آمار‌های اعتیاد در کشور مربوط به دهه ۹۰ است قتل شرور غرب تهران به دست یک مجرم سابقه دار اعترافات تکان دهنده قاتل چاقوکش کارهای مهمی که باید پس از سرقت گوشی انجام دهید قتل پسر همسایه به خاطر یک دختر ربودن زن جوان از خودروی همسرش +جزییات خودکشی متهم به سرقت از صندوق امانات بانک ملی ۱۲ هزار تماس مزاحمتی با آتش‌نشانی مشهد طی یک ماه! دستگیری پسری که مادرش را به خاطر سرزنش دیگران به قتل رساند + عکس موبایل‌قاپ حرفه‌ای در مشهد به دام افتاد (۱۶ تیر ۱۴۰۳) دستگیری ۱۱ سرشاخه یک شرکت هرمی در مشهد ۱۰ فایده گریه کردن | تا چه حد مجازیم که گریه کنیم؟ انجام مشاوره‌ ژنتیک در مرحله‌ پیش‌ از ازدواج، به همه‌ زوجین توصیه می‌شود درباره لطفعلی خان زند از تاج گذاری تا مرگ | یک تراژدی خون بار در چهار پرده یکی از راه‌های سوء استفاده از قانون معافیت سربازی سد شد آیا ضعف در برقراری ارتباط با دیگران سبب جذب همزیستی با حیوانات می­ شود؟ آداب سفر در فصل گرما جزئیات شهریه مدارس؛ شروع از ۱۰ میلیون تومان | شهریه ۲۵ درصد مدارس بالای ۳۰ میلیون تومان ابتلا به کیست مویی در بین مردان شیوع بیشتری دارد  روایت سرزده از اورژانس بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد | رد خون
سرخط خبرها

آمار‌های اعتیاد در کشور مربوط به دهه ۹۰ است

  • کد خبر: ۲۳۷۷۳۵
  • ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۴
آمار‌های اعتیاد در کشور مربوط به دهه ۹۰ است
آخرین شیوع‌شناسی برای دستیابی به آمار معتادان به سال ۱۳۹۴ بر می‌گردد و باید منتظر ماند و دید آیا دولت چهاردهم شیوع‌شناسی جدیدی را درباره اعتیاد آغاز خواهد کرد؟

به گزارش شهرآرانیوز، آخرین شیوع‌شناسی برای یافتن آمار معتادان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر کشور به سال ۱۳۹۴ بر می‌گردد. آمار‌هایی که پشت پرده اعتیاد در خانه به خانه ایرانی‌ها را به نمایش گذاشت؛ روندی که از آن روز‌ها تاکنون هیچ سازمانی به دنبال احیای مجدد و رصد آخرین وضعیت اعتیاد در کشور نرفته و تمام برنامه‌ریزی‌ها گویا براساس همان آمار‌های دهه ۹۰ تدوین شده است.

همین دلیلی شده تا سازمان‌ها ودستگاه‌های متولی حوزه اعتیاد به درستی نتوانند طرح‌ریزی مدونی برای آسیب دیدن کمتر جوانان از اعتیاد را پیش بگیرند؛ با این حال باید منتظر ماند و دید آیا دولت چهاردهم در قامت دولت جدید شیوع‌شناسی جدیدی را درباره اعتیاد آغاز خواهد کرد؟

در همین راستا باید نگاهی به آخرین آمار‌ها بیاندازیم، آمار‌هایی که نشان می‌دهند در این سال‌ها چند درصد از جوانان ما به بلای خانمان سوز اعتیاد مبتلا شده‌اند و چند درصد از مصرف‌کنندگان به کدام یک از انواع ماده مخدر روی آورده‌اند، آمار‌هایی خانه خراب کن که در نگاه نخست باید متولیان امر مبارزه با اعتیاد آن را جدی بگیرند و در گام دوم نیز خانواده‌ها به این آمار‌ها نگاه بیاندازند و به این واقع برسند که اعتیاد بیخ گوش فرزندان آنهاست.

تأثیر اعتیاد بر آسیب‌های اجتماعی در جامعه

سازمان‌های بین‌المللی فقر، شکاف طبقاتی، توسعه بی‌عدالتی در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی، تولید و انباشت سلاح‌های کشتار جمعی، بحران‌های زیست محیطی و اعتیاد را به ترتیب چهار بحران اساسی در جهان اعلام کرده‌اند. اما براساس آنچه مراکز پژوهشی اعلام کرده‌اند اعتیاد به عنوان یکی از خانمان سوزترین بلایا در میان مردم تأثیر بسیاری بر تولید آسیب‌های اجتماعی دارد، به طوری که آمار‌های غیررسمی نشان می‌دهند اعتیاد در قتل عمد ۲۵درصد، در همسرآزاری‌ها ۶۵ درصد، در کودک‌آزاری ۳۰ درصد، در طلاق ۵۵درصد و در نهایت در ایجاد نزاع و عامل این ناهنجاری ۲۳ درصد تأثیرگذار است و می‌توان موجب بروز این آسیب‌های اجتماعی شود.

علاوه بر این، گردش سود تجارت مواد مخدر در دنیا ۵۰۰میلیارد دلار است که نسبت به دهه گذشته این میزان ۲۳ درصد افزایش یافته است؛ در عین حال مرگ و میر‌های ناشی از مواد مخدر هم ۱۷. ۵درصد افزایش یافته است.همچنین پرمصرف‌ترین مواد مخدر در دنیا هم از خانواده کانابیس‌ها است.

آمار مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور

براساس آخرین آمار‌های اعلام شده در سال‌های منتهی به ۱۳۹۹، یک میلیون و ۸۰۲ هزار مصرف کننده در کشور وجود دارد و از سال ۱۳۹۰ تاکنون ۱۰ تریلیون تومان مواد مخدر کشف شده است.براساس همین آمار‌ها، پرمصرف‌ترین ماده‌های مخدر در کشور، به ترتیب تریاک، حشیش و هروئین است و ۷۵درصد مواد مخدر در شرق کشور کشف می‌شود.
 
همچنین ایران رکورددار کشف مواد مخدر در دنیا است به طوری که آمار‌های اعلام شده از سوی سازمان ملل نشان می‌دهد در ۴۰ سال گذشته ایران در کشف مواد مخدر در دنیا نقش مهمی را ایفا کرده است.این آمار‌ها حکایت از آن دارند که در سال ۱۴۰۰، ۹۰ درصد تریاک جهان، ۷۰ درصد مرفین و ۲۰ درصد هروئین در دنیا در ایران و در مجموع ۱۲۰۰ تن مواد مخدر در کشور کشف شده است و یک رکوردشکنی در دنیا به شمار می‌رود.همچنین آمار‌های اعلام شده منتهی به سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که زمان دسترسی به مواد مخدر در کشور تنها نیم ساعت است و سن مصرف‌کنندگان مواد مخدر از جمله سن مصرف سیگار در کشور ۱۷ سال، حشیش ۲۲ سال، تریاک ۲۳سال، هروئین ۲۵سال و شیشه ۲۷ سال است و بیشترین میزان مصرف مواد مخدر در کشور تریاک ۵۷درصد، حشیش ۱۲درصد، شیشه ۸ درصد و هروئین ۷ درصد است.

آمار رسمی معتادان پایتخت

همچنین مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران هشدار جدی درباره افزایش آمار معتادان در تهران داده و از اینکه از ۱۴متولی رسیدگی به این آسیب، تنها شهرداری تهران پای کار آمده انتقاد کرده است.در شهر تهران ۲۹ هزار معتاد متجاهر وجود دارد و شهرداری تهران بابت درمان زخم باز در این معتادان ماهانه ۳۰ میلیون تومان برای هر معتاد هزینه می کند.علاوه براین شهرداری تهران ۵ هزار تخت را برای رسیدگی به معتادان زخم باز ایجاد و آماده‌سازی کرده است.
 
منبع: فارس

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->