سرخط خبرها

گفتگو با پیمان مقدمی، بازیگر فیلم «حبس مجرد» | مخاطب را باید با سینمای هنروتجربه آشنا کرد

  • کد خبر: ۲۳۷۹۹۳
  • ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳
گفتگو با پیمان مقدمی، بازیگر فیلم «حبس مجرد» | مخاطب را باید با سینمای هنروتجربه آشنا کرد
پیمان مقدمی می‌گوید: «حبس مجرد» که این روز‌ها در گروه هنروتجربه در حال اکران است، فیلم شریف و آبرومندی شده؛ من افتخار می‌کنم که در این اثر بازی کردم.

به گزارش شهرآرانیوز، «حبس مجرد»، عنوان اولین فیلم بلند سینمایی محمدحسام حدادیان، اثر قابل‌قبولی است. این فیلم سال ۱۴۰۰ و در دوران کرونا، با حضور بازیگرانی ازجمله ثریا قاسمی، مهدی کوشکی، مهرداد ضیایی، سیاوش چراغی‌پور و پیمان مقدمی تولید شد و بعد از گذشت حدود سه سال، اکنون در سینما‌های کشور در گروه هنروتجربه در حال اکران است. شهرآرانیوز با «پیمان مقدمی»، بازیگر این فیلم که پیش از این در سریال «پوست شیر» نقش‌آفرینی کرده بود، درباره شرایط اکران و بازی در این فیلم، هم‌کلام شده است که در ادامه می‌خوانید.

از نقشتان در فیلم «حبس مجرد» بگویید؛ کدام ویژگی این نقش شما را برای بازی در آن ترغیب کرد؟

فیلم قصه خانواده‌ای را روایت می‌کند که هرکدام از اعضایش مثل خیلی از خانواده‌ها مشکلی دارند. مشکلات آن‌ها به‌خاطر انتخاب‌هایشان و اتفاقاتی که رخ می‌دهد، پیچیده می‌شود. من نقش پسر کوچک خانواده را بازی کردم که سودای کارکردن، پول‌درآوردن و زندگی مرفه را دارد، اما روش درستی را انتخاب نکرده است. بنابراین، مسیر نادرستی را در همکاری با برادرش پیش می‌گیرد که عواقب سختی را برای او به‌همراه دارد.

بازی این نقش تجربه خوبی برایم بود. کارگردان، فیلم‌اولی بود اما وقتی خروجی کار را دیدم، به‌نظرم فراتر از فیلم‌اولی ظاهر شد. «حبس مجرد»  فیلم آبرومندی است و خودم هم لذت بردم و خوشحال هستم که در این فیلم بازی کردم.

فیلم «حبس مجرد» بالاخره به اکران رسید. فکر می‌کنید اکنون بعد از گذشت سه‌سال‌ونیم، اکران این فیلم برای مخاطب جذاب باشد؟

«حبس مجرد» که این روزها در گروه هنروتجربه در حال اکران است، فیلم شریف و آبرومندی شده است و من افتخار می‌کنم که در این اثر، بازی کردم و به طور کلی این فیلم فراتر از آن چیزی بود که احساس می‌کردم.

اما درباره موضوع اکران دیرهنگام و تعطیلی سینماها در زمان کرونا، تهیه‌کننده بهتر می‌تواند پاسخ بدهد. مناسبات پخش پیچیده است و روابط و ضوابط خودش را می‌خواهد.

برخی فیلم‌ها اگر در زمان خودشان اکران نشوند، به‌اصطلاح برخی سینماگران، «بیات» می‌شوند؛ نظر شما دراین‌باره چیست؟

همین‌طور است. اکنون در مقطعی هستیم که آثار هنری ازتولیدبه‌مصرف است. این موضوع در حوزه نمایشی و سینما هم صدق می‌کند. با گذشت زمان، خلق‌وخو و سلیقه آدم‌ها تغییر می‌کند. با توجه به دنیای مجازی که درعرض ۵۰ثانیه، مخاطب می‌گیرد، ذائقه مردم تغییر می‌کند. فیلم‌سازان باید حواسشان باشد. وقتی فیلمی در پخش به مشکل بخورد، این مسئله دوچندان می‌شود و یکجا خودش را نشان می‌دهد. سازنده از زمانی که دارد قصه را می‌نویسد، باید به این فکر کند که حرفش بیات نشود و یک‌طوری لایه‌هایی از قصه را بتواند دربیاورد که بعد از گذشت یکی‌دو سال، بیننده داشته باشد. البته من تقریباً به این مسئله عادت کرده‌ام؛ زیرا فیلم‌ها و سریال‌هایی دارم که سال‌هاست در نوبت اکران قرار دارند و هنوز روی پرده نرفته‌اند.

اینکه می‌گویید، برخی آثارتان پشت خط اکران مانده است، بر پیشنهادات بعدی شما چقدر اثرگذار بوده است؟

 بالاخره مثل این می‌ماند که شما محصولی را درست کرده‌ای و می‌خواهی خریدار داشته باشد؛ وقتی نتوانی محصول را وارد بازار کنی، اندک‌اندک از بین می‌رود. در حرفه بازیگری هم همین‌طور است. من برای هر نقشم، زحمت کشیدم و منتظر بودم زودتر نتیجه‌اش را ببینم که نشد. اکران‌نشدن فیلم‌هایم بر ارتباطات و دستمزد، تأثیر می‌گذارد و این مسئله را اصلاً نمی‌توان نادیده گرفت. به تو می‌گویند: «الان این قیمتت است» درحالی‌که می‌توانست بالاتر باشد. ضمن اینکه وقتی فیلم‌ها وارد چرخه اکران نمی‌شوند، این، آدم را دمق می‌کند.

کارگردانی بوده که به من گفته است: «قسمت نشد سر کارم بیایی؛ چون شنیدم که سفر رفتی و معلوم نیست کی برگردی.» پاسخ دادم: «سفر نبودم و این همه وسیله ارتباطی وجود دارد و می‌توانستید من را پیدا کنید!» همه این‌ها به این دلیل است که وقتی کارهایمان دیده نمی‌شود، خودمان هم دیده نمی‌شویم.

نظرتان درباره اکران فیلم در گروه هنروتجربه چیست؟

اکران در گروه هنروتجربه اتفاق خوبی است اگر تبلیغات شود و مخاطب عام را متوجه اثر کند. درواقع، باید مخاطب را با سینمای هنروتجربه آشنا کرد تا این گروه سینمایی به‌مرور مخاطب خود را پیدا کند. در صورتی که برای فیلم‌ها تبلیغات شود، که متأسفانه تبلیغات در همه حوزه‌ها ضعیف است، باید چشم‌انداز بلند‌نظرانه داشته باشیم و برنامه‌ریزی و تبلیغات خوبی در این‌باره صورت بگیرد تا مخاطب بداند برخی فیلم‌های درحال‌اکران، کمی متفاوت هستند. اما در وضعیت کنونی، اکران در سینمای هنروتجربه نسبت به اکران عمومی، در دیده‌شدن اثر و بازیگران بسیار موفق نیست.

مسئله دیگری هم وجود دارد و آن زمان اکران است. تعطیلی چندروزه سینماها در ایام محرم و صفر از دیگر مواردی است که روی دیده‌شدن و موفق‌بودن اکران فیلم اثرگذار است. برای همین، ما به صورت کلامی و در صفحات مجازی‌مان فیلم را تبلیغ می‌کنیم تا اندکی از بینندگان راغب شوند فیلم را تماشا کنند. من فکر می‌کنم راضی‌کردن بیننده برای آمدن به هنروتجربه کار سختی است.

به‌طورکلی وضعیت مخاطب سینمای هنروتجربه را با توجه به حضور قدرتمند کمدی‌ها، چطور ارزیابی می‌کنید؟

ژانر کمدی بازار خودش را دارد. عرضه و تقاضایش معلوم نیست به چه صورت است. من زیاد روی این موضوع نقد ندارم؛ چون بر این باورم که به‌هرحال چراغ سینما روشن می‌شود و یک گردش مالی اتفاق می‌افتد که خوب است.

با توجه به صحبت‌هایمان، پیش‌بینی‌تان از اکران فیلم چیست؟

در اکران هنروتجربه اتفاق بزرگی رخ نمی‌دهد. برای رخ‌دادن اتفاقات بزرگ، نیاز است که مؤلفه‌های مختلف دست‌به‌دست هم بدهند؛ ولی این سینما مخاطب خودش را دارد. تا الان، عوامل بازخورد‌های خوبی گرفته‌اند. من فکر می‌کنم این فیلم از نظر اقبال در گیشه و بحث تجاری مانند دیگرآثار هنروتجربه باشد، حالا شاید یکی‌دو پله بالاتر. اما از نظر حرفه‌ای و کاری، بازخوردش برایم خوب بوده و دوستان و همکاران لطف داشتند و تعریف کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->