شرایط دریافت ارز اربعین ۱۴۰۳ اعلام شد | خرید دینار از بانک مرکزی با صرفه دومیلیون‌تومانی نسبت‌به بازار آزاد روی خوش بورس برای دومین روز متوالی | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۱۷ تیر ۱۴۰۳) مروری بر قواعد محاسبه و پرداخت اجاره‌بها | کرایه خانه را چگونه بپردازیم؟ سکه طرح جدید در مشهد ۳۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شد (۱۷ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۷ تیر ۱۴۰۳) | هیجان دیروز فروکش کرد سقف ثبت سفارش بازرگانان جدید ۱۰۰ هزار دلار شد هشدار بازرسی مشهد به مشاوران املاک بدون پروانه‌کسب: اجازه تبلیغات ندارید حراج حضوری شمش طلای مرکز مبادله امروز، ۱۷ تیرماه، برگزار می‌شود + جزئیات فروش فوق‌العاده سایپا (خودرو کوییک GXR-L) از روز سه‌شنبه (۱۹ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات آغاز ثبت سفارش خودرو‌های وارداتی برای جانبازان از امروز یکشنبه (۱۷ تیر ۱۴۰۳) + لینک سامانه انتصاب معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی  استقبال بازارهای مالی از رئیس جمهور | بورس سبز پوش شد پاسخ به سوالات در مورد «طرح طبقه‌بندی مشاغل» | شرایط پرداختِ مابه‌التفاوت به کارگران چیست؟ نرخ امروز میوه و صیفی‌جات اعلام شد | کدو و بادمجان مناسب غذا‌های تابستانی را چند بخریم؟ (۱۷ تیر ۱۴۰۳) مطالبه‌های کارگران از رئیس‌جمهور منتخب نرخ سود بین‌بانکی کاهشی شد (۱۶ تیر ۱۴۰۳) نخستین قرارداد پولی میان ایران و روسیه امضا شد زمان برگزاری پانزدهمین حراج سکه طلا مشخص شد | متقاضیان چقدر واریز کنند؟ با ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان نقدینگی چه موبایل‌هایی می‌توان خرید؟ (۱۶ تیر ۱۴۰۳) واکنش مثبت ۸۸ هزار واحدی شاخص بورس به پایان انتخابات | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ تیر ۱۴۰۳) خبر خوش برای جانبازان | جزئیات جدید از نحوه ثبت سفارش خودرو اعلام شد سهمیه اقلام تنظیم‌بازار هیئت‌های مذهبی ویژه ماه محرم و صفر اعلام شد (۱۶ تیر ۱۴۰۳) کاهش یک میلیون و ۱۰۰ هزار‌تومانی سکه طلا در مشهد (۱۶ تیر ۱۴۰۳) اطلاعیه آزمون استخدامی مشترک دستگاه‌های اجرایی ۱۴۰۳ مربوط به ایثارگران قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۶ تیر ۱۴۰۳) | ریزش ۱۲ درصدی چری آریزو ۵IE
سرخط خبرها

پاسخ به سوالات در مورد «طرح طبقه‌بندی مشاغل» | شرایط پرداختِ مابه‌التفاوت به کارگران چیست؟

  • کد خبر: ۲۳۷۷۷۲
  • ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹
پاسخ به سوالات در مورد «طرح طبقه‌بندی مشاغل» | شرایط پرداختِ مابه‌التفاوت به کارگران چیست؟
یک کارشناس حقوقی گفت: همه کارگرانی که در زمان اشتغال آنها کارگاه مشمول طرح طبقه‌بندی بوده، بعد از اجرای طرح حتی در صورتی که تسویه حساب کامل شامل تسویه حساب محضری کرده باشند، مشمول دریافت مابه‌التفاوت ناشی از اجرای طرح طبقه‌بندی به ازای سنوات اشتغال خود در کارگاه می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، آرمین خوشوقتی، کارشناس ارشد حقوق و روابط کار، در ارتباط با اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌های مختلف سراسر کشور و سوالات و ابهامات کارگران گفت: اخیراً وزارت کار اصرار زیادی بر اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل دارد و بسیاری از شرکت‌ها در حال تدوین و اجرای طرح طبقه‌بندی موضوع مواد ۴۸ تا ۵۰ قانون کار هستند که این اتفاق به نوبه‌ی خود خبر بسیار خوبی‌ست؛ برخورداری از مزایای مزدیِ ناشی از اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در تمام کارگاه‌های مشمول، حق مسلم و قانونی کارگران است و نباید از آنها به هیچ بهانه‌ای دریغ شود.

او ادامه داد: در این میان، سوالی که برای بسیاری از کارگران پیش می‌آید این است که اگر در گذشته در یک کارگاهی کار کرده‌اند و آن کارگاه علیرغم شمول قانونی، فاقد طرح طبقه‌بندی مشاغل بوده، حالا که از آن کارگاه بیرون آمده‌اند و تسویه حساب کامل کرده‌اند، آیا در صورت اجرایی شدنِ طرح طبقه‌بندی مشاغل در آن کارگاه، کارفرما باید به این کارگران پولی پرداخت کند. برای مثال فرض کنید، فردی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در یک شرکت کار می‌کرده، در همان زمان شرکت بیش از ۵۰ کارگر داشته ولی علیرغم تکلیف قانون، طرح طبقه‌بندی در آن شرکت اجرا نمی‌شده؛ کارگر سال ۹۸ از آن شرکت بیرون آمده و شرکت سال ۱۴۰۰ طرح طبقه‌بندی مشاغل را اجرایی کرده، آیا با وجود اینکه کارگر تسویه حساب کامل کرده، بازهم می‌تواند بابت آن دو سال از کارفرما مطالبه‌ای بابت مابه‌التفاوتِ طرح داشته باشد؟

خوشوقتی با بیان اینکه این یک سوال پرتکرار کارگران است؛ افزود: پاسخ این است که علیرغم تسویه حساب کامل کارگر، از آنجا که در سال‌های اشتغال او کارگاه مشمول طرح طبقه‌بندی مشاغل بوده ولی طرح اجرا نشده، کارگر می‌تواند مبالغ مابه‌التفاوت سال‌های اشتغال را از کارفرما مطالبه کند منتها این مطالبه یکسری شرط دارد.

به گفته این کارشناس حقوقی، شرط این است که اولاً باید مطمئن شد که در زمان اشتغال فرد، کارگاه باید طرح طبقه‌بندی مشاغل را اجرا می‌کرده یعنی بالای ۵۰ کارگر در آن زمان در کارگاه مشغول به کار بوده‌اند و کارگاه مشمول طرح بوده؛ دوم اینکه مطمئن شویم کارگر بابت مابه‌التفاوت ناشی از اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، پولی دریافت نکرده و سوم اینکه باید فرد را با طرح طبقه‌بندی مشاغل جاری در کارگاه تطبیق بدهند و الزاماً بایستی در جریان این تطبیق، مزد جدید این کارگر نسبت به مزد قبل از قطع همکاری افزایش یابد.

او تصریح کرد: اگر تمام این شروط برآورده شود، کارگر مشمول دریافت مابه‌التفاوت اجرای طرح طبقه‌بندی برای سنوات اشغال خود در کارگاه هست و می‌تواند پرداخت این مبلغ را از کارفرمای آن کارگاه مطالبه کند. 

فرض کنیم فردی برای مثال دو سال در کارگاهی کار می‌کرده و زمانی تسویه حساب کامل کرده و از کارگاه خارج شده، حالا اگر بخواهد به کارگاه برگردد حقوقش چقدر خواهد بود؛ خوشوقتی در پاسخ گفت: حقوق این کارگر براساس طرح طبقه‌بندی جاری در کارگاه مشمول افزایش می‌شود؛ باید حقوق این فرد با طرح طبقه‌بندی مشاغل تطبیق داده شود و در صورت افزایش، باید حقوق جدید به کارگر پرداخت شود؛ در عین حال، برای سال‌هایی که قبلا کارگر در این کارگاه بوده و کارگاه مشمول طرح طبقه‌بندی مشاغل بوده، اما اهمال شده، بایستی افزایش حقوق به کارگر پرداخت شود.

او اضافه کرد: اگر الان فرد با طرح تطبیق داده شود و حقوقش مشمول افزایش شود، برای دو سال یا هر چند سالی که قبلا در کارگاه شاغل بوده مابه‌التفاوت به او تعلق می‌گیرد حتی اگر زمانی تسویه حساب کامل کرده باشد منتها مشروط به اینکه قبلاً چیزی بابت مابه‌التفاوت ناشی از اجرای طرح طبقه‌بندی از کارفرما نگرفته باشد.

خوشوقتی در ادامه گفت: این مسئله این روز‌ها یکی از سوالات و ابهاماتِ پرتکرار کارگران است؛ از آنجا که بسیاری از کارگاه‌های دایر کشور زیر فشار وزارت کار به تازگی طرح طبقه‌بندی مشاغل را تدوین و اجرا کرده‌اند، اینکه به کارگران تسویه حساب شده باید مبلغی پرداخت شود یا نه، یکی از چالش‌ها و ابهامات است.

او در پایان تاکید کرد:، اما در یک کلام باید بگویم همه کارگرانی که در زمان اشتغال آنها کارگاه مشمول طرح طبقه‌بندی بوده، بعد از اجرای طرح حتی در صورتی که تسویه حساب کامل شامل تسویه حساب محضری کرده باشند، مشمول دریافت مابه‌التفاوت ناشی از اجرای طرح طبقه‌بندی به ازای سنوات اشتغال خود در کارگاه می‌شوند و کارفرما باید این مبالغ را به کارگران پرداخت کند در غیر این صورت، تخلف صورت گرفته و کارگران حق شکایت به مراجع ذیصلاح دارند.

منبع: ایلنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->