخواست کردند و حتی دو شعبه اخذ رأی در قوچان نیز همه تعرفه هایشان تمام شده است.  
دیشب در حالی که ساعت از ۲۴ گذشته بود، تصاویر تلویزیونی از سراسر کشور حکایت از آن داشت که هنوز جمع زیادی برای انتخاب نامزد خود، در حوزه‌های اخذ رأی حضور دارند.

مشارکت بیشتر؛ موفقیت بیشتر 

روز گذشته مسئولان هم برای رتق و فتق انتخابات حضور پررنگی در ستاد انتخابات استان و اتاق وضعیت انتخابات داشتند و ضمن پیگیری امور، به سؤالات و ابهامات اهالی رسانه به عنوان نمایندگان افکار عمومی نیز پاسخ گفتند. 

دقایقی پس از شروع رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری در مشهد و استان، استاندار خراسان‌رضوی در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرد و گفت: براساس تجربه گذشته و مخصوصا انتخابات مجلس، جانمایی و تعداد شعب به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که مردم بتوانند با سهولت دسترسی در شعب حاضر شوند و آرای خودشان را به صندوق بیندازند.

یعقوبعلی نظری ادامه داد: با‌توجه‌به اینکه نظام ما نظامی مردمی است و دشمنان زیادی داریم، هرچه مردم بیشتر مشارکت داشته باشند، همه ظرفیت‌های مادی و معنوی بیشتر فراهم می‌شود و رئیس‌جمهور با آرای حداکثری، بیشتر و بهتر می‌تواند تصمیم بگیرد و مشارکت حداکثری مردم خاری در چشم دشمنان است.

وی افزود: مدت زمانی که باید مقدمات انتخابات برگزار می‌شد، بسیار کوتاه بود و با حداقل زمان همه امکانات و زمینه‌ها برای این انتخابات زودهنگام فراهم شد تا مردم پای صندوق بیایند و رئیس‌جمهور را تعیین کنند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره فعالیت شعب اخذ‌رأی توضیح داد: همه عوامل اجرایی از ساعت ۶ صبح در شعب مستقر شدند و دستگاه‌ها روشن و راه‌اندازی شد ضمن اینکه اشکالات احتمالی هم به‌سرعت رفع خواهد شد.
حوالی ساعت ۹:۲۰ صبح بود که استاندار خراسان‌رضوی و فرماندار مشهد در مسجد فقیه سبزواری محله طلاب رأی خود را به صندوق انداختند و حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی، تولیت آستان‌قدس‌رضوی، هم در حرم‌مطهر‌رضوی و مدرسه میرزا‌جعفر پای صندوق رأی حاضر شد.

محسن داوری، فرماندار مشهد، در حاشیه حضور در مسجد فقیه سبزواری گفت: تاکنون هیچ مشکلی در فرایند دریافت رأی مردم گزارش نشده است و حدود ۳ میلیون تعرفه در مشهد توزیع شده است. استاندار خراسان‌رضوی هم که پس از شرکت در انتخابات در اتاق وضعیت ستاد انتخابات شهرستان مشهد حضور پیدا کرد، از مشارکت بالای مردم مشهد در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری صحبت کرد و گفت: اخذ آرا تاکنون نمایانگر مشارکت بالای مردم خراسان‌رضوی در ساعات اولیه است که جای امیدواری و تقدیر و تشکر دارد. 

حدود دو ساعت پس از آغاز رأی‌گیری و شروع انتخابات ریاست‌جمهوری، معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان‌رضوی از استقبال خوب مردم مشهد و استان از انتخابات خبر داد و میزان مشارکت در این انتخابات را متفاوت‌‎ با انتخابات مجلس ارزیابی کرد.

استقبال بیشتر از انتخابات مجلس

سیدهادی طباطبایی با بیان اینکه ۹۹‌درصد شعب از ساعت‌۸‌صبح آنلاین هستند، بیان کرد: آمار‌های اولیه نشان می‌دهد که استقبال خوبی از انتخابات شده است و این اقبال مردمی کاملا متفاوت با انتخابات قبلی و انتخابات مجلس‌شورای‌اسلامی است.
وی ادامه داد: شاهد بیشترین استقبال و ازدحام حضور مردم در حرم‌مطهر‌رضوی و برخی مساجد قدیمی شهر هستیم و تا این لحظه در مناطق حاشیه شهر مشهد هم اقبال خوبی صورت گرفته است و در مجموع میزان مشارکت با مجلس متفاوت خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه مشکل امنیتی نداشته‌ایم، تصریح کرد: از حیث ارتباط و امنیت مشکلی نیست و مشکلی نخواهیم داشت و تعرفه‌ها کافی توزیع شده است و به سلامت این انتخابات را پشت سر خواهیم گذاشت. تنها قطعی فیبرنوری را داشتیم که ساعت ۴ صبح متوجه این اختلال شدیم و مشکل تا قبل از ساعت ۷ صبح رفع شد.

اکران‌های متعدد برای انتخابات پرشور

شهردار مشهد نیز در اتاق وضعیت فرمانداری شهرستان مشهد با اشاره به حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی گفت: مردم چه در دوره تبلیغات و چه امروز صبح حضور پرشوری دارند و انتخاب مردم قطعا انتخاب خوبی خواهد بود. 

محمدرضا قلندر شریف با بیان اینکه شهرداری مشهد در راستای تکالیف قانونی خودش برای برگزاری انتخابات پرشور تلاش زیادی کرده است، توضیح داد: در حوزه تبلیغات و اکران شهری برای تشویق مردم به شرکت در انتخابات فعالیت زیادی کردیم. در حوزه فرهنگی و برگزاری نشست برای ارائه نظرات مردم هم اقدامات خوبی صورت گرفت و علاوه‌بر‌این در شهر زمینه برای تبلیغات نامزد‌ها فراهم شد و همه نامزد‌ها به صورت مساوی از این فضا استفاده کردند. 

حق مردم برای مشارکت در سرنوشت سیاسی خود

حسن موحدیان، رئیس شورای‌اسلامی‌شهر مشهد، هم با بیان اینکه جمهوریت در جمهوری اسلامی به‌معنای مشارکت و حضور مردم در سرنوشت سیاسی کشور است، تصریح کرد: سرنوشت جامعه با انتخابات و حضور مردم رقم می‌خورد؛ لذا مشارکت گسترده مردم پای صندوق‌های رأی و انتخاب آنها، نشان از اقتدار نظام جمهوری‌اسلامی دارد؛ مردم در سرنوشت سیاسی خود هم حق و هم تکلیف دارند تا برای جامعه خود تصمیم بگیرند. 

حدود ساعت‌۱۳ و در‌حالی‌که پنج ساعت از آغاز رأی‌گیری گذشته بود، اولین آمار از تعداد رأی‌دهندگان خراسانی بیرون آمد و امیر فریدنیا، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات خراسان‌رضوی، با اشاره به برگزاری بدون مشکل انتخابات گفت: تا ساعت‌۱۳ حدودا ۷۰۰ هزار تعرفه مصرف شده است.

فعالیت ۴۷۰ بازرس انتخابات

۴۷۰ بازرس در استان کار نظارت بر انتخابات را انجام می‌دهند؛ این مطلب را نیز محسن نجات، سرپرست دفتر بازرسی استانداری خراسان‌رضوی، اعلام کرد و گفت: شرایط آرامی را در استان تجربه می‌کنیم و وظیفه بازرسی، کنترل جریان انتخابات بر مدار قانون برای صیانت از آرای مردم است و سلامت انتخابات وظیفه ماست.

وی ادامه داد: علاوه‌بر بازرس‌ها ۲۵‌نفر نماینده ویژه به‌صورت غیرمحسوس از ساعات اولیه انتخابات بر کار بازرسان نظارت دارند و گزارش‌ها حاکی از آرامش و پایداری شرایط است و تا این لحظه تخلف خاصی وجود نداشته است. 
حوالی ساعت ۱۶ نیز فرماندار مشهد، آمار ابتدایی مشارکت مشهدی‌ها در انتخابات را اعلام کرد و گفت که تا این ساعت بیش از ۵۰۰ هزار مشهدی در انتخابات شرکت کرده اند و مشارکت در مقایسه با قبل ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

انتخابات هیچ‌وقت به تعویق نیفتاده است

دستیار وزیر و مدیرکل اطلاعات خراسان‌رضوی هم گفت: فراهم‌آوردن بستر عادلانه، منصفانه و مردم‌پایه برای نقش‌آفرینی شهروندان در عرصه تعیین سرنوشت از جمله برتری‌های نظام مقدس جمهوری‌اسلامی است.
وی با حضور در اتاق وضعیت انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: برگزاری انتخابات در طول مدت ۴۵‌سال از پیروزی انقلاب‌اسلامی از افتخارات نظام است، به‌طوری‌که انتخابات در سخت‌ترین مواقع و بزنگاه‌های خطر هم به تعویق نیفتاده که نشانگر اهمیت این موضوع در ساختار سیاسی نظام و اندیشه امامین انقلاب است. 

امنیت انتخابات با همکاری ۲۰‌ هزار نفر 

فرمانده انتظامی خراسان‌رضوی هم بیان کرد: ۲۰‌هزار نفر از نیرو‌های پلیس و بسیجی به‌صورت مستقیم در تأمین امنیت چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در این استان مشارکت دارند. سردار محمدکاظم تقوی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: حفاظت و حراست از آرای مردم و تأمین امنیت، مهم‌ترین مأموریت پلیس است؛ از‌این‌رو عوامل پلیس و انتظامی در پای صندوق‌های اخذ رأی حضور دارند.

رشد ۳۵درصدی مشارکت نسبت به انتخابات مجلس

در‌حالی‌که پیش‌بینی‌ها قبل از آغاز فرایند رأی‌گیری، حکایت از افزایش مشارکت داشت، ظهر روز گذشته مسئول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان‌رضوی گفت: تاکنون میزان مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در مقایسه با انتخابات مجلس‌شورای‌اسلامی در خراسان‌رضوی حدود ۳۵‌درصد بیشتر است. کمال سروی‌ها ادامه داد: نشاط خوبی در جریان اخذ‌رأی در شعب مشاهده شد و روند رأی‌گیری نیز با نظم در حال انجام است.

کوتاه از انتخابات دیروز

شاید جالب باشد بدانید...   

برای انتخابات روز گذشته در خراسان رضوی، ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در استان و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در مشهد واجد شرکت در انتخابات بودند. ۸۴ حوزه انتخابیه، شامل ۵۰ بخشداری و ۳۴ فرمانداری در استان فعال بود. ۱۹۲۰ شعبه اخذ رأی در مشهد فعال بود که ۳۰۰ شعبه سیار بود. ٢۶هزار دستگاه احراز هویت توزیع شد، ۴۵۶۸ شعبه رأی در نظر گرفته شد که ۳۵۱۰ شعبه ثابت و ۱۰۵۸ شعبه سیار بود. بیش از ۸۰ هزار نفر عوامل اجرایی، نظارتی، بازرسی، خدماتی و انتظامی و امنیتی در برگزاری انتخابات مشارکت داشتند. متولدان هشتم تیرماه سال۱۳۸۵ و پیش از آن می‌توانستند در انتخابات شرکت کنند.  

۶ میلیون و ۱۵۰هزار تعرفه وارد استان شد که ۵ میلیون و ۷۲۰ هزار تعرفه در شعب توزیع و ۴۳۰ هزار تعرفه در مخزن استان نگهداری شد تا در صورت لزوم استفاده شود. برای مشهد ۳ میلیون تعرفه رأی در نظر گرفته شد، ۴۷۰ بازرس بر روند برگزاری انتخابات نظارت کردند، ۲۵ درصد شعب اخذ رأی مشهد جزو شعب پرازدحام بود و شعبه حرم مطهر رضوی بیشترین ازدحام را داشت. ۵۵۰ خادم حرم امام رضا (ع) در امر خدمت رسانی به رأی دهندگان فعالیت داشتند.   

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->