تب دنگی عامل مرگ پزشک جوان مشهدی نبود | دانشگاه علوم پزشکی تکذیب کرد پلمب ۳ واحد صنفی به‌علت به‌کارگیری اتباع در منطقه ثامن مشهد (۱۸ تیر ۱۴٠۳) پیش‌فروش بلیت اتوبوس برای ایام اربعین + جزئیات شناسایی ۹ مورد ابتلا به جذام در سال گذشته | چه کسانی در معرض خطر ابتلا هستند؟ توصیه‌های تغذیه‌ای طب ایرانی در فصل تابستان فعالیت ۶۰۰ آشپزخانه در طرح «اطعام و احسان حسینی(ع)» در خراسان‌رضوی تومور ۱۶ کیلویی از شکم یک بیمار در مشهد خارج شد (۱۸ تیر ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (دوشنبه، ۱۸ تیر ۱۴۰۳) | ماندگاری هوای گرم در استان تا روز‌های پایانی هفته جاری توزیع رایگان شیر بین ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز ابتدایی در سال تحصیلی گذشته بازیگر قلابی دختر جنوبی را فریب داد و به افغانستان برد خوردن یک وعده ۱۴۰ گرمی سیب‌زمینی سرخ‌شده برابر با کشیدن ۲۵ نخ سیگار چند توصیه به مادرانی که در ماه محرم کودکان را به هیئت می‌برند خرده روایت‌هایی از خانواده‌ کسانی که اعضای بدن‌شان اهدا شد فیش حقوقی تیرماه ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین‌اجتماعی صادر شد + جزئیات افزایش متناسب‌سازی سالانه حدود ۸ میلیون نفر در جهان، بر اثر عوارض و بیماری‌های ناشی از مصرف تنباکو جان می‌دهند  مروری چند پرونده پلیسی در مشهد| دستگیری از  کارگران با  دستگیری سارقان امدادرسانی اورژانس مشهد به ۴۰ فرد گرمازده در سه ماه نخست سال ۱۴۰۳
سرخط خبرها

سالانه حدود ۸ میلیون نفر در جهان، بر اثر عوارض و بیماری‌های ناشی از مصرف تنباکو جان می‌دهند 

  • کد خبر: ۲۳۷۹۹۱
  • ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
سالانه حدود ۸ میلیون نفر در جهان، بر اثر عوارض و بیماری‌های ناشی از مصرف تنباکو جان می‌دهند 
عضو هیئت علمی گروه بیماری‌های داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه استعمال سیگار، یک ریسک فاکتور مهم، برای ابتلاء به انواع بیماری‌های خطرناک است، اظهار کرد: سالانه حدود ۸ میلیون نفر در جهان، بر اثر عوارض و بیماری‌های ناشی از مصرف تنباکو جان می‌دهند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر فهیمه گندمی، خاطر نشان کرد: تقریبا هر ۱۰ ثانیه یک نفر به علت مصرف تنباکو جان خود را از دست می‌دهد و درصد قابل توجهی از مرگ و میر‌های ناشی از مشکلات ریوی و نیز ۸۰ درصد درصد مرگ و میر‌های انسدادی ریوی به علت مصرف سیگار روی می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: استعمال سیگار یک ریسک فاکتور برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مثل آنژین قفسه صدری، سکته قلبی، سکته مغزی، فشارخون و سرطان‌های حلق و حنجره، مری، معده، کلیه، مثانه، پانکراس، تخمدان، دهانه رحم، کبد، به شمار می‌رود. همچنین دیابت نوع ۲ در افرادی که سیگار مصرف می‌کنند، نسبت به افراد سالم، بیشتر است و طبق فرضیه‌ای در یک مطالعه، اثر سیگار بر بسیاری از اعضای بدن به دلیل جهش‌هایی است که در DNA سلولی ایجاد می‌شود که از تشکیل پروتئین‌های محافظت کننده در برابر سرطان جلوگیری می‌کند. مصرف سیگار با توجه به تولید رادیکال‌های آزاد باعث استرس اکسیداتیو و نیز آسیب به سلول‌های بدن هم می‌شود.

متخصص بیماری‌های داخلی گفت: از عوارض دیگر استعمال سیگار، کاهش عملکرد ایمنی بدن، پوسیدگی دندان ها، مشکلات جنسی و ناباروری، مشکلات بینایی، التهاب معده، افزایش رفلاکس معده، کاهش اثر قرص‌های ضد اسید است، لذا ترک سیگار باعث می‌شود بعد از ۱۲ تا ۲۰ روز عوارض فیزیولوژیک از بین بروند و بدن به حالت عادی خود برگردد.

دکتر گندمی تصریح کرد: ترک سیگار بعد از یک سال کاهش ریسک حمله‌های قلبی و فشارخون، ۲ تا ۵ سال کاهش ریسک سکته‌های مغزی، ۵ تا ۱۰ سال کاهش ۵۰ درصدی ریسک سرطان‌های مثانه، مری، حلق و دهان و ریسک سرطان ریه که از مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به این نوع از سرطان محسوب می‌شود، را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه افراد سیگاری اغلب دچار اختلالات خواب نیز هستند و با ۲ هفته قطع سیگار از خواب با کیفیتی برخوردار خواهند بود افزود: درمان‌های نوین ترک سیگار وجود دارد که افراد مبتلا می‌توانند با مراجعه به متخصصین داخلی و ریه اقدام به ترک کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->